نحوه انتخاب منبع تحت فشار

چگونه منبع تحت فشار انتخاب کنیم؟

انتخاب منبع تحت فشار بر اساس جنس بدنه و جنس تیوپ انجام می گیرد. جنس بدنه منبع تحت فشار بیشتر از جنس فلزی و فایبرگلاس است که مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد. همچنین جنس تیوپ منبع تحت فشار در دو نوع دیافراگمی و تیوپی دسته بندی می شود.

منبع تحت فشار باید به منظور پیشگیری از خاموش روشن شدن مکرر پمپ آب و دسترسی همیشگی به آب تحت فشار در کنار پمپ آب مورد استفاده قرار بگیرد. اما قبل از تهیه این وسیله لازم است به چند نکته مهم برای انتخاب آن توجه داشته باشیم:

جنس بدنه منبع تحت فشار

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در هنگام انتخاب منبع تحت فشار به آن توجه کنید، جنس بدنه منبع است. با این توضیح که اکثر منابع تحت فشار از جنس فلزی و فایبر گلاس هستند. در این بین منبعی بهتر است که جنس بدنه آن مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی، خوردگی و پوسیدگی داشته باشد. در غیر این صورت باید تقریبا هر ساله برای تعویض منبع تحت فشار خود اقدام کنید، که این مسئله باعث صرف هزینه های بیشتر خواهد شد.

جنس تیوپ منبع تحت فشار

اهمیت توجه به جنس تیوپ منبع تحت فشار نه تنها به منظور پیشگیری از پاره شدن مدام تیوپ است، بلکه از آنجا که تیوپ در تماس مستقیم با آب درون منبع قرار دارد، باید از مواد بهداشتی و استاندارد ساخته شده باشد. امروزه تیوپ های استاندارد منابع تحت فشار را از جنس EPDM یا BUTIL با گرید خوراکی می سازند. منابع به دو دسته تیوپی و دیافراگمی دسته بندی می شوند.

انواع منبع تحت فشار

انواع منبع تحت فشار کدامند؟

منبع تحت فشار تیوپی: مخزن تحت فشار تیوپی یا بالنی از دو قسمت مجزا تشکیل شده است که یک بخش برای هوای فشرده و دیگری برای آب استفاده می شوند. تیوپ مانند یک بالن است که پر از آب می شود و وقتی مقدار آب به میزان معینی رسید، به وسیله کلید اتوماتیک، فرمان قطع شده و به پمپ آب ارسال می گردد. منبع انبساط بسته تیوپ دار گزینه مناسبی برای افرادی است که نگران پارگی دیافراگم منبع انبساط دیافراگمی هستند. یک مزیت دیگر که منابع انبساط تیوپی دارند این است که تیوپ آنها را می شود تعویض کرد و دیگر نیازی نیست که کل منبع تحت فشار را تعویض کنید.

منبع تحت فشار دیافراگمی: با توجه به اینکه آب عنصری تراکم ناپذیر است برای زیاد شدن فشار و انتقال آب توسط پمپ باید جریان یکسانی از آب وجود داشته باشد بنابراین نیاز است قسمتی از سیستم که مربوط به پمپاژ است در حالت ارتجاعی توان جذب انرژی به صورت کششی یا فشاری را داشته باشد. منبع تحت فشار دیافراگمی این قابلیت را دارد که آب را با فشار معینی در خود ذخیره و در زمان نیاز به سیستم برگرداند. منبع تحت فشار دیافراگمی دارای یک دیافراگم با کیفیت است که در یک سمت هوای فشرده و در سمت دیگر آب قرار دارد. جنس و کیفیت دیافراگم بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا باعت افزایش طول عمر دیافراگم و عدم تغییر مزه و رنگ آب درون مخزن می شود.

از نظر کارشناسان، این جنس از تیوپ منبع، هم مقاومت و انعطاف پذیری بالایی دارد و هم تاثیر منفی بر روی مزه، بو و رنگ آب آشامیدنی نمی گذارند.

نحوه عملکرد منبع تحت فشار چگونه است؟

منبع تحت فشار شامل یک تیوپ در داخل محفظه خود است که  با گاز نیتروژن یا هوا، داخل منبع و فضای پشت تیوپ پر می شود و در اثر فشار این هوای فشرده پشت تیوپ، آب درون لوله ها با فشار کافی جریان می یابد. این تیوپ میان منبع فلزی و فلنج محکم شده و موجب آببندی منبع تحت فشار نیز می گردد. در واقع تا زمانی که مصرف کننده شیر آب را باز نگه دارد (برای مصارفی مانند ظرف شستن و استحمام)، پمپ به فعالیت خود ادامه می دهد. به محض رسیدن به فشار استاپ (بالاترین فشاری که توسط کلید اتوماتیک برای پمپ تعریف شده است)، پمپ خاموش می شود. در این مرحله منبع تحت فشار پر از آب می شود. چرا که برای مصارفی که نیاز به  باز بودن شیر آب به شکل طولانی مدت نیست، پمپ روشن نمی شود و تامین آب مصرف کننده توسط منبع تحت فشار صورت می پذیرد. مثلا برای مسواک زدن یا دست شستن و غیره پمپ روشن نخواهد شد و این تا زمانی است که خروج آب ذخیره شده در منبع تحت فشار باعث رسیدن فشار داخل شبکه به حداقل فشار لازم برای روشن شدن پمپ (که توسط پرشر سوئیچ یا کلید اتوماتیک تنظیم شده است) نگردد.

زمانی جریان برق پمپ به کمک فشارسنج یا کلید اتوماتیک برقرار شده و پمپ شروع به کار می کند که میزان آب مصرف شده باعث افت فشار تا نقطه حداقل شده باشد. لازم به ذکر است، هر چه مخزن تحت فشار حجم آب ذخیره بیشتری داشته باشد و بزرگتر باشد، تعداد دفعات روشن و خاموش شدن پمپ کاهش یافته که باعث افزایش طول عمر پمپ و کاهش سرو صدای ناشی از کارکردن پمپ و همچنین کاهش مصرف برق می گردد.

نحوه عملکرد منبع تحت فشار

نحوه اتصال منبع تحت فشار به پمپ

منبع تحت فشار برای پمپ هایی که توان یک اسب و بالاتر را دارند استفاده می گردد. از آنجایی که منبع تحت فشار برای ذخیره کردن آب و ارسال آن به خروجی آب به کار گرفته می شود باعث می گردد تا عمر پمپ آب بیشتر شود زیرا پمپ با هر بار باز شدن شیر آب شروع به فعالیت نمی کند. منبع تحت فشار را همراه با درجه فشار، پنج راهی و کلید خودکار به پمپ آب وصل می کنند. با استفاده از این قطعات هنگامی که شیر آب باز شود، ابتدا آبی که درون منبع تحت فشار وجود دارد تخلیه می گردد. اگر شیر آب همین طور باز بماند، در این هنگام فشار داخل منبع تحت فشار افت می کند زیرا آب آن تخلیه شده و بلافاصله از طریق سوئیچ فشار فرمان، راه اندازی پمپ آب صادر می گردد و پمپ آب در مدار قرار می گیرد تا افت فشار آب را جبران نماید.

تنظیم فشار آب مخزن تحت فشار

فشار گاز نیتروژن یا هوایی که پشت تیوپ منبع انبساط بسته پر می‌شود، به ارتفاع ساختمان، تعداد واحدها و متراژ آنها، قطر لوله و غیره بستگی دارد. البته لازم به ذکر است منبع تحت فشار در صنایع متفاوت مثل پمپ آب خانگی، پمپ آب آتش شانی، پمپ صنعتی کاربرد دارند. در واقع همانطور که ذکر شد منبع تحت فشار برای بهبود فرآیند خودکار کردن پمپ به کار می رود.

حال ممکن است این سوال پیش آید که آیا اندازه حجم منبع تحت فشار و یا بزرگ بودن آن باعث افزایش فشار آب بیشتر می شود؟ جواب این سوال خیر است. زیرا افزایش فشار آب خروجی به پمپ بستگی دارد. منبع تحت فشار تنها با ذخیره مقدار مشخصی آب در درون خود، مانع روشن و خاموش شدن مداوم پمپ آب می شود از این رو در مصرف برق صرفه جویی می گردد. به عبارتی می توان گفت اگر می‌ خواهید ذخیره آب بیشتری داشته باشید و پمپ پشت سر هم روشن نشود باید منبع تحت فشار بزرگتری بخرید. از بهترین برند و مارک مخزن تحت فشار می توان به منبع تحت فشار آکوافیل، منبع تحت فشار پنتاکس و غیره اشاره کرد.

همچنین بخوانید
منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: