نحوه استفاده همزمان ست کنترل و منبع تحت فشار

استفاده همزمان از ست کنترل و منبع تحت فشار

در اکثر مواقع از منبع تحت فشار به همراه کلید اتوماتیک، برای کارکرد اتومات الکتروپمپ ها استفاده می شود. حال با استفاده از ست کنترل به جای کلید اتوماتیک در کنار منبع تحت فشار، می توان کامل ترین سیستم اتوماتیک پمپ را در اختیار داشت. از مهم ترین مزیت های این سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از خشک کار کردن پمپ: این در حالی است که کلید اتوماتیک این قابلیت را ندارد و با قطع شدن جریان آب، کلید اتوماتیک یا پرشر سوئیچ فشار داخل سیستم لوله کشی را پایین تشخیص داده و جهت بالا بردن فشار، از خاموش شدن پمپ جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که کارکرد بدون آب و مداوم پمپ باعث وارد شدن خسارت به الکتروپمپ می شود.
  • افزایش دامنه فشار کاری ست کنترل، برای استفاده در تعداد طبقات و واحدهای بیشتر

نحوه استفاده همزمان ست کنترل و منبع تحت فشار چگونه است؟

برای استفاده همزمان از کلید اتوماتیک دیجیتال (ست کنترل) و منبع تحت فشار باید چند نکته را رعایت کنید:

  • فشار پمپ آب انتخابی شما برای ساختمان نباید از 6 بار بیشتر باشد. میزان فشار پمپ بر روی پلاک پمپ درج شده است، قبل از خرید پمپ، حتما این موضوع را بررسی نمایید.
  • بیشینه فشاری که منبع تحت فشار می تواند تحمل کند باید حداقل 10 بار باشد، در غیر این صورت منبع انتخاب شده برای به کارگیری در این سیستم مناسب نمی باشد.

به دلایل زیر بهترین گاز برای باد کردن منبع تحت فشار گاز نیتروژن است:

  • گاز نیتروژن عاری از رطوبت است که این خاصیت از پوسیدگی و خوردگی جداره داخلی مخزن و در نتیجه طول عمر بیشتر آن می شود.
  • نیتروژن در مقایسه با گاز اکسیژن فرار مولکولی کمتری دارد، چرا که مولکول های نیتروژن بزرگ تر بوده و باد مخزن به راحتی کم نمی شود.
  • گاز نیتروژن در مقابل تغییرات دما مقاوم است، به این معنی که سرما و گرما باعث تغییر فشار آن نمی شود. دلیل این مسئله را می توان در عدم وجود رطوبت در نیتروژن یافت.
  • امنیت بالای نیتروژن، امکان انفجار و اشتعال را بسیار کم می کند، چرا که این گاز به سرعت دما را از دست می دهد و قابل احتراق نیست.
  • میزان فشار لازم برای باد کردن مخازن مختلف توسط شرکت سازنده بر روی آنها درج می شود و در نتیجه بهترین گاز برای باد کردن مخزن تحت فشار گاز نیتروژن است.

نحوه قرار گیری ست کنترل و منبع تحت فشار در هنگام نصب
  • نصب مخزن تحت فشار بعد از ست کنترل

در ساختمان های یک یا دو طبقه که معمولا مشکل فشار آب وجود ندارد و تنها مسئله ای که شما با آن روبرو هستید روشن و خاموش شدن دائم پمپ می باشد، می توانید از این چینش استفاده کنید. وقتی شما از ست کنترل به تنهایی استفاده می کنید، کمترین میزان استفاده از آب موجب استارت خوردن و روشن شدن پمپ می شود. برای حل این مشکل می توانید بعد از ست کنترل و با کمک یک سه راهی، منبع تحت فشار نصب کنید. با این کار پمپ شما دیگر مدام خاموش و روشن نمی شود که این به خودی خود سر و صدای ناشی از روشن و خاموش شدن پمپ را کاهش می دهد، همچنین استهلاک الکتروپمپ و مصرف برق به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

از دیگر مزایای این روش از بین بردن پاشش اولیه آب بعد از باز کردن شیر آب می باشد، چرا که چند ثانیه بعد از باز کردن شیر آب، ست کنترل فرمان روشن شدن به پمپ می دهد و فشار آب به یکباره افزایش می یابد و موجب خروج ناگهانی آب از شیر و برخورد با سینک ظرفشویی یا دستشویی (پاشش آب) می شود. این پدیده که می تواند برای شما آزار دهنده باشد، با نصب یک منبع تحت فشار بعد از ست کنترل کاملا رفع می شود.

نصب مخزن تحت فشار بعد از ست کنترل

لازم به ذکر است که پمپ جتی در مقایسه با پمپ بشقابی، با توجه به فشار خروجی بالایی که دارد مشکل پاشش آب را تشدید می کند. همچنین این فشار بالا باعث آسیب دیدن ست کنترل و سیستم لوله کشی نیز خواهد شد، در نتیجه برای حل این مشکل حتما در نظر داشته باشید که بهتر است از پمپ بشقابی استفاده نمایید.

  • نصب مخزن تحت فشار قبل از ست کنترل

این روش برای استفاده در ساختمان های بیش از دو طبقه مناسب است. همچنین اگر فشار آب در منطقه مسکونی شما پایین است و یا با نوسان فشار آب در ساعت های مختلف شبانه روز مواجه هستید، می توانید با این روش مشکل خود را حل کنید. در بسیاری از مناطق در ساعات پیک مصرف آب (مثلا بعد از ظهر تا 12 نیمه شب) شاهد کاهش شدید فشار آب هستیم. این مسئله باعث می شود که ست کنترل قادر به اتومات کردن مناسب پمپ آب نبوده و حتی خطا بدهد و از کار بیفتد. در مواجهه با این حالت شما ناچار هستید مدام سراغ پمپ آب در پارکینگ و یا موتور خانه بروید و با ریست کردن (راه اندازی مجدد) ست کنترل و یا حتی قطع و وصل برق پمپ باعث روشن شدن مجدد الکتروپمپ شوید، بدیهی است این کار ممکن است بارها نیاز به تکرار داشته باشد و موجب آزردگی خاطر شما گردد، در این شرایط با نصب منبع تحت فشار قبل از ست کنترل می توانید این مشکل را رفع نمایید.

نصب مخزن تحت فشار قبل از ست کنترل

همچنین از ایجاد پدیده ضربه قوچ و آسیب رسیدن به لوله ها جلوگیری می شود، علاوه بر این دیگر شاهد پدیده های آزار دهنده ای از جمله پاشش شدید آب چند ثانیه بعد از باز کردن شیر آب و یا نوسان یا افت فشار آب در برخی از ساعات شبانه روز نخواهید بود.

همچنین بخوانید
منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: