پمپ مناسب تخلیه آب باران کدام است؟

پمپ مناسب تخلیه آب باران کدام است؟

پمپ هایی که می توانند مناسب تخلیه آب باران باشند شامل پمپ کف کش، لجن کش و موتور پمپ است. این نوع پمپ ها به دلیل مستغرق بودن در آب برای مصارفی مثل تخلیه باران در شهرهای شمالی و نواحی بارانی کشورمان به منظور جلوگیری از آب گرفتگی استفاده می شوند.

انواع پمپ تخلیه آب باران

در این مقاله سعی داریم انواع پمپ های مناسب برای تخلیه آب باران و همچنین شرایط استفاده از هر کدام را برای شما عزیزان شرح دهیم. با ما همراه باشید.

پمپ کف کش

پمپ های کف کش از جمله پمپ های مستغرق سانتریفیوژ محسوب می شوند. استفاده از این پمپ ها در فرآیند تخلیه آب باران بسیار مرسوم می باشد. با استفاده از پمپ های کفکش، آب باران که در سپتیک تانک جمع آوری شده است را می توان انتقال داد. سپتیک تانک یا حوضچه جمع‌ آوری آب، یک مخزن زیر زمینی موثر است که برای جمع آوری و پالایش فاضلاب و آب استفاده می‌ شود. این تانک‌ ها به طور معمول در مناطقی که به شبکه فاضلاب شهری دسترسی ندارند، و یا با هدف جمع آوری آب باران، مورد استفاده قرار می گیرند. سپتیک تانک ها از دو بخش اصلی تشکیل شده‌اند: بخش ورودی و بخش خروجی. فاضلاب از طریق ساختمان و یا آب باران به سپتیک تانک وارد می‌ شود و در آنجا توسط باکتری‌ های خاصی که در تانک قرار دارند، پالایش می‌ شود. پس از پالایش، آب پاک شده به زمین بازگردانده می ‌شود. در اینجاست که وجود پمپ های مستغرق کف کش به منظور انتقال این آب، لازم است. همچنین پمپ های کفکش با داشتن صافی (استرینر) در قسمت تحتانی خود، از نفوذ احتمالی و سپس انتقال ذرات جامد درون آب جلوگیری می کنند. این فرآیند باعث استفاده مفید از فاضلاب ها و همچنین آب باران می شود. از برند های اروپایی پمپ کف کش می توان به لوارا، داب، پنتاکس، گراندفوس، پدرولا، کالپدا و از برند های ایرانی این نوع پمپ باید به بهار پمپ، راد پمپ، فدک پمپ، جهان پمپ، توان تک، آبارا و غیره، اشاره کرد.

پمپ کف کش تخلیه آب باران

پمپ لجن کش

پمپ های لجن کش نوع دیگری از پمپ های سانتریفیوژ مستغرق هستند که در فرآیند تخلیه آب باران مورد استفاده قرار می گیرند. از این نوع پمپ در شرایطی استفاده می شود که آب باران سطحی باشد. در این حالت برای جمع آوری و انتقال آب باران، پمپ های لجن کش مورد استفاده قرار می گیرند. این پمپ ها همچنین امکان انتقال و پمپاژ ذرات معلق و جامد درون آب را نیز دارند و از این حیث هم مفید واقع می شوند. از برند های اروپایی پمپ لجن کش می توان به داب، لوارا، پنتاکس، گراندفوس و غیره و همچنین از برند های ایرانی این نوع پمپ می توانیم به فدک پمپ، توان تک، جهان پمپ، بهار پمپ، آبارا و غیره، اشاره کنیم.

پمپ لجن کش تخلیه آب باران

موتور پمپ

در شرایطی که امکان دسترسی به برق وجود نداشته باشد، موتور پمپ های لجن کش دیزلی و بنزینی که با نام های موتور پمپ های خودمکش Trash و Self-Priming Trash Pumps هم مشهور هستند، با هدف جمع آوری و انتقال آب باران مورد استفاده قرار می گیرند. هنگام استفاده از این پمپ ها برای انتقال آب باران، مهم است اطمینان حاصل شود که شیلنگ ورودی در محلی قرار می گیرد که بتواند به راحتی آب را جذب کند. همچنین مهم است که پمپ را به طور مرتب بررسی و تمیز کنید تا از گرفتگی و آسیب جلوگیری شود. از برند های موتور پمپ های خودمکش لجن کش می توان به لئو، روبین و هوندا، کوشین، سان پاور، استریم و یونیک اشاره کنیم.

موتور پمپ پمپ تخلیه آب باران

مزایای استفاده از پمپ های تخلیه آب باران

استفاده از پمپ تخلیه آب باران دارای مزایای فراوانی است که عبارتند از:

  • حفظ منابع آب

با استفاده از پمپ تخلیه آب باران، می توان به جمع آوری و همچنین استفاده بهینه از منابع آب پرداخت و در نتیجه، به حفظ منابع آب کمک شایانی کرد.

  • کاهش هزینه ها

استفاده از پمپ تخلیه آب باران، باعث کاهش هزینه های مربوط به خرید آب شده و در نتیجه، می تواند در صرفه جویی در هزینه های خانگی و صنعتی کمک کننده باشد.

  • کاهش خطر سیلاب

به واسطه استفاده از پمپ های تخلیه آب باران، این آب به سرعت از سطح زمین حذف می‌ شود و خطر ایجاد سیلاب در مناطق پست کاهش می ‌یابد.

  • جلوگیری از شور شدن خاک

با تخلیه آب باران به شکل منظم با استفاده از پمپ ها، شوری خاک کاهش می‌ یابد و این اقدام باعث حفظ بافت خاک و رشد بهتر گیاهان می‌ شود.

در نتیجه، استفاده از پمپ تخلیه آب باران یک راه حل موثر برای جمع آوری و استفاده بهینه از منابع آب محسوب می شود. اما باید توجه داشت که برای استفاده از پمپ های تخلیه آب باران مناسب، شرایط محیطی و میزان آب باران جمع آوری شده، به طور دقیق آنالیز و بررسی شود. در همین راستا به منظور تکمیل اطلاعات خود در جهت انتخاب مناسب ترین و کارآمد ترین پمپ با توجه به نیاز و شرایط تان، لطفا با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل فرمایید.

همچنین بخوانید
پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: