نحوه پلاک خوانی انواع پمپ

نحوه پلاک خوانی پمپ آب چگونه است؟

پلاک پمپ مانند شناسنامه پمپ می باشد و حاوی اطلاعات مختلفی شامل راهنمای نصب، شرایط استفاده و نگهداری پمپ، مشخصات فنی پمپ مانند نوع و مدل (برند) پمپ، شرکت سازنده و کشور، حداکثر فشار و دبی، توان الکتریکی، ولتاژ و فرکانس، جریان الکتریکی و همچنین دمای مجاز محصول می باشد. پلاک در پمپ های مختلف متفاوت است و هر نوع پمپ، پلاک مختص به خود را دارد. در این مقاله به چگونگی و نحوه صحیح پلاک خوانی انواع پمپ آب خواهیم پرداخت.

پلاک خوانی پمپ آب خانگی

پمپ های آب خانگی دارای پلاک مختص به خود هستند. در مقاله ای جداگانه به شرح کامل نحوه پلاک خوانی پمپ آب خانگی پرداخته ایم.

پلاک خوانی پمپ آب خانگی

پلاک خوانی پمپ کفکش

پلاک خوانی پمپ کفکش نیز اشتراک های زیادی با پلاک خوانی پمپ آب خانگی دارد. در ادامه یک نمونه پلاک پمپ کفکش را بررسی می کنیم:

پلاک خوانی پمپ کفکش

همانطور که مشاهده می فرمایید، پمپ از برند Leo و مدل آن QDX1.5-32-0.75LA می باشد. حداکثر آبدهی آن که با Q نشان داده شده است، 1.5 مترمکعب در ساعت، حداکثر ارتفاع آبرسانی آن 32 متر، فرکانس برق مصرفی 50 هرتز و پمپ تکفاز است (عدد 1). ولتاژ 220 و دور الکتروموتور 2850 دور در دقیقه می باشد. در اینجا IP پمپ 68 بیان شده است که نشانگر این است که این پمپ ضد آب بوده و الکتروموتور آن آب خنک می باشد (عدد 6 به معنی این است که دستگاه در برابر ورود گرد و غبار حفاظت شده است و عدد 8 به معنی این است که پمپ در برابر غوطه ور شدن در آب در زمان نامحدود و عمق 5 متر حفاظت شده است).

پمپ های کفکش، لجن کش و شناور دارای درجه حفاظت 68 می باشند. (باید توجه داشت که دمای سیال قابل پمپاژ بیش از مقدار تعریف شده برای آن نباشد، در غیر این صورت عمل خنک سازی الکتروموتور صورت نخواهد گرفت و الکتروموتور به مرور خواهد سوخت). همانطور که مشاهده می کنید، کلاس عایق حرارتی F و شدت جریان 5.2 آمپر می باشد. عبارت Size به قطر دهانه خروجی پمپ اشاره دارد که در این جا 25 میلیمتر (1 اینچ) بیان شده است. توان پمپ 0.75 کیلووات (یا یک اسب بخار) و در نهایت، حداکثر دمای سیال قابل پمپاژ 40 درجه سانتیگراد می باشد. نماد C نیز نشان دهنده ظرفیت خازن است که 16 میکروفاراد با ولتاژ 450 ولت می باشد.

پلاک خوانی پمپ لجن کش

پلاک خوانی پمپ لجن کش

همانطور که مشاهده می کنید، پلاک پمپ لجن کش شباهت زیادی با پلاک پمپ کفکش دارد، با این تفاوت که در پلاک پمپ فوق سایز دهانه خروجی با Outlet نشان داده شده است که برابر با 50 میلیمتر (2 اینچ) می باشد.

پلاک خوانی پمپ طبقاتی

در ذیل یک نمونه پلاک پمپ طبقاتی را بررسی می کنیم:

پلاک خوانی پمپ طبقاتی

همانطور که مشاهده می کنید پمپ فوق یک پمپ طبقاتی برند SHIMGE مدل BWJ4-4 است. عبارت Continuous Duty نیز به معنای دائم کار بودن این الکتروپمپ می باشد. کمیت های دیگر مانند دبی، هد، توان و دور موتور نیز همانند پمپ هایی که بررسی کردیم می باشند. ضمنا درجه حفاظت (P) پمپ های طبقاتی و دیگر پمپ های صنعتی 54 و 55 می باشد که در پلاک فوق، به آن اشاره نشده است. (IP55 بدان معناست که پمپ در برابر ورود گرد و غبار و همچنین پاشش پر فشار آب از تمام جهات، حفاظت شده است)

پلاک خوانی پمپ شناور

حال به بررسی پلاک یک پمپ شناور می پردازیم:

پلاک خوانی پمپ شناور

در مقایسه با مثال های قبل، تفاوت هایی مشاهده می کنیم مانند قطر دهانه خروجی که با کلمه Discharge مشخص شده و همچنین حداکثر دمای سیال که با .L.T.Max نشان داده شده و مخفف Liquid Temperature Max می باشد. همچنین درجه حفاظت پمپ IPX8 بیان شده است، بدان معنا که این پمپ می تواند در آب غوطه ور بماند، اما به طور رسمی برای محافظت در برابر گرد و غبار رتبه بندی نشده است. لازم به ذکر است در پلاک برخی پمپ ها ضریب قدرت درج شده که با نماد Cosφ نمایش داده می شود. هر چه ضریب قدرت به عدد 1 نزدیک تر باشد، بازده پمپ بالاتر خواهد بود. عبارت Thermally protected به معنای این است که پمپ مجهز به اورلود حرارتی است که از سوختن الکتروموتور در مقابل گرمای بیش از حد جلوگیری می کند. عبارت Continuous Duty نیز به معنای دائم کار بودن پمپ و کلمه Rotation بیانگر جهت چرخش شفت الکتروموتور می باشد. و در آخر، عدد 5m نشانگر حداکثر عمق غوطه وری در سیال یا آب است که در اینجا 5 متر می باشد.

پلاک پمپ، مهم ترین راه برای شناخت اطلاعات مهم و فنی پمپ می باشد که توجه به آن در هنگام خرید محصول، بسیار ضروری است. در صورت هر گونه سوال درباره نحوه انتخاب پمپ آب و همچنین تکمیل اطلاعات خود در این زمینه، لطفا با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل فرمایید.

همچنین بخوانید
بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.
این مقاله به عنوان یک مرجع راهنمایی مصرف کنندگان پمپ روغن داغ، اطلاعات زیر را در اختیار آنها قرار می دهد. دستورالعمل های نصب، تعمیر و نگهداری پمپ روغن داغ پمپیران روش های راه اندازی، بهره برداری و توقف پمپ روغن داغ پمپیران این مطلب همواره باید جهت بهره برداری در دسترس پرسنل تعمیر و نگهداری قرار گیرد تا بهره برداری و نصب و نگهداری از پمپ روغن داغ پمپیران، صحیح باشد.
هایپر صنعت فامکو به عنوان تولید کننده و نمایندگی فروش انواع بوستر پمپ، مفتخر است شما همراهان گرامی را در انتخاب و خرید بوستر پمپ آتش نشانی مناسب راهنمایی و مشاوره نماید. توصیه می شود قبل از نصب بوستر پمپ آتش نشانی، این مطلب را به دقت مطالعه فرمائید. نصب و کارکرد می بایست دقیقا مطابق با قوانین کشوری باشد که در آنجا محصول نصب می گردد. تخطی از این مقررات نه تنها موجب بروز صدمات فردی و آسیب رسیدن به تجهیزات می گردد، بلکه موجب صلب موارد مندرج در گارانتی می شود.
منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟
پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
احسان
ارسال شده در : چهارشنبه 20 دی 1402

با سلام و احترام. مطالب بسیار عالی و آموزنده بود. از شما عزیزان سپاسگزارم و امیدوارم در تمام طول زندگی و کاری موفق و پایدار باشید.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : چهارشنبه 20 دی 1402

سلام دوست عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.