کریر نساجی چیست؟

استفاده از کریر CK-80 در صنعت نساجی جهت رنگرزی پارچه های پلی استر می باشد. این مقاله حاوی اطلاعات مفید و جامعی در مورد این ماده است که می تواند به شما در شناسایی این ماده تعاونی نساجی کمک کند.

کریر CK80 چیست؟

کریر به معنی حامل است که یک مایع زرد رنگ و بی بو است و بر پایه استرها همراه با حلال و امولسیفایر می باشد. این ماده به هر نسبتی در آب حل می شود و ماهیت یونی آن نانیونیک می باشد. انواع مواد شیمیایی که به عنوان حامل استفاده می شوند ترکیبات آلی معطر غیر یونی با وزن مولکولی کم (حدود 150 تا 200) هستند. حامل های معمولی مورد استفاده به چهار گروه شیمیایی اصلی تقسیم زیر می شوند:

  • فنل ها مانند اورتو فنیل فنل (o-phenylphenol)
  • هیدروکربن ها مانند بی فنیل (biphenyl)
  • هیدروکربن های کلردار مانند دی کلرو بنزن
  • استرها مانند بوتیل بنزوات

کریر نساجی ck-80

ماده رنگزا چیست؟

به طور کلی در رنگرزی به همه مواد طبیعی یا شیمیایی که قابلیت رنگرزی الیاف یا منسوجات را دارند ماده رنگزا گفته می شود. برای رنگرزی پارچه های پلی استر از رنگزای دیسپرس استفاده می شود. رنگ دیسپرس یا رنگ پراکنده به صورت پودری می باشد و غیریونی است و تقریبا در آب نامحلول است که می تواند شید رنگی مناسبی را به وجود آورد.

انواع رنگزاهای دیسپرس

رنگزاهای دیسپرس مورد استفاده در نساجی انواع مختلفی دارند. رنگزای دیسپرس از لحاظ مقاومت دمایی و میزان انرژی را به۴ کلاس تقسیم می‌ کنند که با توجه به نوع کاربرد نهایی لازم است کلاس رنگزای مورد نظر انتخاب گردد و با انتخاب نوع رنگزا می‌توان روش رنگرزی و نوع ماشین‌آلات مصرفی را انتخاب نمود. کلاس های رنگزای دیسپرس به شرح زیر می باشند:

  • رنگزای کلاس A

این نوع رنگزا، میکرومولکول‌های با سطح انرژی کم هستند که برای پارچه های پلی استر با روش کریری استفاده می‌شود. همچنین عمده مصرف آن مربوط به رنگرزی دی استات در دمای 85 درجه سانتیگراد است.

  • رنگزای کلاس B

این نوع رنگزا در دسته رنگ های با سطح انرژی متوسط قرار دارند که عملیات رنگرزی تحت دمای جوش 98 تا 105 درجه سانتیگراد صورت می گیرد و به رنگرزی به روش کریر معروف است.

  • رنگزای کلاس C

عملیات رنگرزی توسط این دسته از رنگزاها در دمای 130 درجه سانتیگراد انجام می‌گیرد که اصطلاحا به آن رنگرزی در دمای بالا (HT) گفته می‌شود.

  • رنگزای کلاس D

این رنگزای دیسپرس دارای تصعید بسیار بالایی است که جهت رنگرزی در دمای 220 درجه سانتیگراد مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع رنگزا که قابل استفاده در چاپ هم است در ماشین آلات ترموزول جهت عملیات رنگرزی استفاده می گردند.

با توجه به نوع کاربرد نهایی، بهتر است که برای رنگ ها و شیدهای مختلف از یک کلاس رنگزا استفاده گردد. به عنوان مثال برای رمق کشی، رنگزای کلاس C پیشنهاد می شود و اگر قصد ترکیب دارید استفاده از ترکیب کلاس رنگزای C و D یا B و C را استفاده کنید که دارای قدرت تصعید بسیار نزدیکی نسبت به یکدیگر هستند.

روش های رنگرزی پلی استر با رنگزای دیسپرس

از آنجایی که الیاف پلی استر نسبت به آب نفوذ ناپذیر است لذا رنگرزی این پارچه ها باید در دمای جوش بالا (حدود 130 درجه سانتیگراد) انجام شود که با توجه به اینکه رنگرزی این پارچه ها احتمالا به همراه پارچه های پنبه ای یا انواع دیگری از پارچه باشد که در دمای بالا آسیب پذیر هستند لذا این روش مناسب نمی باشد. برای این منظور از کریرها برای رنگرزی پارچه های پلی استر استفاده می شود که روش های رنگرزی این پارچه ها به شرح زیر است:

  • استفاده از مواد کمکی متورم کننده کریر (carrier)
  • انجام رنگرزی به روش پد-ترموزول
  • انجام رنگرزی در درجه حرارت بالا (HT)

مکانیسم اثر کریر در رنگرزی الیاف پلی استر

مکانیسم اثر کریر در رنگرزی پلی استر

  1. الیاف پلی استر
  2. الیاف متورم شده
  3. رنگرزی
  4. خنک شدن بعد از شستشو
  5. الیاف رنگرزی شده

همانطور که در تصویر می بینید این مکانیسم به دو روش اتمسفریک و تحت فشار صورت می گیرد که دمای متفاوتی دارند. مکانیسم عمل حامل ها در رنگرزی پلی استر به این صورت است که با نفوذ به الیاف باعث متورم شدن الیاف شده و ساختار داخلی الیاف را که ساختاری بسته است باز نموده و موجب نفوذ رنگ های دیسپرس به آن می شوند. این مواد شیمیایی صنعت نساجی به عنوان روان کننده های مولکولی، نیروهای بین مولکولی فعال در فیبر را کم کرده و باعث می شوند که رنگ به راحتی به داخل بافت الیاف نفوذ کند.

نکات انتخاب کریر مناسب

برای انتخاب یک حامل مناسب لازم است عوامل زیر در نظر گرفته شوند:

  • راندمان حامل بالا باشد.
  • با هزینه کم در دسترس باشد.
  • تاثیر کم یا بی اثر بودن بر پایداری نوری نهایی داشته باشد.
  • غیر سمی باشد.
  • بدون تخریب یا تغییر رنگ فیبر باشد.
  • سهولت پراکندگی در حمام رنگ داشته باشد.
  • جذب یکنواخت توسط فیبر داشته باشد.

دوز مصرف کریر در رنگرزی

در جدول زیر میزان مناسب مصرف کریر نساجی در رنگرزی ها بیان شده است:

دوز مصرف کریر نساجی در رنگرزی
نوع رنگ میزان مصرف
رنگرزی پلی استر 1 الی3 گرم بر لیتر برای رنگرزی با رنگزای دیسپرس کننده می باشد. همچنین برای اصلاح عدم یکنواختی پارچه به میزان 2 الی 4 گرم بر لیتر استفاده می شود.
رنگرزی اتمسفریک مطابق با رنگ و شید به میزان 3 الی 9گرم بر لیتر می باشد. محدوده PH استیک اسید بین 4 تا 5 است و مدت زمان واکنش 45 دقیقه در نظر گرفته می شود.
رنگرزی تحت فشار مطابق با رنگ و شید به میزان 0.5 الی 1 درصد می باشد و محدوده PH اسید استیک معادل 4 تا 5 است. این واکنش به مدت 30 دقیقه در دمای 120 الی 150 درجه سانتیگراد صورت می پذیرد.

کاربرد کریر (carrier)

کریر یکی از مواد کمکی نساجی به شمار می رود که نقش آن در رنگرزی پارچه های پلی استر کمک به نفوذ رنگ های دیسپرس به داخل بافت های الیاف پارچه پلی استر می باشد.

نتیجه گیری

از آنجایی که رنگرزی پارچه های پلی استر به راحتی در دمای پایین انجام نمی شود به همین دلیل استفاده از کریر یک امر اجتناب ناپذیر می باشد و می تواند به بهبود رنگرزی در دمای پایین کمک کند که در این مورد انتخاب نوع حامل بسیار مهم است و دقت به این نکته می تواند در بهبود کیفیت رنگرزی مفید باشد.

همچنین بخوانید
این ترکیب یک نمک با فرمول شیمیایی 6(NaPO3) می باشد که یکی از پلیمرهای فسفات سدیم است.کشف این ماده به سال 1849 بر می گردد جایی که یک شیمی دان آلمانی به نام تئودور فلیتمن توانست اسید هگزامتافسفریک را نامگذاری کند و در سال 1963 اریش تیلو و اولریش شولکه موفق شدند با حرارت دادن تری متافسفات سدیم بی آب هگزا متا فسفات سدیم را تولید کنند.
بوتیل استات یا n-بوتیل استات، بوتیل اتانوات، نرمال بوتیل استات یک استر حاصل از استریفیکاسیون می باشد. در واقع بوتیل استات حاصل فرایند استری شدن بوتانول و ایزومر های بوتانول (ایزو بوتانول، 2-بوتانول، ترشیو بوتانول) می باشد. اگر شما هم قصد خرید بوتیل استات را دارید اولین قدم آشنایی با این ماده است، برای آشنایی با بوتیل استات و شناخت آن با توجه به نوع کاربری به صفحه هایپر صنعت فامکو مراجعه نمایید.
در این مقاله ابتدا به بررسی سیکلو هگزانول از نظر ساختار و فرمول شیمیایی پرداخته ایم سپس فرایند های تولید این ماده مورد بحث قرار گرفته است. همچنین مشخصات فنی آن ذکر گردیده و کاربردهای این ماده در صنعت بیان شده است. سیکلو هگزانون به دلیل قدرت حلالیت بالا و تبخیر کم به عنوان یک ماده پر مصرف در صنعت شناخته می شود که عمده مصرف آن در صنعت جهت تولید پرولاکتام ماده اولیه تولید نایلون 6 می باشد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات مرتبط با کاربری مورد نظرتان می توانید پرسش خود را در قسمت کامنت درج نمایید.
متیل استات حلال مناسبی برای جایگزینی استون می باشد. این ترکیب در عین حال که طی شرایط استری شدن حاصل می شود می تواند در دماهای بالا مجدد به الکل و استیک اسید تبدیل شود. تولید این محصول در خلوص بالا با توجه به فرایند تولید و خالص سازی تقطیری هزینه در بر خواهد داشت. در این مقاله اطلاعات مفید و جامعی درباره متیل استات ارائه می شود که می تواند به معرفی و شناخت این ماده کمک کند و شامل بررسی ساختار، خواص فیزیکی و شیمیایی آن می شود.
بوتیل دی گلایکول ترکیب شیمیایی آلی بوده که در آب و بسیاری از حلال های آلی و الکلی محلول می باشد و از اتر الکل مشتق می شود. این ترکیب با فرمول مولکولی C8H18O3 به صورت مایع بی رنگ و شفاف بوده که دارای بوی اتری ضعیف می باشد. این ترکیب حاصل واکنش مولکول های اتیلن با n-بوتانول در حضور یک کاتالیزور قلیایی می باشد. گلایکول اتر ها در ساختار مولکولی خود دارای دو گروه عاملی اتر و الکل هستند که آنها را به یکی از پرکاربرد ترین حلال های آلی تبدیل کرده است.
پر کلرو اتیلن یا تترا کلرو اتیلن که با نام های Pce و Perc (پرک) نیز معرفی می شود یک حلال آلی می باشد که به عنوان یک مایع تمیز کننده خشک شناخته می شود. این ماده در آب به مقدار بسیار کمی حل می شود اما در الکل، اتر، کلروفرم، بنزن و هگزان به راحتی قابلیت حل شدن دارد. در مقاله پیش رو با پرکلرو اتیلن، کاربردهای آن و فرایند تولید این ماده بیشتر آشنا می شویم.
همانطور که مطالعه نمودید نرمال بوتانول یک الکل ساده از نوع اول می باشد که دارای 4 اتم کربن است، در واقع یک الکل 4 کربنی است. این ماده به راحتی در حلال های آلی حل شده و حلالیت آن در آب به صورت کم محلول می باشد. این ماده یکی از حلال های صنعتی است که اشتعال پذیری بالایی دارد. در صورتی که می خواهید بدانید نرمال بوتانول چیست، روش های تولید آن چگونه است و هچنین مزایای استفاده از آن به عنوان طعم دهنده در غذاها و نوشیدنی ها چیست یا در چه صنایعی کاربرد دارد، خواندن این مقاله به شما توصیه می شود.
یک ماده شیمیایی آلی است که در دسته الکل های چرب نوع اول قرار داشته و دارای 8 اتم کربن و یک گروه عاملیOH می باشد. این ماده بی رنگ و شفاف بوده و به مقدار ناچیزی در آب محلول می باشد ولی در تمامی حلال های آلی و الکل ها محلول می باشد و فرمول مولکولی آن C8H18O می باشد. دی اتیل هگزانول یک مایع اشتعال پذیر می باشد که در مجاورت با اکسید کننده های قوی به سرعت شعله ور می شود.
ستو استئاریل الکل (cetostearyl alcohol) از ترکیب از دو الکل استئاریل و ستیل ساخته شده می شود که به دلیل فرمول شیمیایی آن با نام الکل با زنجیر بلند نیز نامیده می شود. این ترکیب به صورت مایع سفید مومی است که در دمای اتاق به شکل جامد در می آید، الکل های چرب دارای تعداد زوج اتم کربن و یک گروه الکل منفرد (OH-) متصل به آخرین کربن هستند. این ماده به عنوان جز رایج در طیف وسیعی از محصولات آرایشی و مراقبت شخصی  به عنوان تثبیت کننده و امولسیون کننده عمل می کند و مانع دو فازی شدن محصول می شود.
ایزوبوتانول مایعی شفاف با نقطه جوش نسبتا بالا می باشد که به عنوان ماده اولیه در صنایع شیمیایی، غذایی، حلال و پوشش و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. فرمول شیمیایی آن C4H10O است. اگر شما هم قصد خرید چکش تخریب را دارید اولین قدم آشنایی با این ابزار است، برای آشنایی با چکش تخریب و شناخت انواع و اجزای آن با توجه به نوع کاربری به صفحه هایپر صنعت فامکو مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: