مزیت های دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه یا دوربین IP در دسته دوربین های دیجیتالی قرار دارد و امروزه به شدت مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند و انتقال دیتا در بستر شبکه، همواره مورد استفاده کاربران هستند. در این مقاله قصد داریم تا مزایای اصلی دوربین های مداربسته تحت شبکه را شرح دهیم تا در زمان خرید، این ویژگی ها را مد نظر قرار دهید.

مزیت های دوربین مداربسته آی پی

این دوربین های مداربسته دیجیتال به واسطه آی پی مستقلی که دارند به اینترنت وصل می شوند. از این رو داده های حاصل از رصد دوربین بر روی نمایشگر دستگاه قابل مشاهده است و در کمترین فاصله زمانی دیتاها دراختیار کاربر قرار می گیرد که این امر در دوربین های مداربسته آنالوگ امکانپذیر نمی باشد. بدون محدودیت زمانی و مکانی به راحتی می توان به داده های دوربین مداربسته تحت شبکه دسترسی داشت که این قضیه بزرگ ترین مزیت این دوربین ها تلقی می شود.

مزیت دوربین مداربسته آی پی

از دیگر مزایای دوربین مداربسته آی پی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • تنوع بالای کاربری
  • قابل نصب در محیط های مختلف
  • مدل های متنوع قابل ارائه
  • عدم نیاز به دستگاه های ضبط نظیر DVR، XVR و غیره
  • عدم نیاز به حافظه اکسترنال یا خارجی
  • سازگاری بیشتر و برقراری تعاملات با دیگر سیستم های موجود در شبکه
  • سهولت در ذخیره سازی دیتاها در حافظه داخلی در صورت قطع برق و عدم اتصال به NVR

همچنین در ادامه قصد داریم هر یک از مزایای استفاده از دوربین های مداربسته تحت شبکه را به تفصیل برای شما عزیزان شرح دهیم. لطفا از خواندن ادامه مطالب این مقاله غافل نشوید.

راه اندازی دوربین IP بدون نیاز به کابل کواکسیال

برای تبادل و انتقال دیتاها از بستر شبکه، وای فای و اینترنت استفاده می شود و تمامی داده ها حتی صوت که از طریق میکروفون ها صوت را دریافت می کند به واسطه کابل شبکه انتقال می یابند. از این رو برای انتقال دیتا در این دوربین ها به کابل کواکسیال نیازی نمی باشد.

راه اندازی دوربین آی پی بدون کابل کواکسیال

نوع منبع تغذیه بکار رفته در دوربین مداربسته IP

دوربین های تحت شبکه با استفاده از کابل های شبکه انرژی مورد نیاز خود را تامین می کنند که موجب ایجاد قابلیت POE در این مدل دوربین ها می شود و در عین حال نصب ساده و آسانی دارند. به دلیل پشتیبانی از قابلیت POE در این مدل دوربین ها دیگر نیازی به آداپتور نیست و با استفاده از سوئیچ تغذیه می کنند و انتقال و ارسال تصاویر به واسطه کابل شبکه صورت می گیرد و نیازی به کابل مجزا برای برق نمی باشد.

منبع تغذیه دوربین ای پی

میزان فریم در ثانیه بیشتر در دوربین های آی پی

این دوربین ها می توانند تعداد بیشتری فریم را در هر ثانیه ضبط کنند. این ویژگی برای ثبت تصاویر از اجسام متحرک مهم است. مثلا برای ثبت پلاک خودرویی که با سرعت بسیار بالا در حال حرکت است، این ویژگی مهم است و هرچه دوربین، فریم در ثانیه بیشتری داشته باشد، پلاک خودرو با وضوح بالاتری مشاهده و ثبت می شود و در غیر اینصورت تصویر به صورت تار ضبط می گردد.

امکان ارائه تصاویر با کیفیت بالاتر و زوم بیشتر در مقایسه با دوربین آنالوگ

به دلیل داشتن قابلیت ارائه تصویر با کیفیت بالاتر در مقایسه با دوربین آنالوگ، بیشتر بر روی سوژه مورد نظر زوم کرده و بدین ترتیب جزییات تصاویر ثبت شده براحتی قابل مشاهده است و در مجموع رنگ های بکار رفته در تصاویر ثبت شده توسط دوربین آی پی واقعی تر بوده و سوژه را با وضوح بالاتری نشان می دهد. در محدوده وسیع تر این دوربین ها می توانند با کیفیت بهتر و بالاتری زوم کنند و در مقایسه با دوربین های آنالوگ محدوده بیشتری را پوشش دهی می کنند. اما دوربین های آنالوگ محدود به یک ناحیه مشخص می باشند.

مقایسه کیفیت تصاویر دوربین ای پی نسبت به آنالوگ

تعداد سنسورهای دریافت کننده تصاویر بیشتر در دوربین آی پی

تعداد سنسورهای موجود در دوربین آی پی 4 برابر دوربین آنالوگ است. از این رو براحتی محدوده وسیع تری را پوشش دهی می کنند و به تعداد دوربین مداربسته کمتری نیاز است.

سهولت در تجزیه و تحلیل تصاویر و ویدئوها

در دوربین های آنالوگ برای بازیابی یک لحظه خاص یا یک حرکت مشخص باید کل فیلم را بازبینی نمود و دارای قابلیت مارک کردن یک بخش نیست. اما دوربین IP با داشتن قابلیت نشانه گذاری بر حسب یک سری ویژگی و پارامترهای خاص می توان فرایند بازبینی را ساده تر کرد و پیگیری یک بخش از فیلم بدین ترتیب آسان تر می شود.

تحت کنترل بودن به وسیله شبکه اینترنت

به واسطه اتصال این دوربین مداربسته به اینترنت از راه دور می توان به راحتی قابلیت های زوم تصویر، چرخش جهت لنز دوربین، خاموش و روشن نمودن دوربین، فعال یا غیرفعالسازی میکروفون را انجام داد.

روند کار دوربین ای پی در بستر شبکه

بهبود امنیت داده های حاصل از این دوربین ها

دوربین های آی پی مجهز به قابلیت رمزنگاری و پروتکل های امنیتی دیگر هستند که موجب حفاظت بیشتر تصاویر قابل ارائه دوربین می شوند. تمامی تصاویر ثبت شده با این دوربین ها رمز نگاری شده و هر فرد فقط در صورت داشتن مجوز می تواند به دیتاها دسترسی داشته باشد که این ویژگی در مکان های عمومی، ادارات، مراکز حساس امنیتی مزیت مهمی تلقی می شود و از دسترسی های بدون مجوز جلوگیری به عمل می آید.

دسترسی سریع و آسان به داده ها در لحظه و از راه دور

از مهم ترین مزایای این دوربین ها دسترسی به دیتاهای دوربین از راه دور می باشد و این قابلیت موجب دسترسی به داده ها بدون محدودیت مکانی می شود. این دوربین ها به واسطه داشتن نرم افزار مدیریتی کاربردی امکان نظارت و کنترل در سیستم های نظارتی را با استفاده از اینترنت فراهم می آورند.

قابلیت تشخیص حرکت و بررسی هویت در دوربین IP

به کمک قابلیت های بروز می توانند چهره افراد مختلف را براحتی تشخیص داده و با دقت بالایی بررسی نمایند که این ویژگی را می توان در حضور و غیاب و تردد کارکنان لحاظ نمود. علاوه بر تشخیص چهره، حرکت هایی که در کادر دوربین رخ می دهد را ضبط می کنند تا موارد نظارتی مورد نظر اعمال شود که این ویژگی در حفظ امنیت محیط و بررسی و تحلیل حرکات افراد موثر است.

بکار گیری مقدار کابل کمتر در مقایسه با دوربین های آنالوگ

فرایند کابل کشی دوربین مداربسته آی پی در مقایسه با دوربین آنالوگ کمتر است. این دوربین ها با بهره مندی از اتصالات بی سیم و به کار گیری شبکه ای قدرتمند دیگر نیازمند کابل کشی های طولانی و هزینه بر نیستند. از این رو کاربر قادر است بدون محدودیت، محل نصب دوربین را تعیین کند. کاهش میزان کابل مصرفی موجب کاهش هزینه ها شده و این امر باعث می شود هزینه نصب و راه اندازی در این مدل دوربین ها بهینه شود. کابل کشی کمتر موجب سهولت نصب دوربین مداربسته آی پی در مقایسه با دوربین مداربسته آنالوگ می شود.

کابل کشی کمتر در ساختار دوربین مدار بسته ای پی

قابلیت هوشمند بودن دوربین مداربسته IP

دوربین های آی پی با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های روز در حکم یک کامپیوتر کوچک عمل کرده و به راحتی فرایند ذخیره سازی، تحلیل و بررسی، فشرده سازی داده ها و تصاویر را بر عهده دارند. با داشتن سنسورهای حساس نیز به راحتی می توانند چهره افراد را تشخیص دهند و متوجه انتشار دود در محیط، حرکت اشیا، اتومبیل و غیره شوند. از دیگر ویژگی های این دوربین ها که موجب عملکرد هوشمند آنها می شود می توان به توانایی شمارش افراد، ردیابی یک رنگ مشخص، تشخیص پلاک خودرو در حال حرکت، قابلیت پایش یک شی یا جسم در مقابل دوربین اشاره کرد.

دارای قابلیت دید در شب قوی تر

تصاویر ضبط شده با این دوربین ها در زمان تاریکی شب بسیار شفاف تر از دوربین های آنالوگ است و با چشم انسانی نیز مشاهده این میزان شفافیت امکانپذیر نمی باشد.

صرفه اقتصادی

این دوربین های از لحاظ قیمت، گران تر هستند اما چون در یک محدوده مشخص می توان با استفاده از تعداد کمتری از دوربین آی پی در مقایسه با دوربین آنالوگ، پوشش دهی لازم را داشت، می توان گفت خرید دوربین آی پی به صرفه تر است.

همچنین بخوانید
بهترین انتخاب برای دوربین های مداربسته فضای باز، دوربینی است که دارای مقاومت مطلوب در شرایط آب و هوایی نامساعد از جمله بارش باران، برف، وزش باد و یا کاهش و افزایش دما را داشته باشد. همچنین برخی از مدل های این دوربین ها با داشتن وای فای تصاویر را مستقیما به گوشی تلفن همراه منتقل می کنند تا کاربر یا اپراتور به راحتی به دیتاهای مد نظر در لحظه دسترسی داشته باشد.
یکی از سوالات رایج بعد از خرید دوربین مداربسته، انتخاب مکان مناسب نصب دوربین است و پیدا کردن مکان مناسب، در بازدهی دوربین، کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین و عوامل دیگر اثر گذار است. به منظور یافتن محل مناسب نصب دوربین ابتدا باید بدانید که هدف شما از نصب دوربین مداربسته چیست و قصد دارید برای چه کاری از دوربین و تصاویر قابل ارائه توسط این سیستم نظارتی استفاده نمایید.
با تولید دوربین های مدار بسته شارژی مشکل عدم امکان استفاده از دوربین های مداربسته سیم دار در مکان هایی که امکان دسترسی به برق وجود ندارد مرتفع شده است. در ادامه این مقاله به بررسی کامل دوربین مداربسته شارژی خواهیم پرداخت. در صورتی که نیاز به اطلاعات جزئی تری دارید در کامنت ها درج نمایید تا در اسرع وقت پاسخ تخصصی را دریافت نمایید.
اختلاف میزان نور در محیط های مختلف موجب می شود که تصاویر ثبت شده توسط دوربین مداربسته از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد. از این رو برای رفع این مشکل از دوربین های ضد نور استفاده می شود که به راحتی به دلیل داشتن مکانیزم های موثر، این اختلاف نور را جبران می کنند و تصویری با وضوح بالاتر را ارائه می کنند. مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی می توانید سوالات خود را مطرح نمایید.
دوربین‌های مداربسته با قابلیت دید در شب از تکنولوژی Infrared (IR) بهره می‌برند، این عملکرد به دوربین امکان می‌دهد در شرایط کم نور یا تاریک، تصاویر با کیفیت بالا ضبط شوند. این تکنولوژی موجب می شود تا ارسال پرتوهای IR نامرئی، کیفیت تصویر در شرایطی که نور محیط مور نظر کم یا به صورت مطلق تاریک است، بهبود یابد. این امکان به سیستم‌های امنیتی اجازه می‌دهد تا با دقت بالاتر و به صورت کارآمدتری در شب عمل کنند.
دوربین گردان یا PTZ (Pan-Tilt-Zoom) نوعی دوربین با امکان چرخش در جهات مختلف و قابلیت زوم داخلی بر روی هدف مورد نظر است و به کمک اپراتور و نرم افزار کنترل کننده، دوربین را به صورت افکتیو می چرخاند اما دوربین های اسپید دام با لنز ثابت و زاویه دید وسیع و بدون چرخش، تصاویر را با سرعت بیشتر و به صورت ثابت ثبت می کنند. دوربین های ptz در ابعاد کوچک نیز عرضه می شوند که تحت عنوان دوربین Baby Cam شناخته شده و برای نظارت بر فعالیت کودکان، سالمندان، پرستاران و سایر افراد و محیط ها به کار می روند.
از مهم ترین مزیت های اتصال دوربین مدار بسته به گوشی تلفن همراه، برای زمانی سات که شما خارج از محدوده دوربین ها هستید و می خواهید بیرون از منزل یا محل کار حتی در سفر، از امن بودن محل زندگی یا محیط کار اطمینان حاصل کنید و به داده های ثبت شده توسط دوربین دسترسی داشته تا به صورت کامل بر محل مورد نظر نظارت داشته باشید. مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی می توانید سوالات خود را مطرح نمایید.
برای خرید دوربین مدار بسته (CCTV) باید فاکتورهای مختلف را مد نظر قرار داد که بسته به نوع دوربین، فناوری بکار رفته و محل نصب دوربین مدار بسته این ویژگی ها متفاوت است، کیفیت تصاویر، سنسور صدا و سنسور حرکتی، قابلیت دید در شب، دسترسی از راه دور، فاصله پوشش دهی و قابلیت Pan/Tilt مهم ترین ملاک های انتخاب دوربین مداربسته است. مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی می توانید سوالات خود را مطرح نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: