چرا پمپ آب نشتی دارد؟

چرا پمپ آب نشتی دارد؟

ممکن است پمپ آب بعد از مدتی به دلایل مختلف دچار نشتی شود یکی از دلایل رایج نشت پمپ آب خراب شدن کاسه نمد به دلیل کم بودن آب می باشد، زیرا کاسه نمد مانع ورود آب به الکتروموتور می شود به همین دلیل فرسودگی و خشکی آن می تواند منجر به نشت پمپ آب شود. البته نشت آب پمپ می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد.

نشتی پمپ آب

علائم نشتی پمپ آب

نشتی پمپ آب با علائم زیر تشخیص داده می شود:

  • کاهش فشار آب

اولین علامتی که ممکن است نشان دهنده نشت آب از پمپ باشد، کاهش فشار آب در سیستم است. در صورتی که فشار آب در سیستم کاهش یابد، ممکن است به علت نشت آب از پمپ باشد. همچنین، در صورتی که فشار آب در سیستم به طور مداوم تغییر کند و نوسان داشته باشد، می تواند نشان دهنده وجود نشت آب از پمپ باشد.

  • صدای بلند و نا متعارف پمپ

در صورتی که پمپ صدای بسیار بلند و آزار دهنده تولید کند، ممکن است به دلیل نشت آب از آن باشد. این صدا ممکن است به دلیل ورود هوا به پمپ نیز باشد.

  • رطوبت و ریزش آب در محل پمپ

در صورتی که در محل پمپ رطوبت و ریزش آب وجود داشته باشد، ممکن است به دلیل نشت آب از پمپ باشد و باید از این حیث اطمینان حاصل گردد.

  • هزینه بالای مصرف آب

با توجه به مصارف ماه های گذشته و ماه جاری و مقایسه هزینه مصرف آب آنها، در صورتیکه تغییر چشم گیری مشاهده شود، ممکن است نشت در پمپ، لوله یا اتصالات وجود داشته باشد.

  • دلایل نشت آب از پمپ

نشتی پمپ آب می تواند دلایل متعددی داشته باشد که در موارد زیر به رایج ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

  • خرابی یا فرسودگی سیل مکانیکی

سیل یا آب بند مکانیکی از نشت آب پمپ جلوگیری می کند. اگر سیل مکانیکی آسیب ببیند یا فرسوده شود، ممکن است آب از پمپ به بیرون نشت کند. همچنین با فرسوده شدن مکانیکال سیل، احتمال نفوذ آب به الکتروموتور و سپس سوختن آن، افزایش می یابد. بنابراین تنها راه حل، تعویض سیل مکانیکی است. در شکل زیر تفاوت سیل مکانیکی فرسوده و سالم را به وضوح مشاهده می کنید.

تفاوت سیل مکانیکی فرسوده و سالم

  • ترک خوردگی یا آسیب در محفظه پمپ

محفظه پمپ وظیفه نگهداری آب را بر عهده داشته و اگر ترک خورده یا آسیب ببیند، ممکن است آب از پمپ به بیرون نشت کند. ترک خوردن پمپ می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مثلا اگر پمپ در یک منطقه سردسیر نگهداری شود و به مدت زیادی کار نکند و آب در داخل محفظه پمپ به صورت ساکن ماندگار شود و به دلیل برودت هوا یخ بزند. از آنجا که بلورهای یخ فضای بیشتری برای یخ زدن و تغییر شکل از مایع به جامد نیاز دارند، لاجرم به دیوار بدنه پمپ که غالبا چدن است فشار وارد کرده و موجب ترک خوردن هوزینگ یا بدنه پمپ می شوند. شکل زیر یک نمونه ترک خوردگی بدنه پمپ را نشان می دهد.

ترک خوردگی یا آسیب در محفظه پمپ

  • کاویتاسیون

یکی از مشکلات رایج که در پمپ ها اتفاق می افتد، مواجه شدن با پدیده کاویتاسیون است که باعث خوردگی قطعات داخلی و هوزینگ پمپ می شود. اگر مقدار خوردگی ناشی از کاویتاسیون در پمپ زیاد باشد، احتمال نشت آب از پمپ وجود دارد. شکل زیر اثرات مخرب کاویتاسیون بر محفظه پمپ را نشان می دهد.

کاویتاسیون

  • فشار زیاد داخل پمپ

هنگامی که فشار داخل سیستم خیلی زیاد می شود، می تواند باعث از کار افتادن آب بندها و نشت آب از پمپ شود.

  • نصب یا نگهداری نادرست پمپ

در برخی موارد، نشتی پمپ آب ممکن است به علت نصب یا نگهداری نادرست آن باشد.

  • اطمینان حاصل کردن از فشار کافی در دهانه مکش پمپ

اطمینان حاصل کردن از فشار کافی در دهانه مکش پمپ باعث چیره شدن NPSH ورودی پمپ (هد مکش مثبت خالص) نسبت به NPSH مورد نیاز پمپ می شود. به موجب انجام این فرآیند، کمبود فشار ورودی که باعث ایجاد پدیده کاویتاسیون و به دنبال آن نشت آب از پمپ می شود را نخواهیم داشت. ساده ترین راه برای انجام این کار، قرار دادن مخزن ذخیره در ارتفاعی بالاتر از پمپ است تا از ایجاد فشار ورودی مطلوب به پمپ، اطمینان حاصل گردد.

چگونگی رفع نشتی پمپ آب

برای رفع نشتی پمپ آب، ابتدا باید محل نشتی را پیدا کرد. این محل ممکن است در لوله ‌های ورودی و خروجی پمپ یا حتی در بدنه پمپ باشد. بعد از پیدا کردن محل نشتی، روش‌های مختلفی برای رفع آن وجود دارد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده از آب بند با کیفیت بالا

استفاده از آب بندهای با کیفیت می تواند به جلوگیری از نشت آب پمپ کمک کند. این مهر و موم ها یا همان آب بند یا سیل مکانیکی باید به طور مرتب بررسی شوند و در صورت لزوم تعویض گردند.

  • جایگزینی قطعات پوسیده و خراب

در بعضی موارد، نشتی پمپ به دلیل خراب شدن قطعات داخلی پمپ مثل سیل مکانیکی اتفاق می ‌افتد. در این صورت، باید قطعات خراب را با قطعات جدید جایگزین کرد.

در حالت کلی، دلایل متعددی برای نشت آب از پمپ وجود دارد اما نکته مهم، جلوگیری از نشت آب است که شامل اقدامات ضروری همانند نصب درست پمپ، نگهداری و در صورت نیاز تعمیرات دوره ای پمپ، تعویض قطعات مخرب و همچنین مشورت و درخواست از متخصصان این زمینه به منظور رفع مشکلات پیش آمده در پمپ می باشد. در همین راستا به منظور کسب اطلاعات در زمینه انواع پمپ و لوازم جانبی پمپ ها با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل فرمایید.

همچنین بخوانید
بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.
این مقاله به عنوان یک مرجع راهنمایی مصرف کنندگان پمپ روغن داغ، اطلاعات زیر را در اختیار آنها قرار می دهد. دستورالعمل های نصب، تعمیر و نگهداری پمپ روغن داغ پمپیران روش های راه اندازی، بهره برداری و توقف پمپ روغن داغ پمپیران این مطلب همواره باید جهت بهره برداری در دسترس پرسنل تعمیر و نگهداری قرار گیرد تا بهره برداری و نصب و نگهداری از پمپ روغن داغ پمپیران، صحیح باشد.
هایپر صنعت فامکو به عنوان تولید کننده و نمایندگی فروش انواع بوستر پمپ، مفتخر است شما همراهان گرامی را در انتخاب و خرید بوستر پمپ آتش نشانی مناسب راهنمایی و مشاوره نماید. توصیه می شود قبل از نصب بوستر پمپ آتش نشانی، این مطلب را به دقت مطالعه فرمائید. نصب و کارکرد می بایست دقیقا مطابق با قوانین کشوری باشد که در آنجا محصول نصب می گردد. تخطی از این مقررات نه تنها موجب بروز صدمات فردی و آسیب رسیدن به تجهیزات می گردد، بلکه موجب صلب موارد مندرج در گارانتی می شود.
منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟
پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: