تفاوت سیل مکانیکی با نخ نسوز

تفاوت سیل مکانیکی با نخ نسوز چیست؟

در محفظه پمپ ‌ها به منظور جلوگیری از نشت آب به داخل الکتروموتور و همچنین جلوگیری از خروج سیال از محفظه پمپ یا نفوذ مایعات و گازها به داخل محفظه پمپ از قطعاتی استفاده می کنند تا احتمال آسیب به الکتروموتور و دیگر خطرات ناشی از نشت سیال را کاهش دهند. این قطعات شامل سیل مکانیکی و نخ نسوز یا نوار گرافیت می شوند. در این مقاله به مقایسه و ذکر تفاوت های این دو قطعه خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

سیل مکانیکی

سیل مکانیکی که به آن فیبر و فنر یا مکانیکال سیل هم گفته می شود، شامل دو حلقه است که یک حلقه به صورت ثابت در بدنه پمپ قرار دارد و حلقه دیگر به صورت چرخشی بر روی شفت پمپ قرار دارد. این دو قطعه با یک حلقه الاستومری (مانند کائوچو) به هم متصل شده‌ اند. بین این دو قطعه فضای کوچکی وجود دارد که با مایعات پر شده است. هنگامی که پمپ روشن می شود، گردش محور پمپ (شفت) باعث حرکت قطعات سیل مکانیکی می ‌شود و فضای کوچکی که با مایعات پر شده است، فشرده می شود و سیل به دیواره‌ های پمپ فشار می ‌آورد و در نتیجه از نفوذ مایعات به بیرون محفظه پمپ و همچنین داخل الکتروموتور، جلوگیری می کند.

سیل مکانیکی

نخ نسوز

نخ نسوز که به آن پکینگ یا گلند سیل هم گفته می شود، یک سیستم جایگزین برای سیل مکانیکی است که در برابر حرارت بالا مقاوم است و در بسیاری از پمپ‌های صنعتی استفاده می ‌شود. نخ های نسوز از مواد طناب مانندی که دور محور پمپ می پیچند تشکیل شده اند و فضای خالی بین شفت و الکتروموتور را پر می کنند و در نتیجه نشتی سیال را به حداقل می رسانند.

نخ نسوز

تفاوت سیل مکانیکی با نخ نسوز

هردو قطعه سیل مکانیکی و نخ نسوز با یک هدف مشترک درون پمپ قرار می گیرند و آن آب بندی و جلوگیری از نشت سیال به داخل سیم پیچ و خارج از محفظه پمپ می باشد. حال می خواهیم به تفاوت های این دو قطعه بپردازیم:

  • سیل مکانیکی از حلقه الاستومری تشکیل شده است، در حالی که نخ نسوز از الیاف غیرفلزی ساخته شده است.
  • نخ نسوز معمولا مقرون به صرفه ترین انتخاب برای آب بندی پمپ است. به همین دلیل است که هنوز به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.
  • نصب نخ نسوز راحت تر از سیل مکانیکی است.
  • برای نصب نخ نسوز نیازی به جدا کردن شفت محرک نیست و زمان نصب بسیار کوتاه تری نسبت به سیل مکانیکی دارد.
  • در مقابل، سیل مکانیکی دمای بالاتری از سیال را پوشش می دهد. به مثال زیر توجه کنید:
    پمپ سانتریفیوژ 315-40 شرکت پمپیران که درجه حرارت سیال آن در آب بندی با نخ نسوز در بازه (50- تا 110) درجه سانتیگراد قرار دارد، اما همین پمپ در آب بندی با سیل مکانیکی می تواند سیال را در بازه (50- تا 140) درجه سانتیگراد، پوشش دهد.
  • سیل های مکانیکی معمولا گران تر از پکینگ (نخ نسوز) هستند و ممکن است نصب آنها دشوار تر باشد. آنها همچنین به دقت بالاتری در طراحی، ساخت و نصب خود نیاز دارند تا از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل شود.
  • سیل های مکانیکی با دوام تر از نخ نسوز هستند و برای کارکرد طولانی مدت پمپ، انتخاب بهتری هستند.
  • سیل مکانیکی عملکرد آب بندی بهتری نسبت به نخ نسوز دارد. نخ نسوز برای ایجاد آب بندی به فشرده سازی متکی است که می تواند به مرور زمان به دلیل سایش و پارگی منجر به نشت سیال شود. از طرف دیگر، سیل های مکانیکی از یک صفحه ثابت و چرخان برای ایجاد آب بندی محکم استفاده می کنند که کمتر مستعد نشتی است. این مزیت آنها را برای کاربردهایی که نشتی قابل قبول نیست، مانند فرآوری شیمیایی یا تولید نفت و گاز، ایده آل می سازد.

به طور خلاصه، در حالی که می توان از هر دو قطعه سیل مکانیکی و نخ نسوز برای آب بندی شفت های چرخان استفاده نمود، اما مزایا و معایب متفاوتی دارند. آب بندی با نخ نسوز یک روش سنتی است که قابل تنظیم است و گرمای بیشتری تولید می کند. در حالی که سیل مکانیکی یک روش جدیدتر و قابل اعتمادتر است و گرمای کمتری تولید می کند، اما گران تر است. باید این نکته را در نظر گرفت که انتخاب هر یک از این دو قطعه، نیازمند بررسی شرایط پمپ و سیال است. برای مثال، شما قصد انتقال آب با دمای بالای 100 درجه را با پمپ مورد نظرتان دارید. برای آب بندی این پمپ بدون هیچ تردیدی بهترین گزینه، سیل مکانیکی است، چرا که نسبت به نخ نسوز در دمای بالا مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد و از این رو، احتمال بروز نشتی پمپ به الکتروموتور یا خارج از پمپ، کاهش می یابد. همچنین باید توجه داشت که هرگاه سیل مکانیکی یا پکینگ بر روی شفت نصب بود و پمپ نشتی داشت، می بایست از عدم آسیب به آب بند و مستهلک شدن آن، اطمینان حاصل گردد. به منظور کسب یا تکمیل اطلاعات و خود و همچنین خرید انواع پمپ و لوازم جانبی آن ها، لطفا با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل فرمایید.

همچنین بخوانید
بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.
این مقاله به عنوان یک مرجع راهنمایی مصرف کنندگان پمپ روغن داغ، اطلاعات زیر را در اختیار آنها قرار می دهد. دستورالعمل های نصب، تعمیر و نگهداری پمپ روغن داغ پمپیران روش های راه اندازی، بهره برداری و توقف پمپ روغن داغ پمپیران این مطلب همواره باید جهت بهره برداری در دسترس پرسنل تعمیر و نگهداری قرار گیرد تا بهره برداری و نصب و نگهداری از پمپ روغن داغ پمپیران، صحیح باشد.
هایپر صنعت فامکو به عنوان تولید کننده و نمایندگی فروش انواع بوستر پمپ، مفتخر است شما همراهان گرامی را در انتخاب و خرید بوستر پمپ آتش نشانی مناسب راهنمایی و مشاوره نماید. توصیه می شود قبل از نصب بوستر پمپ آتش نشانی، این مطلب را به دقت مطالعه فرمائید. نصب و کارکرد می بایست دقیقا مطابق با قوانین کشوری باشد که در آنجا محصول نصب می گردد. تخطی از این مقررات نه تنها موجب بروز صدمات فردی و آسیب رسیدن به تجهیزات می گردد، بلکه موجب صلب موارد مندرج در گارانتی می شود.
منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟
پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: