درجه حفاظت پمپ چیست؟

درجه حفاظت پمپ چیست؟

درجه حفاظت الکتروپمپ مشخصه‌ ای استاندارد برای تعیین سطح مقاومت در برابر ورود آب، گرد و غبار و ضربه می باشد. درجه حفاظت برای پمپ بسیار حائز اهمیت است، زیرا الکتروپمپ‌ ها در بسیاری از صنایع، مجتمع های تجاری و مسکونی کاربرد دارند و باید در شرایط سخت و نامساعد مانند محیط‌ های خشک، مرطوب، گردآلود و غیره به خوبی عمل کنند.

با توجه به موارد ذکر شده تولیدکنندگان پمپ‌ ها باید انواع پمپ را با درجه حفاظت مختلف تولید کرده تا علاوه بر عملکرد بهینه، ایمنی کاربران را نیز تضمین کنند. در این مقاله سعی داریم درجه حفاظت مختلف و شرایط مربوط به هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم، با ما همراه باشید.

چگونگی نشان دادن IP پمپ بر روی پلاک

پلاک پمپ شامل اطلاعاتی ضروری است که توجه به تک تک آنها مهم و کاربردی می باشد. یکی از گزینه هایی که بر روی اکثر پلاک ها به چشم می خورد، IP یا درجه حفاظت پمپ می باشد که با دو رقم، شرایط استفاده از پمپ را بیان می کند. همانطور که در شکل زیر مشاهده می فرمایید در سمت راست پلاک، IP پمپ برابر با IP44 می باشد.

چگونگی نشان دادن IP پمپ بر روی پلاک

جدول درجه حفاظت ip

رقم اول (سمت چپ) نشان دهنده سطح مقاومت در برابر اجسام خارجی مانند گرد و غبار می باشد و در بازه 0 تا 6 متغیر است. همچنین، رقم دوم (سمت راست) نشان دهنده سطح مقاومت در برابر آب می باشد و در بازه 0 تا 9 قرار می گیرد. به طور کلی هرچه این ارقام بالاتر باشند، مقاومت پمپ نیز بالاتر است. در جدول زیر به جزئیات و معنای هرکدام از اعداد می پردازیم:

جدول درجه حفاظت ip
رقم دوم (راست) شرح رقم اول (چپ) شرح
0 محافظتی وجود ندارد. 0 محافظتی وجود ندارد.
1 محافظت شده در برابر قطراتی که به شکل عمودی بر روی بدنه چکیده می شوند. 1 در برابر اجسام خارجی جامد 50 میلیمتری و بیشتر محافظت می شود.
2 در مقابل ریزش عمودی قطرات آب هنگام کج شدن محفظه تا 15 درجه، محافظت می شود. 2 محافظت شده در برابر اجسام خارجی جامد 12.5 میلیمتر و بیشتر
3 در مقابل پاشش قطرات باران از زاویه 60 درجه نسبت به محور عمودی پمپ، محافظت می شود. 3 در برابر اجسام خارجی جامد 2.5 میلیمتر و بیشتر محافظت می شود.
4 در مقابل پاشش آب از هر زاویه ای بر روی بدنه حفاظت شده است. 4 در برابر اجسام خارجی جامد 1 میلیمتر و بیشتر محافظت می شود.
5 محافظت شده در برابر پرتاب آب با فشار ملایم از هر زاویه ای 5 محافظت شده در برابر گرد و غبار
6 محافظت شده در برابر پرتاب پر فشار آب از همه جهات 6 ضد گرد و غبار
7 محافظت در برابر غوطه ور شدن موقت در آب (تا عمق 1 متر) - -
8 محافظت در برابر غوطه ور شدن دائم در آب (عمق بیشتر از 3 متر) - -
9 محافظت شده در برابر فشار بالای آب و دمای بالا - -

با توجه به جدول فوق می توانیم دریابیم که عبارت IP44 به معنای این است که پمپ ضمن اینکه در برابر اجسام خارجی جامد بیشتر از یک میلیمتر و بیشتر محافظت شده است، در مقابل پاشش آب از هر جهت بر روی بدنه نیز حفاظت شده است. لازم به ذکر است، اگر پمپ به شکل کامل رتبه بندی نشده باشد، یکی از دو عدد درجه بندی آن با حرف X نمایش داده می شود (مانند IPX4).

درجه حفاظت انواع پمپ ها

برای هر نوع پمپ درجه حفاظتی تعریف شده است که با توجه به آن می توان متوجه شد که پمپ مورد نظر در چه شرایطی کارایی دارد. در ادامه به معرفی درجه حفاظت پمپ های رایج صنعت خواهیم پرداخت.

پمپ با درجه حفاظتی IP44 و IP45

پمپ های خانگی مانند پمپ بشقابی، پمپ جتی، پمپ محیطی و پمپ پکیجی، معمولا دارای درجه حفاظت IP44 و IP45 هستند. این پمپ ها ضمن محافظت در برابر اجسام جامد بیش از 1 میلیمتر و بیشتر (IP44) و همچنین در برابر گرد و غبار حفاظت شده اند(IP45). پمپ با درجه حفاظتی IP44 و IP45 در مقابل پاشش آب از هر زاویه ای بر روی بدنه نیز حفاظت شده است.

پمپ با درجه حفاظتی IP44 و IP45

پمپ با درجه حفاظتی IP54 و IP55

این پمپ ها در برابر گرد و غبار، پاشش آب از هر زاویه ای (IP54) و همچنین پرتاب آب با فشار ملایم از هر جهت ( IP55) محافظت شده اند. معمولا پمپ های صنعتی مثل پمپ های طبقاتی و زمینی دارای این درجه های حفاظتی هستند.

پمپ با درجه حفاظتی IP54 و IP55

پمپ با درجه حفاظتی IP68

پمپ های دارای درجه حفاظت IP68 از جمله پمپ های مستغرق محسوب می شوند که شامل پمپ های شناور، پمپ کفکش و پمپ لجن کش می باشد. این پمپ ها با داشتن دو ویژگی غوطه ور شدن دائم در آب و ضد گرد و غبار بودن از سایر پمپ ها متمایز می شوند.

پمپ با درجه حفاظتی IP68

اهمیت درجه حفاظت پمپ

توجه به درجه حفاظت پمپ از مهم ترین مواردی است که مصرف کننده باید به آن توجه کند. تصور کنید دو پمپ با میزان آبدهی و ارتفاع آبرسانی یکسان در نظر داشته باشیم. اگر به درجه حفاظت هر دو پمپ توجه نکنیم، ممکن است در انتخاب پمپ مورد نیاز، اشتباه کنیم و همین امر باعث آسیب به پمپ شود و ناخواسته متحمل هزینه و خسارت های زیادی شویم.

در نتیجه به منظور انتخاب مناسب ترین پمپ در جهت برآورده شدن نیاز، لازم است موارد مهمی که روی پلاک پمپ درج شده است، بررسی و در این خصوص حتما با افراد متخصص مشورت به عمل آید. در همین راستا، برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب پمپ مناسب، می توانید با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

همچنین بخوانید
بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.
این مقاله به عنوان یک مرجع راهنمایی مصرف کنندگان پمپ روغن داغ، اطلاعات زیر را در اختیار آنها قرار می دهد. دستورالعمل های نصب، تعمیر و نگهداری پمپ روغن داغ پمپیران روش های راه اندازی، بهره برداری و توقف پمپ روغن داغ پمپیران این مطلب همواره باید جهت بهره برداری در دسترس پرسنل تعمیر و نگهداری قرار گیرد تا بهره برداری و نصب و نگهداری از پمپ روغن داغ پمپیران، صحیح باشد.
هایپر صنعت فامکو به عنوان تولید کننده و نمایندگی فروش انواع بوستر پمپ، مفتخر است شما همراهان گرامی را در انتخاب و خرید بوستر پمپ آتش نشانی مناسب راهنمایی و مشاوره نماید. توصیه می شود قبل از نصب بوستر پمپ آتش نشانی، این مطلب را به دقت مطالعه فرمائید. نصب و کارکرد می بایست دقیقا مطابق با قوانین کشوری باشد که در آنجا محصول نصب می گردد. تخطی از این مقررات نه تنها موجب بروز صدمات فردی و آسیب رسیدن به تجهیزات می گردد، بلکه موجب صلب موارد مندرج در گارانتی می شود.
منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟
پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: