انواع پمپ های آبیاری تحت فشار کدامند؟

انواع پمپ های آبیاری تحت فشار کدامند؟

در سیستم آبیاری تحت فشار، پمپ هایی مثل پمپ های طبقاتی افقی و عمودی برای تامین آب در فشار بالا، پمپ های شناور برای انتقال آب از چاه های عمیق و نیمه عمق و موتور پمپ در دو نوع دیزلی و بنزینی استفاده می شود.

پمپ های آبیاری جزء لاینفک این سیستم محسوب می شوند. در همین راستا کشاورزان تصمیم به استفاده از پمپ های مخصوص آبیاری می گیرند. پمپ های آبیاری در صنعت کشاورزی در انواع مختلف مورد استفاده مصرف کنندگان قرار می گیرند که در ادامه به معرفی و بررسی خصوصیات هر نوع از آنها می پردازیم.

انواع پمپ های آبیاری تحت فشار

  • پمپ های فشار قوی چند مرحله ای طبقاتی (افقی و عمودی)
  • پمپ های شناور (Submersible Pumps)
  • موتور پمپ ها

پمپ چند مرحله ای طبقاتی (افقی و عمودی)

پمپ های چند مرحله طبقاتی که با نام پمپ های Multistage Pumps هم شناخته می شوند، از سری پمپ های سانتریفیوژ چند پروانه محسوب می شوند که به واسطه ایجاد فشار بالا در تامین آب مورد نیاز مصرف کنندگان، در کشاورزی و فرآیندهای آبیاری تحت فشار که نیاز به آبرسانی و مخصوصا فشار بالا است، به کار گرفته می شوند. این پمپ ها در دو نوع افقی (Horizontal) و عمودی (Vertical) مورد استفاده قرار می گیرند. این پمپ ها در صورت نیاز مصرف کننده در جهت تامین ارتفاع آبرسانی بالاتر، می توانند به شکل بوستر (سری یا موازی) قرار گیرند و وظیفه آنها تقویت فشار موجود آب می باشد. قطر دهانه خروجی این پمپ ها می تواند از 1 تا 8 اینچ باشد. از برند های مشهور پمپ های طبقاتی می توانیم به کالپدا، داب، ابارا و لوارا، KSB و گراندفوس و همچنین از برند های ایرانی این نوع پمپ ها می توانیم به پمپیران و آبروان اشاره کنیم.

پمپ آبیاری تحت فشار طبقاتی افقی و عمودی

پمپ شناور (Submersible Pumps)

پمپ های شناور و کف کش از سری پمپ های سانتریفیوژ مستغرق می باشند که جهت انتقال آب از چاه های نیمه عمیق و عمیق مورد استفاده قرار می گیرند. پمپ های شناور که بنا به نیاز و شرایط محیطی و مکانی مصرف کننده انتخاب می شوند، می توانند دارای پروانه های بسیار باشند و به همین دلیل قادر به انتقال آب تا ارتفاع های بالا و با فشاری مطلوب هستند. برای مثال پمپ های شناور پنتاکس می توانند تا بیش از 700 متر ارتفاع را پوشش دهند. از این رو، پمپ های شناور و کفکش در کشاورزی و سیستم های آبیاری تحت فشار، بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. از این پمپ ها در هر دو نوع آبیاری قطره ای و بارانی استفاده می شود. اگر منبع استخراج شما چاه عمیق باشد، پمپ های شناور بهترین گزینه برای آبرسانی خواهند بود. قطر چاه آب برای قرار گیری این نوع پمپ، باید حداقل 3 اینچ (65 میلیمتر) و قطر دهانه خروجی پمپ بسته به عمق چاه و نوع آبیاری می تواند از 1 اینچ به بالا باشد. از جمله برند های پمپ های شناور می توان به پنتاکس، داب، لوارا، گراندفوس، KSB و ابارا و از برند های ایرانی می توان به پمپ های شناور پمپیران که در دو نوع کوزه ای و تخت (از جنس چدنی) و ورقی ( از جنس استیل) تولید می شوند، اشاره نمود. از برند های اروپایی پمپ های کفکش می توان به پنتاکس، داب، لوارا اشاره نمود و از برندهای ایرانی می توان از توان تک، راد پمپ، فدک پمپ، جهان پمپ و غیره نام برد.

پمپ آبیاری تحت فشار شناور

موتور پمپ

در شرایطی که امکان دسترسی به برق برای کشاورزان فراهم نیست، استفاده از موتور پمپ های دیزلی و بنزینی پیشنهاد می گردد که به شرایط خاصی بستگی دارد. در حالت معمول، استفاده از موتور پمپ ها در آبیاری قطره ای که نیاز به فشار زیادی ندارد، به راحتی ممکن است. اما برای استفاده از آنها در فرآیند آبیاری تحت فشار، باید عواملی چون میزان فشار و آبدهی مورد نیاز و تعداد نازل (آبپاش) را بررسی کنیم و به این نتیجه برسیم که چه موتور پمپی مناسب استفاده کشاورز است. همچنین باید بررسی کنیم که موتورهای احتراقی تک سیلندر که غالبا 20 تا 30 متر ارتفاع را پوشش می دهند (مناسب برای آبیاری قطره ای)، برای مصرف مورد نظر مناسب اند یا نیاز به موتورهای احتراق تک سیلندر ارتفاع بالا داریم که معمولا بین 70 تا 80 متر ارتفاع آبرسانی دارند. این بدان معناست که اگر طول مسیر یا فشار آبیاری بیش از این مقدار باشد، استفاده ازموتور پمپ های بنزینی و دیزلی تک سیلندر توصیه نمی گردد و کشاورز محترم می بایست موتور دیزل چند سیلندر به همراه پمپ فشار قوی افقی استفاده کند. موتور پمپ های بنزینی و دیزلی هردو موتورهای احتراق داخلی هستند. بدین معنا که هردو برای ایجاد نیروی مکانیکی دارای مخلوطی از هوا و سوخت می باشند که عمل مکش و پمپاژ آب وابسته به همین نکته می باشد. قطر دهانه خروجی این پمپ ها از 1 اینچ تا 4 بسته به میزان فشار و آبدهی مورد نیاز کشاورز، متغیر است. همچنین قطر دهانه خروجی دیزل پمپ ها از ¼ 1 تا 8 اینچ می باشد. از برند های خوب موتور پمپ های تک سیلندر می توان به کوشین، روبین و هوندا، لئو، سان پاور، استریم، کاما و یونیک اشاره کرد. از برندهای موتور های دیزلی چند سیلندر هم می توان به پرکینز، کامینز، دویتس، بادوین و از برندهای ایرانی نیز می توان به موتور سازان و ایدم اشاره کرد.

موتور پمپ پمپ آبیاری تحت فشار

اهمیت برق مصرفی و پتانسیل سیستم پمپ های آبیاری تحت فشار

موضوع بسیار مهم، نوع برق مصرفی است. صحبت از آبیاری تحت فشار است. پمپ‌ های استفاده شده در آبیاری تحت فشار، اغلب برق سه فاز نیاز دارند تا بتوانند با کارایی بالا، حجم زیادی از آب را به فشار بالا در آورده و منتقل کنند. برای اینکه بتوان از آبیاری تحت فشار به بهترین شکل استفاده کرد، نیاز است که سامانه ‌های الکتریکی و مکانیکی آن به درستی عمل کنند. برق سه فاز باعث می‌ شود که پمپ ‌های آبیاری تحت فشار با سرعت و کارایی بالاتر عمل کنند. همچنین، با استفاده از برق سه فاز، امکان کنترل بهتری بر روی سامانه آبیاری وجود دارد.

فشار کاری در پمپ های آبیاری تحت فشار

فشار کاری پمپ، لوله و آبپاش در آبیاری تحت فشار معمولا بین ۲ تا ۶ بار (۲۰۰ تا ۶۰۰ کیلوپاسکال) است. اما برای هر نوع سیستم آبیاری، فشار دقیق مورد نیاز بسته به شرایط خاص مانند نوع خاک، نوع گیاه، شیب زمین و غیره، متفاوت است. به عنوان مثال، در سیستم آبیاری قطره‌ای، فشار باید حدود ۱ تا 4 بار (۱۰۰ تا 4۰۰ کیلوپاسکال) باشد. در حالی که در سامانه های آبیاری بارانی، فشار در بازه ۳ تا ۶ بار (۳۰۰ تا ۶۰۰ کیلوپاسکال) تعریف می شود. بسته به میزان گستردگی زمین زراعی، این مقدار می تواند بیشتر نیز باشد. در هر صورت، فشار پمپ، لوله و آبپاش باید به گونه ای باشد که باعث شروع جریان آب و رطوبت دادن خاک شود، اما به طور همزمان از طریق فشار زیاد، موجب تخریب زمین و خاک نشود و به گیاه آسیب نرساند.

محاسبه فشار کاری در پمپ های آبیاری تحت فشار

12* {اختلاف ارتفاع مسیر (متر) ± (÷100 طول مسیر (متر) ) + فشار کاری آبپاش} = فشار کاری سیستم

نقش پمپ های فشار قوی در آبیاری تحت فشار

در آبیاری قطره ای، نیاز به فشار کاری کمتری است، لذا تمامی پمپ های کشاورزی توانایی انجام این فرآیند را دارند. اما برای اجرای آبیاری بارانی استفاده از پمپ های فشار قوی، گزینه ای مطلوب محسوب می شود. چرا که پمپ های فشار قوی بازده عملکرد به مراتب بالاتری نسبت به پمپ های کم فشار ارائه می دهند.

در حالت کلی، بهترین پمپ آبیاری تحت فشار برای شما، به نوع سیستم آبیاری شما بستگی دارد و با انتخاب مناسب ترین پمپ، طبعا به بالاترین بازده ممکن خواهید رسید. در صورت نیاز به دریافت مشاوره و همچنین سفارش و اطلاع از قیمت پمپ تحت فشار کشاورزی، قیمت پمپ آبیاری قطره ای و پمپ آبیاری بارانی، با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل فرمایید.

همچنین بخوانید
منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: