پمپ مناسب چاه های ماسه ای کدام است؟

پمپ مناسب چاه های ماسه ای کدام است؟

پمپ هایی که می توانند برای چاه های ماسه ای مناسب باشند شامل پمپ های شناور، پمپ شفت و غلاف و پمپ های لجن کش و کف کش می باشد که برای استخراج منابع آب های زیر زمینی، تامین آب شرب، آب کشاورزی و استفاده های صنعتی و تسهیل فرآیند ها استفاده می شود.

چاه های ماسه ای معمولا در مناطقی ایجاد می شوند که دارای توده های غنی از ماسه هستند. این مناطق معمولا در نزدیکی سواحل، رودخانه ها، دریاچه ها و صحراها قرار دارند. در این مقاله به معرفی پمپ مناسب برای انتقال آب از چاه های ماسه ای خواهیم پرداخت. لطفا با ما همراه باشید.

انواع پمپ مناسب چاه های ماسه ای

به طور کلی برای انتقال آب از چاه های ماسه ای، نمی توان پمپ مخصوصی را تحت عنوان منتقل کننده آب از چاه ماسه ای، نام برد. اما پمپ هایی وجود دارند که توانایی بر طرف سازی نیاز مصرف کنندگان در جهت پمپاژ آب درون چاه ماسه ای را دارند. در ادامه به معرفی این پمپ ها خواهیم پرداخت.

پمپ شناور چاه ماسه ای

می توان گفت مناسب ترین پمپ برای انتقال آب از چاه های ماسه ای، پمپ شناور است. این پمپ ها با داشتن قابلیت مستغرق بودن و همچنین برخورداری از پروانه های متعدد، بستر انتقال سیال با یک فشار مطلوب را فراهم می سازند. پمپ های شناور به دو نوع کوزه ای و تخت (ورقی) تقسیم می شوند و بدون واسطه با الکتروموتور کوپله می شوند و درون آب غوطه ور می گردند.

پمپ شناور چاه ماسه ای

ضرورت استفاده از پمپ شناور کوزه ای

الکتروپمپ های کوزه ای قابلیت عبور دادن ماسه بیشتری نسبت به الکتروپمپ های شناور تخت (ورقی) دارند. دلیل این امر فاصله بیشتر پروانه الکتروپمپ شناور کوزه ای نسبت به هوزینگ پمپ در مقایسه با مدل تخت این نوع پمپ است. به واسطه داشتن این مزیت، اجزای داخلی و هوزینگ پمپ شناور کوزه ای با ساییدگی کمتری مواجه خواهند شد. لذا در صورتی که چاه مورد نظر مصرف کننده دارای حجم زیادی از ماسه باشد، بهتر است از پمپ شناور کوزه ای برای انتقال آب استفاده شود.

مزایای استفاده از پمپ شناور در چاه های ماسه ای

استفاده از پمپ های شناور برای انتقال آب از چاه های ماسه ای دارای مزایایی است که در ادامه به برخی از آنها پرداخته خواهد شد.م

  • قابلیت کارکرد در عمق ‌های مختلف

یکی از مزایای پمپ های شناور این است که این پمپ ها می توانند پروانه های زیادی داشته باشند، در نتیجه کارایی (پرفورمنس) بالایی دارند. این قابلیت باعث می شود تا بتوان در هر عمقی به آب دسترسی داشت و آب را به صورت مؤثر و کارآمد با ایجاد یک ارتفاع آبرسانی (هد) مطلوب انتقال داد.

  • قابلیت جابجایی

پمپ های شناور دارای قابلیت جابجایی بالایی هستند. این پمپ ها به راحتی قابل حمل و نصب در چاه های مختلف هستند و با توجه به نیاز، مکان آبگیری را می توان تغییر داد. این قابلیت جابجایی باعث می شود تا بتوان به طور مؤثر و کارآمد در مناطق مختلفی از پمپ های شناور استفاده کرد و به راحتی آب را از چاه های گوناگون جذب و انتقال داد.

  • عدم نیاز به ساختار پایدار

استفاده از پمپ های شناور برای انتقال آب از چاه های ماسه ای، نیاز به ساختار پایدار و ثابت ندارد. در حالی که در برخی روش های دیگر، نیاز به ساختارهای پایدار برای نگهداری و حمل و نقل آب وجود دارد، پمپ های شناور با توجه به قابلیت جابجایی خود، نیاز به ساختارهای پایدار را کاهش می دهند. این موضوع باعث صرفه جویی در هزینه های ساخت و نگهداری مربوط به ساختمان های پایدار می شود.

استفاده از پمپ های شناور برای انتقال آب از چاه های ماسه ای، کاربردهای گسترده ای دارد. این پمپ ها در صنایع مختلفی مانند کشاورزی، ساخت و ساز، معدن، نفت و گاز و غیره استفاده می شوند.

پمپ شفت و غلاف

پمپ شفت و غلاف که به آن پمپ توربینی عمودی نیز گفته می شود، از جمله پمپ های مورد استفاده برای انتقال آب از چاه های ماسه ای محسوب می شود. این پمپ ها در شرایطی استفاده می شوند که دسترسی به برق برای مصرف کننده ممکن نباشد. البته در صورت وجود نیروی برق، می توان بر روی این پمپ ها الکتروموتور نصب کرد. پمپ های شفت و غلاف دارای یک شفت طویل به طول چاه هستند و تعدادی پروانه در قسمت تحتانی خود که به شکل عمودی روی شفت سوار شده اند و روند انتقال آب از طریق پروانه ها و در مسیر شفت انجام می شود.

پمپ شفت و غلاف

پمپ کف کش و لجن کش

این پمپ ها در حالت کلی برای انتقال آب از چاه های ماسه ای مناسب نیستند. دلیل این امر این است که صافی یا استرینر پمپ های کفکش، از ورود شن و ماسه به درون پمپ جلوگیری نمی کند و این ذرات به راحتی وارد محفظه داخلی پمپ می شوند. شن به دلیل وزن سبکتر و دانسیته (چگالی) پایین تر نسبت به ماسه، به راحتی توسط پمپ های کفکش پمپاژ می ‌شود. اما ماسه سنگین تر و چگال تر از شن است و باعث می شود پمپ های کفکش نتوانند آن را به خوبی جابجا کنند. در نتیجه هوزینگ و اجزای داخلی پمپ کفکش و لجن کش همانند پروانه و سیل مکانیکی و غیره، در طولانی مدت توانایی مقاومت در برابر مواد ساینده و خورنده درون سیال این نوع چاه ها را ندارند و مستهلک می شوند. به همین دلیل پمپ های کفکش و پمپ لجن کش را نمی توان در این گروه جای داد. از سویی دیگر، برند های خاصی در جهان، با تولید پمپ کف کش و لجن کش مخصوص حفاری، با متریالی به مراتب قوی تر و مقاوم تر در برابر سایش نسبت به پمپ های کفکش و لجن کش معمولی، امکان استفاده از این پمپ ها را درون چاه های ماسه ای حاوی مواد خورنده و ساینده، فراهم آورده اند.

پمپ کف کش و لجن کش

انواع برند پمپ های کف کش و لجن کش مناسب برای چاه های  ماسه ای

انواع برند پمپ های کف کش و لجن کش مناسب برای چاه های  ماسه ای
پمپ کفکش حفاری گراندفوس سری DW پمپ کفکش حفاری آلما سری DIG YELLOW
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر
پمپ کفکش حفاری آلما سری DIG ORANGE پمپ کفکش حفاری آلما سری CAN
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر
پمپ لجن کش چدنی داب FKC-FKV پمپ لجن کش چدنی داب سری FK
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر

انواع برند پمپ شناور مناسب برای چاه های  ماسه ای

انواع برند پمپ شناور مناسب برای چاه های  ماسه ای
پمپ شناور پمپیران سری URD101 پمپ شناور لوارا GS
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر
پمپ شناور پنتاکس 4S پمپ شناور استیل داب SS
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر

به طور خلاصه، به منظور انتقال آب از چاه های ماسه ای، پمپ شناور و پمپ شفت و غلاف گزینه های مناسبی هستند. به منظور انتخاب پمپ مناسب مورد نظرتان در جهت تامین و رفع نیاز خود، حتما با متخصصان مربوطه مشورت به عمل آورید. در همین راستا، کارشناسان هایپر صنعت فامکو در خدمت شما عزیزان خواهند بود. 

همچنین بخوانید
پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
احمدرضا صعبی
ارسال شده در : پنجشنبه 23 فروردین 1403

سلام، لطفا اگر ممکنه با من تماس بگیرید. مهمترین مشکل در نواحی دور دست تامین برق است؟ با موتور دیزل ممکنه برق موردنیاز تامین بشود؟

admin3@web24.ir
ارسال شده در : شنبه 25 فروردین 1403

سلام جناب صعبی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.