چگونگی جایگزینی پمپ شناور به جای پمپ شفت و غلاف

نحوه جایگزین کردن پمپ شناور با پمپ شافت و غلاف چگونه است؟

پمپ شناور جایگزینی مناسب و مطلوب برای پمپ شافت و غلاف محسوب می شود و نصب آن به جای پمپ شافت و غلاف دردسر چندانی ندارد و مصرف کننده محترم به موجب اطمینان از دسترسی به نیروی برق، می تواند از پمپ شناور به جای پمپ شافت و غلاف استفاده کند.

کشاورزان برای استخراج و انتقال آب جهت انجام فرایند های کشاورزی و آبیاری زمین های زراعی از منابعی مثل رودخانه، چاه عمیق و نیمه عمیق یا آب زیر زمینی استفاده می کنند. پمپ شافت و غلاف از جمله پمپ های مورد استفاده جهت انتقال آب از چاه عمیق و نیمه عمیق می باشد. پمپ شناور هم می تواند جایگزین مناسبی برای این پمپ ها باشد. در این مقاله به بررسی چگونگی و شرایط جایگزینی پمپ های شناور برای پمپ های شافت و غلاف می پردازیم.

ضرورت استفاده از پمپ شافت و غلاف

پمپ های شافت و غلاف در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرند که مصرف کننده قصد انتقال آب از عمق زیاد را داشته اما به برق دسترسی نداشته باشد که در این حالت انرژی و قدرت مورد نیاز جهت فعالیت پمپ شافت و غلاف توسط موتور دیزلی تامین خواهد شد. اما این نوع استفاده دارای مشکلاتی مانند پر مصرف بودن موتورهای دیزلی نسبت به موتور الکتریکی، احتمال آلوده شدن آب در طی استفاده از این موتورها (به دلیل سوخت مصرفی آنها که گازوئیل است و احتمال نشت دارد)، سر و صدای زیاد موتور دیزل در مقایسه با الکتروموتور (موتور الکتریکی)، استهلاک بسیار زیاد موتور دیزل در مقایسه با موتور الکتریکی و همچنین دائم کار نبودن موتور دیزل را به دنبال دارد.

ضرورت استفاده از پمپ شافت و غلاف

جایگزین کردن پمپ شناور به جای پمپ شافت و غلاف

نکته حائز اهمیت این است که اگر مصرف کننده به برق دسترسی دارد، بهتر است از پمپ شناور در جهت تامین نیاز خود استفاده کند چون علاوه بر کم مصرف بودن برق نسبت به گازوئیل، پمپ شناور راندمان بالاتری نسبت به پمپ شافت و غلاف دارد. در هر حال به منظور قرار دادن پمپ شناور به جای پمپ توربینی عمودی، ابتدا باید از داشتن دسترسی کامل به برق اطمینان حاصل شود. پس از آن باید پمپ شافت و غلاف که در طول مسیر چاه قرار دارد از چاه خارج شده و به جای آن یک الکتروپمپ شناور به گونه ای در داخل چاه مستغرق و نصب شود که حداقل 50 سانتیمتر تا کف چاه فاصله داشته باشد. وجود فضای مناسب بین پمپ شناور و کف چاه از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر پمپ شناور در فاصله بسیار نزدیک به کف چاه نصب شود، ممکن است در هنگام کار پمپ، رسوبات موجود در کف چاه وارد پمپ شده و باعث خرابی و آسیب دیدگی قطعات داخلی پمپ مانند پروانه ها شود. همچنین، فضای کافی بین پمپ و کف چاه امکان عبور راحت تر آب را فراهم می کند. به طور کلی سایز دهانه خروجی پمپ های شناور به عمق چاه بستگی دارد. برای چاه هایی که عمق کمتر از 8 متر دارند، سایز دهانه خروجی بین 1 تا 2 اینچ و برای چاه های عمیق تر با توجه به عمق چاه، قطر دهانه خروجی بیشتر انتخاب می شود. همچنین برای مستغرق شدن پمپ شناور در آب، قطر چاه باید حداقل 3 اینچ باشد. از برندهای مشهور و با کیفیت پمپ های شناور اروپایی می توان به پمپ شناور پنتاکس، پمپ شناور ابارا، پمپ شناور لوارا، پمپ شناور گراندفوس و پمپ شناور داب اشاره نمود. همچنین از برندهای ایرانی این نوع پمپ می توانیم پمپ های شناور پمپیران که در دو نوع کوزه ای و تخت تولید می شوند، نام ببریم.

جایگزین کردن پمپ شناور به جای پمپ شافت و غلاف

نکات مهم جایگزین کردن پمپ شناور با پمپ شافت و غلاف
  • اگر چاه شما عمقی کمتر از 8 متر دارد پیشنهاد می شود به جای پمپ شافت و غلاف از موتور پمپ (موتور آب) بنزینی یا دیزلی یک یا چند سیلندر (با توجه به مساحت مورد نیاز برای آبرسانی)، استفاده کنید. همچنین می توان از پمپ های خودمکش جتی و افقی به این منظور استفاده کرد.
  • اگر چاه شما نیمه عمیق است، می توانید از پمپ های کفکش استفاده کنید. این پمپ ها گزینه مناسبی برای پمپاژ آب از چاه های نیمه عمیق هستند.
  • حتی اگر دسترسی به برق برای مصرف کننده میسر باشد و بخواهید سر چاه یک الکتروموتور بر انتهای شافت پمپ توربینی عمودی نصب کنید، باز هم راندمان کاری پمپ شناور بیش از آن خواهد بود.

مزایای پمپ شناور نسبت به پمپ شافت و غلاف
  • کارایی بالا

پمپ های شناور معمولا کارایی بالاتری نسبت به پمپ های توربینی عمودی دارند که این به معنای استفاده بهینه این پمپ ها از انرژی و کاهش هدر رفتن انرژی است. با کارایی بالاتر، پمپ های شناور می ‌توانند در مصرف انرژی صرفه جویی کنند و هزینه ‌های عملیاتی را کاهش دهند. اگر به مقایسه یک الکتروپمپ شناور با پمپ شافت و غلاف به همراه موتور دیزلی بپردازیم، در می یابیم که الکتروموتور پمپ شناور دائم کار است، در حالی که موتور احتراقی در صورت دائم کار بودن با کاهش بازده مواجه خواهد شد.

  • نصب آسان

یکی از مزیت های اصلی پمپ های شناور، نصب آسان آنها است. ساخت این پمپ ها به گونه ای انجام می شود که مستقیما در سیال مورد پمپاژ غوطه ور شوند و نیاز به روش های نصب پیچیده و پرهزینه مانند نصب لوله های مکش ندارند. پمپ های شناور به عنوان یک واحد کامل، طراحی و ساخته می ‌شوند. این ویژگی باعث می‌ شود که نصب و راه اندازی آنها سریع تر و آسان‌ تر از پمپ های توربینی عمودی باشد.

  • بی صدا بودن

پمپ های شناور به دلیل اینکه به طور کامل در آب غوطه ور هستند، صدای بسیار کمی دارند، در حالی که پمپ های شافت و غلاف به دلیل اینکه موتور آنها در خارج از آب قرار دارد، صدای بیشتری ایجاد می کنند.

  • مقرون به صرفه بودن

استفاده از پمپ شناور، به مراتب مقرون به صرفه تر از پمپ توربینی عمودی است، زیرا گازوئیل نسبت به برق گران تر است همچنین تصور کنید قصد انتقال آب از یک چاه 150 متری دارید و اگر از یک الکتروپمپ شناور استفاده کنید، صرفا کافی است آن را در انتهای چاه (پایین چاه در فاصله 50 سانتیمتر تا کف چاه) مستغرق کنید و سپس عملیات آبرسانی (پمپاژ آب) با استفاده از این پمپ را انجام دهید. در حالیکه برای استفاده از پمپ شافت و غلاف، شما به یک شافت حدودا 150 متری نیاز دارید که بتواند پایین ترین قسمت پمپ را تا سر چاه پوشش دهد و در سر چاه به موتور احتراقی یا الکتروموتور متصل گردد.

برای کسب اطلاعات در زمینه انتخاب مناسب ترین پمپ با توجه به نیاز خود، لطفا با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

همچنین بخوانید
بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.
این مقاله به عنوان یک مرجع راهنمایی مصرف کنندگان پمپ روغن داغ، اطلاعات زیر را در اختیار آنها قرار می دهد. دستورالعمل های نصب، تعمیر و نگهداری پمپ روغن داغ پمپیران روش های راه اندازی، بهره برداری و توقف پمپ روغن داغ پمپیران این مطلب همواره باید جهت بهره برداری در دسترس پرسنل تعمیر و نگهداری قرار گیرد تا بهره برداری و نصب و نگهداری از پمپ روغن داغ پمپیران، صحیح باشد.
هایپر صنعت فامکو به عنوان تولید کننده و نمایندگی فروش انواع بوستر پمپ، مفتخر است شما همراهان گرامی را در انتخاب و خرید بوستر پمپ آتش نشانی مناسب راهنمایی و مشاوره نماید. توصیه می شود قبل از نصب بوستر پمپ آتش نشانی، این مطلب را به دقت مطالعه فرمائید. نصب و کارکرد می بایست دقیقا مطابق با قوانین کشوری باشد که در آنجا محصول نصب می گردد. تخطی از این مقررات نه تنها موجب بروز صدمات فردی و آسیب رسیدن به تجهیزات می گردد، بلکه موجب صلب موارد مندرج در گارانتی می شود.
منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟
پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: