آیا می شود از موتور پمپ، برق گرفت؟

آیا می شود از موتور پمپ، برق گرفت؟

از موتور پمپ نمی توان برق گرفت. موتور برق و ژنراتور هر دور از محصولاتی هستند که عملکرد متفاوتی دارند، بنابراین، با توجه به کارکرد، محصولی که برای تولید برق استفاده می شود ژنراتور می باشد.

همانطور که می دانید، موتور پمپ (موتور آب) زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که دسترسی به انرژی برق برای مصرف کننده امکان پذیر نباشد. در این مقاله در صدد پاسخ به این سوال هستیم که آیا امکان دریافت برق از موتور پمپ وجود دارد یا خیر؟ لطفا با ما همراه باشید.

به طور کلی، موتور پمپ ها از دو قسمت موتور احتراقی و پمپ تشکیل شده اند. در ادامه به بررسی هر یک از این دو بخش موتور آب خواهیم پرداخت.

موتور احتراقی

موتورهای احتراقی به منظور ایجاد انرژی مکانیکی در پمپ، بر روی آن نصب می شوند. این موتورها می توانند در سه نوع دیزلی، بنزینی یا نفت و بنزین باشند و انتخاب هر نوع به میزان دسترسی  کاربر به سوخت مصرفی بستگی دارد. نکته حائز اهمیت این است که موتور احتراقی اصولا بدون عامل محرک الکتریسیته یعنی ژنراتور، امکان تولید برق را ندارد. در نتیجه از یک موتور احتراقی در حالت عادی نمی توان برق گرفت.

موتور احتراقی

پمپ

همانطور که می دانید، پمپ موتور آب و در واقع تمام پمپ ها، برای فعالیت خود نیازمند عامل محرک هستند که بتواند با ایجاد انرژی مکانیکی، شفت و پروانه را بچرخاند و عملیات مکش و رانش سیال توسط پمپ انجام شود. این عامل محرک می تواند الکتروموتور، موتور احتراقی و یا ژنراتور باشد. پس در صورت نبود برق امکان گرفتن برق از یک پمپ وجود ندارد و یک پمپ نمی تواند عامل تولید برق باشد. همانطور که می دانید، پمپ موتور آب و در واقع تمام پمپ ها، برای فعالیت خود نیازمند عامل محرک هستند که بتواند با ایجاد انرژی مکانیکی، شفت و پروانه را بچرخاند و عملیات مکش و رانش سیال توسط پمپ انجام شود. این عامل محرک می تواند الکتروموتور، موتور احتراقی و یا ژنراتور باشد. پس در صورت نبود برق امکان گرفتن برق از یک پمپ وجود ندارد و یک پمپ نمی تواند عامل تولید برق باشد.

موتور پمپ

سوال اینجاست که آیا موتور پمپ می تواند عملکردی مشابه ژنراتور داشته باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر. موتور احتراق و ژنراتور دو نوع سیستم هستند که در پمپ ‌ها استفاده می ‌شوند. هر دو از انرژی سوخت برای تولید انرژی مکانیکی استفاده می ‌کنند، اما تفاوت‌ های مهمی در عملکرد و کاربردهای آنها وجود دارد. موتور احتراق همانطور که در فوق اشاره شد، یک نوع موتور حرارتی است که با سوخت و اکسیژن کار می‌ کند. در یک موتور احتراق، سوخت (معمولا بنزین یا گازوئیل) با اکسیژن در داخل یک فضای بسته به صورت جزئی سوخته می‌ شود. این فرآیند سوخت و اکسیژن را به دمای بالا رسانده و گازهای خروجی را تولید می‌ کند. این گازهای خروجی به عنوان منبع قدرت برای حرکت قطعات داخل موتور استفاده می ‌شود. در پمپ‌ ها، موتور احتراق به منظور تولید انرژی مکانیکی برای فعالیت پمپ استفاده می‌ شود. در مقابل، ژنراتور یک دستگاه الکتریکی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می ‌کند. در یک ژنراتور، سوخت (مانند بنزین یا گازوئیل) با استفاده از یک موتور احتراق به حرکت در می‌ آید. سپس، این حرکت به ژنراتور منتقل شده و با استفاده از چرخش قطعات داخل آن، انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌ شود. در پمپ ‌ها، ژنراتور برای تامین برق لازم برای عملکرد پمپ استفاده می‌ شود. این نوع دستگاه‌ ها معمولا در سیستم‌ های آبیاری، سیستم‌ های تامین برق اضطراری و سایر برنامه ‌های صنعتی استفاده می ‌شوند. بنابراین، تفاوت اصلی بین موتور احتراق و ژنراتور در پمپ ‌ها در نوع انرژی تولید شده است. موتور احتراق انرژی مکانیکی را تولید کرده و برای حرکت پمپ استفاده می ‌شود، در حالی که ژنراتور انرژی الکتریکی را تولید کرده و برای تامین برق لازم برای عملکرد پمپ استفاده می ‌شود.

در نتیجه در پاسخ به این سوال که امکان گرفتن برق از موتور پمپ وجود دارد؟ باید بگوییم خیر. اما برای دریافت و ایجاد نیروی برق، پیشنهاد می شود از ژنراتور برای این منظور استفاده کنید.

به منظور کسب اطلاعات در مورد پمپ مناسب مورد نیاز خود، لطفا با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل فرمایید.

همچنین بخوانید
بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.
پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: