بوستر پمپ بهتر است یا پمپ تک؟

بوستر پمپ بهتر است یا پمپ تک؟

بوستر پمپ ها به دلیل داشتن فشار و آبدهی بیشتر از پمپ های تک، نسبت به آنها برتری دارند. ولی این نوع مقایسه کاربردی نمی باشد، چرا که هر دو نوع از این پمپ ها با توجه به کارایی و نوع مصرفی که دارند انتخاب می شوند.

پمپ های سانتریفیوژ در انواع مختلف و برای نیازهای مختلفی انتخاب شده و مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع پمپ ها که قابل استفاده در تمامی صنایع از قبیل کشاورزی، آتشنشانی، صنایع غذایی و غیره هستند، در مصارف خانگی و ساختمان های مسکونی مرتفع و نیمه مرتفع نیز کاربری وسیعی دارند و امروزه طیف گسترده ای از ساختمان های مسکونی برای فرآیند آبرسانی و تقویت فشار آب از پمپ های سانتریفیوژ استفاده می کنند. این نوع پمپ ها در شرایط خاص می توانند با در کنار هم قرار گرفتن فشاری به مراتب بیشتر از حد معمول ایجاد کنند. به این نوع پمپ ها، بوستر پمپ گفته می شود. در این مقاله به بررسی اینکه بین پمپ تک و بوستر پمپ، کدام یک بهتر می باشد، خواهیم پرداخت. توصیه می شود ادامه مطالب را از دست ندهید.

بوستر پمپ و پمپ تک

مکانیزم عملکرد بوستر پمپ

بوستر پمپ مجموعه ای از دو الی چند پمپ است که به شکل موازی به یکدیگر متصل می شوند. این پمپ ها به شکل افقی (Horizontal) یا عمودی (Vertical) با توجه به نوع نیاز می توانند نصب شوند. البته بوستر تک پمپ هم وجود دارد که برای شرایطی که افزایش فشار تا حد زیادی مورد نیاز نیست، استفاده می شود. بوستر پمپ ها با اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به ذکر و بررسی هر کدام می پردازیم:

افزایش فشار (ارتفاع آبرسانی)

یکی از عوامل اصلی استفاده از بوستر پمپ‌ ها، نیاز به افزایش فشار سیال در سیستم است. در برخی موارد، فشار سیال تولید شده توسط پمپ‌ های عادی کافی نبوده و نیاز به افزایش فشار برای رسیدن به مقادیر مورد نظر وجود دارد. بوستر پمپ‌ ها با افزایش فشار و جریان سیال، این نقص را جبران می ‌کنند و به تأمین فشار لازم برای عملکرد صحیح سیستم کار می کنند.

افزایش میزان آبدهی (دبی)

در برخی موارد، نیاز به افزایش آبدهی نیز وجود دارد. بوستر پمپ‌ ها با افزایش فشار و جریان سیال، می ‌توانند تاثیر به سزایی در افزایش راندمان سیستم آبرسانی داشته باشند. این امر در مواردی مانند تامین آب شهری، سیستم ‌های آبیاری، سیستم‌ های آتش‌ نشانی و غیره بسیار حائز اهمیت است.

غلبه بر مقاومت یا نوسانات آب درون لوله ها

در بعضی از سیستم ‌ها، مقاومت سطح بالایی وجود دارد. این عامل می تواند از افت یا نوسان فشار آب درون لوله ها نشات بگیرد که به خودی خود تاثیر منفی بر روند آبرسانی می گذارد. در این موارد، استفاده از بوستر پمپ ‌ها به منظور غلبه بر نوسانات فشار آب درون لوله ها و تامین فشار و جریان لازم، امری مفید و کاربردی محسوب می شود.

پمپ تک

پمپ آب تک

پمپ های آب سانتریفیوژ تک برای افزایش فشار در ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و استفاده در صنایع مختلف و کشاورزی، مورد استفاده قرار می گیرند. این پمپ ها در انواع تک پروانه (Single Stage) و چند پروانه (Multi Stage)، تولید و عرضه می شوند.

پمپ آب تک

مقایسه بوستر پمپ و پمپ تک

برای مقایسه و بررسی اینکه کدامیک برای مصرف کننده مناسب است، باید نوع نیاز در نظر گرفته شود. در ذیل به مقایسه این دو نوع پمپ در شرایط مختلف پرداخته خواهد شد:

ساختمان مسکونی، اداری و تجاری

برای ساختمان های مسکونی بیش از 20 واحد که نیازمند فشار و ارتفاع آبرسانی بالایی برای رسیدن به طبقات بالا می باشد، استفاده از بوستر پمپ های افقی و عمودی (بسته به ابعاد فضای اختصاص داده شده برای پمپ ها)، پیشنهاد می گردد. ولی برای ساختمان های مسکونی کم ارتفاع، تک پمپ های سانتریفیوژ چند پروانه و تک پروانه (بنا به فشار مورد نیاز) توصیه می شود. همچنین برای بیمارستان ها، ساختمان های اداری، کارگاه ها و کارخانجات تجاری، درمانگاه ها، سالن های ورزشی و تفریحی، آبنماهای موزیکال و مصارف آتشنشانی معمولا از بوستر پمپ برای افزایش فشار و میزان آبدهی استفاده می شود.

کشاورزی و فرآیند های آبیاری

برای صنعت کشاورزی، طیف وسیعی از پمپ ها استفاده می شوند. بسته به نوع فعالیت مورد نظر کشاورزان و همچنین منبع آب مورد استخراج، این پمپ ها می توانند متفاوت باشند. اما حال که به صورت اختصاصی به مقایسه این دو نوع پمپ پرداخته ایم، باید گفت که استفاده از پمپ های تک در فرآیند های کشاورزی و آبیاری بسیار مرسوم است. اما اگر طول زمین زراعی زیاد بوده و نیاز به انتقال آب تا فواصل زیاد با فشار مطلوب باشد، قطعا بوستر پمپ مناسب ترین گزینه خواهد بود.

برندهای بوستر پمپ

برندهای بوستر پمپ
بوستر پمپ پنتاکس سری 2CB بوستر پمپ گراندفوس سری CR
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر
پمپ خودمکش پنتاکس سری INOXED پمپ افقی طبقاتی لیو سری EDH
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر

در حالت کلی، استفاده از بوستر پمپ یا پمپ تک، به میزان فشار و آبدهی مورد نظر مصرف کننده بستگی دارد و به لحاظ برتری یکی بر دیگری صرفا می توان گفت بوستر پمپ ها با ایجاد فشار و آبدهی بیشتر نسبت به پمپ های تک، بر آنها برتری دارند، اما از لحاظ موارد استفاده از پمپ ها، نمی شود عنوان برتری به یکی از آنها داد، چرا که هریک برای مصارفی خاص و با توجه به میزان مشخصی از فشار و آبدهی، مورد استفاده قرار می گیرند. به منظور انتخاب مناسب ترین پمپ با توجه به نیازتان، لطفا با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل فرمائید.

همچنین بخوانید
بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.
پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: