تفاوت موتور پمپ بنزینی با نفت و بنزینی چیست؟

فرق موتور پمپ بنزینی با نفت و بنزینی چیست؟

موتور پمپ های بنزینی نسبت به موتور پمپ های نفتی و بنزینی وزن کمتری دارند. همچنین در نوع بنزینی سوخت اصلی بنزین و در پمپ های نفتی و بنزینی سوخت نفت می باشد، در نتیجه پمپ های بنزینی راندمان بالاتری نسبت به نوع نفتی-بنزینی دارند.

موتور پمپ ها، تجهیزاتی هستند که در صنعت کشاورزی، به جهت جمع آوری و یا انتقال آب از منابعی مانند چاه های نیمه عمیق، رودخانه ها و یا منابع زیر زمینی مختلف، مورد استفاده قرار می گیرند. موتور پمپ ها در سه نوع دیزلی، بنزینی و همچنین نفت و بنزین تولید و عرضه می شوند. در این مقاله به بررسی تفاوت های بین موتور پمپ بنزینی با موتور پمپ نفت و بنزینی خواهیم پرداخت.

موتور پمپ بنزینی

این نوع موتور پمپ همانطور که از نامش مشخص است، در حالت کلی برای فعالیت خود به بنزین نیاز دارد و مکانیزم عملکرد صحیح این نوع موتور آب به کمک بنزین صورت می گیرد.

موتور پمپ بنزینی

موتور پمپ نفت و بنزین

این نوع موتور پمپ استارت کار خود را به وسیله بنزین که احتراق بیشتری نسبت به نفت دارد، انجام می دهد و سپس به وسیله بنزین، ادامعه فعالیت خود را پیش می گیرد.

موتور پمپ نفت و بنزین

تفاوت موتور پمپ بنزینی و نفت و بنزین

موتورهای پمپ بنزینی و نفت و بنزینی دارای تفاوت‌ های مهمی هستند. در ادامه به تفصیل به این تفاوت‌ ها پرداخته خواهد شد.

تفاوت وزن

معمولا موتور پمپ های بنزینی در مقایسه با موتور پمپ های نفت و بنزینی و حتی موتور پمپ دیزلی، دارای وزن کمتری داشته و سبک تر می باشند.

سوخت استفاده شده

موتور پمپ بنزینی از بنزین به عنوان سوخت استفاده می‌ کند، در حالی که موتور نفتی از بنزین و نفت به عنوان سوخت استفاده می‌ کند و دارای دو مخزن سوخت است که مخزن کوچک مربوط به بنزین و مخزن بزرگ مربوط به نفت می باشد. بنزین یک سوخت سبک و قابل اشتعال است که در فرآیند احتراق به راحتی آغاز می ‌شود. از طرف دیگر، نفت سوختی سنگین ‌تر است که نیاز به فشار بالاتر و دمای بالاتر برای احتراق دارد.

راندمان سوخت

بنزین به عنوان سوخت کاری موتورهای بنزینی است که دارای خواص احتراق بهتر و قابلیت تطبیق با شرایط مختلف است. بنزین دارای ترکیبات با اعداد اکتان بالا است که منجر به احتراق بهینه و راندمان بالا می‌ شود. از طرفی دیگر، موتور پمپ های نفتی و بنزینی از نفت سنگین یا نفت خام به عنوان سوخت کاری استفاده می‌ کنند که دارای خواص احتراقی کمتر و قابلیت تطبیق کمتری با شرایط مختلف است. این موتورها به دلیل استفاده از سوخت با خواص کمتر، راندمان پایین ‌تری نسبت به موتورهای پمپ بنزینی دارند.

موارد استفاده

موتور پمپ های بنزینی در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرند که دسترسی به بنزین آسان بوده و همچنین مصرف کننده از عهده هزینه خرید بنزین برآید. در حالی که موتور پمپ های نفت و بنزین در شرایطی استفاده می شوند که دسترسی به بنزین برای کاربر به مقدار کافی میسر نباشد و یا مصرف کننده نمی خواهد هزینه زیادی بابت سوخت مصرفی موتور پمپ پرداخت نماید.

اشتراک موتور پمپ بنزینی و نفت و بنزینی

موتور پمپ های بنزینی و نفت و بنزین از سیستم احتراق جرقه‌ای (spark ignition) استفاده می ‌کند. در این سیستم، مخلوطی از بنزین و هوا توسط یک شمع جرقه‌ ای به مشتعل می شود. این سیستم برای موتورهای پمپ بنزینی و نفت و بنزینی مناسب است، زیرا بنزین به راحتی قابل اشتعال است. اما برای موتورهای دیزلی مناسب نمی باشد.

استهلاک موتور پمپ ها

موتور پمپ دیزلی به واسطه استفاده از گازوئیل به عنوان سوخت مصرفی و همچنین به دلیل چرب تر بودن گازوئیل نسبت به بنزین و نفت، استهلاک کمتر یا طول عمر قطعات بیشتری نسبت به موتور پمپ های بنزینی و نفتی دارد. به همین ترتیب، نفت در پله بعدی قرار می گیرد، یعنی استهلاک قطعات موتور آن به نسبت بنزین کمتر است.

استهلاک موتور پمپ بنزینی و نفت و بنزین 

هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده انواع مدل های موتور پمپ بنزینی و نفت و بنزینی در سایز های 1، 2، 3 و 4 اینچ می باشد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم:

برندهای موتور پمپ های بنزینی

برند موتور پمپ بنزینی
موتور پمپ بنزینی Honda سری SHE-50X موتور پمپ بنزینی لوبن سری RB30-A
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر

برندهای موتور پمپ های نفت و بنزینی

موتور پمپ های نفت و بنزینی
موتور پمپ نفت و بنزینی Robin سری SE-50XK موتور پمپ نفت و بنزین Stream سری KWP20
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر

همچنین بخوانید
پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: