موتور پمپ ارتفاع بالا چیست؟

موتور پمپ ارتفاع بالا چیست؟

موتور پمپ (موتور آب) ارتفاع بالا به موتور پمپ هایی گفته می شود که توانایی ایجاد میزان ارتفاع آبرسانی بیشتری نسبت به موتور پمپ های معمولی، دارند. در این مقاله به بررسی این نوع پمپ ها و تفاوت های آنها با نمونه های مشابه اما ارتفاع پایین، می پردازیم.

موتور پمپ ارتفاع بالا

موتور پمپ های ارتفاع بالا کدامند؟

موتور پمپ ها در صنعت کشاورزی کاربرد بسیار دارند. این پمپ ها همانند پمپ های دیگر مورد استفاده در کشاورزی مانند پمپ های فشار قوی، پمپ های طبقاتی و مخصوصا پمپ شناور، توانایی ایجاد ارتفاع آبرسانی بسیار بالایی ندارند. در حالت کلی، موتور پمپ های کشاورزی توانایی ایجاد بیش از 100 متر ارتفاع آبرسانی (هد) را ندارند. در نتیجه وقتی صحبت از موتور پمپ ارتفاع بالا می شود، می توانیم بگوییم موتور پمپ هایی که توانایی ایجاد بیش از 50 متر هد را دارند، در دسته موتور پمپ های ارتفاع بالا قرار می گیرند.

عوامل موثر بر ارتفاع آبرسانی (هد) موتور پمپ

عواملی وجود دارند که بر ارتفاع آبرسانی موتور آب کشاورزی تاثیر مستقیم دارند که در ذیل به آنها اشاره خواهیم کرد.

نوع موتور پمپ

موتور پمپ در سه نوع دیزلی، بنزینی و نفت و بنزین، تقسیم می شوند. موتورهای دیزلی به واسطه سوخت مصرفی آنها که گازوئیل است، راندمان بیشتری نسبت به دو نوع دیگر موتور پمپ دارند. یکی از پارامترهای موثر در این راندمان، ارتفاع آبرسانی است که در موتورهای دیزلی این پارامتر بیش از موتورهای موتور آب های بنزینی و نفت و بنزین، می باشد.

قطر دهانه خروجی پمپ

سایز دهانه خروجی موتور آب از جمله پارامترهای موثر در میزان ارتفاع آبرسانی و همچنین مقدار آبدهی آن می باشد. هرچه قطر دهانه خروجی موتور پمپ کمتر باشد، میزان فشار ایجادی بر سیال مورد پمپاژ و در واقع مقدار هد آن بیشتر خواهد بود.

پروانه پمپ

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در ارتفاع آبرسانی پمپ، نوع پروانه آن است. پروانه های بسته که برای پمپاژ آب صاف مورد استفاده قرار می گیرند. این پروانه ها به علت اینکه با ذرات جامد و مواد ساینده و معلق درون سیال سر و کار ندارند، در نتیجه می توان گفت بهترین ارتفاع آبرسانی را برای یک موتور آب ایجاد می کنند. بدیهی است برای استفاده از پروانه بسته بر روی پمپ، می بایست از صاف و زلال بودن آب مورد پمپاژ اطمینان حاصل گردد.

طول شیلنگ

با افزایش طول شیلنگ، مقاومت درونی سیستم نیز افزایش می ‌یابد. این مقاومت باعث کاهش فشار در سطح سیال و در نتیجه کاهش فشار و هد پمپ می ‌شود. همچنین با افزایش طول شیلنگ، افت فشار در طول شبکه شیلنگ ‌ها نیز افزایش می ‌یابد. این افت فشار باعث کاهش فشار و هد پمپ می‌ شود. از طرفی، با افزایش طول شیلنگ، ضریب اصطکاک در دیواره شیلنگ نیز افزایش می ‌یابد که این امر نیز باعث کاهش فشار و هد پمپ می‌ شود.

دمای آب

دمای آب نیز تأثیر قابل توجهی بر عملکرد موتور پمپ دارد. با افزایش دمای آب، چگالی آب کاهش می ‌یابد و بنابراین فشار هیدرواستاتیک کاهش می‌ یابد و نهایتا ارتفاع آبرسانی موتور پمپ کاهش می ‌یابد.

اختلاط و رسوبات

وجود اختلاط در آب یا رسوبات در لوله ‌ها می‌ تواند منجر به افزایش نیروی اصطکاک در داخل لوله شود و بنابراین ارتفاع آبرسانی را کاهش دهد. وضعیت سطح آب نیز تأثیرگذار بر ارتفاع آبرسانی موتور پمپ است. با کاهش سطح آب، فشار هیدرواستاتیک کاهش می‌ یابد و بنابراین ارتفاع آبرسانی موتور پمپ کاهش می‌ یابد.

موتور پمپ با ارتفاع آبدهی بالا

انواع برندهای موتور پمپ
برندهای موتور پمپ
موتور پمپ بنزینی استریم سری GWP20 H موتور پمپ بنزینی لئو سری LGP20-2H
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر
موتور پمپ دیزلی ویما سری CBZ30-4.0
اطلاعات بیشتر

به طور خلاصه، موتور پمپ های کشاورزی ارتفاع بالا، به واسطه ایجاد فشار کاری بالاتر، توانایی پوشش زمین های زراعی با طول مسیر بیشتر را دارند و از این حیث نسبت به موتور پمپ های ارتفاع پایین (کمتر از 50 متر)، مناسب ترند. به منظور انتخاب مناسب ترین پمپ در جهت تامین نیازتان، حتما با متخصصان مربوطه مشورت کنید. در همین راستا می توانید با کارشناسان هایپر صنعت فامکو جهت ارائه مشاوره و پیشنهادات مناسب شرایط تان، در خدمت شما عزیزان هستند.

همچنین بخوانید
پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
عیسی
ارسال شده در : جمعه 20 بهمن 1402

سلام، من می خوام از آب رودخانه استفاده کنم فاصله باغ تا رودخانه 150 متر سربالایی می باشد چه پمپی می توانم استفاده کنم؟

admin3@web24.ir
ارسال شده در : دوشنبه 23 بهمن 1402

سلام و عرض ادب، توصیه بنده استفاده از موتور پمپ 2 اینچ با ارتفاع حداکثری 75 متری بنزینی skn چین می باشد.