فشارسنج خون جیوه ای

فشارسنج خون جیوه ای چیست؟

فشارسنج های جیوه ای در صورت انجام کالیبراسیون به موقع، احتمال وجود خطای اندازه گیری فشار خون در آنها بسیار پایین است. فشارسنج های جیوه ای که به آن اسفگمومانومتر یا اسفیگمومانومتر جیوه ای نیز می گویند، از دقت اندازه گیری بالایی برخوردار هستند و دوام و قیمت نسبتا خوبی دارند، از این رو همواره مورد استقبال پزشکان قرار گرفته است اما از آن جایی که جیوه، فلزی سمی است، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند، از این رو استفاده از آن نسبت به گذشته کاهش یافته است.

انواع فشارسنج خون جیوه ای

فشارسنج های جیوه ای یا جیوه ای گسترده به 3 دسته رومیزی، پایه دار و دیواری تقسیم می شوند.

  • فشارسنج خون جیوه ای رومیزی

این فشارسنج ها در مراکز درمانی و مطب پزشک ها استفاده می شود و کاربرد خانگی ندارند. بر روی میز قرار گرفته می شود اما معمولا قابل جابجایی هستند. به دلیل سمی بودن جیوه، حمل و نقل آن نیاز به دقت بالایی دارد.

فشارسنج خون جیوه ای رو میزی

  • فشارسنج خون جیوه ای پایه دار

این فشارسنج ها در کلینیک ها و بیمارستان مورد استفاده قرار می گیرند. به منظور سهولت در جابجایی، پایه های آن چرخ دار هستند و دارای محلی برای قرار دادن کاف و پوآر هستند تا در طی جابجایی آسیب نبینند.

فشارسنج خون جیوه ای پایه دار

  • فشارسنج خون جیوه ای دیواری

این فشارسنج ها در مطب پزشک ها مورد استفاده قرار می گیرند و لازم است بر روی دیوار محکم و مقاوم، به گونه ای نصب شوند که خطر افتادن یا برخورد افراد با آن، وجود نداشته باشد.

فشارسنج خون جیوه ای دیواری

اجزا دستگاه فشارسنج خون جیوه ای گسترده

دستگاه فشارسنج خون جیوه ای شامل کاف، کیسه هوا، لوله های لاستیکی، پوآر و پیچ تنظیم هوا، جیوه، محفظه فلزی مخزن جیوه و پیچ تنظیم مقدار جیوه، یک صفحه فلزی درجه بندی شده با فاصله 10 میلیمتر جیوه، لوله شیشه ای مدرج و در حالت پایه دار، دارای پایه ای معمولا فلزی و چرخ دار جهت جابجایی می باشد. در فشارسنج های جیوه ای و عقربه ای توصیه می شود برای اندازه گیری فشار خون از استتوسکوپ (گوشی پزشکی) برای شنیدن صدای نبض و جریان خون و توقف آن جهت تشخیص فشار سیستولیک و دیاستولیک و از دیافراگم (صفحه گوشی پزشکی) برای پیدا کردن نبض جهت تشخیص دقیق تر استفاده شود.

دستگاه فشارسنج خون جیوه ای چگونه کار می کند؟

جیوه در محفظه فلزی مخزن جیوه و در پایین ترین قسمت دستگاه فشارسنج قرار دارد، مخزن جیوه دارای یک پیچ است که میزان جیوه ورودی و خروجی به لوله شیشه ای را تنظیم می کند. این پیچ، لازم است قبل از سنجش فشار خون، باز شود تا جیوه بتواند وارد لوله شود. در حالت عادی (در صورت عدم وجود فشار)، سطح جیوه باید روی صفر قرار بگیرد و در زمان باد کردن کیسه هوا به وسیله پوآر، جیوه وارد لوله شده و به سمت بالا حرکت می کند. اپراتور می تواند فشار خون را از طریق گوشی پزشکی و میزان حرکت جیوه در ستون، اندازه گیری کند و پس از تخلیه هوای موجود در کیسه هوا، جیوه، مجدد به سمت مخزن حرکت می کند. پس از هر بار سنجش فشار خون، برای اطمینان از کامل وارد شدن جیوه به مخزن و جلوگیری از حرکت جیوه در لوله، بهتر است با کج کردن دستگاه، جیوه موجود در لوله را به سمت مخزن حرکت داد.

ستون جیوه باید نزدیک و هم سطح با چشم اپراتور قرار بگیرد زیرا جیوه به صورت بر آمده در ستون قرار می گیرد و ممکن است در صورت عدم توجه به موارد ذکر شده، در خواندن عدد، خطا ایجاد شود. پس از پایان استفاده از فشارسنج های جیوه ای، لازم است مخزن جیوه، توسط پیچ تنظیم جیوه، بسته شود، در غیر این صورت، مخزن جیوه خالی می شود و باید آن را تعویض کرد.

روش اندازه گیری فشار خون از طریق دستگاه فشارسنج خون جیوه ای

ابتدا لازم است هوای موجود در کیسه هوای کاف از طریق پیچ تنظیم هوای پوآر، تخلیه شود، سپس نبض فرد پیدا شود، برای این کار، اپراتور با انگشت سبابه و میانی خود باید نبض فرد را حس کند، برای پیدا کردن نبض می توان از نبض گردن، آرنج و مچ دست استفاده کرد (در صورت استفاده از گوشی پزشکی، نیازی به پیدا کردن نبض به این روش نیست). پیچ تنظیم هوای پوآر، بسته و کاف به دور بازوی فرد در فاصله 3-2 سانتی متر بالا تر از چین آرنج به گونه ای بسته شود که لوله لاستیکی فشارسنج روی آرنج قرار گیرد، لوله ها نباید در زیر بازوبند یا تحت فشار قرار بگیرند. سپس دیافراگم گوشی پزشکی روی قسمت چین آرنج (بر روی سرخرگ) و گوشی پزشکی در گوش قرار داده شود تا صدای نبضی که توسط دیافراگم پیدا شده، شنیده شود، در این مرحله اپراتور شروع به باد کردن متوالی کیسه هوا از طریق پوآر می کند تا زمانی که صدای ضربان قلب، شنیده نشود، سپس 20 تا 30 میلی متر جیوه بیشتر از این مقدار به باد کردن کیسه هوا ادامه داده شود، در این هنگام در فشارسنج های جیوه ای، جیوه موجود در ستون از مخزن جیوه به سمت بالا حرکت می کند، سپس پیچ تنظیم هوای پوآر به آرامی باز شود تا فشار وارد شده بر رگ های عروقی کم و باد بازوبند با سرعت آهسته تخلیه شود. در این زمان، جیوه، مجدد به سمت پایین بر می گردد به محض شنیدن اولین صدا، عدد سطح جیوه، نشان دهنده میزان فشارخون سیستولیک می باشد. با ادامه خالی شدن باد بازوبند، زمانی وجود دارد که صدا های آرام و خفیف قطع می شود و دیگر صدایی شنیده نمی شود، عدد سطح جیوه در این زمان، نشان دهنده فشارخون دیاستولیک می باشد.

در صورتی که اپراتور در به خاطر سپردن اعداد و تشخیص فشار خون دچار اشتباه شود، نباید بلافاصله به اندازه گیری مجدد بپردازد و لازم است حداقل 5 تا 10 دقیقه صبر کند.

برای مثال اگر با باد کردن متوالی بازوبند، در فشار 120 میلی متری جیوه دیگر صدای ضربان قلب شنیده نشود، باد کردن تا فشار 140 الی 150 میلی متر جیوه ادامه خواهد داشت. سپس به آرامی شروع به خالی کردن باد بازوبند کرده و اگر در فشار 105 میلی متر جیوه صدای ضربان قلب، شنیده شود، فشار خون سیستولیک 105 میلی متر جیوه است و اگر در فشار 70 میلی متر جیوه، صدا های خفیف قطع شود، فشار خون دیاستولیک 70 میلی متر جیوه خوهد بود و به طور کلی می توان گفت فشار خون فرد، 105 روی 70 است که این میزان بر حسب میلی متر جیوه می باشد اما فشار خون را بر حسب سانتی متر جیوه نیز بیان می کنند که در مورد مثال بیان شده می توان گفت، فشارخون فرد 10.5 روی 7 است.

نکات انتخاب دستگاه فشارسنج خون جیوه ای

فشارسنج خون جیوه ای که فقط در مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرند، دقیق ترین نوع فشارسنج است، میزان دقت در آنها به گونه ای است که معمولا کالیبراسیون فشارسنج های عقربه ای توسط فشارسنج جیوه ای انجام می گیرد. این فشارسنج ها، دوام بسیار بالایی دارند و میزان خرابی در آنها بسیار کم است. همچنین برای سنجش فشار خون در دفعات بالا، گزینه مناسبی است، به همین دلیل در بخش های مختلف بیمارستان ها و مطب پزشکان، فشارسنج های جیوه ای وجود دارد.

برند های دستگاه فشار سنج خون جیوه ای

دستگاه فشار سنج خون عقربه ای در مدل های مختلف برای استفاده در بخش های گوناگون مراکز درمانی و بیمارستانی کاربرد دارند. دوام، دقت و کیفیت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است و تعدادی از برند های معتبر فشارسنج جیوه ای ارائه شده در شرکت فن آوران آریا محور عبارت اند از:

  • فشارسنج خون جیوه ای ریشتر آلمان
  • فشارسنج خون جیوه ای زنیت مد ساخت چین
  • فشارسنج خون جیوه ای ارکا آلمان
  • فشارسنج خون جیوه ای ای ان دی ژاپن
  • فشارسنج خون جیوه ای یوول ساخت چین
  • فشارسنج خون جیوه ای آلپ کاتو یا آلپیکادو ژاپن
همچنین بخوانید
در این بخش به بررسی خصوصیات و ویژگی های نفوذدهنده صنعت نساجی پرداخته می شود و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن و کاربردهای آن در صنعت نساجی مورد بحث قرار می گیرد. در پایان این مقاله شما به راحتی با اطلاعاتی کامل و دقیق می توانید جهت خرید آن اقدام نمایید. نفوذ دهنده ها در واقع همان مواد فعال سطحی هستند که با کاهش کشش سطحی آب باعث می شوند که آب به راحتی در به الیاف نفوذ کند.. استفاده از این مواد در صنعت نساجی می تواند کمک شایانی به افزایش کیفیت رنگرزی داشته باشد.
استفاده از کریر CK-80 در صنعت نساجی جهت رنگرزی پارچه های پلی استر می باشد. این مقاله حاوی اطلاعات مفید و جامعی در مورد این ماده است که می تواند به شما در شناسایی این ماده تعاونی نساجی کمک کند. از آنجایی که رنگرزی پارچه های پلی استر به راحتی در دمای پایین انجام نمی شود به همین دلیل استفاده از کریر یک امر اجتناب ناپذیر می باشد و می تواند به بهبود رنگرزی در دمای پایین کمک کند که در این مورد انتخاب نوع حامل بسیار مهم است و دقت به این نکته می تواند در بهبود کیفیت رنگرزی مفید باشد.
این دوربین های مداربسته دیجیتال به واسطه آی پی مستقلی که دارند به اینترنت وصل می شوند. از این رو داده های حاصل از رصد دوربین بر روی نمایشگر دستگاه قابل مشاهده است و در کمترین فاصله زمانی دیتاها دراختیار کاربر قرار می گیرد که این امر در دوربین های مداربسته آنالوگ امکانپذیر نمی باشد. بدون محدودیت زمانی و مکانی به راحتی می توان به داده های دوربین مداربسته تحت شبکه دسترسی داشت که این قضیه بزرگ ترین مزیت این دوربین ها تلقی می شود.
در این بخش با ساختار و خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده آشنا شده و همچنین به بررسی فرایند تولید و کاربردهای آن پرداخته شده است. سدیم آلژینات از آنجایی که از جلبک های دریایی و به صورت طبیعی در دسترس است با داشتن ویژگی هایی چون عدم سمیت و زیست تخریب پذیر بودن و هزینه دستیابی به صرفه به عنوان یک ماده با ارزش در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد این ماده جهت مصرف در صنایع غذایی و دارویی دارای تاییدیه جهانی از سازمان غذا و دارو (FDA) می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: