پنل خورشیدی بهتر است یا موتور برق؟

پنل خورشیدی یا موتور برق، کدام یک بهتر است؟ کدام یک را باید انتخاب کرد؟ آیا می توان این دو را جایگزین هم کرد؟ شاید این سوالات ذهن شما را درگیر کرده باشد. در این مطلب می خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم و به مقایسه این دو بپردازیم، تا پایان مقاله همراه باشید تا بتوانید انتخابی درست داشته باشید.

کدام یک بهتر است، پنل خورشیدی یا موتور برق؟

پنل خورشیدی و موتور برق در نوع سوخت، قیمت راه اندازی، سر و صدا، فضای اشغالی، قابلیت حمل و نقل، هزینه نگهداری، ابعاد و اندازه با هم متفاوت است. این دو دستگاه هر دو وظیفه تولید برق را دارند ولی شیوه تولید آنها با هم فرق دارد. اگر بخواهیم در مورد این که کدام یک بهتر است نظر دهیم باید در ابتدا پنل خورشیدی و موتور برق را با هم مقایسه نماییم. زیرا هر کدام دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. با بیان تمام موارد شما می توانید در مورد این که کدام یک بهتر است نتیجه گیری نمایید. در ادامه به بیان جزئیات بیشتر در این باره خواهیم پرداخت.

مقایسه پنل خورشیدی با موتور برق

مقایسه عملکرد پنل خورشیدی با موتور برق به شرح زیر است:

  • موتور برق ها به صورت پیوسته و در تمام ساعات شبانه روز می توانند برق تولید نمایند ولی پنل های خورشیدی وابسته به شرایط جوی و آب و هوایی هستند مثلا در زمانی که تابش نور خورشید به دلایل مختلف همچون هوای ابری کمتر است میزان تولید برق کاهش یافته و ممکن است دچار نوسان شود اما با استفاده از باطری می توان این نوسانات را جبران کرد.
  • نصب و راه اندازی در هر دو مدل زمان بر است ولی برای راه اندازی موتور برق ها باید تنظیمات اولیه و سوخت فسیلی را فراهم کنید. اما پنل خورشیدی پس از نصب به صورت اتوماتیک انرژی خود را از خورشید تامین می کند.
  • موقعیت جغرافیایی نیز می تواند در انتخاب شما تاثیر بگذارد. مثلا اگر در محله ای هستید که دسترسی به سوخت فسیلی آسان تر است بهتر است از این سوخت استفاده نمایید زیرا مقرون به صرفه می باشد.
  • قابلیت هوش مصنوعی در هر دو دستگاه وجود دارد. شما می توانید موتور برق خود را به هوش مصنوعی مجهز کنید و با استفاده از آن به راحتی دستگاه را خاموش و روشن نمایید. پنل های خورشیدی نیز به سیستم هوش مصنوعی متصل می شوند تا کاربر علاوه بر مدیریت بهینه تر بر روی انرژی، برق بیشتری توسط پنل خورشیدی تولید کرده و هزینه ها را کاهش دهد.
  • موتور برق ها تنها با سوخت فسیلی کار می کنند در صورتی که پنل های خورشیدی می توانند با باتری یا شبکه برق ادغام شده و در زمان کمبود نور خورشید مورد استفاده قرار گیرند.
  • موتور برق و پنل خورشیدی هر دو آلودگی بسیار کمی را برای محیط زیست ایجاد می کنند.

 موتور برق

تفاوت پنل خورشیدی با موتور برق

  • پنل های خورشیدی تولید برق، وظیفه تبدیل نور خورشید به انرژی الکتریکی را بر عهده دارد.
  • موتور برق وظیفه تبدیل انرژی سوخت را به برق بر عهده دارد.
  • سر و صدای ایجاد شده توسط موتور برق به دلیل ساختاری که دارد زیاد است ولی در پنل خورشیدی صدای تولید شده بسیار پایین است به همین دلیل به آنها موتور برق بی صدا خورشیدی می گویند.
  • قیمت انواع موتور برق خورشیدی نسبت به موتور برق ها بیشتر است.
  • موتور برق و پنل خورشیدی هزینه نگهداری خاصی ندارد ولی در موتور برق ها مقدار هزینه نسبت به پنل خورشیدی بالاتر است.
  • موتور برق ها در ابعاد و اندازه های مختلف ارائه می شوند و فضای کمتری را نسبت به پنل خورشیدی اشغال می کنند ولی در پنل خورشیدی نیاز به فضای بیشتر مخصوصا در توان های بزرگ می باشد.
  • قابلیت حمل و نقل آسان در موتور برق ها باعث شده تا در هر مکانی که نیاز به برق است، مورد استفاده قرار گیرند ولی در پنل خورشیدی این خاصیت وجود ندارد.
  • طول عمر موتور برق ها نسبت به پنل های خورشیدی کمتر است. عمر مفید موتور برق را می توان حداقل 15 سال و عمر پنل خورشیدی را حداقل 25 سال در نظر گرفت.

مقایسه میزان برق تولیدی پنل خورشیدی با موتور برق

میزان برق تولیدی در پنل های خورشیدی به نوع پنل که پنل خورشیدی مونو کریستال یا پنل خورشیدی پلی کریستال است، بستگی دارد. پنل های خورشیدی دارای ظرفیت معادل 250 تا 400 ولت بوده که معمولا برای تولید یک کیلووات نیازمند 3 یا 4 پنل خورشیدی می باشیم. تولید برق توسط موتور برق بستگی به میزان توان نامی موتور برق دارد. مثلا یک موتور برق 7 کیلوواتی تک فاز معمولا 4.8 وات برق مصرفی تولید می کند.

پنل خورشیدی

نحوه اتصال موتور برق به صفحه خورشیدی

اگر بخواهید به صورت همزمان از این دو دستگاه استفاده نمایید بهتر است موتور برق را به سولار پنل متصل کنید تا در زمانی که نور خورشید وجود ندارد و باطری شارژ نمی شود موتور برق به صورت خودکار روشن شده و بعد از شارژ کامل، موتور برق به صورت خودکار خاموش شود. این عملیات با استفاده از اتوماتیک کردن استارت موتوربرق صورت می گیرد.

نتیجه گیری

در این مقاله تفاوت های موتور برق و پنل خورشیدی و همچنین میزان برق قابل تولید هر یک را بیان کردیم، حال توصیه ای داریم برای افرادی که امکان استفاده همزمان از این دو مولد را دارند، ما به شما پیشنهاد می کنیم که از هر دو مولد به صورت همزمان استفاده کنید تا بتوانند مکمل یکدیگر باشند. زیرا در زمانی که نمی توانید از پنل خورشیدی استفاده کنید این امکان وجود دارد با روشن کردن موتور برق نیاز خود را بر طرف نمایید. همچنین اگر نیاز به پکیج خورشیدی قابل حمل دارید مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

همچنین بخوانید
پکیج خورشیدی قابل حمل یکی از انواع پنل های خورشیدی می باشد که برای کاربری های محدود با استفاده از پنل های کوچک، انرژی خورشید را به الکتریسیته تبدیل می کند. پنل خورشیدی سیار توانایی شارژ تلفن همراه، لپ تاپ و سایر تجهیزات کم مصرف را دارد. پنل های خورشیدی می توانند مصارف محدودی را پوشش دهند زیرا پنل های استفاده شده در آن کوچک بوده و عموما با توان های 20 و 30 وات ارائه می شود. پنل خورشیدی قابل حمل یا عشایری توانایی شارژ و روشن کردن تجهیزاتی همچون لامپ، لپ تاپ، تلفن همراه و غیره را دارد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: