کولر گازی چیست؟

خنک کردن فضا اداری و منزل همیشه یکی از دغدغه های مهم افراد در فصل گرما می باشد، زیرا گرمای هوا بخصوص در کشور ما که در برخی استان ها دمای بالای 65 درجه سانتیگراد را تحمل می کنند، بسیار آزار دهنده می باشد. کولر های گازی یکی از بهترین تجهیزات سیستم تهویه مطبوع می باشند که با وارد شدن به بازار ایران توانسته اند تا حد زیادی چالش خنک سازی محیط های مختلف را رفع نماید. شناخت کولر گازی برای افرادی که تمایل به خرید آن دارند بسیار اهمیت داشته به همین دلیل در این مقاله به پاسخ سوال کولر گازی چیست؟ پرداخته ایم.

بررسی ویژگی های کولر گازی

در پاسخ به سوال کولر گازی چیست؟ می توانیم اینگونه بیان کنیم که تعریف این دستگاه در نحوه عملکرد آن تعریف می شود یعنی کولر گازی که با نام های کولر اسپلیت یا گاها اسپیلیت نیز شناخته می شود، با روش سیکل تبرید تراکمی، گرمای اتاق را گرفته و به خارج دفع می نماید. همچنین در برخی انواع کولرگازی، عکس این عملیات نیز امکان پذیر است که باعث ایجاد گرمایش در فصل زمستان می شود. توصیه می شود پیش از خرید این محصول مطالب مربوط به انتخاب کولر گازی مناسب را بخوانید.

کولر گازی چیست؟

ویژگی های منحصربفرد کولر گازی باعث شده تا در کشور ما استفاده از کولر آبی رو به کاهش باشد و اکثر افراد به دنبال نصب بهترین کولر گازی برای محل کار یا منازل خود باشند. کولر گازی به دلیل قدرت بسیار بالا در امر سرمایش و گرمایش جز پرطرفدارترین دستگاه تهویه مطبوع می باشد که در این مقاله به شرح ویژگی های آن پرداخته ایم.

تاریخچه کولر گازی

آقای ویلیس کریر آمریکایی در سال ۱۹۰۲ کولر گازی را اختراع کرد. کولر گازی واژه ناقصی برای ترجمه عبارت انگلیسی آن یعنی Air Conditioner است. معادل صحیح فارسی آن تهویه مطبوع می باشد.

انواع کولر گازی

کولر گازی دارای تنوع بسیار زیادی می باشد که این تنوع علاوه بر جوانب مثبت می تواند خریداران را در هنگام تهیه این محصول سردرگم نماید کولر های گازی علاوه بر برند های مختلف که از چند سال گذشته تعداد آنها رو به افزایش است، دارای انواع مختلفی می باشد و با توجه به ظرفیت، نوع محل نصب و سایر المان ها دسته بندی می شود که در صورت تمایل می توانید به مقاله انواع کولر گازی مراجعه نمایید.

اجزای کولر گازی

کمپرسور و کندانسور از اجزای یونیت خارجی بوده و اواپراتور و شیر انبساط، یونیت داخلی را تشکیل می دهند. دو عدد فن پشت کمپرسور و اواپراتور وجود دارند. فن کمپرسور باد گرم و فن اواپراتور باد سرد را به خارج هدایت می کند. همچنین اگر نیاز به راهنمایی بیشتر در مورد اجزا و قطعات کولر گازی دارید در صفحه قطعات کولر گازی به صورت جامع به این موضوع پرداخته ایم. به صورت کلی کولر گازی از 4 قسمت اصلی زیر تشکیل شده است:

  • کمپرسور
  • کندانسور (کندانسینگ یونیت)
  • شیر انبساط
  • اواپراتور

ظرفیت کولر گازی

به طور کلی میزان سرمادهی کولر با معیار بی تی یو (British thermal Units) مشخص می شود. در واقع Btu واحد اندازه گیری انرژی گرمایی در تاسیسات برودتی و حرارتی می باشد. بنا به تعریف، هر Btu میزان گرمایی است که دمای یک پوند آب را در فشار یک اتمسفر، از 60 درجه فارنهایت به 61 درجه فارنهایت برساند.

میزان Btu بالاتر به معنی میزان سرمادهی بیشتر در واحد زمان است و نه اینکه این کولر خنک تر است. بنابراین این اعداد در واقع همان توان سرماسازی به واحد زمان هستند که از فروشندگان می شنوید و هر چه این اعداد بزرگتر باشد، بدون تردید قیمت کولر نیز بالاتر می رود. بنابراین ظرفیت خنک کنندگی یا گرمادهی کولر های دوکاره یا دو فاصله را می توان روی برچسب کولر دید یا از روی کاتالوگ آن مطالعه کرد.

ظرفیت اسمی کولر گازی که بر روی کارتن آن نوشته شده است در همه برند ها بیشتر از ظرفیت واقعی آنها می باشد، زیرا ظرفیت اسمی در شرایط مطلوب و آزمایشگاه اندازه گیری شده ولی ظرفیت واقعی در واقع همان ظرفیتی است که در منازل پس از نصب دستگاه نشان داده خواهد شد و همیشه کمتر از ظرفیت اسمی می باشد.

اگر محل مورد نظر برای نصب کولر گازی در طبقات میان ساختمان قرار دارد و اطراف آن پوشیده است، به ازای هر متر مربع، 400 تا 600 Btu در نظر می گیریم.

مصرف برق کولرهای گازی

در هنگام خرید به برچسب انرژی کولر های گازی و اسپلیت توجه کنید. بازده انرژی کولر های گازی برحسب EER تعیین می شود که نمایانگر میزان تولید سرمایش به ازای هر واحد مصرف برق بر حسب وات یا کیلووات به ازای واحد تولید سرمایش بر حسب Btu یا Kw می باشد. واحد راندمان نیز But/W و یا Kw/Kw است.

هرچه عدد EER بزرگتر باشد، تولید سرمایش به ازای یک وات یا یک کیلووات توان مصرفی بیشتر خواهد شد. در استاندارد های ملی تجهیزات خانگی بر اساس نوع و ظرفیت، کولرهای گازی پنجره ای ملزم به داشتن نرخ بازده انرژی EER) 8 تا 8/9) یا بیشتر (برحسب Btu/W) هستند. در ادامه به تفسیر برچسب مصرف انرژی در کولر های گازی می پردازیم.

آمپر مصرفی برق کولر گازی و کنتور خانه یا مغازه

پیش از خرید دستگاه کولر گازی حتما باید از میزان مصرف برق آن و ظرفیت کنتور برق محل، اطلاع دقیق و درست داشته باشیم. هر ۱۲ هزار بی تی یو ظرفیت کولر گازی معمولی تقریبا حدود ۶ آمپر مصرف دارد. یعنی کولر ۲۴ هزار حدود ۱۲ آمپر برق مصرف می کند. کولر گازی اسپلیت و پنجره ای از نظر کارایی هیچ فرقی ندارند. فقط میزان صدا و مصرف برق در کولر گازی پنجره ای کمی بیشتر است ولی اختلاف قیمت اولیه اسپلیت دیواری با پنجره ای تقریبا دو برابر است.

برچسب انرژی کولر گازی

برچسب انرژی صفحه ای حاوی اطلاعات مربوط به معیارها و مشخصات فنی در هر محصول و مقایسه آن با معیارها و مشخصات فنی مصوب است. اطلاعات مندرج بر روی برچسب باید به صورت خوانا و واضح باشد. برچسب باید هم بر روی دستگاه و هم بر روی کارتن در بسته بندی در محلی نصب شود که به راحتی قابل رویت باشد که در ادامه به بررسی موارد مندرج در برچسب انرژی اسپلیت می پردازیم.

برچسب انرژی کولر گازی

  1. علامت استاندارد و نام برچسب
  2. شاخص بازده انرژی
  3. نسبت بازده انرژی EER (تا دو رقم اعشار)
  4. ظرفیت سرمایش دستگاه (بر حسب Btu بر ساعت بدون رقم اعشار)
  5. ظرفیت سرمایش دستگاه (بر حسب کیلووات تا دو رقم اعشار)
  6. توان مصرفی دستگاه (برحسب کیلووات تا دو رقم اعشار)
  7. نوع دستگاه کلاس آب و هوایی (به زبان فارسی)
  8. ظرفیت گرمایش دستگاه (بر حسب کیلووات تا دو رقم اعشار)
  9. بازده حرارتی
  10. ضریب عملکرد سرمایش
  11. نام سازنده و مدل قسمت داخلی و بیرونی

ضریب کارایی یا COP در کولرگازی چیست؟

Coefficient Of Performance =COP یا ضریب کارایی یا ضریب عملکرد در کولر گازی یا یخچال فریزر و کلا هر موتور گرمایی دیگری، ما می توانیم از رابطه میزان گرما تولید شده دستگاه تقسیم بر میزان برق مصرفی ضریب عملکرد دستگاه را بدست آوریم.

COP = ضریب عملکرد یا ضریب کارایی، نسبت انرژی مفید بدست آمده به انرژی داده شده به دستگاه که عددی است بزرگتر از ۱ برای کولر گازی اسپلیت و هر قدر عدد ضریب عملکرد بزرگتر باشد بازده دستگاه بیشتر خواهد شد.

نقش اینورتر در کولرهای گازی

اینورتر در واقع با تغییر فرکانس و ولتاژ برق باعث کاهش مصرف شده و تمامی عملکرد دستگاه هوشمند می باشد. کمپرسورهای اینورتر عمدتا با گاز جدید R410 که سازگار با محیط زیست بوده کار می کند و در نتیجه راندمان دستگاه بالاتر می باشد. در صورت تمایل به خرید کولر گازی اینورتردار می توانید صفحه کولر گازی اینورتردار چیست؟ را مطالعه نمایید.

نقش اینورتر در اسپلیت ها یا کولرهای گازی

تفاوت کولر گازی اینورتر با معمولی

کولر های گازی که دارای سیستم اینورتر هستند این توانایی را دارند که دور و سرعت کمپرسور را تنظیم کنند به همین دلیل از روشن و خاموش شدن بی دلیل دستگاه جهت کنترل دمای محیط جلوگیری می شود در نتیجه مصرف برق کاهش پیدا می کند.

به دلیل کم مصرف بودن کولر های گازی اینورتر این کولرهای گازی دارای گرید انرژی سری A بوده ولی کولر های گازی معمولی دارای گرید انرژی B است که نشان دهنده ی مصرف انرژی بیشتر می باشد. بهتر است برای کم شدن مصرف برق کولر های گازی دمای آنها را روی 25 درجه تنظیم کنیم این عمل باعث خاموش شدن متناوب کمپرسور می شود و برق کمتری مصرف می شود.

اگر قصد خرید کولرگازی را دارید و نمی دانید کدام نوع کولر گازی اینورتردار یا معمولی مناسب شما است می توانید به صفحه تفاوت بین کولر گازی معمولی و کولر گازی اینورتر مراجعه نمایید.

نحوه استفاده صحیح از کولر گازی

معمولا بزرگترین عامل گرم شدن اتاق ها آفتاب است. این گرما به سرعت از راه شیشه و پنجره ها و به آهستگی از طریق دیوارهای خارجی و سقف به اتاق وارد می شوند. با استفاده از موارد ذیل می توان مقدار گرمایش تحمیلی را کاهش داد.

  • استفاده از پرده یا کرکره داخلی
  • استفاده از سایبان
  • استفاده از شیشه های رفلکس
  • عایق کاری سقف و دیوارهای خارجی اطراف محل نصب کولر گازی

نحوه استفاده صحیح از اسپلیت یا کولر گازی

ریموت کولر گازی

شکل ظاهری کنترل از راه دور کولر گازی بسته به برند متفاوت می باشد. اما اجزا و کلیدهای زیر معمولا در همه ریموت کنترل ها مشترک هستند:

ریموت کولر گازی

  • صفحه نمایشگر

صفحه نمایشگر مقدار فعلی دما، قدرت فن، حالت و غیره را به کاربر نشان می دهد.

  • روشن/خاموش

برای روشن و خاموش کردن دستگاه استفاده می شود. در برخی از مدل ها ممکن است این کلید برای ریست کردن تنظیمات نیز مورد استفاده قرار گیرد.

  • حالت (Mode)

اغلب کولرهای شامل 5 حالت زیر می باشند:

  1. Auto (خودکار): تنظیم دمای دلخواه بصورت خودکار
  2. Cool (سرمایش): ایجاد سرما تا دمای دلخواه
  3. Dry (خشک): کاهش رطوبت محیط، مناسب مناطق شرجی و معتدل
  4. Fan (فن): غیر فعال شدن کندانسور و عملکرد مشابه پنکه، مناسب فصل بهار و هوای معتدل
  5. Heat (گرمایش): ایجاد گرما تا دمای دلخواه
  • تایمر

تعیین زمان خاص برای خاموش/روشن شدن بصورت خودکار

  • دما

تعیین دما تا مقدار دلخواه (درجه سانتیگراد)

  • قدرت فن

افزایش یا کاهش شدت پرتاب باد

  • حالت چرخش پره ها (Swing)

امکان چرخش باد یا ثابت کردن آن بصورت دلخواه

  • توربو (Turbo)

این گزینه در برخی از برندها وجود دارد و باعث عملکرد حداکثری کمپرسور کولر گازی می شود.

  • حالت خواب (Sleep)

تنظیم دما و قدرت کولر برای خواب راحت تر افراد

باز کردن و شستشوی فیلتر یونیت داخلی

کلیه انواع کولر گازی به منظور تصفیه گرد و غبار و ذرات موجود در هوا مجهز به فیلتر هستند. پیشنهاد می شود به منظور افزایش راندمان دستگاه، به صورت سالیانه فیلتر آن را شستشو دهید. شما می توانید از افراد متخصص کمک گرفته یا خودتان این کار را انجام دهید که برای راهنمایی بیشتر می توانید به مقاله نحوه تمیز کردن کولر گازی مراجعه نمایید.

تفاوت کولر گازی با کولر آبی

همانطور که از نام این دو پیداست، کولر آبی با استفاده از آب و کولر گازی با استفاده از گاز مبرد مخصوص کار می کند. کولر گازی علاوه بر سرمایش، می تواند گرمایش محیط را نیز تامین کند.

ساز و کار این دو کولر کاملا متفاوت است، به طوری که کولر گازی از سیستم تبرید و کولر آبی از سیستم تبخیر برای ایجاد سرما استفاده می کند.

کولر گازی برای محیط هایی با متراژ بیشتر قابل استفاده بوده و بر خلاف کولر آبی، در نواحی شرجی نیز قابل استفاده است. همچنین فیلترهای کولر گازی هوا را تصفیه می کنند که باعث بهبود کیفیت هوای ورودی به محیط می شود.

نتیجه گیری:

کولرهای گازی با توجه به تنوع زیاد و قابلیت استفاده در آب و هوای مختلف می توانند برای خنک سازی فضاهای اداری و منازل به صورت کارآمد مورد استفاده قرار بگیرند و به دلیل داشتن ویژگی سرمایشی و گرمایشی توصیه می شود برای نمای بهتر ساختمان و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی اقدام به خرید انواع کولر گازی نمایید. در این مقاله سعی شد اطلاعات جامعی در مورد کولر گازی، چگونگی محاسبه ظرفیت، مصرف برق و غیره بیان شود که امیدواریم با خواندن مطالب فوق به سوالات شما پاسخ داده باشیم، همچنین در صورت داشتن سوال می توانید از طریق کامنت همین صفحه با ما در ارتباط باشید.

همچنین بخوانید
یکی از سوالاتی که ذهن خریداران را در حین خرید کولر گازی به خود مشغول کرده تفاوت اسپلیت با کولر گازی می باشد که به همین منظور در این مقاله به بررسی تفاوت های اسپلیت و کولر گازی پرداخته ایم تا خریداران به راحتی بتوانند محصول مورد نیاز خود را تهیه نمایند، با ما همراه باشید. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اسپلیت ها یکی از انواع کولر گازی می باشند که بیشتر برای بحث سرمایش محیط مورد استفاده قرار می گیرند اما عملکرد خنک سازی یکسانی با سایر کولرهای گازی دارند.
انتخاب بهترین نوع کولر گازی برای محل کار و منزل مستلزم شناخت انواع کولر گازی می باشد. در چند سال گذشته افراد استقبال بی نظیری از کولر های گازی داشته اند به همین دلیل شرکت های تولید کننده اقدام به تولید انواع کولر گازی براساس شرایط مختلف نموده اند که در این مقاله قصد داریم انواع کولر گازی را از زوایای مختلف بررسی کنیم تا شما عزیزان بهترین انتخاب را در خرید این محصول داشته باشید.
اگر شما هم از افرادی هستید که قصد خرید کولر گازی را دارید اما با سوالاتی همچون اینکه کدام برند های کولر گازی اورجینال بوده، برای ابعاد محیط مورد نظر چه نوع و چه ظرفیتی از کولر گازی مناسب است و مراکز معتبر جهت خرید کولر گاز کدام است؟ مواجه هستید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی پس از دریافت مشاوره از کارشناسان این حوزه اقدام به خرید کولر گازی نمایید.
گازهای کولر گازی در عملکرد کولر گازی و اسپلیت ها نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند. اهمیت آن ها در سرمایش کولر های گازی به قدری زیاد است که اگر درست انتخاب نشوند یا وجود نداشته باشد، باعث اختلال در سیستم و کاهش راندمان می گردد. گاز مبرد مورد استفاده در کولرهای گازی با تغییر حالت از گاز به مایع و مایع به گاز عملیات خنک سازی را انجام می دهند. چرخه تبدیل در گازها تا زمانی ادامه پیدا می کند، که گاز مبرد تمام یا فاسد شود. در صورت فاسد شدن گاز کولر گازی باید به شارژ گاز آن اقدام کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: