گاز کولر گازی یا اسپلیت

گاز کولر گازی یا گاز اسپلیت چیست؟

گازهای کولر گازی در عملکرد کولر گازی و اسپلیت ها نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند. اهمیت آن ها در سرمایش انواع کولرهای گازی به قدری زیاد است که اگر درست انتخاب نشوند یا وجود نداشته باشد، باعث اختلال در سیستم و کاهش راندمان می گردد. گاز مبرد مورد استفاده در کولرهای گازی با تغییر حالت از گاز به مایع و مایع به گاز عملیات خنک سازی را انجام می دهند. چرخه تبدیل در گازها تا زمانی ادامه پیدا می کند، که گاز مبرد تمام یا فاسد شود. در صورت فاسد شدن گاز کولر گازی باید به شارژ گاز آن اقدام کنید. به همین منظور در این مقاله قصد داریم شما را در انتخاب مناسب گاز کولر گازی راهنمایی نماییم.

گاز کولر گازی یا گاز اسپلیت

هایپر صنعت فامکو، به عنوان تنها هایپر مارکت تجهیزات صنعتی در خاورمیانه، این امکان را فراهم نموده تا شما مشتریان گرامی با یک تماس تلفنی و مشاوره رایگان، بهترین گاز کولر گازی مورد نیاز خود را تهیه نمود و در اسرع وقت، در هر کجای ایران که باشید آن را درب منزل دریافت نمایید، برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان بخش مشاوره فنی این محصول در ارتباط باشید.

گاز کولر گازی یا گاز اسپلیت چیست؟

در ابتدا عملکرد دقیق سیکل گازهای مبرد در کولرهای گازی را برای شما شرح می دهیم، کولرهای گازی از سه قسمت اصلی کمپرسور، اواپراتور و کندانسور تشکیل شده اند. گازهای مبرد مناسب با کولر گازی ابتدا وارد کمپرسور شده بعد از تبدیل به مایع و از دست دادن گرمای اولیه به سمت کندانسور رفته تا در آن قسمت گرمای خود را از دست دهد و خنک گردد، در آخر کولر گازی سرما را به محیط منتقل می کند. لازم به ذکر است که تمامی کولرهای گازی داری گازهای مخصوص به خود هستند، که نوع گاز کولر به عواملی مانند نوع کولر و میزان فشار گاز بستگی دارد، که توسط شرکت سازنده آن مشخص شده است. در انتخاب گازهای کولر گازی دقت فرمایید، انتخاب نادرست گاز مبرد باعث از کار افتادن دستگاه شما می گردد.

انواع گازهای مناسب کولر گازی

گازهای مبرد، انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فرد، مزایا و معایب می باشند. تمام گازهای مبرد با حروف بزرگ R شروع می شود و در ادامه نام یا کد آنها اعدادی قرار می گیرند که بیان کننده ترکیبات شیمیایی آن گازها هستند. در ادامه به انواع گازهای مناسب برای کولر گازی می پردازیم.

انواع گازهای مناسب کولر گازی

  • گاز کولر گازی R134A: جایگزین مناسب برای گازهای ناسازگار با محیط زیست بوده، از ویژگی های مهم این گاز غیر سمی و بی رنگ بودن است. امروزه بیشتر از این گاز در تهویه مطبوع و سیستم تبرید استفاده می کنند. دارای ترکیب شیمیایی CH2FCF3 و جایگزین مناسب برای گاز R12 می باشد.
  • گاز کولر گازی R22: یکی از پرمصرفترین مدل گازها در صنایع مختلف مخصوصا کولر گازی، گاز R22 می باشد. از ترکیب شیمیایی CHCIF2 تشکیل شده است و می توانید به جای گاز R410A مورد استفاده قرار دهید. این گاز دارای محبوبیت بسیاری نزد کاربران است. اما این گاز برای لایه ازون مضر بوده و به دلیل آسیب به محیط زیست به مرور زمان از چرخه استفاده خارج می گردد.
  • گاز کولر گازی R410A: یکی از گازهای پرکاربرد و دوستدار محیط زیست است. که اکثر شرکت ها کولر سازی از گاز R410A استفاده می کنند.این گاز به دلیل شباهت زیاد جایگزین گاز R22 شده است و دارای ترکیب شیمیایی CH2FCF3 می باشد.
  • گاز کولر گازی R11: در کولرهای گازی و چیلرها از گاز R11 استفاده می کنند، ترکیب شیمیایی این گاز CCL3F است. این مدل گاز دارای اشتعال کم و غیر سمی می باشد. لازم به ذکر است که این گاز بر لایه ازون اثر منفی دارد. 
  • گاز کولر گازی R12: دارای ترکیب شیمیایی CCL2F2 بوده، باید به این نکته در مورد گاز های R12 توجه نمایید، که حساسیت این گاز در هوای مرطوب بالا است و ممکن است دچار زنگ زدگی دستگاه گردد. پس در هنگام مصرف توجه نمایید. می توانید به جای گاز R12 از گاز های R134A یا R410A استفاده نماید.
  • گاز کولر گازی R502: این مدل گاز کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. از ترکیب شیمیایی CHClF2 ساخته شده است، گاز R502 نیز برای محیط زیست مضر می باشد و به لایه ازون آسیب می رساند. به جای این گاز می توانید از گاز R507 استفاده نمایید.
  • گاز کولر گازی R507: گاز R507 کاربرد کمتر نسبت به سایر گازها دارد و شرکت های کمی از این مدل استفاده می کنند. می تواند جایگزین گازهای R22 و R502 گردد.

بهترین گاز کولر گازی کدام است؟

در بالا انواع گازهای مورد استفاده در کولر های گازی را نام بردیم. در بین گازهای معرفی شده سه گاز در حال رقابت و مصرف هستند گازهای R22 و R410A و R134A جز بهترین و پر مصرف ترین نوع گازهای کولر گازی به حساب می آیند. این سه گاز هر کدام دارای ترکیب، ویژگی، مزایا و معایب مخصوص به خود می باشند. از مهم ترین مزیت هایی که باعث تمایز گاز R134A با دو گاز دیگر می شود می توانیم به نقطه جوش پایین، سازگار با محیط زیست و غیر سمی بودن اشاره نماییم. همین طور گاز R410A از گاز R22 بهتر و دارای سرمای بیشتری است که برای لایه ازون خطر کمتری دارد. گاز R22 از نظر اقتصادی هزینه کمتری دارد برای همین مورد استقبال قرار گرفته است.

نکات مهم در انتخاب گاز کولر گازی
  • گاز کولر گازی نباید سمی باشد یا حداقل میزان سمی بودن را دارا باشد.
  • هزینه پایین خرید و نگهداری
  • گاز انتخابی باید سازگار با محیط زیست بوده یا حداقل آسیب را به آن برساند.
  • گاز مبرد باید غیر قابل اشتعال باشد.
  • دارای نقطه جوش پایینی باشد یا دارای سرمای بیشتری باشد.
  • از دسته گازهای پایدار باشد.

بهترین برند گاز کولر گازی

امروز یکی از دغدغه های اکثر شرکت های تولید کننده گاز فریون ساختن گازهای با کیفیت بالا، نقطه جوش پایین، غیر سمی و سازگار با طبیعت می باشد. برندهای مختلفی در ایران موجود هستند که ارائه دهنده انواع گازهای فریون می باشد. شرکت های بزرگی مثل کولیب، هارپ، رفرون، هانیول، ایسکون، مکزیکم و غیره وجود دارند که توانسته اند گازهایی باکیفیت و با هزینه مناسب به بازار عرضه کنند و رضایت مشتریان را جلب نمایند.

بهترین برند گاز کولر گازی

زمان تعویض گاز کولر گازی

همانطور که پیش تر ذکر شد، گاز کولر گازی را می توانید چندین بار استفاده نمایید تا زمانی که تمام یا فاسد گردد. حالا از کجا بفهمیم که کولر گازی ما نیاز به شارژ گاز دارد:

  • زمانی که تمام قطعات کولر گازی سالم هستند و به درستی کار می کنند، اما کولر باد گرم تولید می کند.
  • یکی دیگر از موارد تشخیص یخ زدن کولرگازی می باشد. که در این مورد گاز کولر گازی کم است و سرما را به بیرون انتقال نمی دهد و باعث یخ زدگی هواساز، کندانسور، لوله ها می گردد.
  • گاز فریون رطوبت هوا را به درستی نگیرد و باعث ایجاد بوهای نامطبوع در کولر گازی گردد.
  • در بعضی مواقع، کولر ارور می دهد، که در این صورت شما متوجه کمبود گاز در کولر می شوید.

لازم به ذکر است که علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، زمانی که تازه کولر گازی خریده اید، برای کارکرد نیاز به شارژ اولیه دارید، یا در مواقعی که کولر گازی خود را شارژ کرده اید ولی درست شارژ نشده است، لازم است کولر را مجددا شارژ نماید.

شارژ گاز کولر گازی

زمانی که گاز کولر تمام شود و نیاز به شارژ دوباره داشته باشید، لازم است قبل از شارژ ابتدا بررسی کنید، آیا کولر گازی شما نشتی دارد یا نه؟ در صورت نشتی ابتدا به رفع مشکل بپردازید. در ادامه باید کولر گازی خود را وکیوم نماید. وکیوم مرحله ای بعد از پیدا کردن عامل نشتی و قبل از شارژ می باشد تا بتوانید هر گونه ماده سرمازا، هوا و رطوبت در کولر گازی تخلیه شود. بعد از انجام این دو مرحله می توانید کولر گازی خود را شارژ نماید.

شارژ گاز کولر گازی

روش های شارژ کولر گازی

اسپلیت را می توانید از روشهای زیر شارژ نماید:

  • شارژ با استفاده از ترازو یا گاز وزنی
  • با استفاده از گیج مانوفیلد
  • به صورت آمپری

برای شارژ کولر گازی به وسایل مانند تجهیزات جوشکاری، انواع رابط ها، پمپ وکیوم کولر گازی، آمپر متر، کپسول گاز کولر و غیره نیاز دارید در صورت نداشتن هر یک از تجهیزات لازم، دانش کافی و سابقه انجام کار، بهتر است از افراد متخصص استفاده نماید.

همچنین بخوانید
نحوه ی نصب هواکش یا فن گلخانه، نحوه ی نصب هواکش 140، نحوه ی نصب هواکش 100
نحوه نصب کنترلر آبیاری بورکا و آشنایی با دستگاه کنترل کننده آبیاری بورکا و تنظیمات برنامه، ساعت و کنترل دستی و غیره
راه اندازی کنترلر هانتر شامل برنامه ریزی زمان و تاریخ، برنامه ریزی زمان شروع، برنامه ریزی زمان کارکرد هر ایستگاه، تنظیم فصلی برنامه، راه اندازی دستی یک ایستگاه و غیره
نحوه نصب آبپاش مخفی شونده هانتر PGP و دستورالعمل نصب اسپریر مخفی شونده هانتر PSU
منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
علی جلالی
ارسال شده در : چهارشنبه 10 آبان 1402

با سلام خدمت شما عزیزان و با تشکر از زحمات شما. کولر گازی اوجنرال 18 پنجره ای دارم که گاز خالی کرده، واسه شارژ این کولر از چه گازی استفاده کنم که کیفیت بالایی داشته باشه؟ با سپاس.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 11 آبان 1402

سلام جناب جلالی عزیز، گاز متناسب با نوع کمپرسور که معمولا روی آن درج شده است باید شارژ گردد.

مهدی علیزاده
ارسال شده در : یکشنبه 23 مهر 1402

با سلام و با آرزوی موفقیت و پیشرفت روز افزون برای هایپر صنعت فامکو، انشالله همیشه با نوآوری و تعهد در ایران و جهان بدرخشید و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی جامعه در قیمت ها هم ملاحظات لازم را داشته باشید. موفق باشید.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 آبان 1402

سلام و عرض ادب جناب علیزاده عزیز، ممنون بابت آرزوهای خوب حضرتعالی، متقابلا برای حضرتعالی هم آرزوی موفقیت روز افزون داریم. باور بفرمایید هیچ صنعتگری در کشور موافق افزایش قیمت ها نیست، زیرا با افزایش قیمت صرفا کاهش تقاضا و کاهش مصرف در بازار ایجاد می شود و تنها دلالان و سوداگران آرزوی افزایش قیمت ها را دارند. تمامی کالاهای هایپر صنعت فامکو با کمترین سود ممکن به شما عزیزان ارائه می شود. به امید روزی که در کشور شاهد ثبات و رفاه اقتصادی برای همه هم میهنان کشورمان باشیم.

سمیه الهی منش
ارسال شده در : شنبه 03 تیر 1402

سلام، با تشکر از راهنمایی های مفید شما. من کولر گازی 24000 گرفتم. نصاب حین نصب دستگاه رو سوراخ کرد و باعث نشتی گاز شد. چند روزی سرمای خیلی زیادی داشت اما بعدش کلا گرم شد. مجدد گاز کردیم ولی سرمای خیلی کمی در حد پنکه داره. لطفا راهنمایی کنید که چه گازی بگیریم که در حد اولیش سرما داشته باشه؟ ممنون.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 04 تیر 1402

سلام سرکار خانم الهی منش عزیز، احتمالا همچنان نشتی دارد که گرمای خوبی ندارد یا گاز به میزان لازم شارژ نشده است. گاز مناسب و رایج در بازار، برند ایسکون می باشد.

مرتضی نوروززاده
ارسال شده در : پنجشنبه 18 خرداد 1402

سلام، ممنون از اینکه حداقل شما بهتر به فکر مردم هستید.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 22 خرداد 1402

سلام جناب نوروززاده عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.

سعید نواصری
ارسال شده در : چهارشنبه 17 خرداد 1402

سلام، وقت بخیر. اسپیلت 24000 با برند کین الکتریک دارم که ریموتش رو گم کردم. کجا می تونم پیدا کنم؟ ضمنا برای شارژ گاز چه نوع گازی پیشنهاد می دهید؟ با تشکر.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 22 خرداد 1402

سلام جناب نواصری عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

جواد جوادی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 19 اردیبهشت 1402

سلام، ممنون از توضیحات کاملتون. من یک اسپلیت نصب کردم. روشن می کنم گاهی اوقات بادش گرم می شه و بعد یک درجه بالا پایین می کنم، سرد می شه. چرا این طور می شه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402

سلام جناب جوادی عزیز، دستگاه شما مشکلی ندارد. احتمالا دستگاه اینورتر می باشد که برای تنظیم دمای محیط این عمل را انجام می دهد.

مصطفی رضایی
ارسال شده در : شنبه 02 اردیبهشت 1402

سلام، برای خرید موتور برای نصابی کولر گازی مشاوره می خوام. خیلی از توضیحات کامل شما بهرمند شدم. ممنونم و امیدوارم هر روزتان بهتر از دیروزتان باشد.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 04 اردیبهشت 1402

سلام جناب رضایی عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما. همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

احمد برشدی
ارسال شده در : دوشنبه 14 فروردین 1402

سلام، بابت معلومات خوبتون ممنون.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 14 فروردین 1402

سلام جناب برشدی عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.

رضا قلی زاده بهبهانی
ارسال شده در : پنجشنبه 11 اسفند 1401

ضمن عرض سلام، مطالب بیان شده، علمی، خلاصه، جامع و مفید بود.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 14 اسفند 1401

سلام دوست عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.