اسپلیت چیست؟

اسپلیت چیست؟ شاید این سوال برای شما در حین خرید کولر گازی پیش آمده باشد که به همین دلیل ما در این مقاله هر آنچه که باید در مورد اسپلیت ها بدانید را با شما به اشتراک گذاشته ایم، با ما همراه باشید.

بررسی ویژگی های اسپلیت

در ابتدا به تعریف کوتاهی از اسپلیت می پردازیم، اسپلیت نسل پیشرفته کولر گازی می باشد که بیشتر برای سرمایش استفاده می شود. اسپلیت در لغت به معنای دو تکه بوده که در واقع نمایانگر ساختار این محصول است. اسپلیت ها تفاوت هایی با کولر گازی دارند که می توانید برای اطلاع بیشتر به مقاله تفاوت کولر گازی و اسپلیت مراجعه نمایید.

به دلیل استفاده از کمپرسورهای پیشرفته در این نوع کولر گازی می توان انتظار بازدهی و ظرفیت بالایی از این دستگاه داشت. اسپلیت ها به دلیل طراحی دو تکه باید در فضا های بزرگ که امکان نصب یونیت داخلی و خارجی وجود دارد استفاده شوند. مثلا برای خانه هایی که در طبقه همکف هستند به دلیل عدم وجود فضا برای نصب یونیت خارجی، کولرهای گازی یک تکه مانند کولر گازی پرتابل یا کولر گازی پنجره ای پیشنهاد می گردد.

اسپلیت چیست؟

اسپلیت ها به دلیل طراحی ساخت آنها که به صورت دو تکه هستند انعطاف بیشتری در بخش یونیت داخلی دارند، یعنی یونیت های داخلی اسپلیت متناسب با سلیقه و طراحی مدرن خانه ها و دفاتر کار طراحی شده تا علاوه بر فراهم کردن دمای مطبوع محیط از ظاهر زیبای این نوع کولرهای گازی نیز بتوان لذت برد.

انواع اسپلیت

همانطور که گفته شد اسپلیت یکی از انواع کولر گازی می باشد که می توانید برای اطلاع بیشتر از ویژگی های کولر گازی به مقاله کولر گازی چیست؟ مراجعه نمایید. در ادامه به صورت مختصر به بررسی پر طرفدارترین اسپلیت های بازار می پردازیم.

مولتی اسپلیت

در سیستم اسپلیت یک یونیت داخلی و یک یونیت خارجی وجود دارد اما در مولتی اسپلیت ها یک کندانسور خارجی به چندین یونیت داخلی وصل شده و کار خنک سازی را انجام می دهد. در مولتی اسپلیت ها می توان دمای هر محیط را به صورت دلخواه تنظیم کرد.

مولتی اسپلیت

داکت اسپلیت

نحوه عملکرد در این نوع دستگاه کاملا شبیه اسپلیت ها بوده و تنها تفاوت در نوع خروج هوا می باشد. در داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی هوا با استفاده از کانال هایی که در داخل سقف تعبیه شده خارج می شود.

داکت اسپلیت

مینی اسپلیت

این نوع اسپلیت بدون داکت کار می کند یعنی اتصالات یونیت داخلی و خارجی با استفاده از لوله انجام می شود این نوع اسپلیت دارای واحد های داخلی با ابعاد کوچک می باشد که قدرت کمی برای خنک کردن دارند و اگر قصد خرید آن را دارید باید بدانید که برای هر فضا باید یک مینی داکت اسپلیت تهیه نمایید. مینی اسپلیت به افرادی که نیاز دارند بخش مشخصی از فضا را خنک کنند، توصیه می شود.

مینی اسپلیت

اسپلیت کاستی

در این نوع اسپلیت، یونیت خارجی در بیرون محیط قرار گرفته و یونیت داخلی در سقف های کاذب نصب می شود. رابط یونیت های داخلی و خارجی در این اسپلیت لوله مسی می باشد. اسپلیت کاستی به دلیل چرخش 4 جهته باد دمای یکدستی را برای محیط فراهم می کند.

اسپلیت کاستی

اسپلیت مرکزی (VRF)

در اسپلیت مرکزی مقدار گاز مبرد با توجه به نیاز گرمایشی و سرمایشی تغییر می کند. در اسپلیت VRF دو کمپرسور اینورتردار وجود دارد که با کمترین میزان جریان برق اسپلیت را وارد مدار می کنند.

اسپلیت مرکزی (VRF)

نحوه کار اسپلیت

نحوه عملکرد اسپلیت ها هم مانند کولرهای گازی می باشد یعنی با کشیدن هوای گرم به داخل دستگاه با استفاده از فرآیند و تجهیزات مربوطه هوای خنک و مطبوع به داخل محیط باز می گردد. برخی از اسپلیت ها حالت گرمایشی هم دارند که در این نوع، نحوه عملکرد کمی تغییر می کند یعنی مبرد ابتدا از داخل کویل های تعبیه شده می گذرد و پس از رسیدن به دمای تعیین شده به کندانسور رفته، فشرده شده و سپس به محیط باز می گردد.

نتیجه گیری:

همانطور که در این مقاله ذکر شد اسپلیت ها یکی از انواع طیف گستره کولر گازی هستند که در نحوه کار با سایر کولرهای گازی تفاوتی ندارند اما در جزئیات می توانند متفاوت باشند. از اسپلیت ها به دلیل دو تکه بودن و نیاز به فضای نصب عموما برای سرمایش و گرمایش مکان های بزرگ استفاده می شود. در این مقاله سعی شد به سوالات شما درباره اسپلیت ها پاسخ داده شود اما در صورتیکه نیاز به راهنمایی بیشتر دارید می توانید از طریق کامنت همین صفحه با ما در ارتباط باشید.

همچنین بخوانید
انتخاب بهترین نوع کولر گازی برای محل کار و منزل مستلزم شناخت انواع کولر گازی می باشد. در چند سال گذشته افراد استقبال بی نظیری از کولر های گازی داشته اند به همین دلیل شرکت های تولید کننده اقدام به تولید انواع کولر گازی براساس شرایط مختلف نموده اند که در این مقاله قصد داریم انواع کولر گازی را از زوایای مختلف بررسی کنیم تا شما عزیزان بهترین انتخاب را در خرید این محصول داشته باشید.
اگر شما هم از افرادی هستید که قصد خرید کولر گازی را دارید اما با سوالاتی همچون اینکه کدام برند های کولر گازی اورجینال بوده، برای ابعاد محیط مورد نظر چه نوع و چه ظرفیتی از کولر گازی مناسب است و مراکز معتبر جهت خرید کولر گاز کدام است؟ مواجه هستید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی پس از دریافت مشاوره از کارشناسان این حوزه اقدام به خرید کولر گازی نمایید.
گازهای کولر گازی در عملکرد کولر گازی و اسپلیت ها نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند. اهمیت آن ها در سرمایش کولر های گازی به قدری زیاد است که اگر درست انتخاب نشوند یا وجود نداشته باشد، باعث اختلال در سیستم و کاهش راندمان می گردد. گاز مبرد مورد استفاده در کولرهای گازی با تغییر حالت از گاز به مایع و مایع به گاز عملیات خنک سازی را انجام می دهند. چرخه تبدیل در گازها تا زمانی ادامه پیدا می کند، که گاز مبرد تمام یا فاسد شود. در صورت فاسد شدن گاز کولر گازی باید به شارژ گاز آن اقدام کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: