نکات مهم در طراحی قطعه جهت تزریق پلاستیک

اصول طراحی قطعات تزریق پلاستیک

اصول طراحی قطعات تزریق پلاستیک

مواردی که در طراحی قطعه جهت تزریق پلاستیک باید در نظر گرفته شود:

1) تا جای ممکن ضخامت دیواره های مدل را یکسان درنظر بگیرید. دیواره هایی به ضخامت بین ۱.۲ تا ۳ میلیمتر برای کار با هر ماده اولیه ای مناسب هستند. اگر مقاطع شما ضخامت های مختلفی دارند تا حدی که طرح اجازه می دهد این تغییرات ضخامت را به طور پیوسته و نرم در قطعه ایجاد کنید. دستوراتی مثل Chamfer و Fillet برای ایجاد تغییرات نرم می توانند به شما در این کار کمک کنند. با این کار می توان از توزیع متناسب پلاستیک در کل فضای قالب اطمینان داشت.

ضخامت دیواره های مدل

2) مقاطع ضخیم را توخالی کنید. مقاطع و دیواره های ضخیم می توانند مشکلات زیادی در پروسه تزریق پلاستیک ایجاد کنند. بهتر است این دیواره ها را توخالی درنظر گرفته و ضخامت استانداردی برای آن درنظر بگیرید. برای بالا بردن مقاومت این مقاطع می توانید در حجم توخالی تعدادی دنده و سازه های خرپا مانند درنظر بگیرید. با این روش تغییر شکل قطعه پس از خنک شدن آن به حداقل می رسد.

مقاطع ضخیم توخالی

3) برای همه دیواره های عمودی قطعه خود حدود ۲ درجه انحراف درنظر بگیرید.(Draft Angle) این انحراف خروج قطعه از قالب را ساده می کند. دیواره های عمودی که زاویه انحراف برای آنها درنظر گرفته نشده باشد روی سطوح خود اثرات سایش نشان می دهند.

ایجاد انحراف برای دیواره های عمودی

4) همه گوشه های قطعه خود را نرم کنید. برای نرم کردن گوشه های داخلی شعاعی در حدود نصف ضخامت دیواره درنظر بگیرید و برای گوشه های خارجی حدود ۱.۵ برابر ضخامت دیواره را درنظر بگیرید. با رعایت این نکته می توانید از پیوستگی ضخامت دیواره در تمام قطعه(حتی در گوشه ها) اطمینان داشته باشید.

چه موقع در قالب های تزریق پلاستیک از هسته های Side-action استفاده کنیم؟

برای تولید برخی قطعات پیچیده باید از هسته های Side-action  استفاده کرد. هسته های Side-action اینسرت هایی هستند که هنگام بستن قالب به صورت کشویی داخل آن رفته و پیش از باز کردن قالب از آن خارج می شوند. این هسته ها با مکانیزم کشویی از یکی از اضلاع قالب وارد شده و در جای خود قرار می گیرند (معمولا از ضلع فوقانی یا ضلع تهتانی). با این روش قطعات دارای بیرون زدگی و برآمدگی به راحتی قابل ساخت با تزریق پلاستیک هستند.

مواردی که در طراحی قالب های تزریق پلاستیک side-action باید مورد توجه قرار گیرد:

1) باید فضایی برای ورود و خروج هسته از قالب وجود داشته باشد. این به این معناست که بیرون زدگی ها باید در بخش های خارجی قطعه باشند.

2) هسته های Side-action باید به صورت قائم حرکت کنند. حرکت در زاویه ای به جز ۹۰درجه پیچیده تر بوده و هزینه و زمان ساخت را بالا می برد.

3) برای هسته های Side-Action هم مانند دیگر قطعات حتما یک زاویه انحراف یا Draft Angle درنظر بگیرید.

ساید اکشن

همچنین بخوانید
در این بخش با ساختار و خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده آشنا شده و همچنین به بررسی فرایند تولید و کاربردهای آن پرداخته شده است. سدیم آلژینات از آنجایی که از جلبک های دریایی و به صورت طبیعی در دسترس است با داشتن ویژگی هایی چون عدم سمیت و زیست تخریب پذیر بودن و هزینه دستیابی به صرفه به عنوان یک ماده با ارزش در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد این ماده جهت مصرف در صنایع غذایی و دارویی دارای تاییدیه جهانی از سازمان غذا و دارو (FDA) می باشد.
کولر گازی اینورتردار با استفاده از اینورتر دور موتور را با تغییرات فرکانس یونیت خارجی هماهنگ می کند که این امر موجب می شود کولر گازی در شروع کار خود با دور متناسب کار کند و بعد از آن به اوج برسد. کولرهای گازی اسپلیت مدل اینورتر بین 40 تا 60 درصد کم مصرف تر می باشند. اینورتر یا مبدل به معنای وارونه گردان یا معکوس کننده می باشد و در سیستم های کمپرسوری به معنای دور متغییر است.
پمپ آب خانگی بی صدا گزینه ای مناسب برای خرید و استفاده در آپارتمان های چند طبقه و احتمالا با فشار آب پایین در طبقات بالا می باشد تا موجب آزار و اذیت ساکنین ساختمان نشود و به طوری نامحسوس عمل کند.
در ابتدا به تعریف کوتاهی از اسپلیت می پردازیم، اسپلیت نسل پیشرفته کولر گازی می باشد که بیشتر برای سرمایش استفاده می شود. اسپلیت در لغت به معنای دو تکه می باشد که در واقع نمایانگر ساختار این محصول است. اسپلیت ها تفاوت هایی با کولر گازی دارند که می توانید برای اطلاع بیشتر به مقاله تفاوت کولر گازی و اسپلیت مراجعه نمایید. به دلیل استفاده از کمپرسورهای پیشرفته در این نوع کولر گازی می توان انتظار بازدهی و ظرفیت بالایی از این دستگاه داشت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
سیدا‌بر‌ا‌هیم بزم آرا
ارسال شده در : جمعه 08 دی 1402

سلام، من می خواهم یه دستگاه داشته باشم که مثلا از یک طرف مواد اولیه واردش بشه و از طرف دیگر محصول مورد نظرم را دریافت کنم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : یکشنبه 10 دی 1402

سلام جناب بزم آرا عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

فاطمه علیشاهی
ارسال شده در : دوشنبه 24 مرداد 1401

سلام، من به دنبال مقداری قالب برای ساخت اکسسوری با مواد اولیه ساخت سنگ مصنوعی می‌باشم. مانند زیر سیگاری، گلدان کوچک، جاشمعی و غیره. در صورت امکان می شه راهنمایی بفرمایید؟ ممنون می شم اگه لطف کنید و راهنمایی بفرمایید.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 27 مرداد 1401

سلام سرکار خانم علیشاهی عزیز، ما ارائه دهنده دستگاه تزریق پلاستیک هستیم و برای تهیه قالب لازم است به قالب سازی ها مراجعه نمایید.

احمد شاملو
ارسال شده در : چهارشنبه 15 دی 1400

سلام، مقاله عالی هست. نویسنده تونسته حجم زیادی از مفاهیم اصلی رو به شکل مفهومی و گاه با جزئیات در یک صفحه به شکلی ساختار یافته و مفید ارائه بده. قطعا یک نویسنده با چنین اطالاعات و توانایی ارائه می تونه مسیر خوبی برای طراحی، ساخت و تولید در زمینه قطعات پلاستیک هم ارائه بده. آیا امکان تماس با نویسنده این مقاله وجود داره؟ ممنون می شم اگه راهنمایی کنید. با تشکر، شاملو.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 18 دی 1400

سلام، ممنون از نظر دلگرم کننده شما. همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.