دستگاه تصفیه آب در صنایع دامپروری و مرغداری

فروش دستگاه آب شیرین کن دامپروری و مرغداری

هایپر صنعت فامکو تامین کننده و عرضه کننده انواع محصولات تصفیه آب و آب شیرین کن در صنایع دامپروری، دامداری و مرغداری می باشد. در ادامه به معرفی و چگونگی کارکرد دستگاه تصفیه آب دامداری می پردازیم.

دستگاه آب شیرین کن دامپروری و مرغداری

مشخصات فنی دستگاه تصفیه آب دامداری و دامپروری

در جهان پیشرفته امروزی برای بهره وری بیشتر باید از تکنولوژی های روز دنیا استفاده نمود. با بالا گرفتن رقابت در بازار بدون استفاده از تجهیزات روز، امکان رقابت در دنیای مدرن نخواهد بود و به سود دهی مناسب نخواهند رسید. تمام موجودات زنده همانند انسان ها، نیاز به آب گوارا دارند، این موضوع از جهت سلامت انسان ها نیز با اهمیت است زیرا انسان ها از فرآورده های حیوانات استفاده می کنند و بیماری آن ها می تواند علاوه بر ایجاد هزینه و کاهش سود دهی مجموعه های تولیدی، به سلامت انسان نیز آسیب رساند. دامپروی ها به علت قرار گیری در بیرون از شهر ها، معمولا به آب تصفیه شده دسترسی ندارند و استفاده از دستگاه های آب شیرین کن در این گونه مجموعه ها بسیار ضروری است.

دستگاه تصفیه آب (آب شیرین کن) دامپروری و دامداری

استاندارد کیفی برای آب آشامیدنی دام و طیور

مشخصات استاندارد کیفی برای آب آشامیدنی دام و طیور

عوامل مورد بررسی حداکثر قابل قبول ملاحظات
مجموعه باکتری ها 100 باکتری در هر سی سی بدون باکتری مطلوب است.
کلیفرم ها 0 میلی گرم/لیتر بدون کلیفرم مطلوب است.
نیترات 25 میلی گرم/لیتر دامنه 3 تا 20 میلی گرم در لیتر مطلوب است.
نیتریت 4 میلی گرم/لیتر -
PH 5/7 تا 8/6 PH کمتر از 6 مطلوب نیست.
مواد سخت 180 میلی گرم/لیتر -
کلراید 250 میلی گرم/لیتر میزان 14 میلی گرم/لیتر و از طرفی میزان سدیم هم بیش از 50 میلی گرم/لیتر باشد ممکن است زیان آور باشد.
مس 0.6 میلی گرم /لیتر -
آهن 0.3 میلی گرم/لیتر -
سرب 20 میلی گرم/لیتر بیشتر از این میزان خاصیت اسیدی دارد.
منیزیم 125 میلی گرم/لیتر بیشتر از این میزان خاصیت ملین دارد.
سدیم 50 میلی گرم/لیتر -
سولفات 250 میلی گرم/لیتر بیشتر از این میزان خاصیت اسیدی دارد.
روی 5.1 میلی گرم/لیتر بیشتر از این میزان خاصیت سمی دارد.

کیفیت آب آشامیدنی برای دام ها بر اساس میزان مواد جامد محلول در آب

مشخصات کیفیت آب آشامیدنی برای دام ها بر اساس میزان مواد جامد محلول در آب

TDS بر حسب PPM کیفیت آب
کمتر از 1000 بسیار مناسب برای دام و طیور
1000 تا 3000 رضایت بخش
3000 تا 5000 رضایت بخش برای دام نامطلوب برای طیور
5000 تا 7000 برای گاو های آبستن و طیور مضر است.
7000 تا 10000 غیر قابل قبول برای طیور و خطرناک برای گوساله های جوان
بیشتر از 10000 غیر قابل استفاده

مصرف آب در گاو

آب مورد نیاز یک گاو نه تنها به سن و نژاد آن بستگی دارد بلکه تا حدود زیادی به درجه حرارت محیط، سایز بدن گاو، میزان نمک موجود در غذا و هم چنین دمای آب بستگی دارد. مصرف آب توسط گاو به میزان دسترسی آن به آب بستگی دارد این بدان معناست، گاو هایی که در طول روز به طور پیوسته دسترسی به آب دارند آب بیشتری می نوشند و در نتیجه شیر بیشتری تولید می کنند در مقایسه با گاو هایی که یک یا دو بار در روز دسترسی به آب دارند.

مصرف آب در گوسفند

به طور معمول در فصل گرم تابستان میزان مصرف آب افزایش پیدا می کند تا حدی که گوسفندان آب با درجه حرارت 63 درجه سانتی گراد را می نوشند. ولی بهترین دمای آب برای گوسفندان حدود 10 درجه سانتی گراد است.

مقدار تقریبی آب در بدن گوسفند

وضعیت گوسفند درصد آب
بره پرواری 47.8
گوسفند لاغر 57.3
گوسفد پروار 43.4
گوسفند کاملا چاق 35.2

* معمولا برای هر 15 راس گوسفند، یک آبشخور به طول 45 سانتی متر با آبی زلال و شیرین و دمایی حدود 10 تا 18 درجه سانتی گراد در نظر گرفته می شود و برای جلوگیری از بروز بیماری های انگلی، این آبشخور باید دارای آبی کاملا تمیز باشد.

اهمیت دستگاه تصفیه آب در مرغداری ها

استفاده از آب شیرین کن ها یا دستگاه تصفیه آب در سالیان اخیر، در مرغداری ها نیز رواج پیدا کرده است. علاوه بر بیماری ها که ممکن است از طریق آب منتقل شود، وجود املاح زیاد در آب، موجب کاهش جذب مواد مغذی در حیوان می شود. از طرف دیگر استفاده از آب تصفیه نشده موجب گرفتگی و رسوب گذاری در لوله ها و تجهیزات نیز می شود که هر کدام هزینه هایی را به مجموعه تحمیل می کند. بیش از 80 درصد از وزن جوجه یک روزه را آب تشکیل می دهد و جهت افزایش وزن مرغ ها به میزان یک کیلو گرم، نیاز است که مرغ حدود 3 لیتر آب مصرف کند و همین موضوع اهمیت استفاده از آب تصفیه شده را دو چندان می کند.

به طور کلی، کیفیت آب آشامیدنی، در بدن تولیدات دام و طیور، شش عامل حیاتی را رقم می زند، که در زیر به آن ها اشاره شده است:

  • به عنوان حلال مختلف در سیستم متابولیسمی دام است.
  • توانایی هضم و جذب مواد مغذی در سیستم گوارش دام را بر عهده دارد.
  • کمک به دفع زاید گوارشی را انجام می دهد.
  • به عنوان جزئی از مهم ترین ترشحات بدن حیوان است.
  • تنظیم حرارت بدن را بر عهده دارد.
  • فشار اسمزی در سلول ها را تنظیم می کند.

مناسب ترین روش برای تصفیه آب برای مرغداری ها و دامپروری ها، استفاده از روش اسمز معکوس یا همان RO است. دستگاه تصفیه آب به روش صنعتی اسمز معکوس، امکان حذف آلودگی و املاح مضر موجود در آب را تا 99% دارد. از طرفی در این روش امکان اضافه کردن املاح ضروری برای رشد و نمو دام وجود دارد.

از دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس برای تصفیه آب مورد استفاده در مرغداری ها و از دستگاه ازن زنی برای ضد عفونی کردن محیط سوله ها در مرغداری ها استفاده می شود.

در تصفیه آب به روش اسمز معکوس برای دامپروری ها، جهت افزایش سلامت و طول عمر دام لازم است، موارد زیر را کنترل نمود:

  1. خواص فیزیکی آب
  2. خواص شیمیایی آب که شامل تنظیم PH، فلزات سنگین و املاح موجود در آب
  3. حذف میکرو ارگانیسم ها و پاتوژن ها

استاندارد عناصر موجود در آب

مشخصات استاندارد عناصر موجود در آب

ماده نماد شیمیایی حداکثر غلظت ایمن بر حسب PPM
آلومینیوم AL 5
آرسنیک AS 0.2
بور B 5
کادمیم Cd 0.05
کروم Cr 1
کبالت Co 1
مس Cu 0.5
فلورید F 2
سرب Pb 0.05
جیوه Hg 001
نیترات - 100
نیتریت - 10
سلنیوم Se 0.05-0.1
وانادیوم V 0.1
زینک Zn 24
کل جامدات محلول - 1000
منیزیوم + سدیم سولفات - 5000
کربنات + بی کربنات - 2000

اهمیت تصفیه آب در دامداری

آب اگر چه ماده مغذی برای دام ها به شمار نمی آید ولی یکی از مهم ترین ارکان در جهت حفظ حیات هر جانداری است، در بدن یک جاندار به هضم غذا کمک می کند و موجب انتقال مواد زاید برای دفع می شود. پس ضروری است آبی که در اختیار دام و طیور قرار می گیرد آبی شیرین و تصفیه شده باشد.

کیفیت آب در واحد های دامداری از دو جهت حائز اهمیت است. اول وجود باکتری، قارچ، ویروس و غیره در آب موجب بیماری در دام می شود، از طرف دیگر بالا بودن سختی آب موجب بیماری گوارشی در دام می شود که هر دو، هزینه ای را به واحد تولیدی تحمیل می کند. بیماری های گوارشی موجب کاهش شیر تولیدی در دام هایی نظیر گاو می شود. هر راس گاو در طول روز به طور میانگین به 90 تا 180 لیتر آب نیاز دارد. کلید تولید شیر با کیفیت، دسترسی آسان گاو به آب با کیفیت است.

مزایای استفاده از آب شیرین کن یا دستگاه تصفیه آب در صنایع دامپروری

از مزایای استفاده از آب شیرین کن صنعتی در صنایع دامپروری، کاهش هزینه ها، استفاده آسان، اشغال فضای کم و تنظیم آب خروجی با توجه به استاندارد هاست. آب شیرین کن برای مرغداری ها و دامپروری ها موجب حذف کلیفرم ها در آب و در نتیجه کاهش تلفات دام می شود. همچنین موجب رفع اختلالات استخوانی، به دلیل ایجاد تعادل در آنیون ها و کاتیون ها می شود. هر چه آب مورد استفاده برای دام ها با کیفیت تر باشد، میزان مصرف آب در آن ها بیشتر می شود و این میزان مصرف، بر وزن گیری آنها تاثیر مستقیم دارد. آب شیرین کن های صنعتی به روش اسمز معکوس، توانایی حذف تمامی آلاینده های موجود درآب را تا 99 درصد دارند، همچنین سختی آب را تا حد قابل قبولی کاهش می هند.

در جدول فوق اطلاعات مربوط به عناصر حذف شونده توسط روش اسمز معکوس درج شده است.

اطلاعات مربوط به عناصر حذف شونده توسط روش اسمز معکوس

نام عنصر درصد حذف عناصر توسط RO
سدیم 90-95
کلسیم 93-98
منیزیوم 93-98
پتاسیم 90-95
آهن 93-98
منگنز 93-98
آلومینیوم 93-98
مس 93-98
نیکل 93-98
روی 93-98
استرانیوم 93-98
کادیوم 93-98
نقره 93-98
جیوه 93-98
باریم 93-98
کرم 93-98
سرب 93-98
کلراید 90-95
بی کربنات 90-95
نیترات 85-90
فلوراید 90-95
فسفات 93-98
اسید کرومیک 90-95
سیانید 90-95
سولفات 93-98
بور 55-60
آرسنیک 3 بار مثبت 70-80
آرسنیک 2 بار مثبت 93-98
سلنیوم 93-98
مواد رادیو اکتیو 93-98

آب شیرین کن برای دامپروری به روش اسمز معکوس

اجزای اصلی آب شیرین کن

برای بخش دامپروی بر حسب فضا و نوع حیواناتی که در آنجا قرار دارند و همچنین آنالیز آب، طراحی بر حسب شرایط صورت می گیرد. مجموعه فامکو امکان طراحی و ساخت دستگاه های آب شیرین کن با مقیاس های متفاوت بر حسب نیاز شما را دارا می باشد.

  • پمپ فید

پمپ فید در ابتدای سیستم اسمز معکوس برای ایجاد فشار لازم در جهت عملکرد صحیح فیلتر شنی و فیلتر کربنی قرار می گیرد. میزان فشار وارده بین 2 تا 5 بار است و بیشتر از این میزان برای سیستم مطلوب نیست.

مشخصات فنی پمپ فید

  1. دبی 0.6 تا 15 متر مکعب در ساعت
  2. هد پمپ 60 تا 150 متر
  3. دمای کاری 0 تا 60 درجه سانتی گراد
  4. جنس شفت استیل
  5. جنس بدنه استیل یا چدن
  6. جنس پروانه برنجی یا باکالیت
  7. توان 0.5 تا 4 کیلو وات

مشخصات فنی پمپ فید

  • فیلتر شنی

فیلتر های شنی به مخزن هایی استوانه ای شکل از جنس فایبر گلاس گفته می شود و در بستر آن ها از شن و ماسه خالص استفاده می شود. این فیلتر برای به دام انداختن ذرات معلق موجود در آب تا 50 میکرون کاربرد دارد. برای محافظت از فیلتر های بعدی به خصوص ممبران، فیلتر شنی به عنوان ابتدایی ترین فیلتر قرار میگیرد. فیلتر های شنی به عنوان یکی از بهترین روش های حذف آلاینده های جامد در آب مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای استفاده از فیلتر شنی

  1. این فیلتر در عین سادگی، کارایی بسیار بالایی دارد.
  2. مناسب برای تصفیه آب های سنگین و نیمه سنگین است.
  3. به دلیل تنوع زیاد در ابعاد و عملکرد می توان در فضا های مختلفی از آن ها بهره برد.

مشخصات فنی فیلتر های شنی

  1. فشار کاری 3 الی 7 بار
  2. استفاده از پوشش فایبرگلاس (FRP) برای آب های با خورندگی بالا و مناطق مرطوب

  • فیلتر کربنی

برای حذف طعم و بوی نامطبوع از آب، در دومین مرحله از پیش تصفیه به روش اسمز معکوس از فیلتر کربنی استفاده می شود. این فیلتر از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به فیلتر شنی است ولی در داخل آن به جای سیلیس از کربن استفاده شده است.

  • فیلتر میکرونی

این فیلتر به عنوان سومین فیلتر در فرآیند پیش تصفیه اسمز معکوس قرار می گیرد. وظیفه فیلتر میکرونی جدا سازی و حذف ذرت معلق موجود در آب تا 20 میکرون است.

  • سیستم تزریق مواد ضد رسوب (Antiscale)

به مرور زمان و به دلیل وجود نمک محلول در آب لوله ممکن است دچار گرفتگی شوند و این رسوب بر فشار آب ورودی به ممبران تاثیر می گذارد. همچنین رسوبات ذکر شده بر روی فیلتر ممبران نشسته و عملکرد سیستم را مختل می کنند. به همین دلیل، قبل رسیدن آب به فیلتر ممبران، از ماده ضد رسوب به نام آنتی اسکالانت استفاده می شود که توسط پمپ به آب در حرکت به سوی ممبران تزریق می شود. این ماده منجر به آلاینده های موجود در آب چسبیده و اجازه نمی دهد تا این مواد روی فیلتر ممبران رسوب کنند.

فرآیند اسمز معکوس

در صورت وجود یک غشای نیمه تراوا، بین دو محلول که غلظت متفاوتی دارند، مقداری از محلول با غلظت رقیق تر به سمت غلیظ تر می رود، این فرآیند را اسمز می گویند. در حالت تعادل فشاری بین این دو ماده ایجاد می شود که به آن فشار اسمزی گفته می شود. حال اگر در سمت محلول با غلظت بیشتر، فشاری بیشتر از فشاری اسمزی وارد کنیم، محلول از سمت غلظت بالاتر به سمت غلظت کمتر حرکت می کند. این فرایند، اسمز معکوس نام دارد. این فرایند موجب حذف ناخالصی های موجود در آب می شود. غشای نیمه تراوا در اینجا فیلتر ممبران است. ممبران ها با استفاده از روش اسمز معکوس تا 98% از آلودگی های موجود در آب را حذف می کنند.

فرایند اسمز معکوس

مزایای روش اسمز معکوس

  1. مصرف انرژی کم و صرفه اقتصادی
  2. هزینه نگهداری پایین
  3. نصب آسان
  4. مصرف پایین مواد شیمیایی
  5. حذف آلودگی های ویروسی و شیمیایی
  6. امکان استفاده مجدد از آب تغلیظ شده
  • گیج فشار

جهت اندازه گیری دقیق فشار آب در سیستم از این قطعه استفاده می شود. به طور معمول گیج فشار یا نمایشگر فشار قبل از فیلتر ممبران و یکی بعد از فیلتر ممبران قرار می گیرد. تا میزان آب ورودی به ممبران و آب خروجی از آن را بررسی کند.

گیج فشار دستگاه تصفیه آب دامپروری

  • ابزار دقیق

ابزار دقیق، یک سیستم ضروری برای فرآیند تصفیه آب می باشد. با کمک این ابزار امکان، اندازه گیری، ثبت و کنترل پارامتر های مهم شامل دما، PH، فشار و غیره به صورت دقیق فراهم می شود.

  • تابلو برق

تمام اجزاء به کار رفته در سیستم توسط تابلو برق کنترل می شوند.

  1. نوع مدار: برق صنعتی است
  2. دارای كنترل فاز، بی‌متال، كلید های حرارتی مغناطیسی
  3. سیستم تانك فول
  4. كنتاكتور ها و فیوز های حرارتی
  5. سلول تابلوی برق از فولاد آلیاژی با ضخامت 2 میلی متر و با پوشش رنگ الکترو ستاتیک

لوله كشی و اتصالات فشار ضعیف

تمام لوله ها و شیرآلات در این بخش از سیستم از جنس Upvc با مارک های معتبر می باشد.

لوله كشی و اتصالات فشار قوی

تمامی لوله ها و شیرآلات در بخش فشار بالای سیستم ازجنس SS 304 می باشد.

اسکلت نگهدارنده

اسکلت نگهدارنده تجهیزات از جنس فولاد با رنگ کوره ای خواهد بود.

مجموعه فامکو با بهره گیری از کارشناسان زبده و تجهیزات به روز امکان طراحی و نصب آب شیرین کن به روش اسمز معکوس با توجه به شرایط و انتظار شما را دارد.

همچنین بخوانید
در سالیان گذشته به دلیل جمعیت کم در روی کره زمین، تقاضای انسان ها در مورد مصرف ماهیان و سایر موجودات دریایی صرفا از طریق صید از رودخانه و دریا صورت می گرفت. در حال حاضر به دلیل رشد جمعیت، افزایش تقاضا، این امکان میسر نیست. تمام فعالیت های زیستی موجودات آبزی در درون آب صورت می گیرد، بنابراین مهم ترین و اثر گذار ترین فاکتور برای پروش ماهیان کیفیت آب است.
منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟
پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: