نحوه انتخاب اینورتر

نحوه انتخاب اینورتر مناسب برای موتور

به منظور انتخاب مناسب ترین اینورتر در جهت رفع نیاز مصرف کننده، باید فاکتورهایی مانند نوع برق مصرفی، میزان بار وارده به موتور و غیره با توجه به شرایط مورد نظر سنجیده شود. در این مقاله سعی داریم روش های انتخاب صحیح اینورتر و و نکات خرید آن را شرح دهیم، لطفا با ما همراه باشید.

چگونه بهترین اینورتر را انتخاب کنیم؟

انتخاب مبدل فرکانس باید با توجه به نوع ماشین آلات، محدوده تنظیم سرعت، دقت سرعت استاتیکی، گشتاور راه اندازی و غیره مورد توجه قرار گیرد تا ضمن برآوردن نیازهای حوزه صنعت، استفاده از آن نیز مقرون به صرفه باشد. برای انتخاب صحیح اینورتر چند پارامتر مهم وجود دارد که توجه به آنها بسیار حائز اهمیت می باشد، لذا در ادامه به معرفی و شرح آنها می پردازیم.

نحوه انتخاب اینورتر


انتخاب اینورتر بر اساس پارامترهای موتور
  • توان موتور: در صورتی که انتخاب اینورتر بر اساس توان موتور باشد، با تطبیق توان نوشته شده بر روی پلاک اینورتر و پلاک الکتروموتوری که می خواهید راه اندازی کنید، اینورتری انتخاب می شود که توانی برابر با توان الکتروموتور یا یک توان بیشتر داشته باشد. توجه داشته باشید که اگر توان اینورتر انتخابی خیلی بزرگتر از توان موتور باشد پارامترهای حفاظتی اینورتر به درستی عمل نخواهد کرد. نکته ای که در این روش انتخاب وجود دارد این است که با تغییر cosϕ (ضریب قدرت) توسط بار، ابهام ایجاد می شود.
  • سرعت موتور : سرعت نامی موتور (RPM) وابسته به دو عامل فرکانس (f) و تعداد قطب موتور (p) می باشد. فرکانس و سرعت دو پارامتر وابسته به هم هستند که رابطه مستقیمی دارند، بنابراین برای راه اندازی موتورهایی با دور بالا و بیش از دو قطب، نیازمند اینورتری هستید که فرکانس خروجی 600 هرتز و بالاتر داشته باشد تا بتوان سرعت موتور را هنگام استارت به سرعت نامی موتور رساند. سرعت الکتروموتورها از فرمول زیر به دست می‌آید:

Ns=120f/P

  • جریان مصرفی موتور: در انتخاب اینورتر مناسب جهت راه اندازی یک الکتروموتور، جریان اینورتر حائز اهمیت تر از توان آن می باشد. منظور از جریان، همان جریان نامی مورد نیاز موتور است و اینورتر انتخابی باید دارای جریان خروجی بزرگتر یا مساوی جریان بار کامل یا همان جریان ورودی موتور باشد.

اینورتر موتور

انتخاب اینورتر بر اساس نوع بار

  • گشتاور ثابت: بار گشتاور ثابت به این معنی است که گشتاور مورد نیاز برای حفظ بار در تمام سرعت ها یکسان است. برخی از بارهای گشتاور ثابت مانند جرثقیل، بالابرها، آسانسورها و کانوایرها، جریان زیادی از موتور می ‌کشند، بنابراین هنگام انتخاب درایو برای این بارها، حتما باید مقدار جریان مورد نیاز را در نظر بگیرید چرا که در آنها گشتاور مورد نیاز با بار روی قلاب متفاوت است.
  • گشتاور متغیر: بارهای گشتاور متغیر به گشتاور کمتری در سرعت های پایین نیاز دارند و در سرعت های بالا گشتاور متناسب با سرعت بالا می رود. این نوع بارها تقریبا با فرض این که گشتاور بار مورد نیاز متناسب با مجذور سرعت است، نشان داده می شوند. با فعال کردن قابلیت ذخیره انرژی در اینورترها در سرعت‌‌ های کم که موتور به ولتاژ نامی نیاز ندارد، درایو، ولتاژ را کم می‌ کند و باعث صرفه ‌جویی در مصرف برق می‌شود. لازم به ذکر است که از بارهای گشتاور ثابت می توان به فن ها و پمپ ها اشاره کرد.

شرایط محیطی نصب اینورتر
  • دمای محیط: رابطه مستقیم بین راندمان اینورتر و دمای محیط وجود دارد، چرا که در دمای بالای 40 درجه سانتیگراد، حداکثر بازدهی اینورتر حدود %2.5 کاهش می یابد. دمای نامی برای بعضی از درایوها ۴۰ و برای بعضی دیگر ۵۰ درجه سانتیگراد است. اگر دمای محیط نصب درایو از دمای نامی بیشتر باشد، توان خروجی درایو از توان نامی، کمتر می ‌شود.
  • ارتفاع: ارتفاع هم یک عامل تاثیرگذار دیگر در انتخاب درایو است. به عنوان مثال یک درایو 50 کیلووات در دمای 38 درجه ‌سانتیگراد و ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا می ‌تواند توانی برابر با توان نامی تولید کند. البته اگر ارتفاع محل نصب درایو بیشتر از ۱۰۰۰ متر باشد باید درایو با سایز بزرگتری انتخاب کنید.
  • ضریب حفاظت IP: ضریب حفاظت (IP) از دو شکل عددی تشکیل شده است. رقم اولیه (سمت چپ) نشان دهنده محافظت در برابر اجسام جامد است، در حالی که دومی دفاع در برابر مایعات را نشان می دهد.در مورد اینورترها، رتبه IP به دلیل نصب معمول در فضای باز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و آنها را در برابر عوامل جوی مانند باران، برف و گرد و غبار آسیب پذیر می کند. رتبه IP بالاتر نشان می دهد که محفظه اینورتر برای جلوگیری از نفوذ این عناصر مجهزتر است. رتبه ‌بندی ‌های IP21، IP42 و IP65 درجات مختلفی از حفاظت را ارائه می‌ کنند، با IP21 برای نصب‌های داخلی، IP42 برای نصب‌های نیمه محافظت‌ شده در فضای باز، و IP65 برای نصب‌های کاملاً در معرض دید خارجی مناسب است. به عنوان مثال، در IP65 عدد"6" برای محافظت اینورتر از نفوذ ذرات معلق و عدد "5" برای محافظت آن از جت آب (پاشش پر فشار آب) است.


مشخصات شبکه برق

  • نوع برق ورودی اینورتر (تک فاز یا سه فاز): در ایران معمولا در صنایع از برق AC استفاده می شود که این برق از نظر فاز ورودی به دو دسته تک فاز و سه فاز طبقه بندی می شوند. همچنین در شرایطی که دسترسی به برق سه فاز ممکن نباشد، باید برای راه اندازی موتور سه فاز، از اینورتر تکفاز به سه فاز استفاده شود.
  • ولتاژ ورودی: در ایران از ولتاژ استاندارد تک فاز 220 ولت و سه فاز 380 ولت با دامنه نوسان 15± درصد استفاده می شود.

اینورتر

نوع کاربری اینورتر

  • کاربری سبک: در صنایعی مانند فن ها، پمپ ها که نیاز به گشتاور بالا ندارد از اینورترها با توان کمتر استفاده می شود.
  • کاربری سنگین: در صنایعی مانند آسانسورها، بالابرها، جرثقیل، میکسرها، نوار نقاله ها و غیره که نیاز به گشتاور و قدرت بالایی دارند از اینورترها با توان بالاتر استفاده می شود.

نکته ای که در رابطه با توان اینورترها وجود دارد این است که ممکن است اینورترهایی که در توان و بازه کاربری سبک مورد استفاده قرار می گیرند، در صنایع سنگین نیز قابل مصرف باشند، بنابراین نمی توان محدودیتی برای استفاده توانی آنها در نظر گرفت. به عبارت بهتراین موضوع از طریق دریافت راهنمایی تخصصی از کارشناسان فامکو قابل دریافت خواهد بود.

انواع اینورترها از نظر موج ورودی

اینورترها از نظر موج ورودی به سه گروه موج سینوسی خالص، موج مربعی و موج مربعی اصلاح شده تقسیم می شوند. بسته به نوع وسایلی که کار می کنید و میزان حساسیت آنها، می توانید بین اینورترهای موج سینوسی خالص یا اینورترهای موج مربعی یا موج مربعی اصلاح شده یکی را انتخاب کنید. اینورترهای موج مربعی اصلاح‌ شده قیمت کمتری نسبت به اینورترهای موج سینوسی خالص دارند، زیرا تبدیل‌ های توان پیچیده‌ تری را انجام می ‌دهند و انتقال ‌های قطع ‌کننده ‌تر را در خروجی جریان متناوب ارائه می‌ دهند. هنگامی که وسایلی که اینورترهای موج مربعی اصلاح شده موتورهای وسایلی مانند یخچال، دریل، فن، پمپ و غیره را داغ تر می کنند و 30 درصد انرژی مصرفی بیشتری نسبت به زمانی که از یک اینورتر موج سینوسی خالص استفاده می کنید، دارند. این کمی شبیه به حرکت در ماشین بر روی چرخ های مربع به جای چرخ های گرد است. ماشین به جلو می رود، اما کارایی بسیار کمتری دارد و سواری به شدت ناهموار خواهد بود.

ابعاد اینورتر

معمولا استفاده از اینورتر خیلی بزرگ توصیه نمی شود. اینورترها زمانی که با حداکثر ظرفیت (یا نزدیک به ظرفیت) کار می کنند، راندمان بهینه تری دارند. بنابراین، استفاده از یک اینورتر که به طور قابل توجهی بزرگتر از میزان توان مصرفی شما باشد، می تواند کارآمدی کمتری داشته باشد. در واقع توان درخواستی برای اینورتر رابطه مستقیمی با ابعاد در نظر گرفته شده برای آن دارد، لذا هنگامی که اوج بار تقاضای خود را به همراه میزان انرژی مصرفی در روز مشخص کردید، می توانید از طریق تماس با کارشناسان فامکو بهترین بهترین اینورتر را برای کاربری مورد نظر خود خریداری نمایید.

راهنمای خرید اینورتر بر اساس نوع کاربری

درایو آسانسوری: درایوهای آسانسوری را می‌ توان طوری برنامه ‌ریزی کرد که حرکت موتور را با دقت و سرعت بالا کنترل کنند و شتاب ملایمی را فراهم نمایند.از مزایای درایو آسانسوری می توان به مواردی مانند کنترل الکترونیکی دقیق و روان، عملکرد بی‌ صدا و بدون لرزش، کاهش حرکات مکانیکی ساینده قطعات متحرک، نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر و در نهایت افزایش طول عمر فعال آسانسورها اشاره کرد. هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده درایو آسانسوری در مدل های زیر می باشد:

  • درایو آسانسوری یاسکاوا L1000A
  • درایو آسانسوری جفران ADL300
  • درایو آسانسوری اینوت GDL200A

اینورتر جوشکاری: از آنجایی که اینورتر یک سیستم الکترونیکی برای تنظیم ولتاژ است، در رابطه با دستگاه جوش اینورتر، باید گفت که این دستگاه منبع تغذیه AC را به یک ولتاژ خروجی قابل استفاده کمتر تبدیل می کند به عنوان مثال می تواند از منبع تغذیه 240 ولت متناوب، خروجی 20 ولت DC تولید کند. اینورتر جوشکاری با افزایش فرکانس منبع تغذیه اولیه از 50 هرتز به 20000 تا 100000 هرتز کار می کند. این کار با استفاده از سوئیچ های الکترونیکی انجام می شود که به سرعت (تا 1 میلیونیم ثانیه) برق را روشن و خاموش می کنند. با کنترل منبع تغذیه به این صورت، قبل از ورود آن به ترانسفورماتور، می توان اندازه ترانسفورماتور را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

اینورتر خودرو: این سری از اینورترها نیز همانند اینورترهای کولرگازی به عنوان مبدل مورد استفاده قرار می گیرند و هیچ گونه کاربرد صنعتی ندارند، لذا به طور معمول این نوع اینورترها را در مجموعه اینورترهای کاربردی در صنایع مختلف، معرفی نمی شوند.

بهترین برند اینورتر

از جمله برندهای مطرح موجود در بازار صنعتی اینورترها عبارتند از:

اینورتر ABB

اینورترهای ABB در رنج توان 0.18تا 6000 کیلووات تولید می شوند که با توجه به نیاز مصرف کننده و نوع کاربری در سری های مختلف طبقه بندی می شوند.

اینورتر ABB

اینورتر زیمنس

اینورتر زیمنس محصول کشور آلمان و یکی از بروزترین و با کیفیت ترین، اینورترهای دنیا بوده و در محدوده توان 0.12 تا 6840 کیلووات تولید و عرضه می شود از مزایای اینورتر زیمنس می توان به PLC داخلی، داشتن فیلتر EMC داخلی و همچنین مد کنترلی PID اشاره کرد.

اینورتر زیمنس

اینورتر پنتاکس

اینورتر پنتاکس از رنج توان 0.4 تا 500 کیلووات و در کشور ایتالیا تولید می شود که از مزایای اینورتر پنتاکس می توان به قابلیت اتصال به شبکه Modbus، داشتن پورت RS485، کنترل PID و پتانسیومتر داخلی اشاره کرد.

اینورتر پنتاکس

اینورتر جفران

برند جفران محصول کشور ایتالیا بوده و در رنج گسترده ای از توان ها تولید و عرضه می شود. از مزایا و ویژگی های اینورتر جفران می توان به پروتکل های ارتباطی MODBUS، دارای ترمز داخلی، کنترل بردار حلقه باز و همچنین قابلیت restart اتوماتیک و غیره را اشاره کرد.

اینورتر جفران

اینورتر دلتا

اینورتر دلتا با توان 0.2 تا 500 کیلووات در سری های مختلف تولید شده است. سری c2000 دلتا از با کیفیت ترین و کاربردی ترین اینورتر ها می باشد که به دلیل قابلیت های بالایی که دارد، در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داریوهای کامپکت
  • درایوهای استاندارد
  • درایوهای آسانسور
  • درایوهای فن و پمپ
  • درایوهای مخصوص ماشین آلات لاستیک و پلاستیک

اینورتر دلتا

اینورتر TETA

اینورتر TETA درمحدوده توان 1.5 تا 132 کیلووات و ساخت کشور چین می باشد که برای کاربرهای عمومی، سبک و سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

اینورتر TETA

خرید اینورتر مناسب

توجه داشته باشید که به منظور انتخاب مناسب ترین اینورتر در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل نوع جریان خروجی، توان، کاربری و شرایط محیطی حائز اهمیت می باشد. تمامی محصولات معرفی شده، قابل عرضه در هایپر صنعت فامکو هستند و از تضمین کیفیت و گارانتی خرید کالا برخوردار می باشند. برای اطمینان از انتخاب اینورتری صحیح با توجه به نوع مصرف مورد نظر، حتما با کارشناسان مربوطه در این زمینه مشورت به عمل آورید، در همین راستا کارشناسان هایپر صنعت فامکو آماده ارائه مشاوره در این زمینه به شما عزیزان می باشند.

همچنین بخوانید
در زمان کار با درایو Pentax ممکن است با خطا هایی مواجه شوید که لیست این خطا ها به شرح زیر می باشد، می توانید در صورت عدم آگاهی در مورد نحوه موجاهه با خطا های درایو Pentax با کارشناسان ما تماس حاصل نموده تا در اسرع وقت مشکل شما را مرتفع نمایند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
حمیدرضا معزز
ارسال شده در : شنبه 23 دی 1402

درود، وقت بخیر. ببخشید واسه دستگاه خراطی که موتور یک اسب 750 وات تکفاز داره می شه اینورتر نصب کرد؟

admin3@web24.ir
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 26 دی 1402

سلام و عرض ادب، لطفا برق ورودی و خروجی اعلام کنید.