راهنمای خرید دوربین مداربسته

با توجه به تنوع بالای دوربین های مدار بسته و گستردگی در نحوه انتخاب، در این مقاله مهم ترین قابلیت های دوربین مدار بسته بررسی شده است. ما قصد داریم در قالب راهنمای انتخاب دوربین مدار بسته تحت شبکه شما را با قابلیت های مختلف دوربین مدار بسته آشنا کنیم تا بر مبنای اینکه چه دوربین مداربسته ای برای کاربری موردنظر شما بهتر است، اقدام به خرید نمایید. اگر محیطی دارید که نیاز به نصب دوربین مداربسته دارد، این مقاله بهترین راهنما برای انتخاب و خرید دوربین مداربسته است. در پایان این مقاله می توانید با توجه به محیط و بودجه مورد نظر و شناخت دوربین های موجود در بازار ایران، مناسب ترین انتخاب را داشته باشید.

نحوه انتخاب دوربین مداربسته مناسب

دوربین های مدار بسته در عصر حاضر انقلابی در سیستم های نظارتی و امنیتی ایجاد کرده اند از این رو باید به راهنمای خرید دوربین بی سیم دسترسی داشت تا بتوان در هنگام خرید دوربین مدار بسته، گزینه مناسبی را انتخاب نمود. برای خرید و انتخاب دوربین مدار بسته (CCTV) باید فاکتورهای مختلف را مد نظر قرار داد که بسته به نوع دوربین، فناوری بکار رفته و محل نصب دوربین مداربسته این ویژگی ها متفاوت است. کیفیت تصاویر، سنسور صدا و سنسور حرکتی، قابلیت دید در شب، دسترسی از راه دور، فاصله پوشش دهی و قابلیت Pan/Tilt مهم ترین ملاک های انتخاب دوربین مداربسته هستند.

دوربین مداربسته

معرفی انواع دوربین های مداربسته موجود در بازار

مهم ترین نکته در خرید دوربین مدار بسته، نوع دوربین می باشد که می توان به دوربین مداربسته IP ،HD و HDCVI اشاره نمود. این دوربین ها به صورت کلی شامل انواع آنالوگ و دیجیتال می شوند. نوع دوربین در راهنمای خرید و نحوه انتخاب دوربین مدار بسته مناسب خانگی، تجاری و غیره دارای اهمیت است. بهترین نوع دوربین مداربسته برای منزل، دوربینی است که حداکثر پوشش دهی را برای تمام نقاط و بخش های مختلف داشته باشد. همچنین عامل موثر دیگر، اهمیت دادن به قابلیت هایی است که در فضای منزل کاربرد دارند. در صورتی که دوربین قابلیتی غیرضروری داشته باشد باعث افزایش هزینه های اضافی و سرویس های دوره ای می شود. از این رو می توان از برخی قابلیت ها صرف نظر نمود.

انوع دوربین مداربسته

مهم ترین مشخصات دوربین مداربسته HDCVI

دوربین های HDCVI مجهز به تکنولوژی High Definition Composite Video Interface هستند. این فناوری نشان دهنده کیفیت تصویر برداری بالای این نوع دوربین های آنالوگ است که تصاویر با کیفیت 0.6 مگاپیکسل و بالاتر را ارائه می دهد. استاندارد تصاویر قابل ارائه توسط این دوربین ها شامل PAL و NTSC است و میزان رزولوشن تصاویر حدود 4K است. همچنین علاوه بر تصویر، قابلیت انتقال صدا را نیز دارند. از مهم ترین قابلیت های دوربین های مدار بسته HDCVI، لنز دوربین و چیپ تصویر است که موجب اختلاف قیمت و کیفیت این دوربین ها می شود. در برخی مدل ها می توان به ویژگی استارلایت (starlight) اشاره نمود که مرتبط با تصاویر رنگی در شب است.

دوربین مداربسته HDCVI

نکات مهم درباره دوربین مداربسته IP

دوربین های تحت شبکه آی پی با قابلیت انتقال تصاویر در لحظه و به صورت آنلاین برای کاربران ساخته شده اند. این دوربین ها به سه دسته دوربین IP تحت شبکه Dome، دوربین IP تحت شبکه Speed Dome و دوربین IP تحت شبکه Bullet تقسیم می شوند. حداکثر کیفیت تصاویر قابل ارائه در این دوربین ها 30 مگاپیسکل و حداکثر رزولوشن 1080p است.

دوربین مداربسته IP

معرفی ویژگی های بارز دوربین مداربسته HD

اگر به دنبال انتخاب دوربین مداربسته با کیفیت بالا هستید، این دوربین ها در مقایسه با دوربین های آنالوگ و قدیمی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. دوربین های فول اچ دی به دلیل تفاوت در قابلیت هایی مانند کیفیت تصاویر، میزان فضای ذخیره سازی و پهنای باند، دارای قیمت بیشتری نسبت به دوربین مداربسته HD هستند. به طور کلی دوربین مداربسته HD در انواع دوربین مداربسته دام HD، دوربین بولت HD و دوربین مدار بسته PTZ تقسیم بندی می شود.

دوربین مداربسته HD

8 نکته کلیدی در زمان خرید دوربین مداربسته

در ادامه مهم ترین پارامترهایی که باید در زمان خرید و انتخاب دوربین های مدار بسته به آن توجه نمود را مورد بررسی قرار می دهیم.

دستگاه ضبط دوربین مداربسته

از مهم ترین نکات در زمان انتخاب دوربین مدار بسته می توان به نوع دستگاه ضبط آن اشاره کرد. همه دوربین ها از دستگاه های DVR و NVR به منظور ذخیره سازی و ثبت تصاویر استفاده می کنند. در نظر داشته باشید عدم استفاده از DVR موجب عدم بهره مندی از همه قابلیت های مرتبط با نظارت تصویری می شود. همچنین در انتخاب دوربین مدار بسته به ظرفیت دستگاه های DVR و NVR، قابلیت جستجوی هوشمند، پشتیبانی از فناوری های موجود و تعداد ورودی های دوربین در زمان توجه نمایید. هارد دیسک ها در دستگاه های ضبط، ذخیره سازی تصاویر را انجام می دهند، از این رو یکی از نکات راهنمای خرید هارد دوربین مدار بسته، میزان ظرفیت ذخیره سازی آن است.

دستگاه ضبط دوربین مداربسته

نحوه پشتیبانی از دوربین مداربسته

توجه داشته باشید همه دوربین های مدار بسته باید مجهز به یک سیستم پشتیبانی قدرتمند باشند تا بر اساس اصول از پیش تعیین شده و طبق برنامه، دوربین به خوبی نگهداری شود و از فرسایش و خرابی زودهنگام آن جلوگیری شود. نکته قابل توجه این است که دوربین های مدار بسته خانگی را باید به صورت دوره های یکساله سرویس مجدد نمود.

بهترین کیفیت تصاویر در دوربین های مدار بسته

رزولوشن تصاویر در دوربین های مدار بسته شامل 1080P ،2MP ،4MP ،5MP و کیفیت های بالاتر است و رزولوشن ویدئوهای قابل ارائه 720P و 1080P است. با بالا رفتن کیفیت تصاویر و ویدئوها مسلما نیازمند فضای ذخیره سازی بیشتری هستید. به همین جهت، دوربین هایی که فقط حافظه داخلی دارند، سریع تر پر می شوند. به طور معمول دوربین های 1 مگاپیکسلی، حدود 38 گیگابایت از فضای داده ها را می گیرند. توصیه می شود در زمان انتخاب دوربین مداربسته، رزولوشن و کیفیت دوربین را مد نظر قرار داده و این عوامل را به سیستم پشتیبان و میزان فضای ذخیره سازی دوربین مرتبط سازید.

مقایسه کیفیت تصاویر در دوربین های مداربسته مختلف

قابلیت Pan/Tilt دوربین مداربسته

دوربین های گردان یا PTZ دارای قابلیت حرکت در جهت های افقی و عمودی هستند که به آن حرکات Pan/Tilt می گویند. این دوربین ها در جهات مختلف حرکت کرده و دارای قابلیت زوم هستند و با توجه به این چرخش می توانند فضای بیشتر و بزرگتری را پوشش دهی کنند. بهترین دوربین های پن تیلت موجود در بازار تا حداکثر 355 درجه حرکت و تا 90 درجه می چرخند. پس در صورت نیاز به دوربینی که فضای سه بعدی را برای شما پوشش دهد، باید به قابلیت پن تیلت دوربین مداربسته توجه نمایید.

اهمیت سنسور صدا و سنسورهای حرکتی در دوربین مداربسته

دوربین های مدار بسته ای که مجهز به سنسور حرکتی و صدا هستند در صورت مشاهده حرکات و صداهای غیر عادی می توانند در لحظه، فرد ناظر را مطلع سازند. این دوربین ها در دسته دوربین های مدار بسته گران قیمت قرار دارند و روز به روز خواهان بیشتری پیدا می کنند. در صورتی که امنیت محیط مورد نظر شما از اهمیت بالایی برخوردار است، این نوع دوربین ها را تهیه کنید.

برد در دوربین مداربسته

از جمله عوامل تاثیر گذار در برد دوربین های مدار بسته که میزان پوشش دهی دوربین را مشخص می کند، می توان به اندازه سنسور تصویر و فاصله کانونی لنز اشاره نمود. دوربین هایی که دارای برد بیشتری هستند، می توانند از فاصله های دور، تصاویر واضحی را ثبت کنند. از این رو برد دوربین به ویژه برای دوربین هایی که در فضای باز نصب می شوند، حائز اهمیت است و توصیه می شود از دوربین هایی که حداقل 20 الی 25 متر را پوشش می دهند استفاده نمایید.

ضد آب بودن دوربین مداربسته

شما می توانید در صورت استفاده از دوربین های مدار بسته در فضای آزاد مانند مغازه، مراکز تفریحی و غیره از عایق رطوبتی استفاده کنید و در مواردی که احتمال آسیب و مجاورت مستقیم با عوامل مخرب مانند باران، برف و غیره وجود دارد، توصیه ما به شما خرید دوربین های ضد آب است.

دوربین مداربسته ضدآب

مهم ترین لوازم جانبی قابل ارائه با دوربین های مدار بسته

حتما قبل از اقدام به خرید، محتویات موجود در جعبه دوربین را بررسی کنید. اصلی ترین تجهیزاتی که باید همراه با دوربین های مدار بسته عرضه شوند شامل پایه نصب دوربین، کابل، آداپتور و پچ های برق است. گاه دوربین های مدار بسته ارزان قیمت فاقد آداپتور هستند که در این صورت باید به صورت مجزا آن را خریداری نمایید. علاوه بر تمام ویژگی هایی که تا کنون به آنها اشاره کردیم، می توانید متناسب با نیازها و خواسته های خود از دوربین و همچنین بودجه مورد نظر، یک دوربین مداربسته خوب را انتخاب و خریداری نمایید. قیمت دوربین مداربسته با توجه به همه ویژگی های ذکر شده می تواند متفاوت باشد.

راهنمای خرید و انتخاب دوربین مداربسته با توجه به کاربرد

دوربین های مدار بسته ای که عموما در محیط خانه بکار می روند از نوع دام و بولت هستند. در مواردی که برای محل ورود در ساختمان یا فضای سبز اطراف خانه قصد خرید دوربین مداربسته را دارید، توصیه می شود از دوربین مدار بسته اسپید دام استفاده شود. همچنین دوربین مداربسته اسپیددام به دلیل قابلیت چرخش برای فضاهایی مانند کارخانجات، معادن و محیط های وسیع مناسب هستند. در مقابل، دوربین های بولت به دلیل ضد آب بودن و مقاومت بالا بیشتر در محیط هایی با شرایط جوی نامساعد قابل استفاده هستند و حتی قابلیت نصب بر روی سقف را نیز دارند. دوربین های دام نیز به دلیل شکل نیم دایره ای یا گنبدی به راحتی برای مکان های مسقف بکار رفته و فضاهای داخلی آن محیط را پوشش می دهند که با عنوان دوربین سقفی نیز شناخته می شوند.

بهترین برندهای دوربین مدار بسته

اگر تمایل به خرید دوربین مدار بسته دارید و این سوال برای شما پیش آمده که دوربین مداربسته را از کجا بخرم، می توانید به وب سایت هایپر صنعت فامکو مراجعه کرده و درباره محصولات اطلاعات بیشتری کسب نمایید. همچنین بهترین برندهای دوربین های مدار بسته که توسط هایپر صنعت فامکو ارائه می شود در جدول زیر قابل مشاهده است و به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره تمامی برندها می توانید به صفحه محصول مورد نظر مراجعه کنید. به عنوان مثال برای کسب اطلاعات تکمیلی دوربین مداربسته داهوا روی لینک آن در جدول زیر کلیک نمایید.

برندهای مطرح دوربین های مدار بسته
دوربین HDCVI داهوا دوربین IP داهوا
قیمت دوربین HDCVI Dahua  قیمت دوربین IP Dahua
دوربین IP هایک ویژن دوربین IP هایلوک
قیمت دوربین IP Hikvision قیمت دوربین IP HiLook
دوربین IP اکسیس دوربین HD هایک ویژن
قیمت دوربین مداربسته IP Axis قیمت دوربین HD Hikvision
دوربین HD هایلوک
دوربین HD HiLook

کلام آخر

در مقاله ای که مطالعه نمودید مروری داشتیم بر مهم ترین عوامل موثر در انتخاب انواع دوربین مداربسته از جمله دوربین مداربسته HDCVI ،IP و HD و همچنین انواع برندها و 8 نکته کلیدی برای انتخاب دوربین مداربسته را نیز بیان کردیم. در صورت تمایل می توانید سوالات خود را از طریق درج کامنت در همین صفحه عنوان نمایید.

در صورتی که می خواهید درباره نحوه اتصال دوربین های مداربسته به گوشی کسب اطلاع کنید می توانید به مقاله راهنمای استفاده از دوربین مدار بسته در گوشی مراجعه نمایید.

همچنین بخوانید
از مهم ترین مزیت های اتصال دوربین مدار بسته به گوشی تلفن همراه، برای زمانی سات که شما خارج از محدوده دوربین ها هستید و می خواهید بیرون از منزل یا محل کار حتی در سفر، از امن بودن محل زندگی یا محیط کار اطمینان حاصل کنید و به داده های ثبت شده توسط دوربین دسترسی داشته تا به صورت کامل بر محل مورد نظر نظارت داشته باشید. مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی می توانید سوالات خود را مطرح نمایید.
تمامی اصطلاحات رایج دوربین مدار بسته، مورد نیاز در هنگام انتخاب و خرید دوربین مداربسته: امروزه با گسترش تکنولوژی و علم نیاز ما به اطلاعات و آگاهی در زمان خرید محصولات به شدت افزایش یافته است. حتما هر کدام از شما در هنگام خرید با اصطلاحات یا اختصارات مختلفی روبرو شده اید که معنی آنها را نمی دانید، در صورتی که هر کدام از اختصارات به توانایی یا عدم تونایی مهمی در محصولات اشاره می کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: