فرق دوربین مداربسته اسپید دام و دوربین PTZ

گاهی افراد دوربین های مداربسته اسپید دام و PTZ را یکی می دانند ولی بر خلاف نظر عموم این دو محصول در عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند و ممکن است این سوال برای مخاطب پیش بیاید که چه ویژگی و قابلیت هایی این دو دوربین را از یکدیگر متمایز می کند که به همین منظور در ادامه مقاله به بررسی تفاوت های دوربین مداربسته اسپید دام و دوربین PTZ پرداخته ایم.

مقایسه دوربین های مداربسته اسپید دام و دوربین PTZ

دوربین گردان یا PTZ (Pan-Tilt-Zoom) نوعی دوربین با امکان چرخش در جهات مختلف و قابلیت زوم داخلی بر روی هدف مورد نظر است و به کمک اپراتور و نرم افزار کنترل کننده، دوربین را به صورت افکتیو می چرخاند اما دوربین های اسپید دام با لنز ثابت و زاویه دید وسیع و بدون چرخش، تصاویر را با سرعت بیشتر و به صورت ثابت ثبت می کنند. دوربین های ptz در ابعاد کوچک نیز عرضه می شوند که تحت عنوان دوربین Baby Cam شناخته شده و برای نظارت بر فعالیت کودکان، سالمندان، پرستاران و سایر افراد و محیط ها به کار می روند. توجه نمایید که دوربین های Speed Dome از نظر ظاهری شبیه دوربین های دام (گنبدی) هستند و نوع سیگنال خروجی این دوربین ها به صورت IP و آنالوگ است و نام دیگر این دوربین های گردان، Fast Dome است که نسبت به دوربین های دام از قابلیت های پیشرفته تری برخوردار هستند.

تفاوت دوربین مداربسته اسپید دام و دوربین PTZ

محل نصب و کاربرد دوربین های گردان و اسپید دام

در فضای کارخانجات، مراکز صنعتی، سوله ها و غیره از دوربین های گردان استفاده می شود. این دوربین ها برای محیط هایی که پوشش دهی کافی وجود دارند، بکار می روند تا هیچ تصویری از بین نرود همچنین برای محیط هایی با ارتفاع سقف زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. دوربین PTZ با قابلیت چرخش عمودی، افقی و زوم متوسط عمدتا در محیط هایی که پویایی بیشتری وجود دارد و جنب و جوش افراد یا حرکت و جابجایی اشیا بیشتر است و در مجموع امکان ثبت حرکات زیادی وجود دارد، استفاده می شود. در مقابل دوربین های اسپید دام بیشتر در محیط های داخلی کاربرد دارند و در مواردی که نظارت در فواصل دور و محیط های وسیع حائز اهمیت است به کار می روند.

در ادامه به بررسی ویژگی های مهم در انتخاب این دو دوربین می پردازیم و تفاوت های هر یک را در این ویژگی های بررسی می کنیم.

طول عمر دوربین های اسپید دام و PTZ

دوربین های PTZ در مقایسه با دوربین های اسپیددام طول عمر کوتاه تری دارند و در زمان استفاده فشار کاری بر روی این دوربین ها در مقایسه با دوربین های اسپیددام بیشتر است.

زاویه چرخش

  • زاویه چرخش دوربین PTZ: این دوربین های مداربسته در زوایای 180 و 360 درجه می چرخند و به دلیل مجهز بودن به قطعات مکانیکی به سمت راست، چپ، بالا و پایین حرکت می کنند و به سمت داخل یا خارج از یک منطقه، قابلیت زوم دارند. دوربین مداربسته PTZ دید را از همه جهات برای کاربر فراهم می سازد و با توجه به نرم افزارهای مورد استفاده، امکان دنبال کردن یک هدف متحرک در مدل های جدید را فراهم است. در واقع دوربین های PTZ با قابلیت چرخش و زوم بیشتر برای کنترل بهتر در تمام جهات یک منطقه وسیع که به تغییر جهت دوربین نیاز است، مورد استفاده قرار می گیرند.

چرخش دوربین PTZ یا دوربین گردان

  • زاویه چرخش دوربین اسپید دام: این دوربین ها مجهز به لنزهای ثابت و زاویه دید گسترده هستند و برای محیط هایی که نیاز به پوشش دهی منطقه ای وسیع و عدم حرکات مکانیکی دوربین می باشد، کاربرد دارد. همچنین توجه داشته باشید تصاویر ثبت شده با استفاده از این دوربین ها از دقت بیشتری برخودار است که دلیل این امر، ثابت بودن لنز دوربین های اسپید دام است از این رو در سیستم های نظارتی بزرگ به کار گرفته می شوند.

قابلیت دید در شب در دوربین PTZ و اسپید دام

دوربین های مداربسته PTZ دارای قابلیت دید در شب به صورت IR هستند و در مقایسه با سایر دوربین ها، برد دید در شب آنها کمتر است به همین جهت باید نور کافی در محیط باشد. همچنین دوربین های اسپید دام در مدل های جدید مجهز به قابلیت دید در شب بوده و برد این دوربین ها بالا است. برخی مدل های دوربین اسپید دام مجهز به دید لیزری نیز هستند و می توان برای نظارت بر ترافیک در جاده ها به ویژه در شب استفاده نمود. حداکثر میزان پوشش دهی دید در شب دوربین های اسپید دام تا یک کیلومتر هم می باشد.

قابلیت زوم دوربین های PTZ در مقایسه با دوربین های اسپید دام

قابلیت زوم دوربین به گونه ای است که اگر میزان زوم دوربین معادل X12 باشد نشان دهنده نمایش تصاویر تا 12 برابر اندازه واقعی هدف یا سوژه مورد نظر است. در دوربین های PTZ در زمان زوم، کیفیت تصویر حفظ شده و دارای زوم اپتیکال با ضریب X است و به دلیل داشتن موتور در بخش داخلی، دارای قابلیت کنترل از راه دور هستند و در مدل های فاقد موتور، باید به صورت دستی تنظیم شوند. حداکثر زوم این دوربین ها X55 است و با افزایش عدد بزرگ نمایی، کیفیت زوم تصویر نیز افزایش می یابد و به کمک اپلیکیشن اختصاصی و اینترنت نیز قابل کنترل هستند و می توان نقاطی را به صورت از پیش تعیین شده انتخاب نمود تا در زمان بندی های مشخص شده از آن نقطه، تصویر ثبت شود. همچنین کیفیت دوربین اسپید دام به میزان زوم این دوربین ها وابسته است قابلیت اپتیکال زوم این دوربین باعث نمایش تصاویر با وضوح مطلوب تا فواصل چند کیلومتری می شود. حداکثر زوم دوربین های PTZ معادل X55 و دوربین های اسپید دام 18 تا X25 است.

مزایای دوربین PTZ یا دوربین گردان
  • افزایش میدان دید دوربین
  • ردیابی اتوماتیک خودرو
  • کنترل از راه دور
  • قابلیت چرخش در تمام جهات
  • مجهز به زوم اپتیکال با کیفیت مطلوب
  • مقاومت بالای دوربین های گردان در برابر شرایط جوی نامساعد به دلیل قاب محکم و مقاومت در برابر سرما، گرما و رطوبت
  • نظارت و مانیتورینگ کامل بر دوربین از طریق کیبورد
  • مجهز به قابلیت زوم هوشمند که منجر به جلوگیری از تاری در تصاویر ضبط شده می گردد.
  • عدم مشخص بودن زاویه دوربین از داخل حباب
  • جلوگیری از سیاه شدن تصاویر به دلیل ویژگی WDR حتی در زمان نصب در نزدیکی منبع نور
  • مجهز به آلارم هشدار دهنده در موارد ضروری
  • در مدل های پیشرفته دارای ویژگی Smart Tracking به معنی تعقیب هدف یا سوژه مورد نظر هستند.
مزایای دوربین اسپید دام
  • مجهز به سیستم کنترل دوربین و تنظیمات مرتبط با زوم تصاویر
  • امکان تغییر زاویه دید دوربین
  • مجهز به قابلیت حرکات دورانی
  • تعریف چند نقطه Preset برای نمایش نقاط مورد نظر در بازه های زمانی مشخص و فعال سازی قابلیت زوم، سرعت حرکت دوربین در نقاط مشخص شده

نتیجه گیری

در زمان خرید دوربین مداربسته PTZ به قابلیت های مهم دوربین توجه نمایید و در مجموع دوربین های PTZ گران قیمت تر هستند و نسبت به تفاوت هایی که دوربین های PTZ با دوربین های اسپید دام دارند این اختلاف قیمت وجود دارد. می توانید جهت اطلاع از قیمت دوربین PTZ داهوا و دوربین PTZ هایک ویژن به سایت هایپر صنعت فامکو مراجعه کرده و یا با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

همچنین بخوانید
از مهم ترین مزیت های اتصال دوربین مدار بسته به گوشی تلفن همراه، برای زمانی سات که شما خارج از محدوده دوربین ها هستید و می خواهید بیرون از منزل یا محل کار حتی در سفر، از امن بودن محل زندگی یا محیط کار اطمینان حاصل کنید و به داده های ثبت شده توسط دوربین دسترسی داشته تا به صورت کامل بر محل مورد نظر نظارت داشته باشید. مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی می توانید سوالات خود را مطرح نمایید.
برای خرید دوربین مدار بسته (CCTV) باید فاکتورهای مختلف را مد نظر قرار داد که بسته به نوع دوربین، فناوری بکار رفته و محل نصب دوربین مدار بسته این ویژگی ها متفاوت است، کیفیت تصاویر، سنسور صدا و سنسور حرکتی، قابلیت دید در شب، دسترسی از راه دور، فاصله پوشش دهی و قابلیت Pan/Tilt مهم ترین ملاک های انتخاب دوربین مداربسته است. مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی می توانید سوالات خود را مطرح نمایید.
تمامی اصطلاحات رایج دوربین مدار بسته، مورد نیاز در هنگام انتخاب و خرید دوربین مداربسته: امروزه با گسترش تکنولوژی و علم نیاز ما به اطلاعات و آگاهی در زمان خرید محصولات به شدت افزایش یافته است. حتما هر کدام از شما در هنگام خرید با اصطلاحات یا اختصارات مختلفی روبرو شده اید که معنی آنها را نمی دانید، در صورتی که هر کدام از اختصارات به توانایی یا عدم تونایی مهمی در محصولات اشاره می کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: