استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی برای کدام شهرها توصیه می شود؟

یکی از موضوعاتی که همیشه سوال برانگیز بوده این است که آیا آبی که مصرف می کنیم بهداشتی است؟ آیا نیاز به تصفیه آب داریم؟ در چه شهرهایی استفاده از دستگاه تصفیه آب برای شهروندان ضروری است؟ در مقاله ای که تهیه کردیم تمام سوالات شما در ارتباط با شهرهایی که در ایران نیاز مبرم به استفاده از دستگاه تصفیه آب دارند بیان شده است.

شهروندان کدام شهرهای ایران نیاز مبرم به دستگاه تصفیه آب خانگی دارند؟

نوشیدن آب بدون مواد شیمیایی و هر گونه عامل بیماری زا یکی از مسائلی است که هر شهروندی باید به آن توجه نماید. اخیرا ویدیوهایی از بی کیفیت بودن آب در مناطق مختلف کشورمان منتشر و دست به دست می شوند که واکنش بسیاری از کاربران را برانگیخته است. برای مثال ویدیویی از نوجوانی منتشر شده که اعلام می کند، آب سنندج تماما گل است، یعنی ما باید گل و لای بخوریم؟ چرا آب برخی مناطق گل آلود است؟

آب گل آلود، نشان دهنده این است که تصفیه آب به صورت کامل انجام نشده است. همه ما می دانیم که آب باید زلال و عاری از هر گونه بو و طعمی باشد. اگر آب گل آلود باشد، تصفیه به درستی انجام نشده و مواد معلق موجود در آب به صورت کامل ته نشین نشده و در نتیجه آب مناسب آشامیدن نیست. در ادامه شهرهایی که بیشترین میزان آلودگی را دارند معرفی می کنیم و دستگاه تصفیه آب مناسب آنها را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

آب آشامیدنی (آب شرب)

بازه استاندارد میزان سختی آب

جدول تحلیل سختی آب
نوع آب محدوده
آب نرم 1 تا 1.17
آب اندکی سخت 1.17 تا 60
آب متوسط سخت 60 تا 120
آب سخت 121 تا 180
خیلی سخت 181 و بیشتر

محاسبه سختی آب

برای محاسبه سختی آب نیاز به آنالیز آن می باشد که این کار توسط آزمایشگاه های مخصوص صورت می گیرد.

آزمایشگاه آب شرب

آلوده ترین آب برای کدام شهرهای ایران است؟

در ادامه شهرهای ایران که بر اساس گزارش های سال های اخیر مربوط به سازمان آب و فاضلاب کشور به عنوان آلوده ترین شهرها از نظر کیفیت آب معرفی شده اند را تحلیل خواهیم کرد.

سیستان و بلوچستان (زاهدان)

در سیستان و بلوچستان به دلیل بالا بودن املاح آب و همچنین کمبود آب، منبع تامین آب آشامیدنی اشخاص علاوه بر آب لوله کشی گاها آب هایی است که از اطراف و حاشیه آن به وسیله تانکر توزیع می شوند که همین امر خود لزوم استفاده از دستگاه تصفیه آب را برای شهروندان آن با توجه به سختی 874 PPM آب، اثبات می کند.

قم

با توجه به اینکه شهر قم در حاشیه کویری است و همچنین میزان آلودگی آب به مواد و فلزات مختلف و نیترات در این استان، استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی برای تمامی شهروندان قم ضرورت دارد. میزان سختی آب در این شهر 683 PPM می باشد که جز آلوده ترین آب ها در ایران محسوب می شود.

کرمان

متاسفانه به دلیل کم بود آب و افزایش غلظت آلاینده ها در استان کرمان و همچنین تغییر اقلیم منابع آب های زیر زمینی و روزمینی این استان، استفاده از دستگاه تصفیه آب به امری ضروری برای مردم کرمان تبدیل شده است. میزان سختی در این استان حدودا 640 پی پی ام است که جز آلوده ترین آب های ایران می باشد.

سمنان

با توجه به رعایت اقدامات در جلوگیری از آلودگی آب در استان سمنان اما این استان نیز با سختی آب به میزان 622 PPM مواجه است که استفاده از دستگاه تصفیه آب مناسب با این میزان سختی آب برای سلامت شهروندادن ضروری است.

بوشهر

با توجه به انجام آزمایشات متعدد بر آب های بوشهر متاسفانه سختی آب این استان چیزی حدود 600 پی پی ام است و بر این اساس شهروندان آن نیاز مبرم به استفاده از دستگاه های تصفیه آب استاندارد دارند.

یزد

با توجه به این موضوع که در سال های اخیر استان یزد دارای آب شرب مطلوبی بوده است اما سختی آن به 580 رسیده که علاوه بر راهکارهای کلی از جانب سازمان ها، به شهروندان توصیه می شود برای استفاده از آب شرب سلامت تر از دستگاه های تصفیه آب استفاده نمایند.

بندر عباس (هرمزگان)

در حال حاضر با توجه به آلودگی های ناشی از پسماند مزارع میگو و آلودگی های نفتی و همچنین آلاینده ها و فلزات، آب شرب بندرعباس نیز دارای سختی 520 PPM می باشد و در این شرایط آلودگی استفاده از دستگاه تصفیه کننده آب امری ضروری است.

خراسان جنوبی (بیرجند)

استان خراسان جنوبی نه تنها با مشکل کم آبی روبه رو است بلکه آب های موجود نیز از نظر سختی آب در حدود 510 PPM هستند، بنابراین استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی از ملزومات برای مردم این استان می باشد.

شیراز

استان فارس یکی از استان هایی است که از نظر کیفیت آب شرب در وضعیت خوبی قرار ندارد و آب آن گچی و کم کیفیت است. آب نامطلوب این استان و به خصوص شهر شیراز موجب ایجاد سنگ کلیه و بیماری های دیگر می شود که استفاده از تصفیه کننده های آب در منازل آن توصیه می گردد.

خراسان رضوی (مشهد)

استان خراسان رضوی از نظر منابع آب با مشکلات کمی و کیفی مواجه است که این امر در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. سختی آب در این استان از کشور 470 پی پی ام است و لازم است از دستگاه تصفیه آب خانگی در منازل شهرهای آن استفاده شود.

اصفهان

با توجه به اینکه آب در استان اصفهان از نظر آلودگی در سطح قابل قبولی قرار دارد اما طعم آن به دلیل سختی 385 PPM نامطلوب است و استفاده از دستگاه تصفیه کننده آب خانگی که یکی از کاربردهای آن بهبود طعم ناخوشایند آب است، توصیه می شود.


سختی آب

سختی آب در مناطق مختلف ایران
جدول سختی آب در مناطق مختلف ایران
نام استان سختی (ppm) کلسیوم (mg/l)
تهران 250 الی 700 62
ایلام 430 60
سنندج 410 56
ساری 445 64
رشت 410 67
ارومیه 338 55
اراک 420 53
تبریز 340 62
گرگان 410 56
اردبیل 439 56
همدان 420 63
قزوین 415 60
اهواز 549 65
یاسوج 410 57
شهرکرد 475 60
بجنورد 500 66
رشت 530 54
خرم آباد 620 67
البرز 680 تا 860 58
زنجان 490 50
کرمانشاه 570 59

* منبع : مربوط به آخرین بروزرسانی مقالات آب و فاضلاب وزارت نیرو در نیمه دوم سال 1401

دستگاه تصفیه کننده آب مناسب شهرهای ایران

دستگاه های موجود در بازار ایران (تولید داخل یا وارداتی) متناسب با میزان آلودگی و سختی آب در ایران انتخاب و عرضه می شوند و امکان استفاده از همه برندهای معتبر موجود در بازار ایران برای شهرهای با آلودگی آب وجود دارد.

دستگاه تصفیه آب خانگی

نتیجه گیری

در مقاله بالا میزان سختی آب شهرهای ایران و همچنین آلوده ترین شهرها از نظر آب شرب بیان شد. همچنین برای اطلاعات بیشتر یا منحصرا مطابق با شرایط شهرتان می توانید در کامنت ها نظر و سوالتان را با ما در میان بگذارید. همچنین در صورتی که نیاز به آشنایی با برندهای مطرح و با کیفیت دارید خواندن مقاله بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران به شما توصیه می شود.

همچنین بخوانید
در صورتی که قصد تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب را دارید نیازی به پرداخت هزینه های گراف نیست، شما می توانید با مطالعه مقاله زیر به سادگی و در عرض چند دقیقه فیلترهای دستگاه خود را تعویض نمایید. همچنین در صورت ایجاد هر سوال در ارتباط با نحوه تعویض فیلترها یا مشاهده نکته غیر عادی در کارکرد فیلترها و دستگاه، پرسش خود را با ما در کامنت ها در میان بگذارید تا پاسخ تخصصی آن را دریافت نمایید.
آب آشامیدنی به دلیل گذر از مسیری طولانی تا شیر آب شرب در منزل می تواند حاوی آلودگی های مختلفی باشد که در بعضی موارد این آلودگی ها بسیار خطرناک هستند، مخصوصا زمانی که دارای موجودات میکروسکوپی یا باکتری باشد که در این موارد استفاده از دستگاه تصفیه آب ضروری است. برای اطلاعات بیشتر از مواردی که پس از بروز آنها سریعا باید دستگاه تصفیه آب را تهیه نمایید شما را به مطالعه مقاله پیش رو دعوت می کنیم.
با توجه به وجود برندهای متفرقه زیاد در بازار بهتر است قبل از خرید هر دستگاهی بهترین برندهای آن را شناخته و با توجه به مبلغی که می خواهیم هزینه کنیم بهترین و اصیل ترین انتخاب را داشته باشیم. در این مقاله برندهای موجود در ایران که پر طرفدار و پر فروش هستند و کیفیت آنها نسبت به پولی که صرفشان می شود قابل ملاحظه است را مورد بررسی قرار دادیم. در صورت وجود پرسش در ارتباط با دستگاه تصفیه آب با بیان آن در کامنت می توانید از مشاوره های تخصصی بهره مند شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: