از پنل خورشیدی برای تامین برق چه دستگاه هایی استفاده می شود؟

انرژی خورشیدی یکی از منابع تجدید پذیر و در دسترس است که امروزه با افزایش قیمت سوخت های بنزینی و گازی در بسیاری از کاربری ها استفاده می شود. پنل خورشیدی تنها برای ذخیره برق و صرفه جویی در هزینه ها نیست بلکه می توان تجهیزات و دستگاه های مختلف را به آن متصل نمود و در مدت زمان طولانی از آن دستگاه استفاده کرد. در مقاله زیر به بررسی کاربردهای پنل خورشیدی پرداخته ایم تا در صورت نیاز دستگاه های خود را مجهز به پنل های خورشیدی کرده و در مصرف برق و هزینه ها صرفه جویی کنید.

پنل خورشیدی برای تامین برق چه دستگاه هایی کاربرد دارد؟

کاربردهای پنل خورشیدی به دو بخش نیروگاهی و غیر نیروگاهی دسته بندی می شوند که بخش غیر نیروگاهی شامل تجهیزاتی می شود که ما به صورت روزمره با آنها در ارتباط هستیم و عملکرد آن برایمان ملموس تر است که در ادامه به بررسی کاربردهای پنل خورشیدی غیر نیروگاهی پرداخته ایم.

کاربردهای غیر نیروگاهی انرژی خورشیدی

آبگرمکن و حمام خورشیدی

استفاده از آبگرمکن های خورشیدی یکی از کاربری های پنل خورشیدی در مصارف عمومی می باشد که در انواع هوشمند، کویل دار و فلوتردار طراحی و تولید می گردد. در این آبگرمکن ها انرژی تبدیل نمی شود و تنها با حبس کردن گرمای خورشید توسط کولکتورهای جاذب انرژی خورشیدی، آب مورد نظر را گرم نمایید. آبگرمکن خورشیدی در ظرفیت های مختلف عرضه می شود که نوع خانگی آن معمولا ظرفیتی بین 100 تا 350 لیتر دارد.

آبگرمکن و حمام خورشیدی

سرمایش خورشیدی (تهویه مطبوع خورشیدی)

سیستم سرمایش خورشیدی با توجه به تغییرات آب و هوایی در ایران در آینده ای نزدیک جایگزین سیستم های قدیمی تهویه مطبوع خواهد شد. در سیستم سرمایش خورشیدی با استفاده از گرمای خورشید و پنل ها می توان محیط داخلی ساختمان را خنک کرد. در ایران مناطق گرمسیری بسیاری وجود دارد که از سیستم های تهویه مطبوع برقی استاندارد جهت بهینه سازی مصرف انرژی استفاده می کنند اما در هر صورت این سیستم ها دارای کمپرسور برای کار کردن می باشند که این امر موجب تحمیل هزینه های بسیار زیادی به مصرف کننده می شود. البته لازم به ذکر است سیستم های سرمایش خورشیدی به دو شکل سیستم سرمایش چیلر و سیستم سرمایش جذبی قابل راه اندازی می باشد.

سرمایش خورشیدی (تهویه مطبوع خورشیدی)

آب شیرین کن خورشیدی

آب شیرین کن های صنعتی در انواع تک مرحله، چند مرحله ای، فتیله ای، پلکانی، دودکشی، لوله ای هم مرکز، بازتابنده، فعال و غیر فعال طراحی و تولید می شوند. با استفاده از آب شیرین کن خورشیدی می توان از آب مقطر، آب شرب تولید کرد که برای این کار احتیاجی به تجهیزات خاصی نیست. دستگاه های آب شیرین کن صنعتی خورشیدی عموما نیازی به اپراتور ندارند که همین امر موجب شده تا هزینه های استفاده از این محصول به شدت مقرون به صرفه باشد. از آب شیرین کن خورشیدی در صنایع مختلف مانند مخابرات، تعمیرگاه ها، آزمایشگاه، بیمارستان ها و غیره استفاده می شود.

آب شیرین کن خورشیدی

خشک کن خورشیدی

خشک کن های خورشیدی برای خشک کردن مواد مختلف استفاده می شوند که عمده مصرف این خشک کن ها برای مواد غذایی می باشد. استفاده از خشک کن خورشیدی برای خشک کردن مواد غذایی موجب عدم آلودگی مواد غذایی، تسریع در سرعت خشک شدن، حفظ خاصیت محصول به دلیل باقی ماندن ویتامین و مواد معدنی و صرفه جویی در منابع و هزینه ها می گردد. خشک کن خورشیدی در انواع مستقیم و غیر مستقیم ارائه می شود که در نوع مستقیم نور خورشید به صورت مستقیم به مواد غذایی می تابد و منجر به خشک شدن مواد غذایی می شود اما در خشک کن خورشیدی غیر مستقیم هوای گرم شده توسط خورشید کار خشک کردن این مواد غذایی را انجام می دهد. با استفاده از خشک کن خورشیدی غیر مستقیم ویتامین ها و مواد معدنی حفظ می شود زیرا این مواد در محفظه ای بدور از نور مستقیم خشک می شوند.

خشک کن خورشیدی

اجاق خورشیدی

سوخت این اجاق از خورشید تامین می گردد و بر خلاف سایر اجاق ها بی خطر می باشد. با استفاده از اجاق خورشیدی می توان غذا را به آرامی پخت که این نوع طبخ کمک بسیار زیادی به حفظ مواد مغذی غذا می نماید. اجاق خورشیدی به راحتی می تواند کار پلوپز یا یک اجاق را انجام دهد و مواد غذایی همچون گوشت، سبزیحات، حبوبات و غیره را طبح نماید و در انواع سهمی و جعبه ای ساخته می شوند.

اجاق خورشیدی

کوره‌ های خورشیدی

کوره های خورشیدی برای متمرکز کردن نور در یک نقطه برای رسیدن به دمای بسیار بالا استفاده می شوند. کوره های خورشیدی توانایی تولید انرژی از 100 تا 200 مگاوات را دارند. یکی از مهمترین ویژگی های این کوره ها این است که با توجه به اینکه حرارت بسیار بالایی (3800 درجه سانتیگراد) تولید می کنند می توان در کنار این تجهیزات به آسانی کار کرد. کوره های خورشیدی حتی در شب هم می توانند برق تولید کنند زیرا لوله های آب در بخش زیرین سقف شیشه ای با ذخیره کردن قسمتی از انرژی تابشی در روز، آن را در شب آزاد می کنند.

کوره های خورشیدی

گرمایش خورشیدی ساختمان

از طریق پنل های خورشیدی می توان آبگرم مورد نیاز ساختمان های صنعتی، مسکونی و تجاری را فراهم کرد. این سیستم ها با سیستم های متداول موتورخانه ای سازگار هستند و می توانند آب را تا دمای 90 درجه سانتیگراد گرم نمایند. از سیستم های گرمایش خورشیدی می توان در اقلیم های مختلف استفاده نمود زیرا انرژی آن که نور خورشید است به راحتی در دسترس می باشد. هزینه تعمیر و نگهداری این سیستم های خورشیدی بسیار پایین می باشد. یکی از مهم ترین مزایای این گرمایش خورشیدی این است که در زمان نبود گاز و برق می توان به آب گرم دسترسی داشت.

گرمایش خورشیدی ساختمان

پمپ آب خورشیدی

پمپ های آب خورشیدی توان الکتریکی خود را از پنل های خورشید دریافت می کنند، اگر در کنار این پمپ ها از باتری و اینورتر هم استفاده شود می توان به صورت 24 ساعته از پمپ به صورت بهینه استفاده کرد. پمپ آب خورشیدی از پمپ، پنل و باتری ساخته می شود که در کشاورزی، منازل مسکونی، باغ و چاه کاربرد دارد.

پمپ آب خورشیدی

صنایع نظامی و دریایی

از پنل خورشیدی می توان برای تامین برق مورد نیاز تجهیزات مختلف در صنایع نظامی و دریایی همچون هواپیمای بدون سر نشین خورشیدی، پنل‌های خورشیدی لایه ‌نازک منعطف و غیره استفاده کرد.

صنایع نظامی و دریایی

انواع گجت هایی که با پنل خورشیدی کار می کنند

  • ژنراتور خورشیدی
  • دستگاه پخت اسپرت
  • دفع کننده حیوانات
  • اسپیکرهای ضد آب خورشیدی
  • عروسک های خورشیدی
  • کوله پشتی های خورشیدی
  • قفل دوچرخه
  • پاور بانک خورشیدی

نتیجه گیری

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد پنل های خورشیدی برای کاربری های مختلفی در کنار تجهیزات قرار می گیرند یا در حین ساخت براساس وجود پنل ساخته می شوند. پنل ها در ساختار هر تجهیزی که قرار گرفته اند راندمان کاری آن را افزایش داده و موجب افزایش طول عمر آن دستگاه شده اند. به صورت کلی استفاده از پنل های خورشیدی علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها باعث جلوگیری از آسیب در طبیعت می شوند. در این مقاله تلاش شد تا با تجهیزاتی که از پنل خورشیدی استفاده می کنند آشنا شوید اما در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با پنل های خورشیدی می توانید سوالات خود را در بخش کامنت همین صفحه مطرح نمایید.

همچنین بخوانید
نصب و نگهداری پنل خورشیدی یکی از اولین و مهم ترین دغدغه افرادی است که به دلایل مختلف اقدام به خرید پنل خورشیدی نموده اند. پنل های خورشیدی به شکل پکیج ارائه می شوند که نصب آنها باید مرحله به مرحله انجام شود تا در پایان مراحل نصب عملکرد درستی را از پنل خورشیدی داشته باشیم. مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی می توانید سوالات خود را مطرح نمایید.
اگر بخواهیم به مورد این که کدام یک بهتر است نظر دهیم باید در ابتدا پنل خورشیدی و موتور برق را با هم مقایسه نماییم. زیرا هر کدام دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. با بیان تمام موارد شما می توانید در مورد این که کدام یک بهتر است نتیجه گیری نمایید. مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی می توانید سوالات خود را مطرح نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: