چکش تخریب چیست؟

تخریب کردن اصولی بناها با سطح سختی متفاوت، یکی از دغدغه معماران می باشد، در گذشته برای تخریب سنگ، بتن و غیره از چکش های دستی یا سایر ابزار آلات تخریب استفاده می کردند که استفاده از این ابزارهای قدیمی موجب هدر رفتن انرژی نیرو انسانی، وقت و هزینه می شد به همین علت چکش های تخریب یا پیکور ها به بازار معرفی شدند که در همین مقاله به بررسی انواع، نحوه عملکرد، کاربرد و غیره می پردازیم، لطفا با ما همراه باشید.

معرفی چکش تخریب

چکش تخریب دستگاهی است که در بازسازی یا ساخت و سازهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه با قابلیت ایجاد ضربه به صورت ممتد توسط موتور الکتریکی و یا کمپرسور بادی به صورت هیدرولیکی امکان تخریب را فراهم کرده و باعث آسیب در مصالح و نهایتا تخریب بخش مورد نظر می گردد.

معرفی چکش تخریب

انواع پیکور یا چکش تخریب

دستگاه های چکش تخریب را علاوه بر منبع تغذیه می توان با توجه به وزن نیز دسته بندی کرد که هر یک از این دستگاه ها می توانند به صورت برقی، بادی، هیدرولیکی، بنزینی و یا شارژی ارائه شوند که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم.

پیکور برقی (الکتریکی)

یکی از بهترین و متداول ترین چکش های تخریب، چکش تخریب برقی می باشد که عموما از 6 تا 32 کیلوگرم عرضه می شود، این پیکورها برای تخریب انواع آجر، سنگ و بتن کاربرد دارند.

پیکور برقی (الکتریکی)

پیکور بادی (پنوماتیک)

چکش های پنوماتیکی با استفاده از کمپرسورهای بادی کار می کنند و فشار در عملکرد این پیکورها بین 8 تا 10 بار می باشد. چکش های تخریب بادی می توانند با قدرت بالاتر و به صورت عمودی و افقی نسبت به چکش های برقی عمل تخریب را انجام دهند.

پیکور بادی (پنوماتیک)

پیکور هیدرولیکی

از این نوع چکش تخریب برای تخریب در سطح وسیع مانند معادن، راهسازی یا تخریب ساختمان های بزرگ استفاده می کنند. چکش تخریب هیدرولیکی دارای وزن و ابعاد بزرگی می باشد به همین دلیل باید برای انجام کار آن را بر روی بیل های مکانیکی نصب نمود.

پیکور هیدرولیکی

پیکور بنزینی

برای استفاده از چکش تخریب بنزینی باید از موتور برق های بنزینی استفاده کرد. یکی از ویژگی های پیکور بنزینی این است که می توان حتی بدون برق هم عمل تخریب را به آسانی انجام داد. همچنین لازم به ذکر است این پیکورها از پیکورهای بادی قدرت و توان بیشتری دارند.

پیکور بنزینی

پیکور شارژی

چکش های تخریب شارژی نسبت به سایر چکش های تخریب قدرت کمتری دارند و به دلیل وزن بسیار زیادی که دارند کمتر مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته اند، این پیکور را می توان برای تخریب های سبک خانگی استفاده کرد، البته نکته قابل توجه در مورد این چکش تخریب این است که بدون دسترسی به برق نیز می توان از آن استفاده کرد.

پیکور شارژی

تفاوت بتن کن و چکش تخریب

یکی از تفاوت های بین این دو دستگاه توان کاری آنها می باشد بتن کن ها دارای قدرت کمتری بوده و برای کارهای سبک تر استفاده می شوند همچنین نسبت به چکش تخریب دارای سایز و اندازه کوچکتری هستند به اصطلاح جز ابزارآلات قابل حمل می باشند. در مقابل چکش های تخریب دارای ابعاد بزرگتر بوده و توانایی بسیار بالاتری در تخریب دارند و برای کار بر روی سطوح سخت استفاده می شوند. همچنین جهت کسب اطلاع بیشتر در مورد تفاوت این دو دستگاه می توانید به مقاله تفاوت بتن کن و چکش تخریب مراجعه نمایید.

نحوه عملکرد دستگاه پیکور

کار تمامی چکش های تخریب یکسان می باشد فقط در نوع منبع تغذیه و ساختار ظاهری ممکن است متفاوت باشند. نحوه عملکرد چکش برقی به گونه ای طراحی شده است که موتور نیرو محرکه را ایجاد می کند و این نیرو توسط چرخ دنده های خورشیدی گیربکس به محل ضربه زن منتقل می شود.

نحوه عملکرد دستگاه پیکور

اجزای چکش تخریب

اجزای چکش تخریب

جدول اجزای چکش تخریب
شماره اجزا در تصویر نام اجزا
1 گیربکس صنعتی ساخته شده
2 دسته جانبی نگهدارنده
3 سیستم قلم گیر
4 کلید
5 موتور پرقدرت آرمیچر و بالشتک

نحوه استفاده از چکش تخریب

برای استفاده از دریل بتن کن ابتدا دریل بتن کن به محل پروژه در باکس مخصوص انتقال پیدا کرده و سپس توسط اپراتور قلم مخصوص و متناسب با عملیات تخریب انتخاب و روی دستگاه نصب می شود. پس از نصب قلم دستگاه به برق متصل شده و اعمال فشار به صورت عمودی و افقی روی دستگاه توسط کاربر بر محل تخریب انجام می پذیرد. این روند تکرار شده و تخریب به صورت ممتد توسط کاربر تا تمام پروژه تخریب ادامه پیدا می کند.

نحوه سرویس و نگهداری از چکش تخریب

در هنگام استفاده از دریل بتن کن باید دقت داشت که اپراتور مهارت و همچنین قدرت بدنی لازم جهت استفاده از دریل بتن کن را داشته باشد و بعد از هر بار استفاده چکش تخریب توسط فرچه های مخصوص و دستمال تمیز شود. چکش های تخریب در صورت گیر کردن قلم در سطوح مورد تخریب نسبت به اعمال فشار بیش از توان دستگاه حساس بوده و داری ظرفیت اسمی تخریب می باشند که متناسب با ابعاد و گستردگی تخریب انتخاب می شوند. لذا باید دقت داشت که ایجاد فشار بیش از ظرفیت باربری دستگاه باعث ایجاد آسیب های احتمالی به گیربکس و موتور دستگاه می شود و استفاده صحیح از دستگاه و قرار ندادن دستگاه در مجاورت رطوبت از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. لذا آموزش های لازم به اپراتور قبل از استفاده از دستگاه واجب است.

دلایل خرابی چکش تخریب

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد این است که چرا چکش‌های تخریب خراب می‌شوند؟ از دلایل عمده خرابی پیکور می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عدم قطع برق

لازم است پس از پایان کار با دستگاه، آن را از برق جدا کنید، زیرا با این کار باعث خنک شدن موتور می شود و در استفاده های بعدی موتور با قدرت بیشتری کار می کند و عمر مفید آن نیز بیشتر خواهد شد.

  • تماس با آب

موتور چکش تخریب نباید با آب در تماس باشد زیرا در صورت تماس با آب موتور می سوزد، برای تمیز کردن دستگاه نیز توصیه می شود از آب به هیچ عنوان استفاده نکنید.

  • پیچ و بست

باید از سفت بودن پیچ و بست ها اطمینان حاصل کنید زیرا شل بودن این قطعات موجب آسیب به دستگاه و یا اپراتور خواهد شد. همچنین شل بودن پیچ و بست ها منجر به سر و صدای بیشتر در حین کار می شود.

نکات ایمنی استفاده از چکش تخریب

چکش های تخریب ابزاری قدرتمند هستند که در حال تخریب بخش های از ساختمان می باشند، از این جهت رعایت موارد ایمنی توسط اپراتور و دارا بودن پوشش مناسب شامل کفش پنجه فلزی ایمنی و دستکش های کار ضخیم و لباس مناسب کار و همچنین کلاه ایمنی و عینک جهت حفاظت از سر و چشم دارای اهمیت ویژه می باشد. دریل بتن کن برقی هنگام استفاده باید به دور از آب و رطوبت قرار داشته باشد و از سیم و کابل ها با اتصالات ضد آب و ایمن به جهت دسترسی به محل تخریب استفاده شود تا از برق گرفتگی کاربر هنگام اجرای پروژه جلوگیری به عمل آید. از اعضای بدن به عنوان تکیه گاهی برای نگهداری مصالح تخریب شده استفاده نشود و کاربر در محل مناسبی در تخریب سقف ها و دیوار ها قرار داشته باشد تا در صورت فرو ریختن مصالح به کاربر آسیبی وارد نشود.

نکات ایمنی استفاده از چکش تخریب

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله گفته شد چکش تخریب کار نیروی انسانی را راحت کرده و به روند کار سرعت می بخشد، خرید چکش تخریب باید براساس نیاز و سختی سطح مورد نظر انجام شود، اگر در ارتباط با پیکور یا چکش تخریب سوالی دارید می توانید سوالات خود را در بخش کامنت ارسال نمایید.

همچنین بخوانید
دریل شارژی دستگاهی الکتریکال می باشد که به عنوان ابزاری کاربردی در سوراخکاری های ظریف و باز و بسته کردن سریع پیچ های خودرو فولادی کاربرد دارد. این ابزار در کابینت سازی و صنایع چوب و فلزات کاربرد فراوان دارد. همچنین ابزاری ایده آل برای منازل مسکونی می باشد که در صورت در دسترس بودن، بسیاری از کارهای سوراخکاری و باز و بست پیچ ها به واسطه دریل شارژی به آسانی صورت می پذیرد.
دریل برقی یکی از ابزارآلات مهم صنعتی و خانگی بوده که برای کاربری های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. از فاکتورهای مهم در انتخاب دریل کاربری و وزن است. هر چقدر وزن دستگاه بیشتر باشد توان دریل نیز بالاتر می رود. در این مقاله قرار است در مورد دریل برقی صحبت کنیم و شما را با کاربری دریل برقی آشنا نماییم، اگر شما هم قصد خرید دریل برقی را دارید اولین قدم آشنایی با این ابزار است، برای آشنایی با دریل برقی و شناخت انواع و اجزای آن با توجه به نوع کاربری به صفحه هایپر صنعت فامکو مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: