انواع کولر گازی

انتخاب بهترین نوع کولر گازی برای محل کار و منزل مستلزم شناخت انواع کولر گازی می باشد. در چند سال گذشته افراد استقبال بی نظیری از کولر های گازی داشته اند به همین دلیل شرکت های تولید کننده اقدام به تولید انواع کولر گازی براساس شرایط مختلف نموده اند که در این مقاله قصد داریم انواع کولر گازی را از زوایای مختلف بررسی کنیم تا شما عزیزان بهترین انتخاب را در خرید این محصول داشته باشید.

انواع کولر گازی

بررسی انواع کولر گازی

کولرهای گازی یا اسپلیت ها هر یک برای فضای خاص طراحی می شوند که در ادامه به بررسی انواع کولر گازی به صورت جامع می پردازیم. قبل از بررسی انواع کولر گازی، اگر اطلاعات زیادی در مورد این دستگاه ندارید می توانید به مقاله کولر گازی چیست؟ مراجعه کنید.

انواع کولر گازی براساس کاربرد

کولر گازی از نظر کاربرد به طیف های گسترده ای دسته بندی می شود که اغلب افراد کولرهای گازی با این نام ها می شناسند.

کولر گازی دیواری

کولر گازی دیواری دو تکه (یونیت داخلی و خارجی) بوده و در برند های مختلف و تا حداکثر ظرفیت 36000 در انواع اینورتر و معمولی ساخته می شود. یونیت های داخلی این نوع اسپلیت دارای طراحی های زیبایی می باشد و به دلیل دو تکه بودن فضای زیادی را در محیط داخلی اشغال نمی کنند. کولر گازی دیواری با ریموت کنترل می شوند و با توجه به امکاناتی که دارند تهویه مطلوبی را برای فضا فراهم می کنند. این دستگاه های تهویه در زمستان قابلیت گرمایش و در تابستان قابلیت سرمایش دارند.

کولر گازی دیواری

کولرگازی کاستی

کولر گازی کاستی یکی از اسپلیت هایی است که برای فضاهایی که با محدودیت نصب روی دیوار یا قرار دادن بر روی زمین مواجه اند پیشنهاد می گردد. اسپلیت کاستی به صورت توکار نصب می شود و تنها دریچه هوادهی آن مشخص است این کولر به صورت دو یا چهار طرفه پرتاب باد دارد. این نوع کولر گازی با حداکثر ظرفیت 60000 بی تی یو به صورت اینورتر دار و معمولی توسط برندهای معتبر طراحی و تولید می شود.

کولرگازی کاستی

کولر گازی مرکزی

اسپلیت مرکزی در تهویه مطبوع بسیار کاربردی می باشد. در این نوع کولر گازی، چندین یونیت داخلی با لوله های مسی به یک یونیت خارجی متصل می شوند و به همین شکل سرمایش و گرمایش یک ساختمان را فراهم می کنند. به دلیل استفاده از اینورتر در کولرهای گازی مرکزی می توان دمای هر فضا را به صورت مجزا کنترل کرد. در تصویر زیر یونیت های خارجی یک سیستم وی آر اف را مشاهده می کنید که هر یک می تواند یه چندین یونیت داخلی متصل شده باشد.

کولرگازی مرکزی

کولر گازی پنجره ‌ای

نام گذاری کولر گازی پنجره ای به این علت است که قسمتی از دستگاه باید در محیط داخل و قسمت دیگر به سمت بیرون در مجاورت هوای آزاد قرار گیرد. کولر گازی های پنجره ای هم مانند سایر سیستم های تهویه مطبوع نیاز به سرویس و شارژ گاز دارند.

ویژگی های کولر گازی پنجره ای

  • دارای برق تک فاز هستند.
  • به علت یک تکه بودن به راحتی قابل حمل می باشند.
  • دارای مصرف برق بالایی هستند.
  • فضایی از خانه را اشغال نمی کنند. (پشت پنجره نصب می شود.)

کولر گازی پنجره ‌ای

کولر گازی پرتابل

این کولر از انواع یک تکه یا یکپارچه محسوب می شود که که یونیت های داخلی و خارجی آن در داخل دستگاه تعبیه شده اند. کولر گازی پرتابل یا کولر گازی بدون موتور یا کمپرسور در انواع تک لوله و دو لوله موجود است. نوع دو لوله مصرف انرژی کمتری دارد. لوله های خروجی این دستگاه از طریق پنجره با فضای بیرون در ارتباط هستند. کولر گازی پرتابل یا قابل حمل نیازی به نصب ندارد و برای روشن شدن، تنها کافی است آن را به پریز برق شهری متصل کنید.

کولر گازی پرتابل

کولر گازی ایستاده

یونیت خارجی کولر گازی ایستاده که شامل کندانسور و کمپرسور است باید در بیرون و محل مناسب نصب گردد به همین دلیل به این نوع کولر گازی ها کولر گازی دو تیکه نیز گفته می شود. معمولا مدل های بزرگ تر کولر گازی ایستاده نیاز به برق سه فاز دارند که در هنگام خرید باید به آن توجه نمود. ظرفیت آنها تا 100000 بی تی یو می رسد.

مزایای کولر گازی ایستاده

  • طراحی زیبا و دلنشین
  • استفاده از کمپرسورهای اسکرال پرتوان
  • مصرف پایین انرژی
  • دارای فیلتر تصفیه هوا و خوشبو کننده
  • قدرت رطوبت زدایی بالا
  • کم صدا و کم استهلاک
  • شروع به کار پر قدرت جهت خنک کنندگی و گرم کنندگی سریع
  • پرتاب باد بالا
  • توانایی سرمایش و گرمایش

کولر گازی ایستاده

کولر گازی ژئوترمال

احتمالا همه اصطلاح گرمایش از کف را شنیده اند، در این نوع کولر گازی سرمایش از کف اتفاق می افتد، در عمق 3 متری زمین دما همیشه ثابت (18 درجه سانتیگراد) بوده که از این مسئله می توان سرمایش و گرمایش فضا را تامین کرد.

کولرهای گازی ژئوترمال با استفاده از عایق کردن زمین کار می کنند، در واقع زمین در فصول سرد و گرم سال به ترتیب در نقش سرماگیر و گرماگیر می باشد. این نوع کولر های گازی دارای قدرت خنک کنندگی بالایی می باشند که در آنها از فناوری زمین گرمایی استفاده شده تا بیشترین بهره وری را داشته باشند.

کولرهای گازی ژئوترمال برای کار خود به پمپ حرارتی و لوله دفن شده در زمین نیاز دارند. پمپ در این نوع کولر گازی، سیال را تحت عنوان مبدل حرارتی جهت جذب یا استخراج گرما به گردش در می آورد.

کولر گازی ژئوترمال

کولر گازی هیبریدی یا دوگانه‌ سوز

این نوع کولر گازی دوگانه سوز بوده یعنی از منابعی مانند سوخت فسیلی و پمپ حرارتی یا فن گازی و پمپ حرارتی برای گرمایش و سرمایش محیط استفاده می کند. پمپ در کولر گازی هیبریدی باعث می شود کولر عملکردی به مراتب بهتر و به صرفه تر داشته باشد زیرا مصرف آب و برق آن نسبت به سایر کولرها کمتر است. قدرت خنک کنندگی این کولر گازی بسیار بالا است و همچنین در فصل سرما نیز با عملکرد گرمایشی خود دمای مطلوبی به فضا می بخشد.

کولر گازی هوشمند

امروزه هوشمند سازی ساختمان در بخش تهویه مطبوع با استقبال زیادی روبرو شده است. کولرهای هوشمند یکی از تجهیزات تهویه مطبوع هوشمند هستند که همراه ترموستات یا کنترل کننده ارائه می شوند. می توان کولرهای هوشمند را برای راحتی و صرفه جویی در هزینه ها به گونه ای تنظیم کرد تا قبل از ورود به محل، دما را به حد مطلوب رسانده و پس از خارج شدن آخرین فرد آن را خاموش نماید.

انواع کولر گازی براساس ظرفیت

یکی از متداول ترین روش های شناخت و دسته بندی کولرهای گازی، تقسیم بندی آنها براساس ظرفیت است. کولرهای گازی عموما براساس ظرفیت به صورت زیر دسته بندی می شوند. لازم به ذکر است که تمامی مدل های کولر گازی می توانند در ظرفیت های مختلف تولید شوند.

  • کولر گازی 8000
  • کولر گازی 9000
  • کولر گازی 12000
  • کولر گازی 24000
  • کولر گازی 30000
  • کولر گازی 36000
  • کولر گازی 48000
  • کولر گازی 55000
  • کولر گازی 60000

همچنین می توانید برای راهنمایی بیشتر جهت خرید کولر گازی به صفحه نحوه انتخاب کولر گازی یا اسپلیت مراجعه نمایید، در این صفحه به تفکیک متراژ، توان مورد نیاز برای خریداری کولر گازی بیان شده است.

انواع کولر گازی براساس نوع ساخت

کولر های گازی با توجه به طراحی و نوع ساخت به سه دسته یک تکه، دو تکه و مولتی پنل یا چند تکه تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم.

کولر گازی یک تکه

کولر های گازی یک تکه تمامی تجهیزات آن به صورت یکپارچه می باشد و محل نصب آن داخل خانه است کولر گازی پرتابل و کولر گازی پنجره ای از این نوع می باشند.

کولر گازی دو تکه

کولر گازی دو تکه یا اسپلیت ها در این دسته قرار می گیرند که از دو تکه یعنی اواپراتور (یونیت داخلی) و کندانسور (یونیت خارجی) تشکیل شده است. معمولا یونیت های خارجی دارای سر و صدای بیشتری نسبت به یونیت داخلی می باشند.

یونیت داخلی هم به دلیل نصب در فضای داخلی دارای ظاهر زیبا و صدای کمتری است. جهت اطلاع بیشتر از ویژگی ها و انواع کولرهای گازی دو تکه می توانید به مقاله اسپلیت چیست؟ مراجعه نمایید. از انواع کولر گازی دو تکه می توان به کولر گازی دیواری و ایستاده اشاره کرد.

کولر گازی چند تکه یا مولتی پنل

کولر گازی مولتی پنل با قدرت بیشتری نسبت به کولر گازی یک تکه یا دو تکه کار می کند و برای فضاهایی با متراژ وسیع توصیه می شود. در این نوع کولر گازی یک یونیت خارجی به چندین یونیت داخلی متصل شده و دمای مطلوبی را در تابستان و زمستان فراهم می کند. از کولر های گازی چند تکه می توان به کولر گازی مرکزی اشاره کرد.

کولر گازی براساس میزان مصرف انرژی

کولرهای گازی را از نظر چگونگی مصرف انرژی می توان به دو دسته اینورتردار و بدون اینورتر تقسیم بندی کرد:

کولر گازی اینورتر

این کولرگازی که در چند سال گذشته طرفداران زیادی در بازار کولرهای گازی به خود اختصاص داده با استفاده از اینورتر باعث صرفه جویی 30 تا 60 درصدی در مصرف انرژی و در نتیجه کمتر شدن هزینه ها می شود. کولرگازی اینورتر به دلیل داشتن اینورتر در تمام طول کارکرد خود با تمام توان کار نمی کند یعنی اینورتر با بررسی فرکانس یونیت خارجی دور موتور را تنظیم می کند.

یکی از مهمترین مزیت های کولر گازی اینورتر این است که امکان نصب در مکان هایی که برق خود را از پنل های خورشیدی می گیرند، دارد. سازگاری کولرگازی با انرژی خورشیدی یکی از برتری های این مدل اسپلیت در مقابل نوع معمولی آن است. در مورد کولرگازی اینورتردار به صورت جامع و کامل در مقاله کولرگازی اینورتردار چیست؟ توضیح داده شده است که در صورت تمایل می توانید مطالعه نمایید.

کولر گازی بدون اینورتر یا معمولی

کولر گازی بدون اینورتر یا معمولی در دو حالت صفر یا صد کار می کند یعنی در حالت اول موتور در بالاترین توان خود کار می کند و در حالت دوم موتور کاملا غیر فعال است، این عملکرد به مرور زمان باعث آسیب به قطعات کولر گازی می شود. این نحوه عملکرد کولر گازی معمولی بر تهویه فضا نیز اثر می گذارد یعنی در فضاهایی که این نوع اسپلیت نصب است هوا به صورت دائم در حال کاهش یا افزایش است و تهویه مطلوبی را فراهم نمی کند.

حتما با خواندن مطالب فوق به تفاوت های بین کولرگازی اینورتر و معمولی پی برده اید در مقاله تفاوت کولر گازی معمولی و اینورتردار تمامی تفاوت های این دو دستگاه را بررسی کرده ایم.

انواع کولر گازی براساس کلاس آب و هوایی

محل نصب کولر گازی یکی از اولین سوال هایی است که در حین خرید کولر گازی باید به آن پاسخ داده شود زیرا کولرهای گازی تا یک حداکثر دمایی را می توانند تحمل کنند، این تقسیم بندی کولر گازی براساس کلاس آب و هوایی یعنی T1 برای آب و هوای معتدل، T2 برای آب و هوای سردسیر و خنک، T3 برای آب و هوای حاره ای و گرمسیر انجام می شود.

انواع کولر گازی براساس برند

برند های معتبر ایرانی و خارجی زیادی اقدام به تولید کولرهای گازی نموده اند که هر کدام با اضافه کردن امکاناتی جدید سعدی در رقابت با یکدیگر هستند که در مقاله بهترین برندهای کولرگازی به تمامی برند های این محصول اشاره شده است. اما از برند های پر طرفدار کولر گازی می توان به ایران رادیاتور، گرین، گری، جنرال، وستن ایر و غیره اشاره کرد.

انواع کولر گازی براساس نوع کمپرسور

در کولر های گازی با توجه به کاربرد و منطقه نصب کمپرسورهای متفاوتی در نظر گرفته شده است. کمپرسورهایی که کولرهای گازی استفاده می شود شامل کمپرسور پیستونی، اسکرال و روتاری می باشد.

کمپرسور کولر گازی

  • کمپرسور پیستونی کولر گازی

کمپرسور پیستونی یکی از قدیمی ترین کمپرسورهای استفاده شده در کولرگازی می باشد که با حرکت رفت و برگشتی خود مبرد را منتقل کرده و با حرکت پیستون رو به پایین، مبرد را متراکم نموده و با فشار زیاد به کولر گازی می فرستد.

  • کمپرسور اسکرال (مارپیچی) کولر گازی

کمپرسور اسکرال با توجه به داشتن دو صفحه مارپیچ و متحرک کار می کند یعنی صفحه مارپیچ متحرک گاز را فشرده کرده و به طرف خروجی ارسال می کند. کمپرسور اسکرال در کولر گازی سر و صدای کمتری دارد و همچنین نسبت به سایر کمپرسورها دارای راندمان کاری بالاتری می باشد.

  • کمپرسور روتاری کولر گازی

این نوع کمپرسور در داخل خود دارای شیارهای خاصی می باشد که مبرد با تیغه موجود در این شیار ها می چرخد و فشرده می شود و پس از طی کردن این مراحل به سمت خروجی می رود. مصرف بهینه، صدای کم و راندمان بالا نسبت به نوع پیستونی از مزیت های کمپرسور روتاری کولر گازی می باشد.

نتیجه گیری:

همانطور که در این مقاله خواندید کولر های گازی در انواع مختلف و با توجه به فاکتورهای متمایز کننده مانند برند، نوع طراحی پنل ها، ظرفیت، کاربرد، کمپرسور، مصرف انرژی دسته بندی می شود و باید براساس نیاز و بودجه خود کولر گازی مناسب را خریداری نمایید. در صورتیکه نیاز به راهنمایی بیشتر در مورد انواع کولر گازی دارید می توانید از طریق کامنت همین صفحه سوالات خود را مطرح نمایید.

همچنین بخوانید
یکی از سوالاتی که ذهن خریداران را در حین خرید کولر گازی به خود مشغول کرده تفاوت اسپلیت با کولر گازی می باشد که به همین منظور در این مقاله به بررسی تفاوت های اسپلیت و کولر گازی پرداخته ایم تا خریداران به راحتی بتوانند محصول مورد نیاز خود را تهیه نمایند، با ما همراه باشید. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اسپلیت ها یکی از انواع کولر گازی می باشند که بیشتر برای بحث سرمایش محیط مورد استفاده قرار می گیرند اما عملکرد خنک سازی یکسانی با سایر کولرهای گازی دارند.
در پاسخ به سوال کولر گازی چیست؟ می توانیم اینگونه بیان کنیم که تعریف این دستگاه در نحوه عملکرد آن تعریف می شود یعنی کولر گازی که با نام های کولر اسپلیت یا گاها اسپیلیت نیز شناخته می شود، با روش سیکل تبرید تراکمی، گرمای اتاق را گرفته و به خارج دفع می نماید. همچنین در برخی انواع کولرگازی، عکس این عملیات نیز امکان پذیر است که باعث ایجاد گرمایش در فصل زمستان می شود.
اگر شما هم از افرادی هستید که قصد خرید کولر گازی را دارید اما با سوالاتی همچون اینکه کدام برند های کولر گازی اورجینال بوده، برای ابعاد محیط مورد نظر چه نوع و چه ظرفیتی از کولر گازی مناسب است و مراکز معتبر جهت خرید کولر گاز کدام است؟ مواجه هستید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی پس از دریافت مشاوره از کارشناسان این حوزه اقدام به خرید کولر گازی نمایید.
گازهای کولر گازی در عملکرد کولر گازی و اسپلیت ها نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند. اهمیت آن ها در سرمایش کولر های گازی به قدری زیاد است که اگر درست انتخاب نشوند یا وجود نداشته باشد، باعث اختلال در سیستم و کاهش راندمان می گردد. گاز مبرد مورد استفاده در کولرهای گازی با تغییر حالت از گاز به مایع و مایع به گاز عملیات خنک سازی را انجام می دهند. چرخه تبدیل در گازها تا زمانی ادامه پیدا می کند، که گاز مبرد تمام یا فاسد شود. در صورت فاسد شدن گاز کولر گازی باید به شارژ گاز آن اقدام کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: