با برگ های پاییزی چه کنیم؟

روش های جمع آوری برگ های فصل پاییز

ریزش برگ های پاییزی در ابتدا زیبا و چشم نواز است اما به مرور زمان این برگ ها موجب ایجاد دردسر برای باغبانان و باغداران خواهد شد. چنانچه برگ های پای درختان جمع آوری و تمیز نگردد، موجب آلودگی، بروز بیماری های قارچی و خشک شدن بستر چمنی خواهد شد.

روش های جمع آوری برگ های فصل پاییز

زیبایی خیره کننده برگ های پاییزی به مرور تبدیل به منظره ای خاکی و به هم ریخته می شود. علاوه بر منظره ناخوشایندی که برگ های خاکی و کثیف در باغ و حیاط ایجاد خواهد کرد، انباشتگی آن ها بر روی زمین منجر به خفگی و نرسیدن نور خورشید به چمن و گیاهان کوتاه قد تر خواهد شد. لازم به ذکر است هنگامی که با برگ درختان سوزنی مانند کاج رو به رو هستیم، جمع آوری و دفع آن ها ضروری است زیرا این برگ ها نمیپوسند و همواره در پای درخت باقی می مانند. در این مقاله به کاربرد برگ درختان پاییزی و نحوه استفاده از آن می پردازیم.

برگ های فصل پاییز

برخی به اشتباه فصل پاییز را زمان بی توجهی به درختان و گیاهان می دانند در حالی که از سخت ترین و مهم ترین مراحلی که در باغبانی باید به آن توجه نمود، جمع آوری و دفع برگ ها و چمن های اضافه است. رسیدگی و اصلاح خاک به وسیله مالچ و کمپوست در این زمان می تواند بسیار موثر باشد. در فصل پاییز زمانی که زمین هنوز گرم است و بارش برف و سرمای شدید شروع نشده است، زمان مناسب اکسیژن رسانی به خاک و اصلاح آن است.

در این مقاله به روش های جمع آوری برگ ها و نحوه استفاده از آن ها پرداخته شده است.

نحوه جمع آوری برگ ها

  1. چمن زن
  2. برگ جمع کن
  3. چنگک

چمن زن برای جمع آوری برگ

چمن زن ماشین مکانیکی است که با سرعت بالا و کمترین خستگی برای کاربر، برگ های زمین را در مخزن خود جمع آوری و خرد می کند. به منظور کاهش زمان و انرژی می توانید الحاقی چمن جمع کن را به چمن زن خود متصل کنید و برگ ها را در یک جا جمع آوری نمایید.

استفاده از چمن زن برای جمع آوری برگ های فصل پاییز

برگ جمع کن برای جمع آوری برگ

دستگاه برگ جمع کن برای جمع آوری برگ های خشک بسیار کارآمد است اما هنگامی که برگ ها خیس است امکان استفاده از آن وجود ندارد. هنگامی که برگ ها خشک هستند، برگ جمع کن یا دمنده مکنده برگ های باغ را مکیده و در مخزن خود جمع آوری می کند. بدین صورت می توان برگ هارا به راحتی در کیسه جمع آوری کرد.

برگ جمع کن یا دمنده مکنده

چنگک برای جمع آوری برگ

استفاده از چنگک راهی آسان و کم هزینه جهت جمع آوری برگ های درختان باغ می باشد. با این وجود استفاده از این دستگاه بسیار وقت گیر بوده و نیروی زیادی را از کاربر می گیرد.

چنگک برای جمع آوری برگ

ممکن است از خود بپرسید با برگ های جمع آوری شده چه باید کرد. این برگ ها منبع غنی از مواد آلی برای خاک می باشند و به عنوان کود می توانند به خاک بازگردند. حال می خواهیم به راه های بکارگیری و استفاده از برگ های پاییزی بپردازیم.

چگونه برگ درختان را به کود تبدیل کنیم؟

بدین منظور دو راه در پیش رو داریم:

  • تولید مالچ
  • تولید کمپوست 

تولید مالچ

مالچ پوششی سبک است که سطح خاک را می پوشاند. مالچ را در هنگام کشت در اواخر بهار و اوایل پاییز به خاک اضافه کنید تا برای گیاهان شما به عنوان کود عمل کرده و موجب افزایش مواد غنی خاک شود. خاکی که حاوی مالچ می باشد، در بهار به آرامی گرم و در زمستان به آرامی سرد می گردد. مالچ برگ برای چمن ها و گل ها نیز کود بسیار مناسب و کاربردی است. توجه داشته باشید استفاده بیش از حد مالچ، موجب خفکی و اسیب به چمن یا گیاه می شود.

تولید مالچ

مراحل تولید مالچ

  1. برگ ها را از زیر درختان جمع آوری نمایید. در نظر داشته باشید که از برگ هایی که آلوده به آفت کش یا حشره کش ها هستند در این جهت استفاده نکنید. برگ هایی چون برگ درخت گردو واکالیپتوس هم به دلیل سمی بودن مناسب تولید مالچ نخواهند بود.
  2. برگ ها را در دستگاه برگ خرد کن بریزید.
  3. برای غنی تر کردن محصول نهایی میتوانید به آن چمن خورد شده نیز استفاده کنید. اگر به دنبال تولید مالچ اسیدی می باشید می توانید از برگ درختان کاج نیز استفاده نمایید.
  4. در مرحله بعد در صورت نیاز آن را بسته بندی، منتقل یا انبار کنید.

کمپوست

کمپوست پسماندهای آلی تجزیه شده ای است که با افزودن به خاک موجب بهبود ساختتمان خاک و افزایش مواد آلی آن خواهد شد. تولید کمپوست روشی به منظور بازیافت زباله های طبیعی و استفاده مفید از آن ها می باشد.

تولید کمپوست

مراحل تولید کمپوست

  1. به منظور تولید کمپوست بهتر است مانند فرآیند تولید مالچ برگ ها خرد شوند. تولید کمپوست به این صورت است که می بایست چمن های خرد شده و برگ های خشک را تا ارتفاع 90 سانتیمتر روی هم بریزید.
  2. در مرحله بعد این توده را را دائما مرطوب نگه دارید، توجه کنید اگر بیش از حد آب به مخلوط اضافه نمایید توده حاصل به خوبی تجزیه نمی شود و خراب می گردد.
  3. برای آن که مطمئن شوید تله به خوبی در حال تجزیه شدن است، دست خود را به داخل آن فرو نمایید اگر احساس گرما کردید یعنی به درستی پیش رفته اید.
  4. برای آنکه اکسیژن به همه جای آن برسد می بایست هفته ای یک بار آن را به هم بزنید. هنگامی که برگ ها تجزیه شدند، به رنگ تیره در آمده و دیگر گرمایی تولید نکردند قابل استفاده برای پای درختان و گیاهان می باشند.
  5. توجه داشته باشید که از گیاهان مریض و آلوده به بذر علف های هرز در صورت امکان استفاده نمایید.

نحوه استفاده از مالچ و کمپوست برگ

  • برگ های خرد شده را می توانید به صورت مستقیم بر روی بستر درختان و گل ها بریزید.
  • توجه داشته باشید که می بایست مالچ را با فاصله 15 الی 30 سانتی متر از تنه درخت بکارید تا به تنه درخت آسیب نزند. زیر در این صورت احتمال پوسیدگی، بروز بیمار و حشرات و جانوران در درخت کاهش می یابد.
  • توجه داشته باشید که بیش از اندازه مالچ و کمپوست بر روی زمین نریزید. مقدار استاندارد ضخامت پنج تا ده سانتی متر است.
  • می توانید مالچ برگ یا برگ های خرد شده را به تولید کننده های کمپوست و کود بفروشید و از این راه کسب در آمد کنید.

کاربرد مالچ و کمپوست

  • کشاورزی ارگانیک
  • فضاهای سبز شهری
  • باغات

مزایا مالچ و کمپوست

همان طور که همه ما می دانیم ایران کشوری کم آب و خشک است، این امر منجر شده است استفاده از روش های علمی کارآمد جهت افزایش بهره وری آبیاری بسیار اهمیت داشته باشد. مالچ پاشی و استفاده از کمپوست علاوه بر اضافه نمودن مواد غنی به بستر درختان، گیاهان و گل ها، موجب حفظ رطوبت و کاهش تبخیر سطحی بر اثر تابش مستقیم نور آفتاب خواهد شد. از دیگر مزایا مالچ پاشی می توان به جلوگیری از تغییرات ناگهانی دمای خاک در شبانه روز و در طی فصول، جلوگیری از سله بستن خاک، پایدار نمودن ساختمان خاک، کاهش فرسایش یا فشردگی خاک، جلو گیری از رواناب، سرکوب علف های هرز اشاره نمود. تمامی این موارد باعث شده استفاده از آن مالچ و کمپوست بسیار با صرفه باشد و مصرف علف کش ها یا عملیات هایی چون وجین کردن را کاهش دهد.

همچنین بخوانید
چگونه صدای اره موتوری را کم کنیم؟ اگر اره شما دارای صدایی بیش از حد نرمال می باشد و به دنبال راهی جهت کاهش صدای اره خود می گردید این مقاله را به صورت کامل مطالعه نمایید.
نحوه ی نصب هواکش یا فن گلخانه، نحوه ی نصب هواکش 140، نحوه ی نصب هواکش 100
نحوه نصب کنترلر آبیاری بورکا و آشنایی با دستگاه کنترل کننده آبیاری بورکا و تنظیمات برنامه، ساعت و کنترل دستی و غیره
راه اندازی کنترلر هانتر شامل برنامه ریزی زمان و تاریخ، برنامه ریزی زمان شروع، برنامه ریزی زمان کارکرد هر ایستگاه، تنظیم فصلی برنامه، راه اندازی دستی یک ایستگاه و غیره
نحوه نصب آبپاش مخفی شونده هانتر PGP و دستورالعمل نصب اسپریر مخفی شونده هانتر PSU
پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مهدی سلطانی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 15 فروردین 1402

سلام، بسیار مفید بود.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 17 فروردین 1402

سلام جناب سلطانی عزیز، ممنون از نظر شما.