دلایل خاموش و روشن شدن زیاد پمپ

دلایل خاموش و روشن شدن زیاد پمپ چیست؟

علت خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب خانگی به عواملی همچون تنظیم کلید اتوماتیک و ست کنترل، سالمی نبودن تیوپ، مستهلک شدن پروانه و نشتی در لوله کشی بستگی دارد. الکتروپمپ هایی که در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند، برای آبرسانی به واحدهای ساختمان می بایست روشن شده و پس از انجام آبرسانی مورد نیاز مصرف کننده و بستن شیر آب، پمپ آب نیز خاموش می شود. اما گاها شاهد این هستیم که پمپ آب بیش از حد روشن و خاموش می شود. در این مقاله به بررسی علت های خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب و همچنین راهکارهای جلوگیری از آن خواهیم پرداخت. لطفا با همراه ما باشید.

علل خاموش و روشن شدن زیاد پمپ آب

خاموش و روشن شدن بیش از حد پمپ آب نه تنها امری عادی نیست، بلکه باعث وارد شدن آسیب های جدی به پمپ می شود. در ذیل به عوامل موثر بر این مشکل خواهیم پرداخت:

تنظیم نبودن کلید اتوماتیک (پرشر سوئیچ)

کلید اتوماتیک پمپ یا پرشر سوئیچ (Pressure Switch)، یک قطعه برای مدیریت خاموش و روشن شدن پمپ می باشد. اگر این قطعه به طور کاملا صحیح تنظیم نشده باشد، فشار مورد نیاز جهت راه اندازی و توقف پمپ به شکل درست مدیریت نشده و پمپ بدون هیچ دلیلی مدام روشن و خاموش خواهد شد و از عمر مفید آن کاسته می شود. (بر روی پرشر سوئیچ دو پیچ تنظیم قرار گرفته است که برای عملکرد صحیح این قطعه، حتما باید توسط کارشناس مجرب تنظیم شوند.)

تنظیم نبودن کلید اتوماتیک

مشکل در ست کنترل

ست کنترل که با نام “Automatic Pump Control” نیز شناخته می شود، یک تجهیز الکترونیکی است که جهت تنظیم فشار پمپ و همچنین کنترل اتوماتیک روشن و خاموش شدن آن، بر روی پمپ آب نصب می شود. با وارد شدن آسیب به این قطعه و عدم کارکرد صحیح آن، خاموش و روشن شدن پمپ نیز با بی نظمی روبرو خواهد شد. یکی از عوامل موثر وارد شدن آسیب به ست کنترل، فشار کاری بالای پمپ است. در پمپ های خانگی، پمپ جتی از فشار کاری بالاتری نسبت به سایر پمپ های خانگی دارا است، بیشتر به چشم می خورد. در تصویر زیر یک ست کنترل نصب شده روی پمپ جتی را مشاهده می کنید:

مشکل در ست کنترل

سوراخ شدن تیوپ منبع تحت فشار

منبع تحت فشار که با نام های Expansion Tank و Pressure Vessel هم شناخته می شود، نقش عامل کمکی پمپ آب را در اختیار دارد و وظیفه اصلی آن جلوگیری از روشن و خاموش شدن بیش از حد پمپ آب است. تیوپ منبع تحت فشار، بخش حساس و آسیب پذیر آن می باشد و احتمال آسیب به آن و مستهلک شدنش همواره وجود دارد. در صورتی که منبع تحت فشار با پارگی یا سوراخ شدن روبرو شود، وظیفه خود را به درستی انجام نخواهد داد (امکان پر شدن آن از آب وجود ندارد و عملا هیچ کمکی به پمپ آب نمی کند) و برای مثال با هر بار باز شدن شیر آب حتی برای خوردن یک لیوان آب، پمپ آب روشن می شود و پس از رسیدن به فشار قطع، خاموش می شود و تکرار این روند در طول روز قطعا به پمپ آب صدمات جدی وارد خواهد کرد. لازم به ذکر است جنس الاستومر منابع تحت فشار دیافراگمی، در مقایسه با تیوپ منابع تیوپی مقاومت و طول عمر بالاتری دارد. شکل زیر دو منبع تحت فشار تیوپی (سمت چپ) و دیافراگمی (سمت راست) نصب شده بر روی دو پمپ را نشان می دهد که هر کدام بوسیله شیر پنج راهی به همراه گیج فشار سنج و پرشر سوئیچ بر روی پمپ نصب شده اند.

سوراخ شدن تیوپ منبع تحت فشار

باز ماندن جزئی شیر آلات

که به خودی خود باعث تحریک شدن پمپ برای روشن شدن بیهوده می شود و نهایتا این مورد باعث کاهش طول عمر پمپ خواهد شد.

خرابی شناور کولر آبی و سرزیر شدن آب از محفظه ذخیره آب کولر آبی

این مورد نیز باعث روشن شدن پمپ می شود. بدیهی است می بایست شناور کولر آبی در دو فصل اول سال بسیار لازم است تا با این کار از روشن شدن بی موقع پمپ جلوگیری شود.

مستهلک شدن پروانه پمپ

پروانه پمپ ها تحت عوامل مختلفی می تواند متحمل آسیب شود. از جمله این عوامل می توانیم به بالا بودن دمای سیال عبوری از پمپ و سپس آسیب به پروانه پلاستیکی یا مستهلک شدن پروانه های برنجی، استیل و چدنی تحت تاثیر پدیده کاویتاسیون، اشاره کنیم. با وارد شدن آسیب به پروانه، سیال وارد شده به پمپ به طور کامل توسط پروانه پمپاژ نمی شود و بخشی از آن همچنان درون محفظه (هوزینگ) پمپ باقی می ماند و به همین دلیل پمپ برای پمپاژ این سیال، مدام کار خواهد کرد. شکل زیر نشان دهنده اثر مخرب کاویتاسیون بر روی پروانه پمپ آب است که باعث خوردگی آن شده است:

مستهلک شدن پروانه پمپ

نصب نبودن یا خرابی شیر یک طرفه در خروجی پمپ

یکی از قطعاتی که وجود آن در فرآیند نصب پمپ آب ضروری است، شیر یک طرفه می باشد. به واسطه نصب شیر یک طرفه در قسمت خروجی پمپ، سیال پمپاژ شده از پمپ، دیگر اجازه بازگشت به پمپ را نخواهد داشت. اهمیت نصب شیر یک طرفه زمانی مشهود تر است که در امتداد دهانه خروجی پمپ، لوله ای عمودی برای تقسیم آب به واحدها نصب شده باشد و اثر نیروی گرانش زمین نیز بر سرعت بازگشت سیال به پمپ آب بیافزاید. در این حالت وجود شیر یک طرفه باعث جلوگیری از بازگشت مجدد آب به پمپ و عدم وجود چنین قطعه ای در بخش خروجی پمپ، باعث روشن و خاموش شدن پیاپی آن و نهایتا کاهش طول عمر پمپ آب می شود. شکل زیر نشان دهنده شیر یک طرفه از زوایای مختلف است:

نصب نبودن یا خرابی شیر یک طرفه در خروجی پمپ

وجود نشتی در سیستم لوله کشی

به واسطه وجود نشتی در سیستم لوله کشی، حتی اگر این نشتی جزئی باشد، احتمال روشن شدن بیهوده پمپ وجود دارد و به طبع این امر باعث افزایش استهلاک پمپ خواهد شد. نشتی لوله می تواند تحت تاثیر عواملی مانند فشار بالای سیال عبوری باشد. برای جلوگیری از این مشکل می بایست به کارشناسان تاسیسات مراجعه کرده تا در اسرع وقت، مشکل نشت آب از لوله حل گردد. شکل زیر نشان دهنده آسیب جدی به لوله می باشد:

وجود نشتی در سیستم لوله کشی

در حالت کلی، به منظور جلوگیری از روشن و خاموش شدن بیش از حد پمپ، می بایست از وجود یا عدم وجود عوامل فوق اطمینان حاصل گردد. در صورت هرگونه اختلال در عملکرد پمپ آب مورد استفاده خود با کارشناسان مجرب در این زمینه، مشکل خود را در میان بگذارید. در همین راستا به منظور کسب یا تکمیل اطلاعات خود و همچنین انتخاب پمپ مورد نظرتان در جهت نیازتان، می توانید با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل فرمایید.

همچنین بخوانید
پمپ مناسب حفاری در مناطق صنعتی، پروژه های عمرانی، فرآیند های انتقال مواد زائد و در حالت کلی، در مواردی که نیاز به انتقال سیال به همراه حجم مشخصی از مواد کثیف و ساینده است، استفاده می شود. در ادامه قصد داریم به معرفی انواع پمپ مناسب برای حفاری و شرح خصوصیات آنها بپردازیم.
انتخاب اینورتر برای پمپ آب خانگی و نصب آن بر روی پمپ به منظور تغییر و کنترل دور پمپ انجام می پذیرد. این پمپ ها غالبا با دور موتورهای 3000 و 1500 دور در دقیقه و برای مصارف مسکونی معمولی پمپ های 3000 دور در دقیقه استفاده می شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی چگونگی انتخاب اینورتر و شرایط آن بپردازیم.
یکی از مسائلی که ساکنین یک مجتمع مسکونی ممکن است با آن روبرو شوند، صدای زیاد پمپ است. برای حل این مشکل، ابتدا به ساکن می بایست علت صدای زیاد پمپ را جستجو کرد تا راه حل های کارا و مفید در جهت بهبود این مشکل، اتخاذ و به مرحله انجام برسند. در این مقاله به بررسی روش های کاهش صدای پمپ خواهیم پرداخت. لطفا با ما همراه باشید.
تفاوت پمپ لجن کش ساده و خرد کن دار در پمپاژ نوع مواد سیال است که در نوع اول مواد نرم و در نوع دوم مواد سخت توسط این پمپ ها منتقل می شوند. پمپ لجن کش در دسته پمپ های فاضلابی قرار می گیرند و در این مقاله قصد داریم به بررسی و شرح تفاوت های بین این دو مدل پمپ خواهیم بپردازیم، لطفا با ما همراه باشید.
امروزه با پیشرفت امکانات در ساختمان ها، ویلاهای شخصی، مشاعات آپارتمان ها و پیدایش فضاهای لوکس و منحصر به فرد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ایجاد فضایی به عنوان سینمای شخصی می تواند بهترین راه برای یک تجربه شگفت انگیز در منزل شخصی باشد. سینمای شخصی در فضای مشاعات ساختمان ها در کنار باشگاه ورزشی و استخر ها نیز خودنمایی می کند.
بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.
این مقاله به عنوان یک مرجع راهنمایی مصرف کنندگان پمپ روغن داغ، اطلاعات زیر را در اختیار آنها قرار می دهد. دستورالعمل های نصب، تعمیر و نگهداری پمپ روغن داغ پمپیران روش های راه اندازی، بهره برداری و توقف پمپ روغن داغ پمپیران این مطلب همواره باید جهت بهره برداری در دسترس پرسنل تعمیر و نگهداری قرار گیرد تا بهره برداری و نصب و نگهداری از پمپ روغن داغ پمپیران، صحیح باشد.
هایپر صنعت فامکو به عنوان تولید کننده و نمایندگی فروش انواع بوستر پمپ، مفتخر است شما همراهان گرامی را در انتخاب و خرید بوستر پمپ آتش نشانی مناسب راهنمایی و مشاوره نماید. توصیه می شود قبل از نصب بوستر پمپ آتش نشانی، این مطلب را به دقت مطالعه فرمائید. نصب و کارکرد می بایست دقیقا مطابق با قوانین کشوری باشد که در آنجا محصول نصب می گردد. تخطی از این مقررات نه تنها موجب بروز صدمات فردی و آسیب رسیدن به تجهیزات می گردد، بلکه موجب صلب موارد مندرج در گارانتی می شود.
منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: