طراحی اتاق سینما خانگی هوشمند

طراحی اتاق سینما خانگی هوشمند

طراحی اتاق سینما خانگی هوشمند و استفاده از تمام امکانات هوشمند مانند تهویه، روشنایی و سیستم صوتی هوشمند برای سینمای خانگی می تواند فضایی خاص را ایجاد کند. همچنین کنترل تردد برای سینماهایی که در مشاعات ساختمان قرار دارد، بسیار کاربردی و مفید بوده و تماشای فیلم یا بازی های دیجیتال به همراه داشتن سناریو می تواند متفاوت باشد.

امروزه با پیشرفت امکانات در ساختمان ها، ویلاهای شخصی و مشاعات آپارتمان ها ساخت فضاهای لوکس و منحصر به فرد همچون سینمای خانگی هوشمند بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ایجاد فضایی به عنوان سینمای شخصی می تواند بهترین راه برای یک تجربه شگفت انگیز در منزل شخصی باشد. سینمای شخصی در فضای مشاعات ساختمان ها در کنار باشگاه ورزشی و استخرها نیز خودنمایی می کند.

سینماهای خصوصی معمولا در دو محیط سرباز و سربسته طراحی و تجهیز می شوند که روش تجهیز آنها با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد و فقط در انتخاب تجهیزات باید دقت شود تا مناسب محیط مورد نظر باشد. به طور مثال سیستم صوتی انتخاب شده برای محیط های بیرونی باید مقاوم در برابر رطوبت باشد، مبلمان یا فرنیچری که در محیط های سر باز استفاده می شوند باید در مقابل آب و آفتاب و سایر عوامل بیرونی مقاومت داشته باشد. البته پیشنهاد می شود برای سینمای خانگی سرباز از سقف های متحرک استفاده گردد تا از محدودیت های طراحی و اجرای آن کاسته شود.

تجهیزات راه اندازی اتاق سینما خانگی هوشمند

برای داشتن یک فضای خاص برای سینمای خانگی آن را به چندین بخش اساسی تقسیم کرده و به هر یک توجه ویژه ای باید داشت. بخش هایی که برای راه اندازی اتاق سینما در خانه باید به آنها توجه داشته باشید به شرح زیر می باشند.

بخش آکوستیک و ایزولاسیون

آکوستیک

آکوستیک به معنی کنترل و کاهش اکو یا پژواک صدا می باشد و مهمترین مسئله ای که در بخش سیستم صوتی پدید می آید نیز بحث پژواک است، طوری که با توجه به پوشش کف سینما و دیوارهای سینماهای عمومی می توان متوجه ضرورت این امر شد. برای کاهش اکو در سینما باید از تجهیزاتی مانند باس ترپ های مخصوص از جنس مقوا یا پلاستیک های مخصوص و فوم های آکوستی کدر دیواره های سینما استفاده کرد. در دیواره هایی که امکان مسلح کردن لایه های دیوار وجود ندارد باید از فوم آکوستیک و متریال های مخصوص برای این منظور استفاده نمود. در صورتی که هیچکدام از این متریال ها در دسترس نبودند می توان از موکت های مخصوص دیوار یا لمسه و پارچه های ظخیم مخملی برای پوشش دیوار استفاده کرد. همچنین کف سینما هم باید با موکت یا پوشش با جنس های مشابه فرش گردند. توجه داشته باشید که این اقدامات صرفا برای آکوستیک کردن سینمای خانگی انجام شده و ایزولاسیون صدا مسئله ای جدا از آکوستیک می باشد.

آکوستیک

ایزولاسیون

به دلیل اینکه سیستم های صوتی در سینما باید از بهترین کیفیت و حجم صدا خوبی برخوردار باشند تا بتوانند تداعی کننده حس سینما باشند از این جهت ایزوله کردن اتاق سینما از صدا اهمیت ویژه ای دارد و ایزولاسیون نیز به منظور جلوگیری از نشت صدا به بیرون از اتاق سینما انجام می گردد. ایزولاسیون اتاق سینمای خانگی با تجهیزاتی مانند دیوارهای پیش ساخته مجهز به پشم سنگ و یا پشم شیشه صورت می گیرد. لازم به ذکر است که پشم سنگ نسبت به دیگر متریال ها از الویت بالایی برخوردار است.

ایزولاسیون

بخش نشیمن و فرنیچر اتاق سینما خانگی

مبلمان سینما شخصی

در طراحی و تجهیز نشیمن اتاق سینما سلیقه های متفاوتی وجود دارد ولی قبل از هر چیز راحتی و سهولت استفاده از نشیمن مهم ترین نکته ای است که باید در نظر گرفت زیرا غالبا استفاده از مبلمان سینمایی در زمان های طولانی انجام می شود و بر همین اساس کاربر نباید احساس خستگی در استفاده از این تجهیزات داشته باشد.

مبلمان های اتاق سینما در خانه باید راحت باشد، همچنین بهتر است امکان تخت شو بودن را نیز داشته باشد و از نظر طراحی کاملا مطابق با اصول سلامتی فیزیک ارگونومی بدن باشد. مبلمان برای سینما شخصی می تواند به صورت سفارشی، متناسب با اندازه سینما و مطابق با سلیقه کارفرما باشد، به عنوان مثال مبلمان موتورایز و هوشمند دارای قابلیت هایی مانند کولینگ کاپ، ماساژور و غیره می باشد.

در طراحی اتاق سینما، سلایق کارفرما بسیار تاثیر گذار است. گاهی اوقات این طراحی ها می تواند چند منظوره باشد چرا که اتاق گیم، اتاق مطالعه یا اتاق استراحت از دیگر کاربری های اتاق سینما نیز هستند. توجه داشته باشید برای استفاده چند منظوره باید به چیدمان مبلمان و دکوراسیون اتاق سینما نیز توجه شود. به طور مثال صندلی گیمینگ برای استفاده گیم و تجهیز و جانمایی کتابخانه برای کاربری مطالعه باید در نظر گرفته شود که البته این دکوراسیون تنها در قالب اتاق سینما قابل اجرا می باشد.

مبلمان سینما شخصی

طراحی دکوراسیون داخلی سینما خانگی

طراحی دیوار و سقف اتاق های سینما می تواند بر اساس تصاویر یک فیلم به یاد ماندنی مورد علاقه و یا با کمک گرفتن از ایده های جدید انجام شود. این ایده ها می تواند سقف کشسان با طراحی های خاص و نورپردازی یا نقاشی هایی از فیلم یا شخصیت های سینمایی و یا ممکن است ایده ای برگرفته از طرح های مدرن لمسه کوبی و نور پردازی های انتزاعی باشد. با دریافت مشاوره از تیم تخصصی ما می توانید به ایده های جذابی دست پیدا کنید.

طراحی دکوراسیون داخلی سینمای خانگی

سیستم صوتی و تصویری سینما خانگی

در واقع اصلی ترین بخش سینما سیستم صوتی و تصویری آن می باشد. تجربه یک احساس ناب سینمایی نیازمند انتخاب دقیق و درست سیستم صوتی تصویری آن است. این بخش از سیستم به میزان هزینه و سطح کیفی مورد نیاز بستگی دارد. برای این سیستم ها جانمایی و رعایت استاندارد فواصل مبلمان از پرده و پرژکتور از پرده اهمیت ویژه ای دارد، در ضمن نورپردازی اتاق سینما خانگی نیز باید نسبت به استاندارد های تعریف شده تجهیز گردد.

در تکنولوژی های جدید از شیشه های اسمارت برای بالا بردن کیفیت تصویر استفاده می شود. در این شیشه ها از یک لایه لمینت مخصوص استفاده می کنند و جایگزین همان پرده های ویدئو پرژکتور می شوند. برای طراحی حرفه ای اتاق سینما باید تلاش کنید تا روزنه نوری ناخواسته به فضای سینما نداشته باشید یا آن را با پوشش های نوری بپوشانید تا بتوان بهترین کیفیت را در تصویر داشته باشید.

سیستم صوتی و تصویری سینما خانگی

راهنمای راه اندازی اتاق سینما خانگی هوشمند

برای اجرای سینمای خانگی، در ابتدا فراهم نمودن لیستی از کارهایی که باید انجام شود و امکانات مورد نیاز و مراحل و ترتیب تجهیز اتاق سینما امری واجب است. به عبارت بهتر داشتن الویت بندی و برنامه ریزی زمانی درست برای تجهیز اتاق سینما اهمیت بالایی دارد. در ابتدا خواسته و انتظارات از اتاق سینما باید در دسترس مجری قرار گیرد تا بتوان با توجه به این درخواست ها طراحی مناسب و تجهیزات لازم تهیه شود.

طراحی و محل قرار گرفتن تجهیزات و چیدمان اتاق سینما در مرحله بعدی اجرا قرار می گیرد. اصولا این طراحی ها به وسیله نرم افزار و به صورت سه بعدی انجام می شود و در اختیار کارفرما قرار می گیرد و پس از تایید کارفرما، پروژه وارد فاز اجرا می گردد. شروع فاز اجرایی با مشخص کردن فضای اتاق (در صورت موجود بودن فضایی برای این کار) و در غیر این صورت اجرای دیوارهای پیش ساخته با کناف یا متریال ها از پیش تعیین شده می باشد.

بعد از این مرحله اجرای نور پردازی باید انجام شود. در این مرحله پیشنهاد می شود با توجه به طراحی، از نور مخفی با قابلیت دیم، چراغ دیواری و چراغ های زیر پله ای استفاده شود. البته در صورت استفاده از سقف کشسان می توان از نورهای پشت سقفی نیز استفاده نمود و در دیوار های لمسه کوبی شده نور مخفی نیز می تواند زیبایی خاصی به اتاق سینما دهد. در اتاق سینما لوکس نوری بالایی نیاز ندارد و زیبایی و دکوراتیو بودن نورپردازی الویت انتخاب می باشد.

بعد از اتمام نور پردازی و دیوار و سقف وارد مرحله کف سازی و چیدمان مبلمان خواهیم شد. اتاق های سینمای خانگی اصولا دارای یک یا چند اختلاف سطح می باشند، این موضوع کاملا سلیقه ای می باشد ولی برای القای حس سینمایی و سهولت در دید بیشتر بهتر است این اختلاف سطح را اجرا کنید. برای این منظور می توانید از شاسی کشی های فلزی و تخته های نئوپان یا ام دی اف استفاده کنید. توجه کنید در همین مرحله باید برای کف سینمای خانگی از موکت یا پوشش های ضخیم مخملی استفاده کنید. (از فضای ایجاد شده در زیر سطح شاسی می توان برای رد کردن تجهیزات برقی و سیم ها استفاده شود). در ضمن در همین مرحله می توان در پیشانی اختلاف سطح های موجود باندهای صوتی برای صدای بهتر جانمایی شود.

سپس مبلمان مورد نظر در جای از پیش تعیین شده نصب می شود. در نظر داشته باشید اگر مبلمان احتیاج به برق دارد از قبل پیش بینی این موضوع شده باشد. ضمنا در این مرحله باید سیستم تهویه مطبوع شامل تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و یه فن هواکش جانمایی و اجرا گردد.
در اخرین مرحله سیستم صوتی، جانمایی اسپیکر ها در سقف و پیرامون مبلمان انجام می شود و ویدیو پرژکتور مناسب با اندازه سینما در جای مناسب خود نصب می شود. پرده ویدئو پرژکتور یا شیشه اسمارت تصویری با اندازه مناسب نیز بر روی دیوار نصب می گردد. برای هوشمند سازی اتاق سینما سرخط تمام تجهیزات برقی شامل مبلمان برقی، تهویه مطبوع، سیستم کنترل تردد، سیستم صوتی و تصویری و همچنین تمام سیستم روشنایی باید به تابلو برقی واحد هدایت شود و سپس در بستر سیستم هوشمند کنترل گردد.

از نکاتی که باید به آن توجه داشت در صورت هوشمند بودن فضای اتاق سینما، کاربر این امکان را دارد که نور سینما را در سطح مورد دلخواه خود تنظیم کند و سناریوهای لازم برای تماشای فیلم یا گیم برای خود تعریف نماید. در ضمن در پروژه هایی که اتاق سینما در مشاعات اجرا شده است، می توان از کنترل تردد هوشمند برای کاربران متفاوت سطح دسترسی و سانس های قابل دسترس تعریف نمود.

هزینه طراحی اتاق سینما خانگی هوشمند

میزان هزینه یک اتاق سینما به مواردی همچون طراحی، تجهیزات و اجرای سیستم بستگی دارد و حتی با حداقل هزینه و امکانات مناسب نیز قابل اجرا می باشد. عواملی همچون اندازه اتاق سینما، تعداد ظرفیت اتاق سینما خصوصی و سایز تصویر از جمله پارامتر هایی هستند که تاثیر زیادی در هزینه تجهیز اتاق سینمای خصوصی دارد. البته هماهنگی این فضاها با سیستم خانه هوشمند هم جزئی از هزینه های هوشمند سازی ساختمان قرار می گیرد. بازه قیمتی مشخصی برای تجهیز اتاق سینما و هوشمندسازی اتاق سینما نمی توان در نظر گرفت. این بازه می تواند با انتخاب برندهای با کیفیت تجهیزات دستخوش تغییرات زیادی شود. توصیه می کنیم برای آگاهی از میزان هزینه مورد نیاز برای راه اندازی اتاق سینما خانگی با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس گرفته و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نمایید.

کاربرد اتاق سینما خانگی هوشمند

با توجه به ظهور بیماری های واگیر دارد مانند کرونا استفاده از فضاهای تفریحی همچون سینما به شدت کم شد و از سوی دیگر احساس تماشای یک فیلم در فضای سینما باعث به وجود آمدن این گونه فضا ها در ویلا و منازل شخصی شده است. علاوه بر تماشای فیلم می توان از این فضاها برای بازی ها دیجیتال و یا تماشای برنامه هایی مانند فوتبال در فضایی متفاوت و خلق هیجان مضاعف استفاده نمود.

مزایای طراحی اتاق سینما خانگی هوشمند

از مزیت های راه اندازی اتاق سینما در خانه می توان به موار زیر اشاره کرد:

  • فرصتی برای کنار هم بودن در فضایی خصوصی و تماشای برنامه مورد علاقه
  • دسترسی سریع به فضای تخصصی تماشای فیلم و سریال و محیطی مناسب برای بازی های دیجیتالی
  • امکان تماشای فیلم باسلیقه شخصی
  • افزایش ارزش افزوده ساختمان با راه اندازی فضاهای خاص مانند سینمای خصوصی

همچنین بخوانید
عملکرد همه دوربین های مداربسته یک روند یکسان و کلی را در پیش دارد. اما متناسب با نوع دوربین و اجزای تشکیل دهنده آن، طرز کار دوربین های مداربسته متغییر است. دوربین های مداربسته عمدتا مجهز به یک موتور قدرتمند هستند که به واسطه آن قابلیت زوم داشته و برحسب نیاز با حرکت در محدوده مورد نظر و زوم در یک نقطه خاص، توالی ثابتی از تصاویر مرتبط با آن نقطه یا نقاط ثبت شده را ضبط می کنند و از طریق کابل یا در مدل های بی سیم به واسطه قابلیت وای فای دیتاها را بر روی DVR ذخیره می کنند.
در این بخش به بررسی خصوصیات و ویژگی های نفوذدهنده صنعت نساجی پرداخته می شود و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن و کاربردهای آن در صنعت نساجی مورد بحث قرار می گیرد. در پایان این مقاله شما به راحتی با اطلاعاتی کامل و دقیق می توانید جهت خرید آن اقدام نمایید. نفوذ دهنده ها در واقع همان مواد فعال سطحی هستند که با کاهش کشش سطحی آب باعث می شوند که آب به راحتی در به الیاف نفوذ کند.. استفاده از این مواد در صنعت نساجی می تواند کمک شایانی به افزایش کیفیت رنگرزی داشته باشد.
استفاده از کریر CK-80 در صنعت نساجی جهت رنگرزی پارچه های پلی استر می باشد. این مقاله حاوی اطلاعات مفید و جامعی در مورد این ماده است که می تواند به شما در شناسایی این ماده تعاونی نساجی کمک کند. از آنجایی که رنگرزی پارچه های پلی استر به راحتی در دمای پایین انجام نمی شود به همین دلیل استفاده از کریر یک امر اجتناب ناپذیر می باشد و می تواند به بهبود رنگرزی در دمای پایین کمک کند که در این مورد انتخاب نوع حامل بسیار مهم است و دقت به این نکته می تواند در بهبود کیفیت رنگرزی مفید باشد.
این دوربین های مداربسته دیجیتال به واسطه آی پی مستقلی که دارند به اینترنت وصل می شوند. از این رو داده های حاصل از رصد دوربین بر روی نمایشگر دستگاه قابل مشاهده است و در کمترین فاصله زمانی دیتاها دراختیار کاربر قرار می گیرد که این امر در دوربین های مداربسته آنالوگ امکانپذیر نمی باشد. بدون محدودیت زمانی و مکانی به راحتی می توان به داده های دوربین مداربسته تحت شبکه دسترسی داشت که این قضیه بزرگ ترین مزیت این دوربین ها تلقی می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: