نحوه و زمان تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب

امروزه به دلیل وجود آلودگی های متفاوت در آب شرب که دلیل بسیاری از بیماری ها هستند، استفاده از دستگاه تصفیه کننده آب بسیار رایج تر از قبل است. فیلترهای دستگاه تصفیه آب به دلیل جذب آلودگی ها نیاز به تعویض دوره ای دارند. در مقاله ای که برایتان تهیه کردیم، آسان ترین روش تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب در خانه را توضیح داده ایم.

تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب

روش تعویض فیلترهای تصفیه آب چندان مشکل نیست ولی در نظر داشته باشید انجام این کار به دقت زیادی نیاز دارد تا به قطعات و فیلترهای دستگاه آسیبی وارد نشود. همچنین لازم به ذکر است این آموزش برای فیلترهای کارتیجی معمولی موجود در بازار است و برای برندهایی همچون سافت واتر، تانک پک، فیلمتک، سی سی کا می توان از این روش استفاده نمود. در ادامه ابتدا زمان تعویض هر یک از فیلترهای دستگاه تصفیه آب و سپس نحوه تعویض آنها آموزش داده می شود.

تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب

زمان مناسب تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب

بهترین زمان یا به عبارتی زمان طلایی تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی باید به گونه ای باشد که نه آنقدر دیر باشد که منجر به آسیب رسیدن به دستگاه شود و نه زود که موجب صرف هزینه اضافی گردد. بر همین اساس در جدول زیر زمان حدودی مناسب برای تعویض هر فیلتر بیان شده است.

جدول زمانبندی تعویض فیلتر
نام فیلتر حدود زمان مناسب
فیلتر الیافی 4 الی 6 ماه
فیلتر کربن اکتیو 4 الی 6 ماه
فیلتر کربن بلاک فشرده 4 الی 6 ماه
فیلتر ممبران اسمز معکوس 1 الی 2 سال
فیلتر پست کربن خطی 1 الی 1.5 سال
فیلتر مینرال معدنی ساز 1 الی 1.5 سال
فیلتر قلیایی 1 الی 1.5 سال

نحوه تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب

در ادامه این مقاله به بررسی نحوه تعویض فیلترهای اولیه و ثانویه می پردازیم:

فیلتر دستگاه تصفیه آب

تعویض فیلترهای اولیه

فیلتر الیافی، کربن اکتیو و کربن بلاک، اولین فیلترهای موجود در دستگاه تصفیه آب هستند که برای تعویض آنها لازم است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. دستگا ه را از برق بکشید.
  2. شیر ورودی را در جهت خلاف عقربه های ساعت ببندید.
  3. شیر آبی رنگ روی مخزن را نیز به حالت بسته تغییر دهید.
  4. شیر برداشتی که بر روی سینک نصب شده است را تا انتها باز کنید تا مخزن ذخیره به صورت کامل تخلیه شود.
  5. شیر میکس دستگاه را باز کنید.
  6. آچار مخصوص هوزینگ را به درب هوزینگ انداخته و در جهت ساعتگرد بچرخانید تا هوزینگ از محل خود جدا شود.
  7. فیلتر قدیمی را از هوزینگ خارج کنید.
  8. هوزینگ را به صورت کامل شستشو دهید و فیلتر جدید را جای گذاری کنید.
  9. مجدد هوزینگ را در جایگاه خود قرار داده و در جهت پادساعتگرد بچرخانید تا هوزینگ ثابت شود و با آچار مخصوص، آن را محکم نمایید.
  10. فیلتر مرحله دوم و سوم را نیز به همین ترتیب تعویض نمایید. بعد از تعویض فیلتر مرحله دوم، آب ورودی تصفیه آب را باز کنید تا آب از میان فیلترها عبور کرده و مسیر آن تمیز شود.

تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب 3 مرحله ای

توجه نمایید در تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب 3 مرحله ای که فقط دارای فیلترهای اولیه می باشد هر سه فیلتر آن باید 4 الی 6 ماه یکبار تعویض گردند.

تعویض فیلترهای ثانویه

در این مرحله پس از گذشت حدودا یکسال و نیم از عمر فیلترها لازم است فیلتر ممبران، پست کربن و مینرال و همچنین فیلتر قلیایی به صورت زیر تعویض گردند:

  1. مرحله اول تا چهارم بیان شده در بالا را به همان ترتیب انجام دهید.
  2. سپس لوله قرمز یا شیلنگ تصفیه آب متصل به هوزینگ را جدا کنید.
  3. درپوش هوزینگ را با چرخاندن در جهت عقربه های ساعت باز نمایید.
  4. فیلتر ممبران قبلی را جدا کنید و فیلتر جدید را جانمایی کنید. بهتر است از وسیله ای همانند انبر دم باریک برای قرار دادن فیلتر جدید در هوزینگ استفاده نمایید تا دست شما با فیلتر جدید در تماس نباشد.
  5. درپوش هوزینگ را بسته و شیلنگ تصفیه را مجددا وصل نمایید.
  6. دستگاه را به برق زده و از آن استفاده کنید.

تصفیه آب

نتیجه گیری

در مقاله ای که مطالعه فرمودید نحوه صحیح و آسان تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب 3 و 6 مرحله ای را بیان کردیم. در صورتی که به هر دلیل امکان تعویض این فیلترها را ندارید هنگام خرید تصفیه آب خانگی یا فیلترهای آن امکان درخواست تکنسین برای نصب یا تعویض وجود دارد. همچنین در صورت ایجاد هر سوال در ارتباط با نحوه تعویض فیلترها یا مشاهده نکته غیر عادی در کارکرد فیلترها و دستگاه پرسش خود را با ما در کامنت ها در میان بگذارید تا پاسخ تخصصی آن را دریافت نمایید.

همچنین بخوانید
اگر به دنبال بررسی میزان آلودگی در شهرتان هستید یا می خواهید بدانید آیا شهر شما جز شهرهای با آلودگی آب بالا می باشد یا خیر؟ در مقاله بالا میزان سختی آب شهرهای ایران و همچنین آلوده ترین شهرها از نظر آب شرب بیان شد. همچنین برای اطلاعات بیشتر یا منحصرا مطابق با شرایط شهرتان می توانید در کامنت ها نظر و سوالتان را با ما در میان بگذارید. همچنین در صورتی که نیاز به آشنایی با برندهای مطرح و با کیفیت دارید خواندن مقاله بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران به شما توصیه می شود.
آب آشامیدنی به دلیل گذر از مسیری طولانی تا شیر آب شرب در منزل می تواند حاوی آلودگی های مختلفی باشد که در بعضی موارد این آلودگی ها بسیار خطرناک هستند، مخصوصا زمانی که دارای موجودات میکروسکوپی یا باکتری باشد که در این موارد استفاده از دستگاه تصفیه آب ضروری است. برای اطلاعات بیشتر از مواردی که پس از بروز آنها سریعا باید دستگاه تصفیه آب را تهیه نمایید شما را به مطالعه مقاله پیش رو دعوت می کنیم.
با توجه به وجود برندهای متفرقه زیاد در بازار بهتر است قبل از خرید هر دستگاهی بهترین برندهای آن را شناخته و با توجه به مبلغی که می خواهیم هزینه کنیم بهترین و اصیل ترین انتخاب را داشته باشیم. در این مقاله برندهای موجود در ایران که پر طرفدار و پر فروش هستند و کیفیت آنها نسبت به پولی که صرفشان می شود قابل ملاحظه است را مورد بررسی قرار دادیم. در صورت وجود پرسش در ارتباط با دستگاه تصفیه آب با بیان آن در کامنت می توانید از مشاوره های تخصصی بهره مند شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: