دریل ستونی چیست؟

یکی از مشکلات در زمان استفاده از انواع دریل های برقی، عدم تسلط کافی به دلیل لرزش در زمان سوارخکاری است، از این رو دریل های ستونی به واسطه ستون و ثابت نگه داشتن قطعه کار، فرایند سوراخکاری را با دقت بالا و حساسیت زیادی انجام می دهند و بهترین گزینه برای کارهای صنعتی و سری کاری هستند. در مقاله زیر به معرفی کامل دریل های ستونی، بررسی نحوه کار، نکات استفاده از این نوع دریل می پردازیم. شما می توانید از این مقاله، با عملکرد دریل ستونی بیشتر آشنا شده و در زمان انتخاب دریل، از این نکات استفاده نمایید، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی دریل ستونی

دریل ستونی یا Bench Drill یک دستگاه صنعتی نسبتا بزرگ و برقی می باشد که به کمک آن می توان عمل سوراخکاری، خزینه زنی و پخ زنی را روی متریال های مختلف مانند چوب، فلز و پلاستیک انجام داد. دریل ستونی در کارخانه های تولیدی که نیاز به سری کاری، استفاده مدام و طولانی مدت از دریل دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع دریل با اسامی مختلفی مانند دریل پایه ای، دینامی و دریل ایستاده نیز در بازار شناخته می شود. اگر قصد کار با تجهیزات چوبی و فلزی را دارید، این دستگاه با دقت مطلوبی عملیات سوراخکاری را انجام می دهد.

دریل ستونی

ویژگی های دریل ستونی بر حسب نوع کاربری

به دلیل قدرت بالا، این دریل ها را با نام دریل ستونی صنعتی نیز می شناسند و با توجه به نوع برق مصرفی به دو دسته دریل ستونی سه فاز و تک فاز تقسیم می شود. برخی از برندهای ارائه دهنده دریل ستونی، دریل ستونی اتوماتیک نیز تولید می کنند. همچنین می توان این نوع دریل را برحسب نوع کاربری به دو نوع ثابت و متحرک دسته بندی کرد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

دریل ستونی ثابت

از این مدل دریل ستونی بیشتر در کارخانه ها و کارگاه های بزرگ و برای سری کارهایی استفاده می شود که ابعاد نسبتا بزرگی دارند.

دریل ستونی متحرک

این مدل دریل ستونی نسبت به دریل ستونی ثابت، ابعاد کوچکتری دارد و حمل آن نیز آسان تر است و معمولا روی میز کار از آن استفاده می شود که به آن دریل ستونی رومیزی یا دریل ستونی دستی نیز می گویند. این نوع دریل ها در کارگاه ها و کارخانه های نیمه صنعتی نیز استفاده می شود.

اجزای دریل ستونی

همه دریل های ستونی از 10 بخش اصلی تشکیل می شوند که به صورت کلی این اجزا را در ادامه شرح می دهیم.

اجزای دریل ستونی

  1. راس دریل: مرکز و راس قرار گیری پایه های دریل
  2. موتور: وظیفه تامین نیرو مورد نیاز برای به حرکت دراوردن مته در حین مته کاری را برعهده دارد.
  3. دستگیره: برای کنترل و هدایت مته در حین کار توسط کاربر است.
  4. ستون (از جنس چدن یا مانیسمان صنعتی مقاوم): وظیفه حرکت بازو در دو جهت ساعتگرد و پادساعتگرد را بر عهده دارد که بر روی یک پایه نصب است.
  5. دستگیره تغییر میزکار: برای تنظیم میزان ارتفاع میزکار است.
  6. سوئیچ خاموش و روشن: سوئیچ خاموش روشن دستگاه
  7.  محور یا اسپیندل: وظیفه قدرت موتور به سه نظام را دارد.
  8.  شفت دریل: شفت قرار گیری مته دریل
  9. میزکار: برای ایجاد برش و حفره بر روی اجسام است.
  10.   پایه: تمام وزن دستگاه بر روی این قسمت است که بر روی سطح قرار می گیرد.

نحوه کار دریل ستونی

دریل های ستونی دو فلکه دارند که یک فلکه بر روی الکتروموتور قرار می گیرد و دیگری به محور اصلی دریل وصل می شود. اتصال فلکه ها به کمک تسمه است و نقش تسمه دریل ستونی، انتقال حرکت از الکتروموتور به محور محرکه دریل می باشد. دریل های ستونی دارای یک قفل اسپیندل بوده که در زیر سه نظام قرار می گیرد و امکان تنظیم سرعت چرخش اسپیندل دریل ستونی بر حسب مته مورد استفاده بوده و به واسطه دسته ای که دارند می توانید به راحتی حرکت بالا و پایین اسپیندل را تنظیم نمایید.

همچنین نشانه گذاری های مندرج بر روی دسته که بر حسب میلیمتر نوشته شده، امکان سوراخکاری با دقت بالا را برای اپراتور فراهم می سازد و ارتفاع سوراخکاری از این طریق قابل تنظیم می باشد. مته در دریل های ستونی در بخش انتهایی دوک قرار می گیرد و فقط قادر به انجام حرکات عمودی می باشد. در دریل های ستونی، دسته چرخان، مکانیسم چرخشی حرکت دوک را کنترل کرده و می تواند سوراخ هایی با عمق ثابت و یکنواخت، ایجاد کند. همچنین همه مدل های دریل ستونی، عمدتا عمق توقف یکسانی دارند. سرعت دریل متناسب با نوع و سختی تجهیزی که در حال دریل کاری آن هستید، متفاوت است و برای ایجاد حفره در سطوح سخت، سرعت دریل کاهش می یابد.

نحوه کار دریل ستونی

نکات ایمنی استفاده از دریل ستونی

  • سرعت دستگاه را متناسب با نوع مته انتخاب کنید.
  • این نوع دریل در محیط های کاری خشک و سر پوشیده استفاده نمایید.
  • ترجیحا از این تجهیز در محیط هایی با نور مناسب با تهویه مطلوب استفاده کنید.
  • قبل از روشن کردن، قطعه کار را به وسیله گیره روی میز کار محکم کنید.
  • مته را متناسب با جنس قطعه کار انتخاب کنید.
  • بعد از هر بار استفاده، دریل را به وسیله فرچه تمیز کنید.
  • توصیه می شود هنگام کار با دریل، از عینک محافظ استفاده کنید.
  • هنگام سوراخکاری فلز، برای روان شدن مته از روغن روانکاری استفاده نمایید.

نکات تعمیر و نگهداری دریل ستونی

  • باز کردن و بررسی بخش درونی دریل ستونی: می توانید با پیچ گوشتی دریل را باز کرده و محیط داخلی را به دقت بررسی کنید. در این حالت بررسی سیم های سوخته یا قطعات شکسته می تواند کمک کننده باشد.
  • تعویض کلید: اگر کلید دچار مشکل شد، ابتدا باید اتصال آن را بررسی کرده و بعد از جداسازی کلید قدیمی، کلید جدید را جای گذاری نمایید، سپس برای مطمئن شدن کارکرد، دستگاه را چک کنید.

حال اگر تمامی این کارها انجام شد اما دریل ستونی کار نکرد، چه باید کرد؟

در اینجا باید حتما از یک فرد متخصص کمک بگیرید تا بتواند دریل ستونی را تعمیر نماید. در هر شرایطی اگر حتی در موارد اولیه مثل باز و بسته کردن دریل با تعویض کلید مشکل داشتید، به تنهایی عمل نکنید و حتما از یک فرد متخصص مشورت بگیرید.

برای طول عمر مفید دریل ستونی توصیه می شود آن را در محیط هایی به دور از رطوبت و خشک نگهداری کنید. استفاده درست و دقت در عدم اعمال فشار بیش از حد به دریل ستونی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بهترین برند دریل ستونی

بهترین برند دریل ستونی
دریل ستونی رونیکس دریل ستونی محک
دریل ستونی رونیکس دریل ستونی محک
خرید دریل ستونی رونیکس خرید دریل ستونی محک

نتیجه گیری:

در این مقاله درباره مهم ترین قابلیت های دریل ستونی، انواع آنها، نکات ایمنی در زمان استفاده و مزیت های اصلی دریل های ستونی صحبت شد، امیدواریم که این اطلاعات پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشد، همچنین در صورتیکه درباره دریل های ستونی سوالی دارید، می توانید سوالات خود را در قالب کامنت در این صفحه درج نمایید.

همچنین بخوانید
دریل شارژی دستگاهی الکتریکال می باشد که به عنوان ابزاری کاربردی در سوراخکاری های ظریف و باز و بسته کردن سریع پیچ های خودرو فولادی کاربرد دارد. این ابزار در کابینت سازی و صنایع چوب و فلزات کاربرد فراوان دارد. همچنین ابزاری ایده آل برای منازل مسکونی می باشد که در صورت در دسترس بودن، بسیاری از کارهای سوراخکاری و باز و بست پیچ ها به واسطه دریل شارژی به آسانی صورت می پذیرد.
دریل برقی یکی از ابزارآلات مهم صنعتی و خانگی بوده که برای کاربری های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. از فاکتورهای مهم در انتخاب دریل کاربری و وزن است. هر چقدر وزن دستگاه بیشتر باشد توان دریل نیز بالاتر می رود. در این مقاله قرار است در مورد دریل برقی صحبت کنیم و شما را با کاربری دریل برقی آشنا نماییم، اگر شما هم قصد خرید دریل برقی را دارید اولین قدم آشنایی با این ابزار است، برای آشنایی با دریل برقی و شناخت انواع و اجزای آن با توجه به نوع کاربری به صفحه هایپر صنعت فامکو مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: