نحوه انتخاب موتور برق مناسب برای پمپ

انتخاب موتور برق مناسب برای پمپ یک فرآیند بسیار مهم بوده و نیازمند در نظر گرفتن عوامل مختلفی می باشد که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی روش های مختلف انتخاب موتور برق مناسب پمپ می پردازیم.

ضرورت استفاده از موتور برق

موتور برق در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرد که دسترسی به برق توسط مصرف کننده میسر نباشد. این مناطق شامل زمین های کشاورزی، مناطق مسکونی دور افتاده با امکانات پایین دسترسی به برق می باشند. در این شرایط کشاورزان برای آبیاری زمین های زراعی خود، به موتور پمپ نیاز خواهند داشت. همانطور که می دانید موتور پمپ ها نیز در شرایط عدم دسترسی به انرژی برق استفاده می شوند اما برای استفاده از موتور پمپ، محدودیت هایی وجود دارد.

موتور آب ها حداکثر میزان آبرسانی 100 متر دارند که در نتیجه، برای آبیاری زمین های زراعی که نیازمند به ارتفاع و آبدهی بالا مناسب نیستند. در این حالت بهترین گزینه استفاده از موتور برق (موتورهای احتراقی) چند سیلندر به همراه پمپ فشار قوی افقی است، زیرا علاوه بر تامین میزان بالای ارتفاع آبرسانی و مقدار آبدهی، به منظور فرآیند های آبیاری تحت فشار نیز می توان از آنها استفاده نمود.

راهنمای خرید انواع موتور برق برای پمپ

انواع موتور برق بر اساس نوع سوخت مصرفی

موتور برق ها انواع مختلفی دارند که استفاده از هر کدام در شرایط خاص خود امکان پذیر است که در زیر انواع آنها را نام برده ایم.

عوامل موثر در خرید موتور برق برای پمپ

نکته حائز اهمیت این است که استفاده از هر کدام از موتور برق های فوق الذکر به شرایط محیطی مصرف کننده و همچنین امکانات و دسترسی های او بستگی دارد. در ادامه به عوامل موثر بر انتخاب موتور برق مناسب برای پمپ می پردازیم:

عوامل موثر در خرید موتور برق برای پمپ

نوع موتور برق

نوع موتور برق به سوخت در دسترس بستگی دارد، برای مثال برای افرادی که امکان دسترسی آسان به بنزین ندارند (مانند مناطق جنوبی کشور)، پیشنهاد می شود که از موتور برق های دیزلی به منظور تولید نیروی لازم جهت فعالیت پمپ استفاده کنند. همچنین برای مصرف کنندگانی که در مناطقی زندگی می کنند که دسترسی به بنزین راحت است (تعداد پمپ بنزین های شهری بالا است)، موتور پمپ بنزینی مناسب است.

در صورتی که امکان دسترسی به گاز CNG یا گاز LPG برای کاربر ممکن باشد، پیشنهاد می گردد که از موتور برق گازسوز برای پمپ استفاده شود. در شرایطی که امکان استفاده از بنزین برای کاربر به لحاظ اقتصادی سخت باشد، موتور برق نفتی بنزینی پیشنهاد می گردد. موتور برق انتخابی می تواند برای هر نوع کاربری مانند موتور برق برای کولر آبی یا موتور برق مناسب برای باغ و غیره باشد.

نوع پمپ

نوع پمپ نیز بر انتخاب موتور برق تاثیرگذار است. پمپ ها می توانند از نوع سانتیریفیوز، پیستونی و غیره باشند. هر نوع پمپ نیازمند توان و ویژگی های خاصی است. تولید کننده هر پمپ معمولا راهنمایی هایی درباره توان مورد نیاز و دیگر مشخصات فنی آن درج می کند که باید به آنها توجه کنید.

توان مورد نیاز

از مهم ترین عواملی که باید در انتخاب موتور برق برای پمپ در نظر گرفته شود، توان مورد نیاز است. توان مورد نیاز به واحد وات (W)، کیلووات (KW) یا اسب بخار (HP) اندازه گیری می شود. حال برای تشخیص اینکه چه مقدار توان برای پمپ کاربر مناسب است، باید توان کاری پمپ مشخص شود.

نکته ای که باید به آن توجه ویژه گردد این است که توان موتور برق برای راه اندازی، حتما باید بیش از دو برابر توان پمپ باشد. در واقع، موتور برق برای راه اندازی، توان و شدت جریانی بیش از توان و شدت جریان پمپ مورد نظر، نیاز دارد. برای مثال، پمپی که توان مصرفی 3 کیلووات دارد، موتور برقی با توانی بین 7 تا 9 کیلووات نیاز است که طبیعتا شدت جریانی بیشتر از شدت جریان پمپ مورد بررسی را نیاز خواهد داشت.

راندمان کاری

راندمان موتور برق نیز باید در انتخاب موتور برق مناسب پمپ، مد نظر قرار گیرد. راندمان موتور برق، نشان دهنده کارایی آن است که جهت مصرف بهینه برق توصیه می شود موتور برق با راندمان بالا انتخاب شود. موتور برق ها راندمان کاری متفاوتی دارند که بیشترین راندمان کاری برای موتور برق دیزلی است که با سوخت گازوئیل کار می کند. اولویت دوم مربوط به موتور برق بنزینی است که با احتراق بنزین کار می کند و اولویت های بعدی به ترتیب مربوط به موتور برق های نفتی بنزینی و موتور برق گازسوز می باشد.

راندمان کاری موتور برق برای پمپ

عمر مفید

عمر مفید موتور بستگی به عوامل متعددی دارد. برای مثال، نوع و کیفیت مواد استفاده شده در ساخت موتور برق از عوامل اصلی تعیین کننده عمر مفید آن است. استفاده از مواد با کیفیت بالا و استانداردهای صنعتی مناسب، عمر مفید موتور را افزایش خواهد داد.

شرایط عملکرد موتور برق نیز نقش قابل توجهی در عمر مفید آن ایفا می کند. شرتیط آب و هوایی، دمای محیط، رطوبت، لرزش ها، و شوک های ناشی از حمل و نقل، ولتاژ و فرکانس تغذیه و سایر عوامل مشابه می توانند بر عمر مفید موتور برق تاثیرگذار باشند.

نگهداری منظم و صحیح از موتور برق به طور قابل توجهی بر عمر مفید آن تاثیر دارد. تعویض منظم روغن، تمیز کردن و تعمیر هر گونه خرابی و استفاده از قطعات یدکی اصلی و معتبر، همگی به حفظ عملکرد بهینه و افزایش طول عمر مفید موتور برق کمک می کنند.

هزینه سوخت مصرفی

هزینه سوخت مورد استفاده موتور برق نیز باید در نظر گرفته شود. اگر امکان دسترسی کاربر به تمام مدل های موتور برق میسر است، باید هزینه سوخت مصرفی موتور برق مورد انتخاب خود را نیز در نظر بگیرد.

برندهای مطرح موتور برق

بهترین برندهای موتور برق
موتور برق بنزینی واکسون موتور برق دیزلی هیوندای
موتور برق بنزینی واکسون موتور برق دیزلی هیوندای
خرید موتور برق بنزینی واکسون خرید موتور برق دیزلی هیوندای
موتور برق گازسوز فیرمن موتور برق نفتی بنزینی هوندا هوتن
موتور برق گازسوز فیرمن موتور برق نفتی بنزینی هوندا هوتن
خرید موتور برق گازسوز فیرمن خرید موتور برق نفتی بنزینی هوندا هوتن
موتور برق بنزینی جیانگ دانگ موتور برق دیزلی سان پاور
موتور برق بنزینی جیانگ دانگ موتور برق دیزلی سان پاور
خرید موتور برق بنزینی جیانگ دانگ خرید موتور برق دیزلی سان پاور

نتیجه گیری:

با توجه به مطالب فوق، انتخاب صحیح موتور برق نیاز به دانش و آگاهی کامل کاربر از شرایط محیطی، دمایی، امکانات دسترسی به سوخت و غیره دارد که همگی به نوبه خود در انتخاب موتور برق، تاثیر گذار هستند. به همین دلیل اگر برای انتخاب موتور برق متناسب با مصرف خود سوالی دارید می توانید در کامنت همین صفحه سوال خود را مطرح نمایید.

همچنین بخوانید
اگر بخواهیم به مورد این که کدام یک بهتر است نظر دهیم باید در ابتدا پنل خورشیدی و موتور برق را با هم مقایسه نماییم. زیرا هر کدام دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. با بیان تمام موارد شما می توانید در مورد این که کدام یک بهتر است نتیجه گیری نمایید. مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی می توانید سوالات خود را مطرح نمایید.
از موتور پمپ نمی توان برق گرفت. موتور برق و ژنراتور هر دور از محصولاتی هستند که عملکرد متفاوتی دارند، بنابراین، با توجه به کارکرد، محصولی که برای تولید برق استفاده می شود ژنراتور می باشد.
پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: