ایزوبوتانول چیست؟

ایزو بوتانول یا ایزوبوتیل الکل ماده شیمیایی و بیولوژیکی است که به عنوان حلال صنعتی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله مشخصات و ساختار ایزوبوتانول بررسی شده و فرایند تولید آن شرح داده می شود همچنین بیان شده است که این ماده به چه منظور هایی در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بررسی ایزوبوتیل الکل

ایزوبوتانول مایعی شفاف با نقطه جوش نسبتا بالا می باشد که به عنوان ماده اولیه در صنایع شیمیایی، غذایی، حلال و پوشش و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. فرمول شیمیایی آن C4H10O است. این ماده الکلی در مقایسه با اتانول از محتوای انرژی بالایی برخوردار است و بر خلاف اتانول با هر درصدی با بنزین قابل اختلاط بوده قابل مصرف در موتورهای بنزینی می باشد ایزو بوتانول به دو صورت شیمیایی و بیولوژیکی تولید می شود. 

این ماده یکی از ایزومرهای بوتانول می باشد که فرمول شیمیایی یکسانی داشته فرم ساختاری آنها با هم متفاوت است. دیگر ایزومرهای بوتانول عبارت اند از n-بوتانول، 2-بوتانول و tert-بوتانول.

 ایزوبوتیل الکل

مشخصات فنی ایزوبوتانول

  • فرمول شیمیایی:C4H9OH
  • دمای ذوب: 108- درجه سانتیگراد
  • دمای جوش: 107.89 درجه سانتیگراد
  • نقطه اشتعال: 28درجه سانتیگراد
  • وزن مولکولی : 74.12g/mol

فرایندهای تولید ایزوبوتانول

ایزو بوتانول به دو صورت شیمیایی و بیولوژیکی تولید می شود که در روش بیولوژیکی ایزو بوتانول طی تخمیر کربوهیدرات ها تولید می شود ایزو بوتانول حاصل از این روش رقیق بوده و غلظت پایینی دارد به همین دلیل برای بدست آوردن ایزوبوتانول با غلظت بالا نیاز به تکنیک های جداسازی می باشد. از فرایندهای شناخته شده در زمینه جداسازی الکل ها از محلول های آبی آنها می توان به تقطیر، استخراج با حلال، دفع گازی و تراوش تبخیری اشاره نمود بررسی ها حاکی از آن است که روش تراوش تبخیری از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر می باشد به عنوان مثال، میزان انرژی مصرفی در فرایند های دفع گازی، جذب، استخراج و استخراج غشایی و تراوش تبخیری به منظور جداسازی ایزوبوتانول به ترتیب برابر با 21،33،14 و 9 مگاژول بر کیلوگرم می باشد. تراوش تبخیری یک فرایند غشایی است که در آن یک مخلوط خوراک مایع به وسیله تبخیر جزئی در طی یک غشاء انتخاب پذیر غیر متخلخل جدا می شود.

تولید ایزوبوتانول صنعتی نیز به دو روش انجام می شود:

  1. از روش هیدروژناسیون و سپس تقطیر
  2. از طریق کربنیله کردن پروپیلن

در کل رایج ترین روش تولید ایزوبوتانول از طریق هیدروژناسیون است که در یک راکتور انجام می شود سپس از طریق تقطیر جداسازی صورت می گیرد.

فرایندهای تولید ایزوبوتانول

کاربردهای ایزوبوتانول

ایزو بوتانول کاربری های فراوانی در صنعت می تواند داشته باشد و به عنوان مواد اولیه صنایع شیمیایی کاربرد دارد از عمده مصارف پر کاربرد این حلال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به عنوان طعم دهنده در صنایع غذایی
  • به عنوان حلال در پوشش های سطح و چسب
  • در صنعت خودروسازی به عنوان افزودنی به سوخت خودرو جهت جلوگیری از یخ زدن کاربراتور و همچنین به عنوان پولیش جهت افزایش وضوح رنگ خودرو
  • به عنوان خوراک در واحدهای تولید ایزوبوتیل استات
  • در صنعت چاپ به عنوان حلال
  • به عنوان افزودنی در مایعات ضد یخ زدگی
  • حلال در صنعت نساجی
  • حلال برای رنگ های پلاستیک
  • از ایزو بوتانول در آزمایشگاه به عنوان حلال شاهد در کروماتوگرافی استفاده می شود.

کاربردهای ایزوبوتانول

نتیجه گیری

بوتانول و ایزومر هایش در صورت دستیابی به روش هایی برای تولید انبوه، به منظور دست یابی به سوخت های زیستی و تجدید پذیر به عنوان جایگزینی مناسب برای سوخت های فسیلی در آینده، امیدواری هایی را برای محققان به وجود آورده است از ویژگی های بارز این ماده می توان به دمای جوش و انجماد بالای آن اشاره نمود که می تواند به عنوان یک افزودنی جهت جلوگیری از یخ زدگی استفاده شود.

همچنین بخوانید
در این بخش به بررسی خصوصیات و ویژگی های نفوذدهنده صنعت نساجی پرداخته می شود و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن و کاربردهای آن در صنعت نساجی مورد بحث قرار می گیرد. در پایان این مقاله شما به راحتی با اطلاعاتی کامل و دقیق می توانید جهت خرید آن اقدام نمایید. نفوذ دهنده ها در واقع همان مواد فعال سطحی هستند که با کاهش کشش سطحی آب باعث می شوند که آب به راحتی در به الیاف نفوذ کند.. استفاده از این مواد در صنعت نساجی می تواند کمک شایانی به افزایش کیفیت رنگرزی داشته باشد.
استفاده از کریر CK-80 در صنعت نساجی جهت رنگرزی پارچه های پلی استر می باشد. این مقاله حاوی اطلاعات مفید و جامعی در مورد این ماده است که می تواند به شما در شناسایی این ماده تعاونی نساجی کمک کند. از آنجایی که رنگرزی پارچه های پلی استر به راحتی در دمای پایین انجام نمی شود به همین دلیل استفاده از کریر یک امر اجتناب ناپذیر می باشد و می تواند به بهبود رنگرزی در دمای پایین کمک کند که در این مورد انتخاب نوع حامل بسیار مهم است و دقت به این نکته می تواند در بهبود کیفیت رنگرزی مفید باشد.
این دوربین های مداربسته دیجیتال به واسطه آی پی مستقلی که دارند به اینترنت وصل می شوند. از این رو داده های حاصل از رصد دوربین بر روی نمایشگر دستگاه قابل مشاهده است و در کمترین فاصله زمانی دیتاها دراختیار کاربر قرار می گیرد که این امر در دوربین های مداربسته آنالوگ امکانپذیر نمی باشد. بدون محدودیت زمانی و مکانی به راحتی می توان به داده های دوربین مداربسته تحت شبکه دسترسی داشت که این قضیه بزرگ ترین مزیت این دوربین ها تلقی می شود.
در این بخش با ساختار و خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده آشنا شده و همچنین به بررسی فرایند تولید و کاربردهای آن پرداخته شده است. سدیم آلژینات از آنجایی که از جلبک های دریایی و به صورت طبیعی در دسترس است با داشتن ویژگی هایی چون عدم سمیت و زیست تخریب پذیر بودن و هزینه دستیابی به صرفه به عنوان یک ماده با ارزش در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد این ماده جهت مصرف در صنایع غذایی و دارویی دارای تاییدیه جهانی از سازمان غذا و دارو (FDA) می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: