پرکلرو اتیلن چیست؟

پر کلرو اتیلن یا تترا کلرو اتیلن که با نام های Pce و Perc (پرک) نیز معرفی می شود یک حلال آلی می باشد که به عنوان یک مایع تمیز کننده خشک شناخته می شود. این ماده در آب به مقدار بسیار کمی حل می شود اما در الکل، اتر، کلروفرم، بنزن و هگزان به راحتی قابلیت حل شدن دارد. در مقاله پیش رو با پرکلرو اتیلن، کاربردهای آن و فرایند تولید این ماده بیشتر آشنا می شویم.

پرکلرو اتیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

پر کلرو اتیلن به فرم مایع و بیرنگ می باشد و بویی شیرین دارد و دارای فرمول مولکولی C2Cl4 است و یک کلرو کربن شناخته می شود. تاریخچه کشف پر کلرواتیلن مربوط به سال 1821 می شود که مایکل فارادی موفق به کشف آن شده است. او دریافت که با جدا کردن کلر از هیدروکربن ها در دمای بالا می توان پرکلرواتیلن را تولید کرد.

پر کلرو اتیلن (تترا کلرو اتیلن، Pce و Perc، پرک)

انواع فرایند تولید پرکلرو اتیلن

در کل پرکلرواتیلن به سه روش زیر تولید می شود:

  • کلردار کردن هیدروکربن های سبک
  • کلردار کردن اتیلن دی کلراید
  • اکسی کلونیزاسیون

پر کلرو اتیلن

در واقع بیش ترین مقدار پرکلرو اتیلن از طریق کلردار کردن هیدروکربن های سبک به دست می آید. در فرایند کلرزنی، اتیلن و کلر در حضور کاتالیزوری مانند کلرید آهن (III) یا کربن فعال واکنش می دهند. در این واکنش گاز تتراکلرو اتیلن و کلرید هیدروژن تولید می شود. تتراکلرو اتیلن خام را از روش تقطیر خالص سازی می کنند تا ناخالصی هایی که به عنوان محصولات جانبی واکنش در آن موجود بوده اند، جدا شوند.

پرکلرواتیلن اگر در مجاورت گرما قرار بگیرد تصعید شده و گاز فسژن آزاد می کند. به همین دلیل برای جلوگیری از این کار، تثبیت کننده هایی مانند تری فنیل فسفیت یا پارا دی کلروبنزن به پرکلرو اتیلن خالص اضافه می شوند تا از عمل تصعید جلوگیری شود.

C2H4 + 4Cl2 = C2Cl4 + 4HCl

پرکلرواتیلن چه کاربردی دارد؟

  • عمده ترین کاربرد پرکلرواتیلن به عنوان تمیز کننده خشک در خشکشویی ها می باشد.
  • این ماده به دلیل حلالیت کم در آب و نقطه جوش بالا، حلال مناسبی برای انواع روغن ها و چربی ها می باشد به همین دلیل به عنوان تمیز کننده چربی ها و روغن از روی سطح فلزات و قطعات فلزی کارایی خوبی دارد.
  • به عنوان مایع عایق و گاز خنک کننده در ترانسفورماتورهای الکتریکی استفاده می شود.
  • در پاک کننده های رنگ، چسب و جوهر چاپ کاربردی است.
  • برای حذف دوده از دیگ های بخار صنعتی قابل استفاده می باشد.
  • در صنایع خودروسازی، صنایع هوافضا و صنایع لوازم خانگی کاربرد دارد.
  • جهت بازیابی گوگرد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

تترا کلرو اتیلن

عوارض پر کلرو اتیلن

در صورت کار کردن مداوم با این ماده و قرار گرفتن طولانی مدت در مجاورت مقادیر بالای آن باعث می شود که روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و منجر به بی هوشی یا حتی مرگ شود. علاوه بر این طبق تحقیقات انجام شده مشخص گردیده است که این ماده می تواند بر کبد، کلیه ها و دستگاه تولید مثل تاثیر مضری داشته باشد. همچنین این ماده اگر در مجاورت حرارت قرار بگیرد تصعید شده و تولید گاز فیسژن می کند که بسیار خطرناک می باشد.

نتیجه گیری

با وجود کارایی بالا در استفاده از پرکلرو اتیلن اما به دلیل اینکه این ماده حاوی کلر می باشد، سمی است و استفاده از آن از نظر وضعیت سلامتی افراد و محیط زیست درگیر چالش های بسیاری است، لذا در مورد استفاده از آن در آینده و به طور گسترده نمی توان نظر قطعی داد.

همچنین بخوانید
همانطور که مطالعه نمودید نرمال بوتانول یک الکل ساده از نوع اول می باشد که دارای 4 اتم کربن است، در واقع یک الکل 4 کربنی است. این ماده به راحتی در حلال های آلی حل شده و حلالیت آن در آب به صورت کم محلول می باشد. این ماده یکی از حلال های صنعتی است که اشتعال پذیری بالایی دارد. در صورتی که می خواهید بدانید نرمال بوتانول چیست، روش های تولید آن چگونه است و هچنین مزایای استفاده از آن به عنوان طعم دهنده در غذاها و نوشیدنی ها چیست یا در چه صنایعی کاربرد دارد، خواندن این مقاله به شما توصیه می شود.
یک ماده شیمیایی آلی است که در دسته الکل های چرب نوع اول قرار داشته و دارای 8 اتم کربن و یک گروه عاملیOH می باشد. این ماده بی رنگ و شفاف بوده و به مقدار ناچیزی در آب محلول می باشد ولی در تمامی حلال های آلی و الکل ها محلول می باشد و فرمول مولکولی آن C8H18O می باشد. دی اتیل هگزانول یک مایع اشتعال پذیر می باشد که در مجاورت با اکسید کننده های قوی به سرعت شعله ور می شود.
فنول یک ترکیب آلی ساده می باشد که دارای یک حلقه بنزن و یک گروه عاملی OH- بوده و یک ترکیب آروماتیک است که شباهت زیادی به الکل ها دارد و بسیار سمی و سوزاننده می باشد. اصطلاح فنول به هر ترکیب آلی که در آن، یک حلقه معطر کربنی به یک گروه هیدروکسیل متصل باشد، گفته می شود که به عنوان یک نام عمومی برای کل خانواده فنول ها مورد استفاده قرار می گیرد اما این اصطلاح به ساده ترین عضو گروه فنول ها یعنی مونو هیدروکسی بنزن (C6H5OH) تعلق دارد که به نام بنزنول یا کربولیک اسید نیز شناخته می شود.
ستو استئاریل الکل (cetostearyl alcohol) از ترکیب از دو الکل استئاریل و ستیل ساخته شده می شود که به دلیل فرمول شیمیایی آن با نام الکل با زنجیر بلند نیز نامیده می شود. این ترکیب به صورت مایع سفید مومی است که در دمای اتاق به شکل جامد در می آید، الکل های چرب دارای تعداد زوج اتم کربن و یک گروه الکل منفرد (OH-) متصل به آخرین کربن هستند. این ماده به عنوان جز رایج در طیف وسیعی از محصولات آرایشی و مراقبت شخصی  به عنوان تثبیت کننده و امولسیون کننده عمل می کند و مانع دو فازی شدن محصول می شود.
ایزوبوتانول مایعی شفاف با نقطه جوش نسبتا بالا می باشد که به عنوان ماده اولیه در صنایع شیمیایی، غذایی، حلال و پوشش و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. فرمول شیمیایی آن C4H10O است. اگر شما هم قصد خرید چکش تخریب را دارید اولین قدم آشنایی با این ابزار است، برای آشنایی با چکش تخریب و شناخت انواع و اجزای آن با توجه به نوع کاربری به صفحه هایپر صنعت فامکو مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: