کمپرسور هوای فشرده چیست؟

کمپرسور هوای فشرده وسیله ای است که قدرت را (با استفاده از موتور الکتریکی، دیزلی یا موتور بنزینی و غیره) به انرژی پتانسیل ذخیره شده در هوا تحت فشار (هوای فشرده) تبدیل می کند. کمپرسور هوای فشرده به طور کلی بر اساس میزان حجم مورد نیاز هوای فشرده صنایع مختلف به دو دسته کلی کمپرسور اسکرو و کمپرسور سیلندر پیستونی تقسیم می شود که عموما در ظرفیت های پایین (حداکثر تا 3000 لیتر بر دقیقه) از نوع کمپرسور های سیلندر پیستونی یا رفت و برگشتی و در ظرفیت های بالا (حداقل تا 3000 لیتر بر دقیقه) از نوع کمپرسور اسکرو هوا استفاده می شود.

فیلم معرفی و نحوه انتخاب کمپرسور هوا

کمپرسور هوا با استفاده از یکی از چندین روش موجود برای فشرده سازی هوا، یک کمپرسور، هوای بیشتر و بیشتری را در داخل مخزن کمپرسور ذخیره می کند و فشار افزایش می یابد. هنگامی که فشار مخزن به حد بالا می رسد، کمپرسور هوا خاموش می شود. سپس هوای فشرده در مخزن نگهداری می شود تا زمانی که مورد استفاده قرار گیرد. انرژی موجود در هوای فشرده می تواند برای کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار گیرد، انرژی جنبشی موجود در هوای فشرده هنگام استفاده از آن کاهش می یابد و در نتیجه فشار مخزن کاهش می یابد این کاهش فشار زمانی که به حد پایین فشار مخزن برسد، کمپرسور (واحد هواساز) دوباره شروع به کار می کند تا زمانی که به حد بالایی فشار مخزن برسد. رنج فشار کاری در سیستم کمپرسورهای هوای فشرده به طور معمول بین 6 تا 10 بار قابل تنظیم می باشد و در موارد استفاده خاص این میزان فشار تا 40 بار و بعد از آن تا 250 بار نیز افزایش می یابد.

عموما در صنایع مختلف از کمپرسور هایی با فشار کاری بین 6 تا 10 بار استفاده می شود و از کمپرسور 30 بار و کمپرسور 40 بار در صنایعی همچون تولید پت و در مواردی جهت استارت دیزل ژنراتور یا موتور کشتی استفاده شده و از کمپرسور های 250 و 300 بار در مکانیزم پر کردن کپسول های غواصی و پینت بال استفاده می شود.

فروش کمپرسور هوای فشرده

انواع کمپرسور هوا اعم از سیلندر پیستونی و اسکرو دارای ظرفیت های متداول و پرمصرفی می باشد که در زیر معرفی شده اند.

کمپرسور باد سیلندر پیستونی

انواع کمپرسور باد مدل سیلندر پیستونی عبارتند از:

  • 250 لیتری

این مدل از کمپرسور پیستونی عموما دارای دینام 2 اسب بخار یا 1.5 کیلوات تکفاز می باشد و دارای واحد هواساز دو سیلندر بوده که میزان 250 لیتر بر دقیقه هوای فشرده با حداکثر فشار 8 بار تولید می کند. حجم مخزن این کمپرسور، 250 لیتری بوده که با ورق 3 میلی متر تولید شده و می تواند از نوع ایستاده پایه ثابت و هم از نوع افقی چرخدار (پرتابل) باشد.

  • 350 لیتری

این کمپرسور دارای دینام 3 اسب بخار یا 2.2 کیلووات از نوع تک فاز یا سه فاز می باشد و دارای واحد هواساز دو سیلندر یا سه سیلندر بوده که میزان 350 لیتر بر دقیقه هوای فشرده با حداکثر فشار 8 بار تولید می کند. حجم مخزن این کمپرسور، 350 لیتر با ورق 3 میلی متر می باشد و می تواند از نوع ایستاده پایه ثابت و هم از نوع افقی چرخدار (پرتابل) باشد.

  • 500 لیتری

این کمپرسور دارای دینام 5.5 اسب بخار یا 4 کیلووات از نوع سه فاز می باشد و دارای واحد هواساز دو سیلندر یا سه سیلندر بوده که میزان 500 الی 600 لیتر بر دقیقه هوای فشرده با حداکثر فشار 10 بار تولید می کند. حجم مخزن کمپرسور باد 500 لیتری، 500 لیتر با ورق 4 میلی متر می باشد و می تواند از نوع ایستاده پایه ثابت یا افقی چرخدار (پرتابل) باشد.

  • 750 لیتری

این مدل از کمپرسور عموما دارای الکتروموتور 7.5 اسب بخار یا 5.5 کیلووات سه فاز و واحد هواساز دو سیلندر، سه سیلندر یا چهار سیلندر می باشد. مقدار هوای تولید شده از 700 تا 850 لیتر بر دقیقه با حداکثر فشار کاری 10 بار متغیر می باشد همچنین دارای مخزن 750 لیتری با ورق 5 میلی متر از نوع ایستاده یا افقی پایه ثابت می باشد.

  • 1000 لیتری

این مدل از کمپرسورها عموما دارای الکتروموتور 10 اسب بخار یا 7.5 کیلووات سه فاز و واحد هواساز دو سیلندر، سه سیلندر یا چهار سیلندر می باشند. مقدار هوای تولید شده از 900 تا 1250 لیتر بر دقیقه با حداکثر فشار کاری 10 بار متغیر می باشد همچنین دارای مخزن 1000 لیتری با ورق 6 میلی متر از نوع ایستاده یا افقی پایه ثابت می باشد.

  • 1500 لیتری

این کمپرسور دارای الکتروموتور 15 اسب بخار یا 11 کیلووات سه فاز و واحد هواساز سه سیلندر یا چهار سیلندر می باشند. مقدار هوای تولید شده از 1200 تا 1500 لیتر بر دقیقه با حداکثر فشار کاری 10 بار متغیر می باشد همچنین دارای مخزن 1000 لیتری با ورق 6 میلی متر از نوع ایستاده یا افقی پایه ثابت می باشد.

  • فشار قوی 30 بار و 40 بار

دارای الکتروموتور با توان های مختلف و واحد هواساز دو سیلندر، سه سیلندر و یا چهار سیلندر که توانایی تولید هوای فشرده از 200 لیتر بر دقیقه تا 2000 لیتر بر دقیقه را دارد و جهت کاربرد های مختلفی همچون تولید انواع ظروف پت، استارت ژنراتور، استارت موتور کشتی و تست لوله و اتصالات مورد استفاده قرار می گیرند.

کمپرسور هوا اسکرو

این مدل از کمپرسور های هوا دارای الکتروموتور با توان های مختلف (از 11 کیلووات به بالا) و یک عدد واحد هواساز کمپرسور اسکرو (ایرند کمپرسور) می باشند که ایرند و الکتروموتور توسط تسمه و یا به صورت کوپل مستقیم با هم در ارتباط می باشند و قابلیت تولید هوای فشرده در ظرفیت های بسیار متنوع (از 2000 لیتر بر دقیقه به بالا) و رنج فشار کاری 6 الی 14 بار می باشند. از رایج ترین ظرفیت های کمپرسور باد مدل اسکرو می توان موارد زیر را نام برد:

  • 2 متری
  • 4 متری
  • 6 متری
  • 10 متری
  • 13 متری
  • 15 متری
  • 20 متری

کمپرسور های هوای فشرده از نظر روانکاری به دو نوع کمپرسور روغنی (Oil Injected) یا کمپرسور بدون روغن (Oil Free) تقسیم می شوند که از کمپرسور های اویل فری بیشتر در صنایع داروسازی، مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و درمانی استفاده می گردد.

یک کمپرسور هوا باید متشکل از یک پمپ هوا یا واحد هواساز باشد که به تنهایی هوا را از یک محیط (اغلب محیط اطراف آن) به محیط دیگری (مانند مخزن) پمپ می کند. پمپ های هوا یا واحد هواساز کمپرسور به تنهایی شامل یک مخزن هوا برای ذخیره ی هوای تحت فشار نیستند و عموما بسیار کندتر، آرام تر و ارزان تر از خود کمپرسور هوا می باشند.

واحد هواساز کمپرسور های هوای فشرده، در کمپرسور های اسکرو از دو روتور نر و ماده تشکیل شده است که به آن ایرند کمپرسور یا واحد هواساز اسکرو گفته می شود که از معتبرین برندهای آن که در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد می توان به برندهایی نظیر ایرند روتورکمپ، ایرند ترمومکانیکال، ایرند ارزنر، ایرند وندل، ایرند فینی و غیره اشاره کرد. در کمپرسور های سیلندر پیستونی نیز از معتبرترین برندها می توان به برند واحد هواساز آبک، واحد هواساز فینی، واحد هواساز فیاک، واحد هواساز چینوک، واحد هواساز ایرمک و غیره اشاره کرد.

تجهیزات جانبی هوای فشرده

در تمامی صنایعی که از سیستم های هوای فشرده به عنوان نیروی محرکه لوازم و ادوات هیدرولیکی و پنوماتیکی خود استفاده می کنند کمپرسور هوا یا پمپ باد چه از نوع سیلندر پیستونی و چه از نوع اسکرو به عنوان قلب تپنده و هسته اصلی و مرکزی این سیستم می باشد که وظیفه تولید باد را دارد اما لوازم و ادوات دیگری نیز جهت ذخیره سازی این هوای فشرده و انتقال این هوا به صورت پاک و عاری از هر گونه رطوبت آب، روغن و گرد و غبار به مصرف کننده های نهایی هوای فشرده وجود دارد. از جمله اصلی ترین لوازم و تجهیزاتی که در هر سیستم هوای فشرده اعم از سیلندر پیستونی و اسکرو مورد استفاده قرار می گیرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مخزن ذخیره هوای فشرده

بلافاصله بعد از کمپرسور هوا قرار می گیرد و لوله خروجی از کمپرسور به ورودی آن متصل شده و هوای فشرده شده توسط واحد هواساز کمپرسور به آن وارد می شود و با فشار مشخصی ذخیره می گردد. این مخازن از جنس فولاد از نوع ST37 یا A516 ساخته می شوند و با توجه به ظرفیت کمپرسور هوا دارای ابعاد، اندازه و ضخامت ورق و عدسی مشخص می باشند.

  • فیلتر تله آبگیر

این نوع از فیلتر به وسیله حرکت گردابی و سانتریفیوژی وظیفه جداسازی قطرات درشت آب را دارد و در طول مسیر انتقال هوای فشرده در مکان های متعددی می تواند نصب شود اما اصلی ترین محل قرار گیری تله آبگیر بین کمپرسور هوا و مخزن ذخیره هوای فشرده و همچنین قبل از درایر می باشد.

  • میکروفیلتر

وظیفه اصلی این نوع از فیلتر حذف بخارات روغن، چربی، بوی نامطبوع و گرد و غبار از سیستم هوای فشرده می باشد این مدل از فیلتر ها دارای المنت های داخلی از جنس نمدی و یا الیافی با گرید و دقت های مختلفی می باشند. محل قرار گیری میکروفیلتر قبل و بعد از درایر کمپرسور هوا می باشد.

  • درایر کمپرسور

وظیفه اصلی حذف رطوبت آب از سیستم هوای فشرده به عهده این تجهیز می باشد که دارای دو نوع متفاوت می باشد که عبارتند از درایر تبریدی که به آن درایر یخچالی نیز گفته می شود و دارای کمپرسور تبرید می باشد که به واسطه خنک کردن هوای فشرده خروجی از کمپرسور و بر اساس عمل میعان رطوبت را از سیستم جدا می کند و نوع دوم درایر جذبی می باشد که دارای دو ستون می باشد که در درون این ستون ها مقدار مشخصی از مواد جاذب رطوبت از نوع آلومینو اکتیو یا مولکولارسیو بوده که با عبور هوای فشرده از مبان این مواد رطوبت آب آن گرفته شده و توسط شیر تخلیه های قرار داده شده در انتهای ستون ها از آن خارج می گردد.

کمپرسور هوای فشرده چیست؟

واژه کمپرسور به معنای فشرده سازی یا کمپرس کردن می باشد و کمپرسور وسیله ای مکانیکی است که وظیفه فشرده کردن و افزایش فشار سیالات قابل تراکم را دارد. کمپرسور هوا (Air Compressor) دستگاهی مخصوص فشرده سازی هوای محیط است که در واقع قدرت خود را از (الکتروموتور، موتور بنزینی، دیزلی و غیره) گرفته و هوای محیط اطراف خود را توسط فیلتر هواکشی که بر روی واحد هواساز قرار دارد به درون خود با فشار یک اتمسفر مکش کرده و سپس آن را در مخزن هایی به حجم مشخص و با فشار معینی فشرده سازی و ذخیره می کند. گروه صنعتی فامکو وارد کننده انواع کمپرسورهای سیلندر پیستونی، اسکرو، فشار قوی، سانتریفیوژ، بدون روغن (دندانپزشکی)، قابل حمل، با برندهای معروف اروپایی، آمریکایی و برخی برند های چینی می باشد.

faq

کمپرسور هوا یا پمپ باد وسیله ای است که قدرت را (با استفاده از موتور الکتریکی، دیزلی یا موتور بنزینی و غیره) به انرژی پتانسیل ذخیره شده در هوا تحت فشار (هوای فشرده) تبدیل می کند و هوای فشرده ایجاد شده را به مخزن ذخیره هوای فشرده بعد از خود منتقل و ذخیره می کند.

کمپرسور هوای فشرده به طور کلی بر اساس میزان نیاز هوای فشرده به دو دسته کلی کمپرسور اسکرو و کمپرسور سیلندر پیستونی تقسیم می شود که عموما در ظرفیت های پایین (حداکثر تا 3000 لیتر بر دقیقه) از نوع کمپرسور های سیلندر پیستونی و در ظرفیت های بالا (حداقل تا 3000 لیتر بر دقیقه) از کمپرسور اسکرو هوا استفاده می شود.

جهت انتخاب صحیح کمپرسور لازم می باشد به پارامترهای مهمی نظیر فشار کاری کمپرسور، حجم هوای مورد نیاز، وجود یا عدم وجود روغن در هوای فشرده، سه فاز یا تک فاز بودن برق مصرفی و همچنین میزان حساسیت دستگاه های مصرف کننده هوا به رطوبت آب و روغن توجه نمود.

قرار دادن کمپرسور در محیط مناسب (اتاق کمپرسور)، تعویض به موقع فیلتر هواکش، تعویض به موقع روغن کمپرسور هوا، استفاده از تابلو برق جهت تامین نیروی الکتریکی کمپرسور، تخلیه رطوبت جمع شده در مخزن ذخیره، اجرای لوله کشی مناسب، استفاده از درایر کمپرسور، میکروفیلتر کمپرسور و تله آبگیر کمپرسور جهت حذف رطوبت از سیستم هوای فشرده

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
عبدالرشید ارمشی
ارسال شده در : دوشنبه 06 آذر 1402

سلام، خسته نباشین. یک عدد موتور کمپرسور 4 سیلندر می خواستم برند ایرانی باشه، واسه دستگاه بادی برای بادکردن بطری نوشابه لازم دارم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 11 آذر 1402

سلام جناب ارمشی عزیز، در حال حاضر تجهیز مورد نظرتان ارائه نمی شود.

سید حمیدرضا میرمعزی
ارسال شده در : دوشنبه 19 دی 1401

با عرض سلام و تشکر، بنده یک کمپرسور 24 لیتری روغنی دارم. می خواستم بدانم آیا راهی هست که با این دستگاه تفنگ بادی را شارژ کرد؟ ممنون.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 02 بهمن 1401

سلام دوست عزیز، هر گونه ابزار بادی امکان اتصال به کمپرسور را دارد.

مجتبی منوچهر
ارسال شده در : پنجشنبه 15 دی 1401

سلام، خسته نباشید. کمپرسور باد چهار سیلندر بزرگ با مخزن 750 لیتری خواستم. چه پیشنهادی دارید؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 26 دی 1401

سلام جناب منوچهر عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی برای معرفی مدل مناسب با شما تماس خواهند گرفت.

علی اصغر فضل اله زاده
ارسال شده در : جمعه 29 مهر 1401

سلام، یه کمپرسور برای پر کردن کپسول می خواستم.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 01 آبان 1401

سلام دوست عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

مصطفی
ارسال شده در : پنجشنبه 04 آذر 1400

سلام، یک کمپرسور برای سند بلاست می خوام. کمپرسور فعلی که دارم ۳۰۰۰ لیتری هست، اما کم میاره، یک قوی تر می خوام. پیشنهاد شما چیه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 04 آذر 1400

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

محمود حسینی ارانی
ارسال شده در : یکشنبه 02 آبان 1400

سلام، اینجانب نیاز به کمپرسور ۱۰ متری همراه ازت ساز ۱ متری برای رادیاتورسازی در رباط کریم دارم‌. لطفا پیشنهادهای خود را مرحمت بفرمایید.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 03 آبان 1400

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.