دستگاه ترموفرمینگ

دستگاه ترموفرمینگ چیست؟

همانطور که از نام این دستگاه مشخص است این دستگاه از دو واژه (ترمو) به معنای حرارت دهی و واژه (فرمینگ) به معنای شکل دهی می باشد. در گذشته به این دستگاه وکیوم فرمی گفته می شد. نام دیگر این دستگاه بلیستر ترموفرمینگ می باشد.

کاتالوگ دستگاه ترموفرمینگ

دستگاه ترموفرمینگ

دستگاه ترموفرمینگ چگونه کار می کند؟

دستگاه ترموفرمینگ که یکی از انواع ماشین آلات بسته بندی به شما می رود، می تواند با عبور رول یا ورق پلیمری ترمو فرم یا PVC از قالب دستگاه با دادن حرارت ظروف مورد نیاز جهت پر نمودن محصولات را ایجاد نماید. پلیمرهای ترموفرم در اثر حرارت ذوب می شوند و با دادن حرارت مناسب به آن می توان ورق را به شکل قالب مورد نظر ایجاد نمود. نکته ای که برای ایجاد ظروف پلاستیکی حتما باید رعایت کرد آن است که حرارت دهی در آن باید به صورت یکنواخت باشد. وقتی که ورق به نقطه نرم شدن رسید، آماده فرم گرفتن می شود. اگر ورق پلاستیکی از جنس پلی پروپیلن (PP) باشد نیاز به پیش حرارت دارد و باید به دستگاه یک پیش گرم کننده افزوده شود.

البته باید توجه کرد که اگر حرارت بیش از حد به رول پلیمری داده شود ممکن است حالت شل شدن، تخریب پلیمر و عدم فرم گیری و کاهش ضخامت ظروف رخ دهد. سپس ظروف پلاستیکی آماده شده در رول به بخش پرکردن محصولات توسط دستگاه می روند و ظروف از مواد مورد نظر پر می گردند و بعد فویل آلومینیوم روی دهانه ظروف قرار گرفته و سیل می شود و به سمت برش رفته و ظروف را برش می زند در نهایت بسته های آماده شده از دستگاه خارج می شوند. همزمان با آن ضایعات رول توسط جمع کننده رول از دستگاه خارج می شود. از ویژگی های این دستگاه این است که سازو کاری ساده دارد و به راحتی نحوه کار با آن قابل فراگیری می باشد. کارآیی برای تولید کنندگان این دستگاه بسیار بالا و بصرفه است به گونه ای که با تهیه این دستگاه می توانیم عملکرد چندین دستگاه مجزا را به طور همزمان داشته باشیم.

اجزای دستگاه ترموفرمینگ

  1. رول پلی فرم مناسب برای فرم گیری
  2. حرارت دهی به رول برای آماده سازی رول برای شکل گیری
  3. شکل گیری رول توسط قالب و ایجاد ظروف
  4. پر شدن ظرف از محصول مورد نظر
  5. رول فویل یا PVC برای سیل کردن ظروف
  6. لمینت
  7. برش ظروف

دستگاه ترموفرمینگ وکیوم اسکین

اصطلاحا به این دستگاه وکیوم پوستی گفته می شود و عملکرد این دستگاه به صورت کاملا اتومات و بدون دخالت دست، دارای سرعت و دقت بسیار بالا در بسته بندی محصولات می باشد. استفاده از این دستگاه در صنایع غذایی امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و از نوع بسته بندی های خلاقانه با ظاهری بسیار شکیل برای محصولات تازه مثل مرغ، گوشت، ماهی، انواع سوسیس و کالباس، انواع پنیر، سبزیجات و غیره در بازار می باشد. این دستگاه به علت نوع بسته بندی وکیوم اسکینی و خلاء موجود در آن ماندگاری محصولات را بسیار بالا می برد. اگر نوع محصول به گونه ای باشد که ایجاد خلا اثر منفی بر رویش داشته باشد به جای خلا از گاز نیتروژن، اکسیژن یا کربن دی اکسید استفاده می کنند که این گازها باعث می شود که دیواره ظرف از محصول جدا باشد و طراوت، رنگ و بافت محصول تازه بماند. این دستگاه همانند دستگاه ترموفرمینگ ظروف را به وسیله رول پلی فرم های رنگی و چاپ دار توسط قالب دستگاه با حرارت می سازد و دیگر نیاز به سفارش و تهیه ظروف پلاستیکی نخواهید داشت. از این جهت بسیار به صرفه از نظر اقتصادی می باشد.

این دستگاه دارای سیستم PLC و HMI لمسی برای تنظیم و کنترل دستگاه می باشد. استفاده از این دستگاه در کشورهای پیشرفته بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این دستگاه برای اولین بار در ایران تولید شده است و نمونه داخلی دارای کیفیتی رقابتی در مقایسه با نمونه خارجی خود می باشد ولی با قیمتی بسیار به صرفه تر، دارای گارانتی اصالت کالا، خدمات پس از فروش و تامین قطعات در صورت لزوم می باشد.

دستگاه وکیوم اسکین چگونه کار می کند؟

برای استفاده از این دستگاه ابتدا باید رول ها را روی دستگاه جا بزنیم رول پلی فرم ابتدا توسط هیتر با دمای از پیش تعیین شده مناسب حرارت داده می شود و سپس وارد قالب دستگاه برای فرم گیری و ایجاد ظروف می شود. سپس محصول توسط اپراتور در ظروف قرار می گیرد. سپس فویل رو درب ظرف قرار گرفته و توسط دستگاه سیل آماده و دوخت می خورد و فرم محصول را به خود می گیرد. سپس در ایستگاه بعد ظروف رول از هم برش می خورند و ضایعات آن توسط رول جمع کننده ضایعات جمع آوری می شود و به طور همزمان ظروف آماده شده نیز از دستگاه خارج می شوند.

دستگاه وکیوم اسکین

نمونه ای از محصول نهایی دستگاه وکیوم اسکین

محصول نهایی دستگاه وکیوم اسکین

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
فهیمه توکلی
ارسال شده در : پنجشنبه 02 شهریور 1402

سلام، من می خوام کسب و کار خانگی راه اندازی کنم و با این دستگاه، خشکبار بسته بندی کنم. اگه می شه مشاوره شم.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 05 شهریور 1402

سلام سرکار خانم توکلی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

امیررضا شرفی
ارسال شده در : یکشنبه 14 خرداد 1402

سلام، من دیدگاه نظریم اینه که میوه جات رو با این دستگاه تولید و وارد بازار کنم. خودم میوش رو دارم و دوست ندارم دست دلال بیوفته. می خوام با یک بسته بندی خاص وارد بازار روز بشه و سود بیشتر جنس رو خودم ببرم.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 16 خرداد 1402

سلام جناب شرفی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.