متیل استات چیست؟

در این مقاله اطلاعات مفید و جامعی درباره متیل استات ارائه می شود که می تواند به معرفی و شناخت این ماده کمک کند و شامل بررسی ساختار، خواص فیزیکی و شیمیایی آن می شود. همچنین فرایند تولید آن و کاربردهای صنعتی این ماده مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

متیل استات یا متیل اتانوات چیست؟

متیل استات یا متیل استر استیک اسید یک حلال آلی با فرمول مولکولی C3H6O2 می باشد که از طریق واکنش میان متانول و استیک اسید طی فرایند استری شدن در حضور کاتالیزور تولید می شود که البته این روش در مقیاس صنعتی آن برای تولید انبوه می باشد. علاوه بر این، روش های دیگری هم برای تولید این حلال وجود دارد.

ساختار شیمیایی متیل استات

متیل استات می تواند در واکنش های مختلفی نظیر ترانس استریفیکاسیون، هیدرولیز، آمیناسیون و سایر واکنش های استری شدن شرکت کند. متیل استات در محلول های اسیدی و بازی قوی، ناپایدار است. این حلال صنعتی نسبت به استون، اشتعال پذیری بیشتری دارد و آبگریزتر از آن است و قیمت ارزان تری نیز دارد در نتیجه جایگزین خوبی برای استون به حساب می آید. بر اساس آنالیزهای صورت گرفته از این ماده مشخص شده است که مقدار سمی بودن آن بسیار پایین می باشد.

فرایند تولید متیل استات

تولید این ماده در مقیاس صنعتی از طریق فرایند استری شدن متانول و استیک اسید در حضور یک کاتالیزور قوی مانند اسید سولفوریک می باشد:

فرایندی که در آن یک الکل و یک اسید توسط یک کربوکسیلیک اسید به استر تبدیل می شوند را استریفیکاسیون می نامند.

CH3COOH+CH3OH=CH3COOCH3+H2O

همچنین این ماده می تواند در حضور کاتالیزورهای قوی و در شرایط دمایی مناسب مجددا به متانول و استیک اسید تبدیل شود. برای تولید این ماده دو مرحله فرایندی انجام می پذیرد که ابتدا واکنش متانول با استیک اسید است و پس از آن فرایند تقطیر در برج تقطیر جهت خالص سازی آن انجام می شود.

برج تقطیر متیل استات

برج تقطیر متیل استات

  1. متانول
  2. استیک اسید
  3. ریبویلر
    1. 1-0.0097استیک اسید(HOAC)
    2. 0.0047متانول(MeOH)
    3. 0.0003متیل استات(MeoAC)
    4. 0.9853 آب(H2O)
  4. کندانسور
    1. 0.0046 استیک اسید
    2. 0.0096 متانول
    3. 0.9856 متیل استات
    4. 0.004 آب
       

خواص فیزیکی و شیمیایی متیل استات

متیل استات به حالت مایع بی رنگ و شفاف می باشد. این ماده دارای نقطه ذوب منفی 98 درجه سانتیگراد و نقطه جوش 56.9 درجه سانتیگراد است. انحلال پذیری این ماده در آب 25 درصد در دمای 20 درجه می باشد و در حلال های آلی نظیر الکل ها، کتون ها و استرها به خوبی حل می شود.

متیل استات (متیل اتانوات)

متیل استات چه کاربردهایی دارد؟

  • تولید انیدرید استیک از طریق واکنش کربونیلاسیون
  • قابل استفاده در چسب های رنگ و پوشش
  • به عنوان حلال در رنگ، چسب، لاک ها و غیره
  • به عنوان طعم دهنده در صنعت غذایی 
  • قابل استفاده در صنعت آرایشی و بهداشتی
  • روان کننده ها
  • صنایع رزین
  • حلال جوهر در صنعت چاپ
  • محصولات الکترونیکی
  • نساجی
  • موتور سازی
  • صنعت داروسازی
  • قابل استفاده در رنگ های زودگیر
  • حلال برای مواد شیمیایی کشاورزی

نتیجه گیری

متیل استات حلال مناسبی برای جایگزینی استون می باشد. این ترکیب در عین حال که طی شرایط استری شدن حاصل می شود می تواند در دماهای بالا مجدد به الکل و استیک اسید تبدیل شود. تولید این محصول در خلوص بالا با توجه به فرایند تولید و خالص سازی تقطیری هزینه در برخواهد داشت.

همچنین بخوانید
پر کلرو اتیلن یا تترا کلرو اتیلن که با نام های Pce و Perc (پرک) نیز معرفی می شود یک حلال آلی می باشد که به عنوان یک مایع تمیز کننده خشک شناخته می شود. این ماده در آب به مقدار بسیار کمی حل می شود اما در الکل، اتر، کلروفرم، بنزن و هگزان به راحتی قابلیت حل شدن دارد. در مقاله پیش رو با پرکلرو اتیلن، کاربردهای آن و فرایند تولید این ماده بیشتر آشنا می شویم.
همانطور که مطالعه نمودید نرمال بوتانول یک الکل ساده از نوع اول می باشد که دارای 4 اتم کربن است، در واقع یک الکل 4 کربنی است. این ماده به راحتی در حلال های آلی حل شده و حلالیت آن در آب به صورت کم محلول می باشد. این ماده یکی از حلال های صنعتی است که اشتعال پذیری بالایی دارد. در صورتی که می خواهید بدانید نرمال بوتانول چیست، روش های تولید آن چگونه است و هچنین مزایای استفاده از آن به عنوان طعم دهنده در غذاها و نوشیدنی ها چیست یا در چه صنایعی کاربرد دارد، خواندن این مقاله به شما توصیه می شود.
یک ماده شیمیایی آلی است که در دسته الکل های چرب نوع اول قرار داشته و دارای 8 اتم کربن و یک گروه عاملیOH می باشد. این ماده بی رنگ و شفاف بوده و به مقدار ناچیزی در آب محلول می باشد ولی در تمامی حلال های آلی و الکل ها محلول می باشد و فرمول مولکولی آن C8H18O می باشد. دی اتیل هگزانول یک مایع اشتعال پذیر می باشد که در مجاورت با اکسید کننده های قوی به سرعت شعله ور می شود.
فنول یک ترکیب آلی ساده می باشد که دارای یک حلقه بنزن و یک گروه عاملی OH- بوده و یک ترکیب آروماتیک است که شباهت زیادی به الکل ها دارد و بسیار سمی و سوزاننده می باشد. اصطلاح فنول به هر ترکیب آلی که در آن، یک حلقه معطر کربنی به یک گروه هیدروکسیل متصل باشد، گفته می شود که به عنوان یک نام عمومی برای کل خانواده فنول ها مورد استفاده قرار می گیرد اما این اصطلاح به ساده ترین عضو گروه فنول ها یعنی مونو هیدروکسی بنزن (C6H5OH) تعلق دارد که به نام بنزنول یا کربولیک اسید نیز شناخته می شود.
ستو استئاریل الکل (cetostearyl alcohol) از ترکیب از دو الکل استئاریل و ستیل ساخته شده می شود که به دلیل فرمول شیمیایی آن با نام الکل با زنجیر بلند نیز نامیده می شود. این ترکیب به صورت مایع سفید مومی است که در دمای اتاق به شکل جامد در می آید، الکل های چرب دارای تعداد زوج اتم کربن و یک گروه الکل منفرد (OH-) متصل به آخرین کربن هستند. این ماده به عنوان جز رایج در طیف وسیعی از محصولات آرایشی و مراقبت شخصی  به عنوان تثبیت کننده و امولسیون کننده عمل می کند و مانع دو فازی شدن محصول می شود.
ایزوبوتانول مایعی شفاف با نقطه جوش نسبتا بالا می باشد که به عنوان ماده اولیه در صنایع شیمیایی، غذایی، حلال و پوشش و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. فرمول شیمیایی آن C4H10O است. اگر شما هم قصد خرید چکش تخریب را دارید اولین قدم آشنایی با این ابزار است، برای آشنایی با چکش تخریب و شناخت انواع و اجزای آن با توجه به نوع کاربری به صفحه هایپر صنعت فامکو مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: