هیدروسولفیت سدیم چیست؟

این مقاله درباره هیدروسولفیت سدیم بوده که می تواند به آشنایی بیشتر شما از این ترکیب کمک کند در واقع این بخش به معرفی هیدرو سولفیت سدیم و مشخصات فنی آن می پردازد همچنین فرایند تولید آن و کاربردهایی که می تواند در صنعت داشته باشد مورد بررسی قرار می گیرد.

ساختار هیدروسولفیت سدیم

معرفی هیدروسولفیت سدیم

جامدی کریستالی با رنگ سفید تا زرد روشن که نوعی نمک محلول در آب می باشد این ترکیب همچنین توانایی حل شدن در الکل ها و اتر ها را نیز دارا می باشد دارای فرمول شیمیایی NaHS بوده و یک ماده بسیار کارآمد در بخش تولید کاغذ و نساجی می باشد. هیدرو سولفیت سدیم همچنین با نام سدیم دی تیونیت نیز شناخته می شود.

این ترکیب در حالتی که در تماس با هوا نباشد پایدار بوده ولی در آب داغ و محلول اسیدی به سرعت تجزیه می شود.این ماده در صورت تماس با رطوبت و آب خود به خود گرم می شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی هیدرو سدیم سولفیت

این ترکیب دارای قدرت کاهندگی بالایی می باشد که باعث شده است در بسیاری از واکنش های شیمیایی به عنوان عامل کاهنده استفاده شود.این ماده در تماس با رطوبت و آب تولید گرما می کند دارای نقطه ذوب 17.22 درجه سانتیگراد در حالت خشک وبدون آب آن است و در دمای 100 درجه سانتیگراد به جوش می آید دارای جرم مولکولی 56.063 gr/mol و دانسیته 1.79 می باشد. از نظر پایداری این ماده درمحیط تا وقتی که در تماس با هوا نباشد پایدار بوده ولی در صورت تماس با رطوبت و هوا تجزیه می شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی هیدرو سدیم سولفیت

فرایند تولید هیدرو سدیم سولفیت

برای تولید هیدرو سدیم سولفید دو روش وجود دارد:

روش اول

کاهش سدیم بی سولفیت توسط گرد روی در حضور اسید سولفوریک است. مطابق با واکنش زیر:

2NaHSO3 + H2SO3 + Zn => ZnSO3 + Na2S2O4 + 2H2O

محصول تولید شده از این واکنش را با آب آهک وارد واکنش می کنند تا مقدار اسید آزاد که وارد واکنش نشده است خنثی شود که در این فرایند انحلال پذیری ZnSO3 کاهش می یابد و با کاغذ صافی جدا می شود. جهت جداسازی Na2S2O4.2H2O نیز از سدیم کارید استفاده می شود پس از جداسازی با الکل آبگیری و خشک می شود.

روش دوم

تعلیقی آبی از گرد روی در فرمالدهید با گوگرد دی اکسید در دمای 80 درجه سانتیگراد واکنش می دهند. این واکنش تجزیه در مجاورت نمک قلیایی دو بار انجام می شود و نمک سدیم به دست می آید. محصول خالص آن نیز از طریق تبخیر در خلا حاصل می شود.

روش های دیگری نیز برای تولید هیدرو سدیم سولفیت موجود است که می توان به کاهش محلول سدیم سولفیت با ملغمه سدیم که در تهیه کلر با استفاده از پیل جیوه ای در ph در محدوده 5 تا 7 تشکیل می شود است. همچنین می توان از سدیم فرمات هیدرو سدیم سولفیت تهیه کرد.برای این کار سدیم فرمات با گوگرد دی اکسید و سدیم هیدروکسید واکنش می دهد:

HCOONa + 2SO2 + NaOH => Na2S2O4 + CO2 + H2O

کاربردهای هیدرو سدیم سولفیت

کاربرد عمده این ماده در صنعت نساجی و چاپ می باشد جایی که به عنوان یک عامل کاهنده خیلی قوی در جدا کردن برخی از رنگینه ها از پارچه و صابون ها کاربرد خوبی دارد.

  • این ترکیب در صنعت چوب وکاغذ بهعنوان سفید کننده خمیر کاغذ و چوب استفاده می شود.
  • به عنوان بی رنگ کننده در در صنایع خشکبار و قندو شکر
  • استخراج مس
  • صنعت آرایشی به عنوان ماده شیمیایی گوگردی
  • صنعت چرم برای از بین بردن موهای پوست
  • صنعت داروسازی

نتیجه گیری

هیدرو سولفیت سدیم به عنوان یک عامل کاهنده قوی کمک خوبی به صنعت نساجی جهت حذف رنگ های اضافی از پارچه و صابون ها داشته است اما هزینه های تولید این ماده بسیار بالا می باشد که باعث شده است سود آوری آن پایین باشد.

همچنین بخوانید
در این مقاله ابتدا به بررسی سیکلو هگزانول از نظر ساختار و فرمول شیمیایی پرداخته ایم سپس فرایند های تولید این ماده مورد بحث قرار گرفته است. همچنین مشخصات فنی آن ذکر گردیده و کاربردهای این ماده در صنعت بیان شده است. سیکلو هگزانون به دلیل قدرت حلالیت بالا و تبخیر کم به عنوان یک ماده پر مصرف در صنعت شناخته می شود که عمده مصرف آن در صنعت جهت تولید پرولاکتام ماده اولیه تولید نایلون 6 می باشد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات مرتبط با کاربری مورد نظرتان می توانید پرسش خود را در قسمت کامنت درج نمایید.
متیل استات حلال مناسبی برای جایگزینی استون می باشد. این ترکیب در عین حال که طی شرایط استری شدن حاصل می شود می تواند در دماهای بالا مجدد به الکل و استیک اسید تبدیل شود. تولید این محصول در خلوص بالا با توجه به فرایند تولید و خالص سازی تقطیری هزینه در بر خواهد داشت. در این مقاله اطلاعات مفید و جامعی درباره متیل استات ارائه می شود که می تواند به معرفی و شناخت این ماده کمک کند و شامل بررسی ساختار، خواص فیزیکی و شیمیایی آن می شود.
بوتیل دی گلایکول ترکیب شیمیایی آلی بوده که در آب و بسیاری از حلال های آلی و الکلی محلول می باشد و از اتر الکل مشتق می شود. این ترکیب با فرمول مولکولی C8H18O3 به صورت مایع بی رنگ و شفاف بوده که دارای بوی اتری ضعیف می باشد. این ترکیب حاصل واکنش مولکول های اتیلن با n-بوتانول در حضور یک کاتالیزور قلیایی می باشد. گلایکول اتر ها در ساختار مولکولی خود دارای دو گروه عاملی اتر و الکل هستند که آنها را به یکی از پرکاربرد ترین حلال های آلی تبدیل کرده است.
پر کلرو اتیلن یا تترا کلرو اتیلن که با نام های Pce و Perc (پرک) نیز معرفی می شود یک حلال آلی می باشد که به عنوان یک مایع تمیز کننده خشک شناخته می شود. این ماده در آب به مقدار بسیار کمی حل می شود اما در الکل، اتر، کلروفرم، بنزن و هگزان به راحتی قابلیت حل شدن دارد. در مقاله پیش رو با پرکلرو اتیلن، کاربردهای آن و فرایند تولید این ماده بیشتر آشنا می شویم.
همانطور که مطالعه نمودید نرمال بوتانول یک الکل ساده از نوع اول می باشد که دارای 4 اتم کربن است، در واقع یک الکل 4 کربنی است. این ماده به راحتی در حلال های آلی حل شده و حلالیت آن در آب به صورت کم محلول می باشد. این ماده یکی از حلال های صنعتی است که اشتعال پذیری بالایی دارد. در صورتی که می خواهید بدانید نرمال بوتانول چیست، روش های تولید آن چگونه است و هچنین مزایای استفاده از آن به عنوان طعم دهنده در غذاها و نوشیدنی ها چیست یا در چه صنایعی کاربرد دارد، خواندن این مقاله به شما توصیه می شود.
یک ماده شیمیایی آلی است که در دسته الکل های چرب نوع اول قرار داشته و دارای 8 اتم کربن و یک گروه عاملیOH می باشد. این ماده بی رنگ و شفاف بوده و به مقدار ناچیزی در آب محلول می باشد ولی در تمامی حلال های آلی و الکل ها محلول می باشد و فرمول مولکولی آن C8H18O می باشد. دی اتیل هگزانول یک مایع اشتعال پذیر می باشد که در مجاورت با اکسید کننده های قوی به سرعت شعله ور می شود.
فنول یک ترکیب آلی ساده می باشد که دارای یک حلقه بنزن و یک گروه عاملی OH- بوده و یک ترکیب آروماتیک است که شباهت زیادی به الکل ها دارد و بسیار سمی و سوزاننده می باشد. اصطلاح فنول به هر ترکیب آلی که در آن، یک حلقه معطر کربنی به یک گروه هیدروکسیل متصل باشد، گفته می شود که به عنوان یک نام عمومی برای کل خانواده فنول ها مورد استفاده قرار می گیرد اما این اصطلاح به ساده ترین عضو گروه فنول ها یعنی مونو هیدروکسی بنزن (C6H5OH) تعلق دارد که به نام بنزنول یا کربولیک اسید نیز شناخته می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: