دریل چیست؟

امروزه دریل یکی از لوازم پرکاربرد در هر محیط های صنعتی و مسکونی است که به عنوان یک ابزار می توان از آن برای ایجاد سوراخ، پیچاندن و باز و بسته کردن سریع پیچ ها استفاده کرد و بدین ترتیب در مدت زمان کمتری می توان کارها را به اتمام رساند و در عین حال نیروی مورد استفاده از جانب کاربر برای فرایند سوراخکاری به واسطه استفاده از دریل ها کاهش می یابد ولی باید بدانید که دریل فراتر از این موارد است. در صورتیکه قصد خرید دریل دارید می توانید با انواع دریل ها و نحوه استفاده و عملکرد آنها در این مقاله بیشتر آشنا شوید. لطفا تا پایان مقاله همراه ما باشید.

معرفی دریل

دریل یکی از ابزار آلات مهم برای ایجاد سوراخ یا برش استوانه ای شکل است. در نظر داشته باشید از دریل ها برای ایجاد سوراخ یا حفره در مواد جامد استفاده می شود و می توان با این ابزار بر روی تمامی مواد جامد مانند چوب، سنگ، فلز و غیره حفره ایجاد کرد.

دریل

انواع دریل

دریل ها دارای انواع متفاوتی هستند که هر مدل در کاربری های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به بررسی کامل پرکاربردترین انواع دریل ها می پردازیم:

دریل ساده

دریل ساده برای کارهای ساده داخل منزل کاربرد دارد و از این نوع دریل برای سوراخ کاری سطحی با عمق کم استفاده می شود که از نوع دریل های اولیه بود و نسبت به سایر دریل ها کارایی کمتری دارند.

دریل ساده

دریل برقی

دریل برقی به دریل هایی گفته می شود که مستقیما به برق تکفاز 220 ولت شهری متصل می شوند و با جریان مستقیم برق کار می کنند. این دسته از دریل ها دارای قابلیت چرخش ساعت گرد و پاد ساعت گرد بوده و در برخی از آنها قابلیت گیربکس چکشی نیز وجود دارد که با ایجاد ضربات چکشی در هنگام سوراخکاری، امکان عبور از سطوح سخت تر مانند بتن فراهم می شود. این دسته از دریل ها جهت سوراخکاری و سنباده کاری با قابلیت نصب انواع مته در سایز های مختلف بر روی سه نظام، مورد استفاده قرار می گیرند و این نوع دریل، یکی از دریل های پرقدرت است و برحسب موتور و ظرفیتی که ارائه می دهد برای کاربری های خانگی و صنعتی مناسب است.

دریل برقی

دریل شارژی

دریل شارژی تجهیزی است که دارای الکتروموتور DC با ولتاژ پایین بوده و توسط پایه شارژ می شود. باطری بعد از شارژ روی دریل نصب شده و دریل با نیروی الکتریکی دریافتی از باطری کار می کند. دریل شارژی برای کارهای سوراخکاری سبک تر مانند نجاری، کابینت کاری و سوراخ کردن فلزات و باز و بسته کردن پیچ به واسطه سری های پیچ گوشتی مورد استفاده قرار می گیرد و در کلیه اماکن صنعتی و مسکونی قابل استفاده می باشد و به دلیل شارژی بودن بدون محدودیت مکانی و در صورت عدم دسترسی به برق نیز می توان از این تجهیز استفاده نمود.

دریل شارژی

دریل ستونی

دریل ستونی، دریلی ثابت و غیر قابل حمل است و نحوه کار این دریل به این صورت است که باید آن را بر روی یک میز نصب کنید تا بتوانید انواع سطوح چوبی، پلاستیکی، گچی و غیره را حفر نمایید. همچنین برخی مدل ها دارای میز کار بوده که ارتفاع آن قابل تنظیم توسط کاربر است. از این دریل می توان در صنایع تجاری، کارهای ظریف و بادقت بالا استفاده نمود. در نظر داشته باشید که کاربر در زمان استفاه از این نوع دریل باید قدرت دست بالایی را اعما نماید. به دلیل ابعاد بزرگ و وزن سنگین، نیازمند فضای بیشتری هستند از این رو برای کاربری های صنعتی و کارگاهی مناسب هستند و مهم ترین مزیت آنها عدم انحراف دریل در زمان کار و ثابت نگهداشتن قطعه مورد نظر است.

دریل ستونی

دریل چکشی

از دریل های چکشی برای سوراخ کاری اجسام سخت استفاده می شود. این دریل ها مانند دریل های ساده هستند ولی از توان و قدرت بیشتری برخوردارند و می توانند در سطوح مختلف از جمله فلز، چوب و مصالح ساختمانی، حفره های عمیق ایجاد کنند. نحوه عملکرد دریل چکشی به این صورت است که با ایجاد ضربات متوالی در حین چرخش، قدرت و سرعت مته را افزایش می دهد.

دریل چکشی

دریل گیربکسی

دریل گیربکسی یکی از قدرتمند ترین انواع دریل محسوب می شود. از دریل گیربکس، زمانی که نیاز به دریل کاری در اجسام سخت مانند آهن است، استفاده می شود. زیرا این دستگاه با داشتن قطعه ای به نام جعبه دنده می تواند نیروی محرکه مورد نیاز را فراهم نماید و عموما در دو حالت قدرت زیاد و سرعت کم، قدرت کم و سرعت زیاد قابل استفاده هستند. برای سوراخکاری مصالح با تراکم بالا از حالت قدرتی و برای مصالح با تراکم کمتر از حالت سرعتی استفاده می شود.

دریل گیربکسی

چکش تخریب

چکش تخریب یکی از ابزارآلات قدرتمند و کاربردی است که برای تخریب کردن دیوارهای ضخیم، ایجاد سوراخ های بزرگ و کندن زمین، کندن آسفالت، تونل سازی و تخریب های صنعتی بکار می رود و بر اساس سنگینی وزن این تجهیز، قدرت تخریب دستگاه افزایش می یابد و سبب می شود در انرژی و زمان صرف جویی شود.

دریل بتن کن

این دریل عملکردی مشابه دریل تخریب دارد و برای کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. دریل های بتن کن از ابزار های فوق العاده حرفه ای ساخته شده که می تواند سوراخ های عمیق تری نسبت به دریل تخریب ایجاد نماید. نوع سه نظام به کار رفته در این نوع دریل متفاوت است و دارای چهار شیار است و با قلم و مته های چهار شیار استفاده می شوند و می توان از آنها در حالت چکشی یا معمولی استفاده نمود.

دریل بتن کن

اجزای دریل

به صورت کلی انواع مختلف دریل دارای 7 بخش اصلی هستند که در تصویر زیر قسمت های مختلف این تجهیز قابل مشاهده است.

اجزای دریل

اجزای دستگاه دریل
شماره اجزا نام اجزای دریل
1 سه نظام: رابط بین موتور و دریل
2 سلکتور: تنظیم گشتاور دریل
3 موتور
4 سوییچ ساعت گرد و پات ساعت گرد
5 دستگیره نگهداری کاربر
6 باطری: در انواع شارژی و کابل در انواع برقی
7 ماشه روشن خاموش

نحوه انتخاب دریل

هنگام خرید دریل انتخاب نوع آن ارتباط مستقیمی با نحوه استفاده و نوع کاربری این تجهیز دارد و باید به مواردی مانند میزان سختی سطح، عمق سوراخکاری و نوع و قطر مته سوراخکاری توجه داشت. برای مثال امکان سوراخکاری بتن جهت زدن پیچ های فولادی و رول پلاک های پلاستیکی با دریل های شارژی وجود ندارد و باید از دریل های قدرتمند تکفاز با سه نظام بزرگتر برای این کار استفاده نمود و برای کارهای ظریف تر مثل کابینت کاری، نجاری و باز و بسته کردن سریع پیچ ها از دریل های شارژی استفاده کرد.

معرفی دریل

همچنین مهم ترین ویژگی های دریل که باید در زمان خرید به آن توجه نمود شامل موارد زیر است.

  • سیستم گردش راست گرد
  • سیستم گردش چپ گرد
  • سیستم گردش تک جهت
  • قفل سوئیچ
  • امکان کنترل سرعت
  • نوع منبع تغذیه
  • ولتاژ کاری
  • وزن دستگاه
  • لوازم جانبی قابل ارائه همراه با دریل (دفترچه راهنما، دسته، مته، شارژر، باتری اضافی، آچار، کاور و غیره)

نحوه استفاده از دریل

جهت استفاده از دریل باید دقت داشت تا نوع مته انتخابی متناسب با جنس سطح مد نظر جهت سوراخکاری باشد، چرا که مته مناسب چوب با مته ای که برای آهن مناسب است و یا نوع مته مورد استفاده برای مصالح سیمانی متفاوت می باشد و در هنگام خرید مته باید به این نکته توجه ویژه داشت. هنگام استفاده از دریل، جهت تامین فشار لازم از نیروی کتف و بازو اپراتور استفاده می شود. همچنین توجه داشته باشید که برای ایجاد سوراخ های عمودی و بدون زاویه، باید دریل را به صورت عمودی در دست نگهداشت و در صورت گیر کردن مته در سطح، تنها کافیست جهت چرخش مته تغییر داده شود تا مته از سطح خارج شده و نشکند. به موارد ایمنی مانند پوشش مناسب چشم ها هنگام دریل کاری دقت شود و در صورت استفاده از دریل، جهت باز و بسته شدن پیچ ها از سر مته های پیچ گوشتی جهت انجام این کار استفاده شود.

نحوه استفاده از دریل

تفاوت انواع دریل

دریل ها با توجه به کاربری، شکل ظاهری، سایز و اندازه با هم متفاوت هستند و ماهیت کاری تمام دریل ها با هم یکسان است و همه دریل ها برای سوراخ کاری در انواع سطوح بکار می روند. دریل شارژی، دریل برقی، دریل ساده و دریل چکشی برای سوراخ ها با عمق معمولی و دریل گیربکسی، بتن کن و چکش تخریب برای سوراخ کاری های عمیق مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد دریل

  • صنعت ساختمان
  • اماکن مسکونی
  • اماکن تجاری
  • صنعت چوب و مصنوعات چوبی
  • صنعت مبلمان
  • صنایع تولید لوازم خانگی
  • صنایع فلزی
  • کارخانجات
  • کارگاه های تولیدی
  • صنعت مونتاژ

کلام آخر

دریل ها برای کارهای خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و انواع متفاوتی دارند که هر کدام دارای کاربری مخصوص به خود می باشند. در این مقاله در مورد انواع و کاربرد دریل ها صحبت کردیم. شما می توانید با توجه به نیازتان، دریل مورد نظر خود را انتخاب نمایید. هایپر صنعت فامکو این محصول را در انواع و برندهای متنوع ارائه می دهد. همچنین در صورت هر گونه سوال، می توانید با کارشناسان هایپر صنعت فامکو در ارتباط باشید.

همچنین بخوانید
دریل ستونی یک دستگاه صنعتی نسبتا بزرگ و برقی می باشد که به کمک آن می توان عمل سوراخکاری، خزینه زنی و پخ زنی را روی متریال های مختلف مانند چوب، فلز و پلاستیک، انجام داد. دریل ستونی در کارخانه های تولیدی که نیاز به سری کاری و استفاده مدام و طولانی مدت از دریل دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع دریل با اسامی مختلفی مانند دریل پایه ای، دینامی و دریل ایستاده نیز در بازار شناخته می شود. اگر قصد کار با تجهیزات چوبی و فلزی را دارید، این دستگاه با دقت مطلوبی عملیات سوراخکاری را انجام می دهد.
تخریب کردن اصولی بناها با سطح سختی متفاوت دغدغه معماران می باشد، در گذشته برای تخریب سنگ، بتن و غیره از چکش های دستی یا سایر ابزار آلات تخریب استفاده می کردند که استفاده از این ابزارهای قدیمی موجب هدر رفتن انرژی نیرو انسانی، وقت و هزینه می شد به همین علت چکش های تخریب یا پیکتور ها به بازار معرفی شدند. اگر شما هم قصد خرید چکش تخریب را دارید اولین قدم آشنایی با این ابزار است، برای آشنایی با چکش تخریب و شناخت انواع و اجزای آن با توجه به نوع کاربری به صفحه هایپر صنعت فامکو مراجعه نمایید.
دریل شارژی دستگاهی الکتریکال می باشد که به عنوان ابزاری کاربردی در سوراخکاری های ظریف و باز و بسته کردن سریع پیچ های خودرو فولادی کاربرد دارد. این ابزار در کابینت سازی و صنایع چوب و فلزات کاربرد فراوان دارد. همچنین ابزاری ایده آل برای منازل مسکونی می باشد که در صورت در دسترس بودن، بسیاری از کارهای سوراخکاری و باز و بست پیچ ها به واسطه دریل شارژی به آسانی صورت می پذیرد.
دریل برقی یکی از ابزارآلات مهم صنعتی و خانگی بوده که برای کاربری های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. از فاکتورهای مهم در انتخاب دریل کاربری و وزن است. هر چقدر وزن دستگاه بیشتر باشد توان دریل نیز بالاتر می رود. در این مقاله قرار است در مورد دریل برقی صحبت کنیم و شما را با کاربری دریل برقی آشنا نماییم، اگر شما هم قصد خرید دریل برقی را دارید اولین قدم آشنایی با این ابزار است، برای آشنایی با دریل برقی و شناخت انواع و اجزای آن با توجه به نوع کاربری به صفحه هایپر صنعت فامکو مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: