بوتیل استات چیست؟

بوتیل استات به عنوان یک حلال در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به معرفی و شناسایی مشخصات فنی بوتیل استات می پردازد همچنین در مورد خواص و فرایند های تولید آن بحث شده است و کاربردهای آن را بیان می کنیم.

ساختار بوتیل استات

معرفی بوتیل استات

بوتیل استات یا n-بوتیل استات، بوتیل اتانوات، نرمال بوتیل استات یک استر حاصل از استریفیکاسیون (فرایندی که طی آن یک الکل در حضور مقدار کمی از یک کاتالیزور قوی که معمولا یک اسید معدنی قوی می باشد با یک اسید آلی واکنش داده و تولید استر می کند) می باشد. در واقع بوتیل استات حاصل فرایند استری شدن بوتانول و ایزومر های بوتانول (ایزو بوتانول، 2-بوتانول، ترشیو بوتانول) می باشد.

این ترکیب آلی در تولید لاک ها و اسانس های میوه به عنوان حلال مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب می تواند انواع رزین ها را به خوبی در خود حل کند به این منظور در تولید محصولات مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی بوتیل استات

خواص فیزیکی و شیمیایی بوتیل استات

بوتیل استات مایعی شفاف و بی رنگ است. دارای فرمول شیمیایی C6H12O2 با جرم مولی 116.16 gr/mol می باشد. این ترکیب به شدت اشتعال پذیر بوده به صورتی که دمای اشتعال آن 24 درجه سانتیگراد می باشد و نقطه جوش آن 126 درجه سانتیگراد ونقطه ذوب آن 78- درجه سانتی گراد می باشد. چگالی آن 882kg/m3 بوده که از چگالی آب کم تر است. این ترکیب انحلال پذیری پایینی در آب دارد ولی در حلال های آلی به خوبی حل می شود. بوتیل استات دارای بویی شبیه به بوی موز و سیب است.

فرایند تولید بوتیل استات

عمده ترین روش تولید تجاری بوتیل استات طی فرایند استری شدن نرمال بوتانول در واکنش با یک کربوکسیلیک اسید است.در صورتی که سایر ایزومر های بوتانول در واکنش استری شدن حضور داشته باشند ایزومر های بوتیل استات تولید خواهند شد.واکنش استری شدن یک واکنش تعادلی است که به صورت رفت و برگشتی در شرایط ویژه دمایی انجام می شوند.استرها دارای فرمول مولکولی R-CO-OH می باشند.استر در واقع یک اتر اسید می باشد.در مواردی استر را اتوسل نیز می نامند که به معنی نمک فرار می باشد.استر ها به صورت طبیعی در بسیاری از میوه ها وگل ها وجود دارند که بوی خوشایند و مطبوع آن ها به خاطر وجود این استر ها می باشد در واقع استر ها معطر هستند به عنوان مثال بوی موز مربوط به استات ایزو پنتیل و بوی سیب مربوط به والرات ایزوپنتیل می باشد.

فرم کلی واکنش استری شدن

سرعت واکنش استری شدن بسیار پایین است به این منظور از یک اسید معدنی قوی به عنوان کاتالیزور که معمولا سولفوریک اسید می باشد استفاده می کنند به گونه ای که اگر از کاتالیزور استفاده نشود ممکن است واکنش تعادلی استری شدن حتی در دماهای بالا نیز هفته ها طول بکشد. در واکنش استری شدن آب نیز به عنوان محصول جانبی تشکیل می شود که حاصل ترکیب H از مولکول الکل و OH از مولکول اسید می باشد.

فرم کلی واکنش استری شدن

اثر دما بر واکنش استری شدن

تغییر دمای واکنش استری شدن ناچیز می باشد به این دلیل افزایش یاکاهش دما تاثیری در جابجایی تعادل استری شدن ندارد اما چون افزایش دما باعث افزایش سرعت واکنش می شود در نتیجه سرعت واکنش رفت و برگشت افزایش می یابد پس زمان رسیدن به تعادل کاهش می یابد. پس تاثیر افزایش دما بر واکنش تعادلی استری شدن فقط کاهش زمان رسیدن به تعادل می باشد.

C4H9OH + CH3COOH-> CH3COOC3H9 + H2O

آب + بوتیل استات <- استیک اسید + نرمال بوتانول

این واکنش در یک راکتور و در حضور کاتالیزور انجام می شود.در انتهای این فرایند (تقطیر اولیه) آب از استر جدا می شود.در این مرحله استر تولید شده هنوز دارای الکل و کاتالیزور اضافی می باشد.برای جداسازی و خالص سازی،میزان اسید موجود را با استفاده از کربنات سدیم قلیایی خنثی نموده و با مقداری آب شستشو داده می شود.در مخزن خنثی سازی با توجه به تشکیل مایع دوفازی از قسمت زیر مخزن آب جداسازی شده و قسمت بالایی که شامل استر می باشد به داخل برج تقطیر منتقل شده عملیات خالص سازی با خلوص بالا انجام می شود.

کاربردهای بوتیل استات

  • بوتیل استات دارای حلالیت بسیار خوبی می باشد که باعث شده اس از آن به عنوان حلال برای رزین های خنثی کننده نرم کننده ها، چربی، پلی استایرن، پلی وینیل کلراید و غیره استفاده شود. همچنین از این ترکیب در تولید انواع رنگ های ساختمانی و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات دارویی استفاده می شود.
  • از این ترکیب به عنوان ماده افزودنی به گازوئیل جهت بهسوزی موتور وسایل نقلیه استفاده می شود.
  • به عنوان رقیق کننده جوهر در تولید رنگ ها
  • قابل استفاده در صنعت تولید مواد شوینده 
  • صنعت چرم سازی
  • صنعت شیشه های نشکن
  • صنعت ساخت عطرها و ادکلن
  • صنعت خودرو سازی

نتیجه گیری

در این مقاله خواندیم که بوتیل استات یک ترکیب با انحلال پذیری پایین در آب است ولی در حلال های آلی می تواند به خوبی حل شود. این ماده بویی بسیار خوب دارد که یاد اور بوی موز و سیب است. با توجه به اینکه این ماده دارای رشد چشمگیری در بخش صنعتی مانند چرم سازی، ادکلن و عطر، خودرو سایزی و غیره در طی این سال ها بوده و با توجه به روند عرضه این محصول در آینده شاهد رونق خوبی در بازار خواهیم بود. 

همچنین بخوانید
در این مقاله ابتدا به بررسی سیکلو هگزانول از نظر ساختار و فرمول شیمیایی پرداخته ایم سپس فرایند های تولید این ماده مورد بحث قرار گرفته است. همچنین مشخصات فنی آن ذکر گردیده و کاربردهای این ماده در صنعت بیان شده است. سیکلو هگزانون به دلیل قدرت حلالیت بالا و تبخیر کم به عنوان یک ماده پر مصرف در صنعت شناخته می شود که عمده مصرف آن در صنعت جهت تولید پرولاکتام ماده اولیه تولید نایلون 6 می باشد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات مرتبط با کاربری مورد نظرتان می توانید پرسش خود را در قسمت کامنت درج نمایید.
متیل استات حلال مناسبی برای جایگزینی استون می باشد. این ترکیب در عین حال که طی شرایط استری شدن حاصل می شود می تواند در دماهای بالا مجدد به الکل و استیک اسید تبدیل شود. تولید این محصول در خلوص بالا با توجه به فرایند تولید و خالص سازی تقطیری هزینه در بر خواهد داشت. در این مقاله اطلاعات مفید و جامعی درباره متیل استات ارائه می شود که می تواند به معرفی و شناخت این ماده کمک کند و شامل بررسی ساختار، خواص فیزیکی و شیمیایی آن می شود.
بوتیل دی گلایکول ترکیب شیمیایی آلی بوده که در آب و بسیاری از حلال های آلی و الکلی محلول می باشد و از اتر الکل مشتق می شود. این ترکیب با فرمول مولکولی C8H18O3 به صورت مایع بی رنگ و شفاف بوده که دارای بوی اتری ضعیف می باشد. این ترکیب حاصل واکنش مولکول های اتیلن با n-بوتانول در حضور یک کاتالیزور قلیایی می باشد. گلایکول اتر ها در ساختار مولکولی خود دارای دو گروه عاملی اتر و الکل هستند که آنها را به یکی از پرکاربرد ترین حلال های آلی تبدیل کرده است.
پر کلرو اتیلن یا تترا کلرو اتیلن که با نام های Pce و Perc (پرک) نیز معرفی می شود یک حلال آلی می باشد که به عنوان یک مایع تمیز کننده خشک شناخته می شود. این ماده در آب به مقدار بسیار کمی حل می شود اما در الکل، اتر، کلروفرم، بنزن و هگزان به راحتی قابلیت حل شدن دارد. در مقاله پیش رو با پرکلرو اتیلن، کاربردهای آن و فرایند تولید این ماده بیشتر آشنا می شویم.
همانطور که مطالعه نمودید نرمال بوتانول یک الکل ساده از نوع اول می باشد که دارای 4 اتم کربن است، در واقع یک الکل 4 کربنی است. این ماده به راحتی در حلال های آلی حل شده و حلالیت آن در آب به صورت کم محلول می باشد. این ماده یکی از حلال های صنعتی است که اشتعال پذیری بالایی دارد. در صورتی که می خواهید بدانید نرمال بوتانول چیست، روش های تولید آن چگونه است و هچنین مزایای استفاده از آن به عنوان طعم دهنده در غذاها و نوشیدنی ها چیست یا در چه صنایعی کاربرد دارد، خواندن این مقاله به شما توصیه می شود.
یک ماده شیمیایی آلی است که در دسته الکل های چرب نوع اول قرار داشته و دارای 8 اتم کربن و یک گروه عاملیOH می باشد. این ماده بی رنگ و شفاف بوده و به مقدار ناچیزی در آب محلول می باشد ولی در تمامی حلال های آلی و الکل ها محلول می باشد و فرمول مولکولی آن C8H18O می باشد. دی اتیل هگزانول یک مایع اشتعال پذیر می باشد که در مجاورت با اکسید کننده های قوی به سرعت شعله ور می شود.
فنول یک ترکیب آلی ساده می باشد که دارای یک حلقه بنزن و یک گروه عاملی OH- بوده و یک ترکیب آروماتیک است که شباهت زیادی به الکل ها دارد و بسیار سمی و سوزاننده می باشد. اصطلاح فنول به هر ترکیب آلی که در آن، یک حلقه معطر کربنی به یک گروه هیدروکسیل متصل باشد، گفته می شود که به عنوان یک نام عمومی برای کل خانواده فنول ها مورد استفاده قرار می گیرد اما این اصطلاح به ساده ترین عضو گروه فنول ها یعنی مونو هیدروکسی بنزن (C6H5OH) تعلق دارد که به نام بنزنول یا کربولیک اسید نیز شناخته می شود.
ستو استئاریل الکل (cetostearyl alcohol) از ترکیب از دو الکل استئاریل و ستیل ساخته شده می شود که به دلیل فرمول شیمیایی آن با نام الکل با زنجیر بلند نیز نامیده می شود. این ترکیب به صورت مایع سفید مومی است که در دمای اتاق به شکل جامد در می آید، الکل های چرب دارای تعداد زوج اتم کربن و یک گروه الکل منفرد (OH-) متصل به آخرین کربن هستند. این ماده به عنوان جز رایج در طیف وسیعی از محصولات آرایشی و مراقبت شخصی  به عنوان تثبیت کننده و امولسیون کننده عمل می کند و مانع دو فازی شدن محصول می شود.
ایزوبوتانول مایعی شفاف با نقطه جوش نسبتا بالا می باشد که به عنوان ماده اولیه در صنایع شیمیایی، غذایی، حلال و پوشش و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. فرمول شیمیایی آن C4H10O است. اگر شما هم قصد خرید چکش تخریب را دارید اولین قدم آشنایی با این ابزار است، برای آشنایی با چکش تخریب و شناخت انواع و اجزای آن با توجه به نوع کاربری به صفحه هایپر صنعت فامکو مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: