ترکمتر دریل چیست؟

به منظور سهولت باز و بسته کردن پیچ ها یا سایر کارهای دیگر به واسطه دریل، بخشی به نام ترکمتر یا گشتاورسنج وجود دارد. این قطعه دارای درجه بندی است و با تنظیم میزان گشتاوری، موجب تسریع در روند کار می شود. توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

گشتاور دریل چیست؟

ترکمتر یا گشتاورسنج دریل که با نام حلقه تنظیم گشتاور یا Clutch نیز شناخته می شود. به قابلیتی برای باز و بسته کردن پیچ و مهره ها در ابزارآلاتی چون دریل، بکس و پیچ گوشتی ها مرتبط است که تعیین کننده سرعت گشتاوری و عملکرد دستگاه است و برای کاربری های مختلف قابل تنظیم می باشد. با استفاده از اعداد بر روی بدنه دریل می توان میزان گشتاوری دستگاه را تنظیم نمود. از این رو میزان نیروی مود نیاز برای ورود به سطح موردنظر از طریق این بخش قابل تنظیم است و متشکل از یک بخش گردشی درجه دار است که به واسطه آن، میزان گشتاوری دستگاه تغییر کرده و یکی از قطعات مهم در دریل پیچ گوشتی شارژی یا پیچ گوشتی ها بوده و داشتن ترکمتر یک مزیت محسوب می شود.

ترکمتر دریل

اهمیت وجود قطعه گشتاور در دریل

به کمک ترکمتر دریل، می توان میزان گشتاور دستگاه را کم و زیاد کرد. گشتاور نیرویی است که موجب دوران و چرخش می شود. در دریل های پیچ گوشتی شارژی، گشتاور به شدت حائز اهمیت است که باید در زمان خرید به این مولفه توجه نمود. میزان گشتاوری بالا در باز و بسته کردن پیچ های بلند دیده می شود و با گشتاور بیشتر می توان به راحتی پیچ های بلندتری را در سطوح سخت تر وارد نمود. البته در همه موارد به گشتاور زیاد نیاز نمی باشد و کار به واسطه گشتاور پایین نیز انجام می شود. به عنوان مثال در سطوح نرم استفاده از گشتاور حداکثری باعث فرو رفتن بیش از حد پیچ و له شدن آن در سطح مورد نظر می شود. در چنین مواردی با تنظیم درست عدد گشتاور از بروز خسارت جلوگیری می شود. در دریل های شارژی عدد مناسب گشتاور با چرخاندن بخش درجه دار انتخاب می شود و هرچه عدد بالاتر می رود، سرعت گشتاوری افزایش می یابد. در مجموع تنظیم گشتاوری در کارهای مختلف از جمله اسمبل کردن باعث افزایش سرعت کار می شود.

خطای ترکمتر دریل

ترکمتر های موجود در دریل بر حسب نوع برند ارائه دهنده دستگاه و رنج استفاده، دارای دقت اندازه گیری متفاوتی هستند و میزان خطا با نوع گشتاوری قابل تنظیم می باشد و میزان خطای ترکمتر به صورت کلی بین 1 تا 5 درصد در نظر گرفته می شود.

واحد اندازه گیری ترکمتر

سنجش میزان گشتاوری بر اساس نیوتن متر اندازه گیری می شود و واحد آن بر اساس کشور سازنده دستگاه و برند می تواند متفاوت باشد. بر حسب استانداردهای بین المللی و جهانی، واحد گشتاوری، نیوتن در متر است و گاها این سنجش در برندهای آمریکایی و انگلیسی بر اساس اینچ در پوند یا فوت در پوند نیز قابل محاسبه است.

اعداد روی گشتاورسنج دریل

اعداد مندرج بر روی بدنه دریل شارژی که نمایگر میزان گشتاوری هستند از استاندارد خاصی پیروی کرده و به صورت واحد عمل می کنند که در واقع این اعداد، میزان گشتاوری دستگاه را مشخص می کنند و سرعت و قدرت دستگاه از این طریق تنظیم می شود. می توان به راحتی ترکمتر را در جهت ساعتگرد یا پاد ساعتگرد برای تنظیم میزان گشتاوری چرخاند. بازه اعداد بین 1 تا 24 می باشد که بیانگر میزان قدرت و سرعت در دریل های شارژی است و متناسب با میزان قدرت موردنیاز توسط کاربر تنظیم می شود. عموما از بازه های زیر برای مصارف مختلف استفاده می شود که عموما از گشتاور با درجه پایین برای سطوح نرم تر مانند سطح دیوارهای گچی استفاده شده و میزان فرورفتگی پیچ را تنظیم می کند و برای تعیین گشتاوری بیشتر برای سطوح چوبی سخت و بزرگ کردن دهانه یک حفره از گشتاوری بالاتر استفاده می شود. در صورت عدم نیاز از قابلیت های ترکمتر دریل، می توان آن را بر روی حالت سوراخکاری تنظیم نمود. در ادامه انواع مختلف درجه بندی های قابل استفاده را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • گشتاور 1 تا 4: به منظور بستن پیچ های ریز بکار می رود.
  • گشتاور 5 تا 7: برای بستن پیچ های ریز در مواد نرم کاربرد دارد.
  • گشتاور 8 تا 10: برای بستن پیچ های ریز در مواد نرم و سخت بکار می رود.
  • گشتاور 11 تا 13: برای بستن پیچ های سخت کارایی دارد.
  • گشتاور 14 تا 16: برای بستن پیچ های بزرگتر بکار می رود.

نحوه تنظیم گشتاوری در دریل شارژی

به راحتی و طی سه مرحله مختلف می توان، میزان گشتاوری دریل شارژی را تنظیم نمود.

  1. پیدا نمودن بخش رینگ تنظیم گشتاور
  2. انتخاب مقدار گشتاوری
  3. تنظیم نمودن رینگ گشتاور

نحوه تنظیم ترکمتر دریل

تفاوت اصلی ترکمتر دریل و آچار ترکمتر

آچار ترکمتر یک ابزار مستقل محسوب می شود که برای سنجش میزان گشتاور قابل اعمال در زمان باز و بسته شدن پیچ بکار می رود اما ترکمتر دریل یا کلاچ دریل به مکانیزمی در دریل یا پیچ گوشتی گفته می شود که میزان گشتاوری دستگاه را تنظیم می نماید.

کاربرد ترکمتر دریل

یکی از موارد مهم استفاده از ترکمترهای دریل برای بستن پیچ ها در سر سیلندر خودرو می باشد زیرا به دلیل حساسیت بالای این کار و نیاز به نیروی برابر و یکنواخت برای اتصال پیچ به سیلندر قابل استفاده است.

مزایای ترکمتر دریل

نبود قطعه گشتاورسنج دریل، روند کار را طولانی تر کرده از این رو فرایند سوراخکاری سخت تر می شود. در برخی موارد نیز، عدم وجود این قطعه موجب آسیب به سازه یا قطعه کار مورد نظر، پیچ یا خود دستگاه می گردد. به همین جهتف استفاده از ترکمتر دریل، کار را بسیار آسان تر می کند و کنترل گشتاوری به آسانی صورت می گیرد. در نظر داشته باشید که نقش اصلی ترکمتر برای مواقعی که باید پیچ و مهره ها به صورت کامل سفت شوند، اهمیت دارد.

کلام آخر

در این مقاله در خصوص ترکمتر دریل صحبت کردیم، درباره موارد استفاده، مزایا و واحد اندازه گیری گشتاورسنج دریل گفته شد و بازه قابل تنظیم این قطعه را مورد بررسی قرار دادیم. امید است با مطالعه این مقاله به دانش کافی درباره ترکمترهای دریل دست یابید. همچنین در صورتیکه مایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع دریل هستید، می توانید به صفحه مقاله دریل چیست، مراجعه نمایید.

همچنین بخوانید
دریل یکی از ابزار آلات مهم برای ایجاد سوراخ یا برش استوانه ای شکل است. در نظر داشته باشید از دریل ها برای ایجاد سوراخ یا حفره در مواد جامد استفاده می شود و می توان با این ابزار بر روی تمامی مواد جامد مانند چوب، سنگ، فلز و غیره حفره ایجاد کرد.
دریل ستونی یک دستگاه صنعتی نسبتا بزرگ و برقی می باشد که به کمک آن می توان عمل سوراخکاری، خزینه زنی و پخ زنی را روی متریال های مختلف مانند چوب، فلز و پلاستیک، انجام داد. دریل ستونی در کارخانه های تولیدی که نیاز به سری کاری و استفاده مدام و طولانی مدت از دریل دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع دریل با اسامی مختلفی مانند دریل پایه ای، دینامی و دریل ایستاده نیز در بازار شناخته می شود. اگر قصد کار با تجهیزات چوبی و فلزی را دارید، این دستگاه با دقت مطلوبی عملیات سوراخکاری را انجام می دهد.
تخریب کردن اصولی بناها با سطح سختی متفاوت دغدغه معماران می باشد، در گذشته برای تخریب سنگ، بتن و غیره از چکش های دستی یا سایر ابزار آلات تخریب استفاده می کردند که استفاده از این ابزارهای قدیمی موجب هدر رفتن انرژی نیرو انسانی، وقت و هزینه می شد به همین علت چکش های تخریب یا پیکتور ها به بازار معرفی شدند. اگر شما هم قصد خرید چکش تخریب را دارید اولین قدم آشنایی با این ابزار است، برای آشنایی با چکش تخریب و شناخت انواع و اجزای آن با توجه به نوع کاربری به صفحه هایپر صنعت فامکو مراجعه نمایید.
دریل شارژی دستگاهی الکتریکال می باشد که به عنوان ابزاری کاربردی در سوراخکاری های ظریف و باز و بسته کردن سریع پیچ های خودرو فولادی کاربرد دارد. این ابزار در کابینت سازی و صنایع چوب و فلزات کاربرد فراوان دارد. همچنین ابزاری ایده آل برای منازل مسکونی می باشد که در صورت در دسترس بودن، بسیاری از کارهای سوراخکاری و باز و بست پیچ ها به واسطه دریل شارژی به آسانی صورت می پذیرد.
دریل برقی یکی از ابزارآلات مهم صنعتی و خانگی بوده که برای کاربری های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. از فاکتورهای مهم در انتخاب دریل کاربری و وزن است. هر چقدر وزن دستگاه بیشتر باشد توان دریل نیز بالاتر می رود. در این مقاله قرار است در مورد دریل برقی صحبت کنیم و شما را با کاربری دریل برقی آشنا نماییم، اگر شما هم قصد خرید دریل برقی را دارید اولین قدم آشنایی با این ابزار است، برای آشنایی با دریل برقی و شناخت انواع و اجزای آن با توجه به نوع کاربری به صفحه هایپر صنعت فامکو مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: