پکیج بهتر است یا موتورخانه

موتورخانه و پکیج هر دو کار مشترکی را انجام می دهند اما از نظر عملکرد اندک تفاوتی دارند و هر کدام مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند که در ادامه به موارد آنها اشاره کردیم. اگر به دنبال مقاله ای هستید که مفصل به مقایسه پکیج با موتورخانه بپردازد، توصیه می کنیم ادامه مطالب را از دست ندهید.

پکیج بهتر است یا موتورخانه؟

در جواب این سوال باید بگوییم هر دوی این محصولات مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. پکیج و موتورخانه هر دو جزو سیستم های گرمایشی می باشند که در مواردی با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه به مقایسه پکیج با موتورخانه می پردازیم.

پکیج چیست؟

پکیج در واقع سیستم گرمایشی است که کار اصلی آن گرم کردن آب و تامین گرمایش از کف برای محل موردنظر می باشد. پکیج ها نسبت به موتورخانه ها فضای کمتری را اشغال می کنند. نوع دیواری آنها را می توان به راحتی در آشپزخانه ها نصب کرد. این محصولات صدای کمتری داشته و به شکل مستقل برای هر واحد قابل تنظیم می باشند.

پکیج

موتورخانه چیست؟

موتورخانه نیز همانند پکیج با سیستم تبادل گرما می تواند محیط را گرم کند. در موتورخانه ها با توجه به فضای بزرگی که دارند می توان سایر تجهیزات همانند سختی گیر، بویلر، مشعل و غیره را نصب کرد.

راه اندازی موتورخانه هزینه زیادی خواهد داشت ولی می توان روی آن برای سال های طولانی تری حساب کرد ولی باید توجه داشت که زمانی موتورخانه خراب شود هزینه بیشتری نسبت به پکیج برای تعمیرات دارد. همچنین اشغال کردن فضای زیاد یکی از فاکتورهایی است که امروزه با وجود ساختمان هایی با متراژهای پایین امکان پذیر نیست.

موتورخانه

در چه مکان هایی باید از پکیج و موتورخانه استفاده شود؟

همانطور که بالا اشاره شد، در مقایسه پکیج با موتورخانه بحث فضا مطرح است. برای مثال در محیط های کوچک مثل خانه برای تامین گرمایش بهتر است از پکیج استفاده کنید اما در مکان هایی که فضای کافی دارید مثل بیمارستان، هتل، مدارس یا دانشگاه ها می توان از موتورخانه استفاده کرد.

با توجه به تفاوت هایی که گفته شد، موتورخانه بهتر است یا پکیج؟

برای راه اندازی هریک باز هم در درجه اول شرایط محل را در نظر بگیرید. در ادامه به مقایسه پکیج با موتورخانه می پردازیم تا شما را در انتخاب مناسب یاری دهیم:

  • اگر سر و صدای محیط برایتان مهم است، پکیج انتخاب مناسب تری می باشد. همچنین در نظر گرفتن فضا هم از دیگر فاکتورهایی است که باید به آن دقت شود.
  • پکیج ها را می توان به شکل مستقل برای هر واحد مسکونی نصب کرد ولی در موتورخانه ها تنظیم به شکل مشترک و کلی انجام می گیرد.
  • راه اندازی، تعمیر و نگهداری پکیج ها نسبت به موتورخانه ها هزینه کمتری دارد.
  • مصرف سوخت موتورخانه ها با توجه به سایر تجهیزات قابل نصب، بیشتر از پکیج ها می باشد. بنابراین اگر به صرفه بودن سیستم گرمایشی برایتان اهمیت دارد به این نکته توجه کنید.
  • در پکیج ها امکان کنترل روی مصرف سوخت وجود دارد اما در موتورخانه ها به دلیل آن که هزینه های مصرف به شکل مشترک تقسیم می شوند اینگونه نیست و برخی از ساکنین نگران پرداخت هزینه نیستند، علیرغم اینکه مصرف بسیار بالایی دارند.

انواع برندهای پکیج در بازار

تفاوت پکیج و موتورخانه از نگاهی دیگر!

  •  تفاوت در نوع لوله کشی پکیج و موتورخانه

سیستم گرمایشی پکیج به دلیل سادگی در لوله کشی مورد پسند اکثر مردم قرار گرفته در پکیج ها اتصال لوله ها به پکیج و تنظیم سیستم رفت و برگشت آن برای داشتن محیط گرم کافی است ولی در موتورخانه به دلیل پیچیدگی زیاد و همچنین داشتن هزینه تعمیر و نگهداری زیاد، کمتر مورد استقبال عموم قرار می گیرد. در پکیج ها یک نوع عایق به خصوص وجود دارد که این سیستم نیازی به عایق کاری نخواهد داشت، اما در سیستم موتورخانه به دلیل وجود دیگ و اتصال های زیاد دیگر نیاز به عایق کاری نمی باشد.

  • تفاوت طراحی پکیج و موتورخانه

طراحی موتورخانه باید از اصول و قواعد خاصی پیروی کند که از این رو باید از افراد متخصص و واجد شرایط استفاده کرد ولی در سیستم گرمایشی پکیج نیازی به فضای اضافی و طراحی توسط افراد خاص ندارید ولی باید در نظر گرفت که نصب پکیج هم توسط افراد متخصص انجام می گیرد.

  • مقایسه میزان آلاینده های پکیج و موتورخانه

آلاینده های تولید توسط موتورخانه به دلیل مصرف سوخت بیشتر، زیادتر از پکیج های می باشد. اما باید به این نکته نیز توجه کنید که عدم نصب صحیح در سیستم پکیج و عملکرد نادرست آن باعث مسمومیت و در نهایت مرگ خواهد شد.

  • مقایسه گرمای آب مصرفی و سیستم گرمایش

تولید حرارت در سیستم موتور خانه بسیار بالاتر از پکیج است پس در نتیجه گرمای ایجاد شده توسط موتورخانه ساختمان بیشتر است و همچنین نتیجه پایدارتر و مطلوب تر از پکیج دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم با تعاریف درست موتورخانه و پکیج، اطلاعات مفیدی در زمینه مقایسه پکیج با موتورخانه داشته باشیم. برای خرید هر یک از این دو، عوامل متعددی نقش دارند که به هر یک اشاره کردیم تا با خواندن و بررسی آنها با توجه به کاربری خودتان، انتخاب درستی داشته باشید.

همچنین بخوانید
​​​​​​​مقایسه کارکرد پکیج های برقی و گازی موردی است که در این مقاله به آن پرداخته ایم. این موضوع حتما مسئله جدی برای خرید پکیج به حساب می آید. برای دانستن این موراد باید با تفاوت ها پکیج برقی و گازی آشنا شد تا بتوان خرید مطلوبی داشت.
پکیج های زمینی و دیواری امروزه از محصولات بسیار کاربردی و مناسبی برای گرمایش آب گرم و محیط می باشند. چرا که باعث شده اند هزینه های گزاف تعمیرات یا راه اندازی موتورخانه ها کاهش یابد. در این مقاله درباره نحوه استفاده بهینه از پکیج توضیح داده ایم تا بتوانید با به کار گیری آنان، استفاده بهتری از پکیج هایتان داشته باشید.
عملکرد پکیج ها با توجه به فصل های مختلف تغییر می کنند.برای مثال راه اندازی پکیج برای زمستان با تابستان تفاوت دارد. وظیفه اصلی پکیج ها تامین آب گرم مصرفی و گرم نگه داشتن محیط می باشد. بنابراین، در این مقاله درباره چگونگی کارکرد پکیج ها صحبت خواهیم کرد.
یکی از مهم ترین پروسه ها در زمان اجرای پروژه های ساختمانی، اقدام به خرید تجهیزات سرمایشی و گرمایشی می باشد. امروزه مدل های متنوعی از این تجهیزات در بازار موجود است و کار کاربران برای انتخاب یک پکیج مناسب سخت تر شده است. به عنوان مثال در حال حاضر برای خانه های تازه ساز که در مرحله ای قرار دارند که آماده تحویل به مشتری هستند، استفاده از بخاری منسوخ شده و برای تامین سیستم گرمایش از پکیج ها استفاده می کنند.
همه می دانیم ک برای داشتن راندمان بهتر پکیج و افزایش طول عمر آن نیاز به شستشو و سرویس سالیانه داریم که باید این کار را حداقل سالی یک بار توسط افراد مجرب این حرفه انجام دهید. وقتی که درون رادیاتورها هوا باشد باعث اختلال در عملکرد پکیج و رادیاتور ها می شود و در نهایت باعث سرد شدن بخشی از رادیاتورهای می گردد. مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی می توانید سوالات خود را مطرح نمایید.
انتخاب بین بخاری و پکیج در واقع انتخاب بین تجربه و نوآوری در سیستم های گرمایشی می باشد که با داشتن اطلاعاتی در مورد مشخصات هر یکی می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه به مقایسه ویژگی ها، سطح ایمنی، نحوه نصب و تفاوت های مصرف انرژی می پردازیم تا به راحتی بتوانید به سوال پکیج بهتر است یا بخاری پاسخ دهید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: